Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Väri

Alkuperäinen vihertävä
35
61%
Kirkkaan-limen vihreä
5
9%
Keltainen
6
11%
Keltaoranssi
4
7%
Musta
2
4%
Viininpunanen
5
9%
Ruskea
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 57

jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Mä hioisin tuon mädän ympäryksen isolta alalta puhtaaksi. Siinä hämmästyy miten paljon sitä mätää onkaan. Ei ole olemassa pientä pintaruostetta, on vaan ruostetta.
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

8400 kirjoitti:
Osmo_ kirjoitti:Nyt se avoleikkaus alkoi.
Kuva
Onhan tossa työmaata. Tukivarren kiinnityspalkki näkyy olevan kiinnostava korjattava. Onneksi ympärilllä on vain pintaruostetta. Sen kun putsaa niin saa kuputettua uuden pellin päälle. Mitenkäs on, tekeekö monta pientä vai pari isompaa paikkaa? Kumpi olis helpompi?
Sun pitää aukoa tuota reilusti vielä, siten että kaikki ruoste lähtee. Lattiat ja sisälokasuojat on niin ohutta ettei niissä kestä olla ruostetta juuri yhtään. Tervetuloa hitsaamaan autoa, se on tälläistä :mrgreen:
Aa oukkei. No, liityn joukkoon :mrgreen: Lattiasta siis on kova näkyvissä, mutta noi tukivarrenkorvat vaativat huomiota. Ajattelin vetää lasimurskaa niiden päälle että terve rauta tulee näkyviin. Ne siis ovat kovat, mutta päällä on ohkanen huntu ruostetta. Avoleikkaus jatkuu huomenna, tää ehtoo menikin kokouksessa.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tänään rälläköinti jatkui ja leikkelin paikkoja enämpi auki. Hytin lattiasta rälläköin isomman siivun irti, että korjattavat paikat tulevat paremmin näkyviin. Varren korvien kotelo on hapan.
Kuva
Hitsaus alkaa tuosta tukivarrenkorvan ja sisälokarin väliin jäävästä poterosta. Siihen pitää liimata L-kirjaimen muotoinen paikka. Yläreunaan varmaankin pokkaus, että saa vetää nätisti jalkosaumalla hytin puolelle. Kahta peltiä tälläinen amatööri ei hitsaa kulmista.
Kuva
Ja on muuten laitimmainen kerta kun käytän rälläkässä tai vinkussa teräsharjaa. Säie lähti irti, kintaan läpi ja vasemman käden keskisormen rystyseen kokonaan nahan alle. Ei muutakun kurvailemaan Poriin päivystykseen. Autosta löytynyt tyhjä röökiaski pelasti. Sai ajomatkan ajan pitää kättä sellaisessa asennossa ettei piikki painanut.
Kuva
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Perceiver
Viestit: 1084
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

Kait sulla hyvät suojalasit on käytössä?
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Kannattaisko Osmon ensin avata kaikki epäilyttävät paikat? Ja vasta sen jälken alkaa hitsuu hommiin, jos se enään tuntuu mielekkäältä?
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Käynnää itellekkin. Terkkarissa meinasi nuorehko naislääkäri ensin ettei hän kaiva piikkiä pois. Sanoin hänelle että sitten riittää kun parsii reiän koska sitten kaivan sen itse. Sen verran haljulta se siellä tuntui.

Loppujen lopuksi kääntelin sen itse niin että se törrötti siellä nahkan alla pystyssä, ja tohtori teko pienen viillon ja nyhti sen pinseteillä pois. En ole varma mutta joku piikki saattoi jäädä sinne olemaankin kun aina välillä tuntuu kuin jotain olisi nahan alla. Kaikkiaan niitä oli useita kappaleita pystyssä mikä missäkin mutta suurin osa oli itse poistettavissa.

Pelsebuubin keksintö koko rälläkän teräsharja...
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Mutteriuuno
Viestit: 2778
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

jamppi kirjoitti:Mä hioisin tuon mädän ympäryksen isolta alalta puhtaaksi. Siinä hämmästyy miten paljon sitä mätää onkaan. Ei ole olemassa pientä pintaruostetta, on vaan ruostetta.
Joo, kun sehän näyttää tukivarren kiinnityskorva olevan puhki tuolta ylempääkin. Kaapisin massat pois koko korvakkeesta ja sen ympäriltä niin isosti että varmasti tervettä peltiä tulee esiin. Sitten hiekkapuhaltaisin puhtaaksi. Puhaltamalla tulee mädät esiin paremmin kun sillä lähtee syöpymät pohjia myöten puhtaaksi.
Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Perceiver kirjoitti:Kait sulla hyvät suojalasit on käytössä?
Aina. Sukulaisella lähti näkö silmästä kun pyöränlaakerin irrotuksessa koolista ensi pala silmään ja irrotti verkkokalvon. Suojalaseista oon pitäkyt huolen.
PuuhaPate kirjoitti:Kannattaisko Osmon ensin avata kaikki epäilyttävät paikat? Ja vasta sen jälken alkaa hitsuu hommiin, jos se enään tuntuu mielekkäältä?
Sitä tässä teenkin. Teen vaan pala kerrallaan, eli avaan epäilyttävän paikan, siistin ympäriltä, hitsaan ja siirryn seuraavaan. Paikkojen muoto on helpompi hahmottaa.
Bj Andy kirjoitti:Käynnää itellekkin. Terkkarissa meinasi nuorehko naislääkäri ensin ettei hän kaiva piikkiä pois. Sanoin hänelle että sitten riittää kun parsii reiän koska sitten kaivan sen itse. Sen verran haljulta se siellä tuntui.

