B&S powerbuilt moottorien erot
-
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
- Viesti:
B&S powerbuilt moottorien erot
MCcullochin ajoleikkuri kaipaisi hieman lisää ruista ranteeseen. Näin alkukesästä ruoho kasvaa äkkiä pitkäksi ja ns alle silppuava leikkuupöytä vaatii paljon voimaa. Hommasin vielä perässä vedettävän ruohonkerääjän, joka sekin vaatii voimaa jo tyhjänä ja varsinkin kuorman kanssa tuntuu raskaalta vedettävältä. Tähän kun vielä lisätään koneen 200kg omapaino ja kuski puolet siitä, niin onhan siinä yksisylinterisellä töitä koko rahan edestä.
Kyseessä on hinnat alkaen etuleikkuri eli M125-97FH https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/etul ... -m125-97fh
Ihan toimiva keksintö sinänsä muovisia vanteita lukuunottamatta. Kauppias myy konetta 6,5kW teholla eli rapiat 10hv ja sama luku lukee tyyppikilvessä. Pellin kun avaa, niin siellä komeilee B&S Powerbuilt 3125. Google osaa kertoa, että kyseessä olisi 12,5 hv moottori. Tämä jo ihmetyttää aika lailla, jos näin on, miksi konetta myydään pienemmällä teholla?
Toinen kysymys on moottorien erot. Esim täällä http://www.briggs.cz/uploads/ke_stazeni ... 201008.pdf
kerrotaan selvällä tsekin kielellä B&S moottorien erot ja kyseistä Powerbuilt 3-sarjaa on tarjolla 10,5-13,5hp versiona. Kaikki ovat 344cc, enkä oikein mistään ole löytänyt vastausta siitä, miten tehoerot on toteutettu. Ainahan näitä on ollut esim. perämoottoreissa, että samasta peruskoneesta on tarjolla eri tehoversiota marginaalisin eroin. Tietääkö kukaan miten asia on näissä hoidettu?
Tiedän kyllä, miten saan ruuvattua lisää kierroksia koneeseen, mutta se ei ole ensisijainen ajatukseni, vaan tekisin mielummin muutokset vastaamaan 13,5hv konetta.
Kyseessä on hinnat alkaen etuleikkuri eli M125-97FH https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/etul ... -m125-97fh
Ihan toimiva keksintö sinänsä muovisia vanteita lukuunottamatta. Kauppias myy konetta 6,5kW teholla eli rapiat 10hv ja sama luku lukee tyyppikilvessä. Pellin kun avaa, niin siellä komeilee B&S Powerbuilt 3125. Google osaa kertoa, että kyseessä olisi 12,5 hv moottori. Tämä jo ihmetyttää aika lailla, jos näin on, miksi konetta myydään pienemmällä teholla?
Toinen kysymys on moottorien erot. Esim täällä http://www.briggs.cz/uploads/ke_stazeni ... 201008.pdf
kerrotaan selvällä tsekin kielellä B&S moottorien erot ja kyseistä Powerbuilt 3-sarjaa on tarjolla 10,5-13,5hp versiona. Kaikki ovat 344cc, enkä oikein mistään ole löytänyt vastausta siitä, miten tehoerot on toteutettu. Ainahan näitä on ollut esim. perämoottoreissa, että samasta peruskoneesta on tarjolla eri tehoversiota marginaalisin eroin. Tietääkö kukaan miten asia on näissä hoidettu?
Tiedän kyllä, miten saan ruuvattua lisää kierroksia koneeseen, mutta se ei ole ensisijainen ajatukseni, vaan tekisin mielummin muutokset vastaamaan 13,5hv konetta.
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
Re: B&S powerbuilt moottorien erot
Nuo ilmoitetut tehoerot johtuu ainakin osittain standardieroista. Ennenvanhaan riksu ilmoitteli tehoja sae hevosina eli amerikkalaisina piilolihaksina. Täällä puolen atlanttia käytetään dinejä ja nykyään kilowatteja. Noille sae hevosille on jotain muuntotaulukoita mutta ei tietoa kuinka tarkkoja. Nykyään riksi ei vissiin ilmoittele tehoja ollenkaan.
Ei tietoa myöskään miten tehoerot versioiden välillä käytännössä tehdään vai tehdäänkö ollenkaan. Omassa ajoleikkurissa oli originaali 15.5 hp ja kun vaihdoin 19hp painevoitelukoneeseen eroa ei ainakaan perseellä huomannut eli perse on peltiä tai tehoerot pelkästään koneen päällä olevassa tarrassa..
Ei tietoa myöskään miten tehoerot versioiden välillä käytännössä tehdään vai tehdäänkö ollenkaan. Omassa ajoleikkurissa oli originaali 15.5 hp ja kun vaihdoin 19hp painevoitelukoneeseen eroa ei ainakaan perseellä huomannut eli perse on peltiä tai tehoerot pelkästään koneen päällä olevassa tarrassa..
-
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
- Viesti:
Re: B&S powerbuilt moottorien erot
Niin ne amerikan laiskat mustangit. Muistaakseni ne mitataan ilman apulaitteita ja tässä saatetaan olla totuuden jäljillä. Ilmoitettu 6,5kW on tarkemmin laskettuna alle 9hv ja koneen tarrra ilmoittaa 12,5hv, enkä kyllä heti keksi mitä apulaitteita tuosta yli 3hv edestä irottaisi. Auton moottorista 3hv varmasti saa kaivettua, mutta eihän tuossa oikein ole mitään ylimääräistä, vai olisiko joku arvio tai kiinteä pyöristys alaspäin?
