Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)
-
- Viestit: 6679
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)
Unohtui aiemmasta viestistäni kolmas syy miksi käytetään paksumman ensiökäämin lisäksi sarjavastusta, eikä käämitä tuota lankaa enemmän kierroksia jolloin sarjavastusta ei tarvittaisi. Mikäli kierroksia olisi enemmän myös ensiökäämin induktanssi kasvaisi, tällöin moottorin suuremmilla kierroksilla jolloin katkojan kärjet ovat lyhyemmän aikaa kiinni, ei ensiövirta ehtisi nousta riittävän suureksi. Suuremmasta induktanssista johtuen aikavakio kasvaisi, eikä sytytysenergiaa joka riippuu induktanssista ja virran toisesta potenssista ehtisi varautua magneettikenttään tarpeeksi. On siis kannattavampaa pitää induktanssi pienempänä jolloin virta ehtii suurillakin kierrosnopeuksilla nousta riittävän suureksi.
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)
Noniin, johdotukset ovat ilmeisesti kunnossa. Mittasin jännitekynällä virtalukon pohjan navat ja tökkäsin ON-asennon johdon oikeaan napaan Joku on heittänyt pistokkeen wittuun ja abikot tilalle. Nyt BAT -nastaan tulee sähkö ja johdon irrotuksessa säkenöi.HAlosseppä kirjoitti: ↑Pe Touko 17, 2019 11:40 pm Se jännite noissa puolan navoissa on vähän niin ja näin. Irrota puolan ja jakajan välinen johto. Nyt puolan + tai 15 navassa pitäs olla akun jännite. Jos ei niin jossain katkein. Jos on niin sitten tarkistamaan jakajan kärkien kunto. Jos hapettumaa niin hienolla viilalla vastinpinnat puhtaaksi. Sitten kärkivälin säätö 0,5 mm, eli kun nokka nostaa kärkeä ni pit olla tuo välys. Sitten pyöritystä niin että kärki menee kiinni. Virta päälle ja meisselillä auo kärkiä, pitäs puolasta kipinän lähtiä. Jos kärkien välissä iso kipinä, kondesaattori on rikki. Jos puolalle menevä virta kärkien ollessa kiinni on yli 5a puola voi olla rikki.
Käykö bensakone räkleenerillää..bensaa sinne kaasarin kurkkuun ruokalusikallinen ni lähtee jos on lähtiäkseen.
Avasin virranjakajan kannen ja säädin kärjet. Mutta kärkien välissä ei näy kipunaa. Meinaatko, että tulppa kiinni puolan korkeajännitejohtoon ja kärkien aukomista ruuvarilla?
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 10729
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)
Katkojan kärkien välissä ei pitäisikään kipunoida. Tulppa puolan johtoon näyttämään, tuleeko kipinää vai ei. Kärkien aukeaminen purkaa puolaan varastoituneen energian korkeajännitejohdon ja tulpan kipinävälin kautta maahan (moottorin kohkoon tms.).
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)
Eli virta tulee nyt puolalle. Sitten se kärkien välys säädetään silloin kun jakajaakselissa oleva kohouma/t on avannut ne suurimmilleen auki. Pyörltä sitten vähä konetta että käret menevät kiinni. Nyt meisselillä painele kärkiä irti toisistaan. Pitäisi näkyä hento kipinä kärkien välissä jos räsähtää reilummin konkka menny joka on harvinaista. Kun tuota noin nitkuttaa pitäs kipinä lyyä puolan keskijosta jos sen laittaa 5mm päähän moottorin rungosta. Ja jos lyö kynsille ni seki on vaan tuosa vaiheesa mukavaa ku kipinä löytyy....
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)
Kipuna tulee nyt jo jakajalle saakka. Konkka vaan menee vaihtoon kun kärjet säkenöi niin pirusti. Mutta tohon puolan toiseen natsaan ei tuu jännitettä enkä saa virtaakaan tulemaan kumpaankaan. Ei pyörittäessä eikä kärkiä ruuvarilla napsimalla. Siirtopumppu menee kans vaihtoon. Ei meinaa nostaa napalmia millään. Toinen mikä on niin laturi pitäisi kytkeä. Kun tässä ei ole mitään merkkivaloa niin ilmeisesti heräte tulee säätimen kautta?
Hytissä oli rele, merkkivalo ja konehuoneessa on kaksi relettä sulaketaulun kanssa, mikä näyttää jälkiasenteiselta. Hyttiin tulee myös 6mm2 punaiset mysteerijohdot. Yksi tuli virtalukosta lähtevältä isolta karvalta. Valojen releistys vai mikä?
