Napapultin kiristys vw

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

stoker
Viestit: 217
Liittynyt: Ke Heinä 02, 2014 12:11 pm
Viesti:

Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja stoker »

Pitäisi vw touraniin vaihtaa takapyöränlaakeri ja napapultin kiristys momentiksi on ilmoitettu 180nm+180 astetta. Onko oikeasti pakko saada noin hemmetin kireälle? Mulla loppuu momenttiavaimessa asteikko 140nm.
sikanopee
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2017 8:00 pm
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja sikanopee »

On se kyllä jumalattoman tiukka väännettävä. Kaipa se on suunniteltu silleen, että se on oikeassa kireydessä silloin. Kannattaa vaikka lainata momenttiavainta, niin saa käsityksen oikeasta kireydestä. Itse vedän sen kyllä aina momenttiavaimella, merkkaan tussilla ja sitten se puoli kierrosta.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Saat sen aikalailla oikeaan kireyteen ilman momenttiavaintakin koska rajapinta jolloin pultti alkaa venymään, on aika helposti havaittavissa. Siitä vain sitten kiristää jonkin verran alle tuon 180 astetta ja se on siinä.
cimo
Viestit: 2357
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja cimo »

Lainasin huoltoliikkeestä avainta kun vaihdettiin omaan Touraniin takapyörän laakeri.
Momenttiavain oli mukavan kokoinen, reilun metrin varrella.
Torx -hylsyjä oli kaksi. Toisella auki ja toisella kiinni. Oli kuulemma ajanmittaan katkennut muutamakin hylsy, kun samalla oli väännetty auki ja kiinni.
stoker
Viestit: 217
Liittynyt: Ke Heinä 02, 2014 12:11 pm
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja stoker »

Pitääpä hakea sitten momenttiavain lainaan.
fiat-agri
Viestit: 596
Liittynyt: La Helmi 25, 2017 5:33 pm
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja fiat-agri »

Eihän tuohon tarvii momentti avainta, ota metrin varsi ja sen päähän 18kg ja lopuksi se 180 astetta. Jos painat 90kg niin 20cm varsi riittää.
konty
Viestit: 917
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 12:52 am
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja konty »

Eipä korjaamollakaan olla mitään momenttiavaimia käytetty. Laitettu isolla pyssyllä vaan kiinni eikä vielä yksikään ole auennut ajossa tai hajottanut laakeria sen takia.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minä oon vetäny sen 14 kiloo, mitä mun momenttiavaisesta lähtee ja päälle sen 180 astetta. On lujassa eikä taatusti irtoo, kun siinä pultissa on vielä lukite mukana. Laakerihan siitä ei säry vaikka miten kiristäs, kun se keskikooli on yksi yhteinen "putki".
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
janne
Viestit: 1036
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja janne »

kalvaana kirjoitti:Minä oon vetäny sen 14 kiloo, mitä mun momenttiavaisesta lähtee ja päälle sen 180 astetta. On lujassa eikä taatusti irtoo, kun siinä pultissa on vielä lukite mukana. Laakerihan siitä ei säry vaikka miten kiristäs, kun se keskikooli on yksi yhteinen "putki".
Oliskohan noin, ainakin monessa muussa vaggineessa tuo keskikooli on 2-osainen ja napapultilla tiukataan laakeri sopivaan kireyteen?
Itse laittanut nuo siten, että ensin tiukkausta niin kauan että pultin kiristysmomentti ei näppituntumalla enää kasva ja tämän jälkeen reilu varttikierros lisää.

https://www.dropbox.com/s/7xbuym7f6099f ... i.jpg?dl=0
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Oliskohan noin, ainakin monessa muussa vaggineessa tuo keskikooli on 2-osainen ja napapultilla tiukataan laakeri sopivaan kireyteen?
Oiskohan ihan noinkaa!? Vaikka keskikooli onkin kakasosanen, niin tuskin pultilla laakerivälystä säädetää!?
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Pultin kireys kyllä vaikuttaa myös laakerivälykseen ja vaikka merkitys voi olla melkeinpä vain teoreettinen, lopputuloksena on laakeri joka kestää 100tkm tai 200tkm.
Ei niitä pidä mennä vain pulttipyssyllä paukuttamaan, venyviä varsinkaan.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Joo, voi olla, mut hyvin teoreettinen se jokatapauksessa välyksen muutos on, kun pultilla vedetään raudat vastakkain.

