Napapultin kiristys vw
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: Ke Heinä 02, 2014 12:11 pm
- Viesti:
Napapultin kiristys vw
Pitäisi vw touraniin vaihtaa takapyöränlaakeri ja napapultin kiristys momentiksi on ilmoitettu 180nm+180 astetta. Onko oikeasti pakko saada noin hemmetin kireälle? Mulla loppuu momenttiavaimessa asteikko 140nm.
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ke Huhti 05, 2017 8:00 pm
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
On se kyllä jumalattoman tiukka väännettävä. Kaipa se on suunniteltu silleen, että se on oikeassa kireydessä silloin. Kannattaa vaikka lainata momenttiavainta, niin saa käsityksen oikeasta kireydestä. Itse vedän sen kyllä aina momenttiavaimella, merkkaan tussilla ja sitten se puoli kierrosta.
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
Saat sen aikalailla oikeaan kireyteen ilman momenttiavaintakin koska rajapinta jolloin pultti alkaa venymään, on aika helposti havaittavissa. Siitä vain sitten kiristää jonkin verran alle tuon 180 astetta ja se on siinä.
-
- Viestit: 2357
- Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
Lainasin huoltoliikkeestä avainta kun vaihdettiin omaan Touraniin takapyörän laakeri.
Momenttiavain oli mukavan kokoinen, reilun metrin varrella.
Torx -hylsyjä oli kaksi. Toisella auki ja toisella kiinni. Oli kuulemma ajanmittaan katkennut muutamakin hylsy, kun samalla oli väännetty auki ja kiinni.
Momenttiavain oli mukavan kokoinen, reilun metrin varrella.
Torx -hylsyjä oli kaksi. Toisella auki ja toisella kiinni. Oli kuulemma ajanmittaan katkennut muutamakin hylsy, kun samalla oli väännetty auki ja kiinni.
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: Ke Heinä 02, 2014 12:11 pm
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
Pitääpä hakea sitten momenttiavain lainaan.
-
- Viestit: 596
- Liittynyt: La Helmi 25, 2017 5:33 pm
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
Eihän tuohon tarvii momentti avainta, ota metrin varsi ja sen päähän 18kg ja lopuksi se 180 astetta. Jos painat 90kg niin 20cm varsi riittää.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 12:52 am
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
Eipä korjaamollakaan olla mitään momenttiavaimia käytetty. Laitettu isolla pyssyllä vaan kiinni eikä vielä yksikään ole auennut ajossa tai hajottanut laakeria sen takia.
-
- Viestit: 7330
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
Minä oon vetäny sen 14 kiloo, mitä mun momenttiavaisesta lähtee ja päälle sen 180 astetta. On lujassa eikä taatusti irtoo, kun siinä pultissa on vielä lukite mukana. Laakerihan siitä ei säry vaikka miten kiristäs, kun se keskikooli on yksi yhteinen "putki".
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 1036
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
Oliskohan noin, ainakin monessa muussa vaggineessa tuo keskikooli on 2-osainen ja napapultilla tiukataan laakeri sopivaan kireyteen?kalvaana kirjoitti:Minä oon vetäny sen 14 kiloo, mitä mun momenttiavaisesta lähtee ja päälle sen 180 astetta. On lujassa eikä taatusti irtoo, kun siinä pultissa on vielä lukite mukana. Laakerihan siitä ei säry vaikka miten kiristäs, kun se keskikooli on yksi yhteinen "putki".
Itse laittanut nuo siten, että ensin tiukkausta niin kauan että pultin kiristysmomentti ei näppituntumalla enää kasva ja tämän jälkeen reilu varttikierros lisää.
https://www.dropbox.com/s/7xbuym7f6099f ... i.jpg?dl=0
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
Oiskohan ihan noinkaa!? Vaikka keskikooli onkin kakasosanen, niin tuskin pultilla laakerivälystä säädetää!?Oliskohan noin, ainakin monessa muussa vaggineessa tuo keskikooli on 2-osainen ja napapultilla tiukataan laakeri sopivaan kireyteen?
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
Pultin kireys kyllä vaikuttaa myös laakerivälykseen ja vaikka merkitys voi olla melkeinpä vain teoreettinen, lopputuloksena on laakeri joka kestää 100tkm tai 200tkm.
Ei niitä pidä mennä vain pulttipyssyllä paukuttamaan, venyviä varsinkaan.
Ei niitä pidä mennä vain pulttipyssyllä paukuttamaan, venyviä varsinkaan.