Hytissä oli rele, merkkivalo ja konehuoneessa on kaksi relettä sulaketaulun kanssa, mikä näyttää jälkiasenteiselta. Hyttiin tulee myös 6mm2 punaiset mysteerijohdot. Yksi tuli virtalukosta lähtevältä isolta karvalta. Valojen releistys vai mikä?
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 221
- Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 6:29 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)
Jos kerran järjestelmä antaa kipinää, niin kyllä sinne puolalle tulee virtaa, ei se muuten anna kipinää.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)
Nyt pitäs löytyä amppeerimittari. Se kytketään puolan bat ja siihen tulevan johdon väliin. Moottoria pyöritetään niin että käret menee kiinni. Sillon puola saa otta n 5 A jos menee yli 10A ni sillo puola sökö. Jos sen ottama virta tuosa välisä ni sitte konkka (tuskin) sökö. Jakajan ja puolan välisessä johdossa jännite sillon ku käret on auki. Sytytyshetki on se kun käret just alkaa aueta...
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)
Teimpäs testin. Puolan johto irti ja virrat päällä kärkien napsuttelua. Tuli kipuna. Sitten starttia. Ei tule. Virtalukon pohjassa ei ole erikseen nastaa, minne tulisi jännite sekä ON että start -asennoissa. Puolallehan menee mustavalkoinen (joka on järjestelmän pääsähköjohto) ja punamusta. No, tein sitten pikapatentin. Otin punamustan irti lukon pohjasta ja tein haaroitusjohdon. ON- ja start -asentojen nastojen väliin ja punamusta siihen. Puolan johto lohkoon, virta päälle ja kärkiä naputtamalla tuli sähkö. Samaten startatessa. Jakajan kansi kiinni, hörppy kaasariin ja sehän lähti Seuraavaksi pitää selvittää johtonipusta, että missä kohtaa sähkö jää matkan varrelle. Tai sitten antaa ton välijohdon olla kiinni.
Jahka siirtopumppu saatiin ilmattua kaasarille saakka, piti todeta että bensan pinta kohokammiossa ei nouse kuin silmän alareunan tasolle. Käpysihti kaasarissa on ehjä ja puhdas, mutta bensa ei mene sinne.
Tuulilasin pitäisi saapua huomenna. Jahka sen saa kiinni niin voi katsoa loput sähköt paikalleen.
Mutta mikähän tuo relesysteemi on? Selkeästi jälkiasenteinen, mutta merkkivalo ja kojelaudan sisällä ollut rele hämää nyt
Jahka siirtopumppu saatiin ilmattua kaasarille saakka, piti todeta että bensan pinta kohokammiossa ei nouse kuin silmän alareunan tasolle. Käpysihti kaasarissa on ehjä ja puhdas, mutta bensa ei mene sinne.
Tuulilasin pitäisi saapua huomenna. Jahka sen saa kiinni niin voi katsoa loput sähköt paikalleen.
Mutta mikähän tuo relesysteemi on? Selkeästi jälkiasenteinen, mutta merkkivalo ja kojelaudan sisällä ollut rele hämää nyt
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ke Loka 21, 2015 10:41 pm
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)
Kyllä sinulla on virtalukon pohjassa johdot väärin. Mustaan tulee jatkuva jännite. Mustavalkeaan tulee jännite virta-asennossa ja startatessa mustapunaiseen ja mustakeltaiseen.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)
Eikö sulla ole se varaosa-auto, josko siitä se liitin sinne virtalukon pohjaan ni pääsee niistä abikoista eroon.
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)
Oikein ne on lukon perseessä. Jossain lukon ja puolan välillä vaan on katkos. Itseasiassa ongelma on punamustassa karvassa. Virrat päällä antaa kipinää kun tarjoaa kärjistä. Mutta starttauksessa kipuna häipyy. Onneksi näin, sillä mustavalkosessa on koko auton sähköt. Pitää käydä purkamassa mustasta Satkusta pohjan liitin ja tällätä johdot sinne.Masikka 690 kirjoitti: ↑Su Touko 19, 2019 8:35 pm Kyllä sinulla on virtalukon pohjassa johdot väärin. Mustaan tulee jatkuva jännite. Mustavalkeaan tulee jännite virta-asennossa ja startatessa mustapunaiseen ja mustakeltaiseen.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
-
- Viestit: 227
- Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 12:30 pm
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)
Laita suoraa akusta virta puolalle ja starttaa käyntiin. Näkee ainakin, että
lähteekö se käyntiin ja onko virran kulussa onkelmaa.
lähteekö se käyntiin ja onko virran kulussa onkelmaa.
