MF-185 hydrauliikka

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
jstrang
Viestit: 146
Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 9:48 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

MF-185 hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Mistähän löytyisi tietoa mitä kaikki lähdöt tuolla penkin alla laatikossa on?

Päällä vissiin paluuletku.
Mutta kylkeen (vas.) tulee kolme letkua.
Onko ne paluita vai painetta? Vai mitä ne on?

Janne
Janne

Massey Ferguson 185 1975
Mutteriuuno
Viestit: 2746
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: MF-185 hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Saisitko valokuvan johonkin näkyviin, niin jospa viimein tulisi selvyyttä asiaan? Kirjoittamalla on vaikea kuvailla tilannetta ja kuvailujen perusteella arvailla mitä edelliset omistajat ovat rakennelleet. Ei se tosin välttämättä kuvastakaan selviä.
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: MF-185 hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kuvassa on vapaa paluu, letkulta pikaliittimen jälkeen pätkä putkea ja 90-asteen käyrällä nostolaitekanteen:

Kuva
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Avatar
jstrang
Viestit: 146
Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 9:48 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: MF-185 hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Noniin. Tuommoset sieltä kyljestä tulee. Onko painepuoli?
En ymmärrä tuon T-haaran tarkoitusta. En ymmärrä näistä muutenkaan paljoa. Saan huomenna 2-toimisen työntövarren, sillä pääsee testaamaan tuleeko tuolle nyt ollenkaan painetta kun T-haaraan tuleva letku on tulpattuna.

https://oh6lsl.kuvat.fi/kuvat/Traktori/ ... 103335.jpg


Paluuletkuja tulee kannen päälle kaksi. Näkyy muissa kuvissa.

Tarkoitus olisi siis saada tuo 2-toiminen lähtö takana edelleen käyttöön:
https://oh6lsl.kuvat.fi/kuvat/Traktori/ ... liikka.png
https://oh6lsl.kuvat.fi/kuvat/Traktori/ ... a_uusi.png


Janne
Janne

Massey Ferguson 185 1975
Vääpeli
Viestit: 59
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 6:52 pm
Viesti:

Re: MF-185 hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Vääpeli »

Traktorissasi on suurtehopumppu, jonka letkut näkyvät siellä alhaalla. Paine ja paluu. Ylempänä kannessa on myös vapaa paluu peräkoteloon. Suurtehopumpun paluu menee suoraan pumpun imupuolelle mutta pumppu imee myös suodattimelta öljyä. T-haaran tarkoitus on yhdistää nostolaitepumpun ja suurtehopumpun tuotot yhteen, jolloin tuotto on reilu 45 l.
Avatar
jstrang
Viestit: 146
Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 9:48 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: MF-185 hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Noniin, selvishän ne.

Eli tuo suurtehopumppu toimii kokoajan ja erikseen tuosta nostolaitteen pumpusta?

Periaatteessa olisi kannattanut tuo etukuormain laittaa tuon perään, mutta nyt se tulee samasta kuin nostolaite. Eli 3-tieventtiilin paikalla on tuo vivusto.
Jossakin käyttöohjeessa oli maininta että 3-tie venttiilillä voisi jotenkin yhdistää molempien tuotto. Mutta se taitaa liittyä juurikin tuohon T-haarakytkentään.

Janne
Janne

Massey Ferguson 185 1975
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: MF-185 hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Suurtehopumppu pyörii koko ajan, kunhan vaan ei kytkinpoljin ole lattiaan asti painettuna. Pyörii muuten se Ferkiun omakin mäntäpummppu koko ajan. Suurtehopumppuhan on sen varsinaisen hydraulipumpun niskassa ja saa voimansa samalta akselilta hammaspyörien välittämänä.
Tässä Ferkun mallissahan on jo 40-luvulla kehitetty nostolaite, jossa nostoventtiili on pumpun yhteydessä. Sillon riitti, kun nostolaite nostaa ja kyntöä varten on painonsiirto. Myöhemmin haasteeksi tuli se, että ulkopuolisen paineen otto oli hankalaa, kun ensin nousi nostolaite tappiin ja sitten vasta kippi tai muu härpäke. Ratkaisuna tähän oli kolmitieventiili, jolla suljettiin öljyn päässy nostomännälle ulkopuolista sylinteriä käytettäessä.
Etukuormaimen paine kannattais ottaa suurtehopumpun linjasta, niin kuormain toimisi joustavasti ja täysin riippumatta nostolaitehydrualiikasta.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Vääpeli
Viestit: 59
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 6:52 pm
Viesti:

Re: MF-185 hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Vääpeli »

Kuten edellä mainuttu, molemmat pumput saavat käyttövoimansa PTO-akselilta ja pyörivät aina, ellei kytkimellä ole molempia levyjä avattu, eli kytkin täysin pohjassa.
Suurtehopumppu, kuten MP-pumppu ovat rataspumppuja ja tuottavat jatkuvasti painetta. Nostolaitteen pumppu on taasen mäntäpumppu ja toimii vain kun nostolaitteen vivulla ohjataan imupuolen venttiiliä. Jos halutaan paljon hydr. tuottoa esim maatilakuormaajalle, on silloin nostolaitteen vipu asennettava jatkuvalle paineelle ja kolmitieventtiili käännettävä samaan linjaan suurtehopumpun kanssa. Tällöin paine putoaa suurtehopumpun paineelle n. 170 (mäntäpumpulla n. 200bar).
Paine etukuormaajalle tosiaan kannattaisi ottaa suurtehopumpulta.
Lemmy
Viestit: 2076
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF-185 hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Ja jos suurtehopumpun linjassa on takaiskuventtiili ja mäntäpumpun linjassa on takaiskuventtiili, sitten saa myös korkeamman paineen. Nämä olisi varmaan hyvä siellä olla, uudemmissakin on. Varmaankin vaikka kolmitieventtiilin paikalla on se venttiilipaketti, siitäkin pystyisi tuoton kääntämään yhteiseen linjaan, jos tarvetta suurempaan tuottoon on.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 24 vierailijaa