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
Joo, voi olla, mut hyvin teoreettinen se jokatapauksessa välyksen muutos on, kun pultilla vedetään raudat vastakkain.
Eikä pulttipyssyllä kiristetä muutenkaa mitää pulttia lopullisee tiukkuutee!
Eikä pulttipyssyllä kiristetä muutenkaa mitää pulttia lopullisee tiukkuutee!
-
- Viestit: 1036
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
Ulkokoolihan tuossa on yhtenäinen, kuulat välissä ja sisäkoolin puolikkaat kiristetään pultilla paikoilleen. Sovitus on tällöin välyksetön, ja pultin kireys määrää esijännityksen. Eli tuo on rakenteeltaan vähän erilainen, kuin "perinteinen" kartiorullalaakereilla tehty paketti,
e. "kuva kertoo enemmän kuin 1k sanaa"
https://www.dropbox.com/s/v8ju4isengpjr ... 2.jpg?dl=0
e. "kuva kertoo enemmän kuin 1k sanaa"
https://www.dropbox.com/s/v8ju4isengpjr ... 2.jpg?dl=0
-
- Viestit: 7330
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
Jaa. Anyway - oikea takalaakeri alko ääntelemään jossakin 260 tonnin kohalla ja uusin sen sitten 280 kohalla. Vesi mennyt pesään, niinkun noissa tahtoo olla se syy laakerin menoon. Kannatta siis liimata uuden navan suojakansi.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: Ke Heinä 02, 2014 12:11 pm
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
Dodiin laakeri vaihdettu. Kyllä se 180 asteen pyöräytys oli aika tiukan olonen
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
Vuoskymmeniä pyöränlaakerit ollu tuollasia etuvetosissa, ja reilu parikyt vuotta yleisesti vetämättömissä takapyörissäkin.Eli tuo on rakenteeltaan vähän erilainen, kuin "perinteinen" kartiorullalaakereilla tehty paketti,
Paljonko laakerivälys muuttuu jos pultti tiukataa 150nm, tai 200mn?
-
- Viestit: 1036
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
No ei tietenkään mihinkään kun laakeri on välyksetön muutenkin. Sen sijaan esijännitys muuttuu, luultavasti suunnittelija on kuitenkin huomioinut tuon siten että pienempikin esijännitys riittää ettei laakeriin pääse syntymään välystä maksimaalisillakaan sivuttaiskuormilla.Tumppi 865 kirjoitti:
Paljonko laakerivälys muuttuu jos pultti tiukataa 150nm, tai 200mn?
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
.
Viimeksi muokannut Lucas, Pe Joulu 28, 2018 9:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
Ainakin SKF tekeleessä on sen oloinen pinnoite navankannessa että se kyllä pitää, kun on muutenkin niin sopiva.kalvaana kirjoitti:Jaa. Anyway - oikea takalaakeri alko ääntelemään jossakin 260 tonnin kohalla ja uusin sen sitten 280 kohalla. Vesi mennyt pesään, niinkun noissa tahtoo olla se syy laakerin menoon. Kannatta siis liimata uuden navan suojakansi.
Mulla -11 vuoden Ocussa jotenkin vaan vaurioitunut, vettä ei ollut saanut ja vajaan 1000km ajoilla äänen alkamisesta meni jo todella huonoksi. Rasvaa vanhassa oli varsin vähänlaisesti.
Tuo 180Nm momentti + 180° on aika raju, mutta siihenhän se vdetään mihin suunniteltu, menee kyllä suht helposti kun laskee alas peltivanteen varaan niin saa työkalut hyvin sopimaan ja maassa jarrupäällä on mukava kiristää se loppu 180°.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Napapultin kiristys vw
Ei kait tässä kukaan ole välyksiä säätämässä ollut. Itsekin totesin vain, että keskipultin kireys vaikuttaa laakerivälykseen ja siksi kannattaa vääntää pultti oikeasti sinne venymäalueen sisälle jolloin laakerin sisäkooleihin tuleva puristus on oikea, mene ja tiedä onko sillä sitten oikeasti mitään merkitystä.Lucas kirjoitti:Onko tuosta välyksen säädöstä mitään faktatietoa? Kartioreikäisissä välystä kyllä säädetään tolla tavalla mutta että lieriöreikäisessäkin, ei kai...
Pystyisihän sen jotenkuten laskemaankin vaan en nyt kyllä taida jaksaa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Semrush [Bot] ja 42 vierailijaa