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)
Virran kulussa on ongelma, sillä lähti käyntiin kun ohitti starttiasennon puolan johdon.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ke Loka 21, 2015 10:41 pm
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)
Tarkistappa vielä se virtalukon kytkentä sillä statatessa pitää tulla kaikkiin johtoihin jännite. Voipi olla virtalukonpohja rikki jos kytkentä oikein.Sillä mustapunaisella ohitetaan etuvastus startatessa.mustavalkoiseen tulee jännite virtapäällä kokoajan.
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)
Muistaakseni Datsunissa on alunperin puolalle etuvastus (vaalea kerraaminen käikäle), joka ohitetaan startatessa. Jos on niin ja se etuvastuksen ohittava johto ei ole paikoillaan ei välttämättä startatessa tule kipinää ollenkaan. En muista miten on Datsunissa, mutta ainakin monissa muissa on startin solenoidin persuuksissa pieni liitin, johon tulee virta vain kun solenoidi vetää, siitä sitten piuha suoraan puolan plussaan.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)
Ainakin sivulla 57 Osmon laittamassa sähkökaaviossa, puolalle tulee startatessa tämä "buusti-sähkö" suoraan virtalukolta.
- toyopet
- Viestit: 3260
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)
Voi riippua vähän valmistajasta, kaikki niistä ei tunnu palavan ja osa aika herkästi.TunturiPappa kirjoitti: ↑La Touko 18, 2019 9:36 amImusarjavuotoa jarrukliinerillä tutkiessa kone pyrkii sammumaan. Ei ole koskaan leimahtanut lämpimässäkään koneessa. Huonoa on polttoaineeksi, vaikka hyvin peseekin.HAlosseppä kirjoitti: ↑Pe Touko 17, 2019 11:40 pm Käykö bensakone räkleenerillää..bensaa sinne kaasarin kurkkuun ruokalusikallinen ni lähtee jos on lähtiäkseen.
Motonetin Motox saattoi olla, että ei oikein palanut. Mutta onkohan nyt CRC:tä ja se kyllä palaa ja aika hitaasti tuntuu haihtuvan...
Jarruja putsailin ja ei näkynyt enää märkää missään, pikkutoholla pöhäytyin rumpua (maassa olevaa) whum...
Sama oli jo aiemmin talvella, kun pöydällä sylinteriä putsailin ja jonkun ajan päästä sitten toisesta ilmaruuvia tai jotain meinasin lämmittää, niin whum ja koko pöydän alalta sininen liekki. No rosteripöytä eikä mitään palavaa lähelläkään, niin no panic.
Mutta ei se sillä tavalla räjähdysmäisesti kyllä pala vaan semmoinen hillitty matala sininen liekki.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)
Tässä on esivastukseton puola. Vaihdettu aikanaan johonkin Turkkilaiseen skadakebab -merkkiseen. Voi olla johdotusvika lukolla, voi olla johto katkisportswgn kirjoitti: ↑Ma Touko 20, 2019 8:43 am Muistaakseni Datsunissa on alunperin puolalle etuvastus (vaalea kerraaminen käikäle), joka ohitetaan startatessa. Jos on niin ja se etuvastuksen ohittava johto ei ole paikoillaan ei välttämättä startatessa tule kipinää ollenkaan. En muista miten on Datsunissa, mutta ainakin monissa muissa on startin solenoidin persuuksissa pieni liitin, johon tulee virta vain kun solenoidi vetää, siitä sitten piuha suoraan puolan plussaan.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)
http://www.youtube.com/watch?v=GhzrfDqzxfA
Nyt alkoi toimia kun nosti kohon. Ihmettelen, että mikä takaiskuventtiili imusarjan perseessä on. Se lähtee venttiilikoppaan ja venttiilikopasta lähtee toinen letku ilmanputsariin. No, kaippa Japanistanilainen insinööri on viisaampi kuin Suomalainen maanviljelijä näissä asioissa
Huomenna vois asentaa äänenvaimentimen ja vetää lasit paikalleen. Loppu onkin pelkkää osien paikalleen naputtelua.
Nyt alkoi toimia kun nosti kohon. Ihmettelen, että mikä takaiskuventtiili imusarjan perseessä on. Se lähtee venttiilikoppaan ja venttiilikopasta lähtee toinen letku ilmanputsariin. No, kaippa Japanistanilainen insinööri on viisaampi kuin Suomalainen maanviljelijä näissä asioissa
Huomenna vois asentaa äänenvaimentimen ja vetää lasit paikalleen. Loppu onkin pelkkää osien paikalleen naputtelua.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 25 vierailijaa