Eikä pulttipyssyllä kiristetä muutenkaa mitää pulttia lopullisee tiukkuutee!
janne
Viestit: 1036
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja janne »

Ulkokoolihan tuossa on yhtenäinen, kuulat välissä ja sisäkoolin puolikkaat kiristetään pultilla paikoilleen. Sovitus on tällöin välyksetön, ja pultin kireys määrää esijännityksen. Eli tuo on rakenteeltaan vähän erilainen, kuin "perinteinen" kartiorullalaakereilla tehty paketti,

e. "kuva kertoo enemmän kuin 1k sanaa"
https://www.dropbox.com/s/v8ju4isengpjr ... 2.jpg?dl=0
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Jaa. Anyway - oikea takalaakeri alko ääntelemään jossakin 260 tonnin kohalla ja uusin sen sitten 280 kohalla. Vesi mennyt pesään, niinkun noissa tahtoo olla se syy laakerin menoon. Kannatta siis liimata uuden navan suojakansi.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
stoker
Viestit: 217
Liittynyt: Ke Heinä 02, 2014 12:11 pm
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja stoker »

Dodiin laakeri vaihdettu. Kyllä se 180 asteen pyöräytys oli aika tiukan olonen :-)
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Eli tuo on rakenteeltaan vähän erilainen, kuin "perinteinen" kartiorullalaakereilla tehty paketti,
Vuoskymmeniä pyöränlaakerit ollu tuollasia etuvetosissa, ja reilu parikyt vuotta yleisesti vetämättömissä takapyörissäkin.

Paljonko laakerivälys muuttuu jos pultti tiukataa 150nm, tai 200mn?
janne
Viestit: 1036
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja janne »

Tumppi 865 kirjoitti:
Paljonko laakerivälys muuttuu jos pultti tiukataa 150nm, tai 200mn?
No ei tietenkään mihinkään kun laakeri on välyksetön muutenkin. Sen sijaan esijännitys muuttuu, luultavasti suunnittelija on kuitenkin huomioinut tuon siten että pienempikin esijännitys riittää ettei laakeriin pääse syntymään välystä maksimaalisillakaan sivuttaiskuormilla.
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, Pe Joulu 28, 2018 9:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

kalvaana kirjoitti:Jaa. Anyway - oikea takalaakeri alko ääntelemään jossakin 260 tonnin kohalla ja uusin sen sitten 280 kohalla. Vesi mennyt pesään, niinkun noissa tahtoo olla se syy laakerin menoon. Kannatta siis liimata uuden navan suojakansi.
Ainakin SKF tekeleessä on sen oloinen pinnoite navankannessa että se kyllä pitää, kun on muutenkin niin sopiva.

Mulla -11 vuoden Ocussa jotenkin vaan vaurioitunut, vettä ei ollut saanut ja vajaan 1000km ajoilla äänen alkamisesta meni jo todella huonoksi. Rasvaa vanhassa oli varsin vähänlaisesti.

Tuo 180Nm momentti + 180° on aika raju, mutta siihenhän se vdetään mihin suunniteltu, menee kyllä suht helposti kun laskee alas peltivanteen varaan niin saa työkalut hyvin sopimaan ja maassa jarrupäällä on mukava kiristää se loppu 180°.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Napapultin kiristys vw

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Lucas kirjoitti:Onko tuosta välyksen säädöstä mitään faktatietoa? Kartioreikäisissä välystä kyllä säädetään tolla tavalla mutta että lieriöreikäisessäkin, ei kai...
Ei kait tässä kukaan ole välyksiä säätämässä ollut. Itsekin totesin vain, että keskipultin kireys vaikuttaa laakerivälykseen ja siksi kannattaa vääntää pultti oikeasti sinne venymäalueen sisälle jolloin laakerin sisäkooleihin tuleva puristus on oikea, mene ja tiedä onko sillä sitten oikeasti mitään merkitystä.
Pystyisihän sen jotenkuten laskemaankin vaan en nyt kyllä taida jaksaa. :D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Semrush [Bot] ja 42 vierailijaa