Loppujen lopuksi kääntelin sen itse niin että se törrötti siellä nahkan alla pystyssä, ja tohtori teko pienen viillon ja nyhti sen pinseteillä pois. En ole varma mutta joku piikki saattoi jäädä sinne olemaankin kun aina välillä tuntuu kuin jotain olisi nahan alla. Kaikkiaan niitä oli useita kappaleita pystyssä mikä missäkin mutta suurin osa oli itse poistettavissa.

Pelsebuubin keksintö koko rälläkän teräsharja...
Lähetti enste röntgeniin, missä kattoivat ettei piikki oo jänteen alla tai luussa pystyssä. Sen jälkeen lääkäri heitti pöydälle, puuduttivat ja skalpellilla ja pinseteillä nyppäs palan pois. Lopuks antibiootit ja kaks tikkiä. Meinasin itse koittaa verstaalla puristaa piikkiä kuin finniä, mutta pelkäsin että menee syvemmälle käteen, joten soitto Poriin. Soittelin vielä parsimisen jälkeen isän kanssa ja todettiin yhteen ääneen et kaikki teräsharjalaikat lentävät kierrätykseen. Peläytti sen verta.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
sportswgn

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Avaa vaan reilusti ympäriltä. Tulee vähemmän tilkkutäkki. Näyttää tuo tukivarren korvakko siltä, että se ehkä kannattaisi irrottaa kokonaan. Kun näyttäisi, että on sen ja pohjapellin välissä ruostetta...ja saat paikattua sen alustan poikkipalkinkin samalla paremmin.
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Onhan noita teräsharjan piikkejä välillä vatsanahassa pystyssä ja kerran oli nilkassa.
Ihmetettelin, että mikä pistää oikein jalkaan, niin oli ilmeisesti turvakengään pudonnut ja sitten kävellessä painunut nilkkaan ja vielä mutkalle. Kiskaisin pois ja vähän puhdistusainetta päälle.
Yleensä on suojalasit ja vielä se metsurinkypärän verkko naaman edessä. Rystysiin kyllä välillä tökkii mutta hanskat on vielä tähän asti estäneet syvemmälle uppoamisen.
It has three speed: here, there and gone...
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Teräsharja/ neekerintukka laikkoja olen käyttänyt "rälläkässä" jonka pyörimisnopeutta saa laskettua (ikivanha metabo) Ei juurikaan irtoa karvat ainakaan vähän laadukkaammista laikoista.
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Yleensä ne harjakset lähtee, jos osuu johonkin terävään. Tasaisen pinnan käsittelyssä niitä ei irtoa. Sitten tietysti, kun riittävästi on lähtenyt, se purkautuu jo lähes itsekseen.
It has three speed: here, there and gone...
Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tuhosin tänään verstaalta kaikki pyörivät teräsharjat. Niitä ei enää huusholliini tule. Virsikirja on kätevä, mutta kuluu nopeesti. Sellaisella hioin tänään kynnyskotelon syrjää. Aloin veistämään ensimmäistä paikkaa ja sain sen valmiiksi, mutta lähdin asioilla käymään ja kohta kokoukseen niin en alkanut hitsaamaan. Kuitenkin pitäisi vahtia kytyjä. Katselimme isän kanssa tuota kohtaa ja teimme sotasuunnitelman. Avaan vielä tota hytissä olevaa luukkua, mistä saan hitsattua tuon korvan päälle tulevan pellin nätisti.
Siihen tulee joka syrjälle pokkaus. Helpottaa hitsausta, kun se on taitettuna kotelon sisään ja siihen päälle pitää vielä veistää paikka, joten pokkaus tukee hitsauksen aikana ohutta peltiä. Tuon L:n tekee valmiiksi, niin korjaan tukivarrenkorvan yläsyrjän. Vanhasta jää tuo syrjän pokkaus jäljelle tukipinnaksi ja korjauspala menee aina pultin aluslevyyn asti. Silloin pääsee kiinni paksumpaa rautaa oleviin kohtiin, jotka ovat kovia. Teen korjauspaloja 2kpl/sapluuna. On sitten aihio toista puolta varten olemassa.
Ja ainevahvuuteen, nämä osat tulevat millipiikistä. Pintaan sitten nollaseiskaa.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Vasen puoli hitsattu
Kuva
Kuva

Pari päivää ankaraa pellinvääntöä ja korva on nyt nipussa. Leikkasin turhan rouheasti huoltoluukkua ja menin korvasta läpi. Se ei ollut paha rasti hitsata. Kaiken mielenkiintoisin hitsattava oli ehkä helmakotelon ja korvan väliin, palkin taakse tuleva paikka. Kolvi ei meinannut taittua millään ja varren pultin kohdalla lähti hieman vaeltamaan. Siihen tuli pieni knööli, mutta osat ovat yhdessä.
Palasten vääntäminenkin oli varsin mielenkiintoista. Tee sapluuna, leikkaa pellistä, nyrhi sieltäsuntäältä peltisaksilla, hio lamellilla, sovita, saksi uudestaan... Ehkäpä kinkkisin tehtävä oli tv-korvan kylkeen tuleva pala. Pokkaustakin tuli opeteltua. Tässä tv-korvan selkäpala
Kuva

Koska ei ollut pintakäsittelyainetta hyllyssä, pitää käydä varaosaputkassa huomenna. Saa hitsata huoltoluukun kiinni. Siihen pitää tehdä lisäksi reiät tulppahitsauksia varten. Saa korvan kiinni lattiaan. Tässä asiassa olisikin hyvä saada neuvoa. Vetäisikö korvan päälle fosforihapon, jotta siihen tulisi fosfaattipinta ja maalia päälle? On niin ilkeä paikka ruosteelle, että lisäpinnoite ei tekisi pahaa.

Kun vahdin kytyjä, leikkasin toisen puolen auki
Kuva
Kuva

Korvan selkä ei ole lainkaan yhtä ilkeän näköinen kuin vasemmalla. Mutta yhtälailla palkin takapuolelle joutuu veistelemään paikan. Samaten korvan kylkeen.

Tälläistä tällä erää. Sana vapaa ja tuohon korvan käsittelyyn olisi kiva saada neuvoja :)
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Sen fosforihapon kanssa on turha läträtä muissa kuin erikoistapauksissa. Eikö tuon pysty korikitillä tiivistämään niin ettei tuonne väliin pääse kosteus?
Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Mielelläni laittaisin väliin vaan maalia, kun pitää vetää päälle tulppahitsit ja luukku kiinni ympärisaumoilla. Tekeekö muuten tuon uuden luukun nollaseiskasta vai millipiikistä? Jälkimmäistä aattelin siinä mielessä kun siihen kiinnittyy tv-korvat.
Ainiin, eikös tuo korikitti oo ihan sikikooniprässillä painettavaa tahnaa? Sitä pitää jokatapauksessa hankkia.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
korjailija
Viestit: 5526
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Tuon korikitin sitten ne ns. ammattilaiset tasoittaa ihan tavallisella pensselillä.
Laitahan Osmo sitten kuvia niistä hitsatuista saumoista niin masinistien raati saa antaa tuomionsa :D
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

korjailija kirjoitti:Tuon korikitin sitten ne ns. ammattilaiset tasoittaa ihan tavallisella pensselillä.
Laitahan Osmo sitten kuvia niistä hitsatuista saumoista niin masinistien raati saa antaa tuomionsa :D
Ööööö.... En :mrgreen: Soitan ennemmin vittuilupuhelimeen :D
Oli muuten pirun hyvä hankinta toi 0,6mm lanka. Saa huudattaa Kemppiä toista kovemmalla asetuksella eikä mee ihan heti puhki. Pikkasen hitsaus on vielä hakemista, mutta eiköhän tää tästä :)
Alkoi koneen kaasuventtiilin magneettikela tahia. Tai sitten kaapelissa on häikkää. Kaasu jää välillä suhisemaan, mutta liipasinta painamalla se loppuu. En huvittais ostaa uutta kaapelia, kun toi MT-12 on sen verta pieni ja notkea sekä hyvä käteen.
Vinkuun on tullut laitettua joka päivä suhaus CRC:tä ja päästän kompuran säiliön kerran viikossa tyhjäksi. Yllättävän paljon sinnekkin kertyy vettä.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
korjailija
Viestit: 5526
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Osmo_ kirjoitti:
korjailija kirjoitti:Tuon korikitin sitten ne ns. ammattilaiset tasoittaa ihan tavallisella pensselillä.
Laitahan Osmo sitten kuvia niistä hitsatuista saumoista niin masinistien raati saa antaa tuomionsa :D
Ööööö.... En :mrgreen: Soitan ennemmin vittuilupuhelimeen :D
:wink:
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Perceiver
Viestit: 1084
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsaaminen alkakoon!)

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

Tuon paikan alla näyttää olevan iso aukko alaspäin, eli sinne saa hyvin suojauksen. Olen tuollaisiin puhaltanut paineistetun kotelosuojaruiskun letkulla epoksia tai sinkkipölymaalia tilanteesta riippuen. Kun letkun päässä on kaikkiin suuntiin hajottava suutin ja kun maalin ohentaa sopivaksi, niin se ryömii aika hyvin kauttaalleen. Tuo siis hitsausten jälkeen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], tumpeloko ja 55 vierailijaa