-
- Viestit: 7892
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: B&S powerbuilt moottorien erot
Oma ratkaisu oli tehdä irroitettava pala teräkotelon kylkeen. Auttoi huomattavasti pitkässä ruohossa. 11,5hp
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 22710
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: B&S powerbuilt moottorien erot
onhan se jännä tehon hukkaaja jos ähkäsee bioleikkaavana, itsellä tuo wanha LT125 husse sivulle heittävä jossa 12.5hp mylly niin kyllähän sillä voi mäkisellä tontilla ajaa ruohosta riippumatta vaikka täysiä, ei lopu teho, leikkuujälki kyllä kärsii. Kierrokset säädin että ottaa sen 3600, kun mulle tullessa oli hiukan laimea
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 1219
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
- Viesti:
Re: B&S powerbuilt moottorien erot
Mulle selitettiin että päästöjen takia kierroksia on kuristeltu. Koneessa , muistaakseni leikkuri on husky hv raktorileikkuri. Sinisten merkkien kohalta käskivät säätää. Kyllä parani...
takana loistava tulevaisuus
-
- Viestit: 6679
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: B&S powerbuilt moottorien erot
Hevosten voimista:
HP = "tuumainen" = english hevosvoima = 745,7 W
hv = "metrinen" hevosvoima = 735,5 W
PS = Pferdestärke = saksalainen hevosvoima = hv
DIN-normin mittauksissa on (lähes?) kaikki käyttöön tarvittavat apulaitteet (jäähdytys, äänenvaimennus, jne) mukana mitattaessa akselitehoa.
SAE-normissa vähemmän apulaitteita
JIS-normissa ei mitään apulaitteita
Lisäksi normeissa on erilaisia vaatimuksia mm mittaustilanteen ilman- ja polttonesteen lämpötilalle, ilmanpaineelle sekä onko kysymys esim. jatkuvasta (continious) vai lyhyempiaikaisesta tehosta (stand by) tehonannosta. Näitä luokituksia on monia käyntiaikarajoituksineen.
Siis näin oli silloin kun näitä yritin opiskella ja presidentitkin oli Kekkosia
Edit. Lisätty Jammun toivomuksesta "saksalaisen hevosen voima"
HP = "tuumainen" = english hevosvoima = 745,7 W
hv = "metrinen" hevosvoima = 735,5 W
PS = Pferdestärke = saksalainen hevosvoima = hv
DIN-normin mittauksissa on (lähes?) kaikki käyttöön tarvittavat apulaitteet (jäähdytys, äänenvaimennus, jne) mukana mitattaessa akselitehoa.
SAE-normissa vähemmän apulaitteita
JIS-normissa ei mitään apulaitteita
Lisäksi normeissa on erilaisia vaatimuksia mm mittaustilanteen ilman- ja polttonesteen lämpötilalle, ilmanpaineelle sekä onko kysymys esim. jatkuvasta (continious) vai lyhyempiaikaisesta tehosta (stand by) tehonannosta. Näitä luokituksia on monia käyntiaikarajoituksineen.
Siis näin oli silloin kun näitä yritin opiskella ja presidentitkin oli Kekkosia
Edit. Lisätty Jammun toivomuksesta "saksalaisen hevosen voima"
Viimeksi muokannut mauri, Ke Touko 23, 2018 5:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 22710
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: B&S powerbuilt moottorien erot
Entäpä preussin hevoset eli PS? paljos se on SI-järjestelmäs
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
- Viesti:
Re: B&S powerbuilt moottorien erot
Siinä on kyllä sellainen irtopala toisella puolella, mutta siinä ei ole traktorimallista tuttua sivulle heittävää torvea ja jos palan ottaa pois, niin terä viuhuu ja puolet ruohoista kuskin päällä jos vähänkään tuulee.Mika 82 kirjoitti:Oma ratkaisu oli tehdä irroitettava pala teräkotelon kylkeen. Auttoi huomattavasti pitkässä ruohossa. 11,5hp
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 11:26 am
- Viesti:
Re: B&S powerbuilt moottorien erot
Noissa oli ainakin joissain vuosimalleissa reilun kokoinen sivulleheittotorvi, kuvassa osa nro 11: https://www.ransomspares.co.uk/diagram/ ... 66725601)/
Voisiko olla että torvi on hukkunut matkalla:?:
Voisiko olla että torvi on hukkunut matkalla:?:
-
- Viestit: 7892
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: B&S powerbuilt moottorien erot
Mullakin taisi olla jotain ongelmaa tuon ruohosilpun kanssa, koska tuollaisen lyhyen torven siihen tein.Mököttäjä kirjoitti:Siinä on kyllä sellainen irtopala toisella puolella, mutta siinä ei ole traktorimallista tuttua sivulle heittävää torvea ja jos palan ottaa pois, niin terä viuhuu ja puolet ruohoista kuskin päällä jos vähänkään tuulee.Mika 82 kirjoitti:Oma ratkaisu oli tehdä irroitettava pala teräkotelon kylkeen. Auttoi huomattavasti pitkässä ruohossa. 11,5hp
https://photos.app.goo.gl/OmS6xhAAQJylqvBb2
Ja onhan se turvallisempikin, ettei silmille tule kiviä tms.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 861
- Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:02 am
- Viesti:
Re: B&S powerbuilt moottorien erot
Tuo 3125 Powerbuilt B&S kone on 344 kuution iskutilavuudella ja sitä on tosiaan eri tehoisina. Se miksi ruohonleikkurivalmistaja sitä mainostaa pienemmällä teholla johtuu jostain standardista tai sopimuksesta jonka mukaan leikkureiden tehot pitää ilmoittaa sellaisella kierrosluvulla millä kone käytössä pyörii. En muista ihan sanatarkasti mutta tästä on täälläkin ollut juttua ja olen itsekin sitä selittänyt. Koneethan on perinteisesti tehty 3600 rpm nopeudelle missä esim. tuo 12,5 hevosvoimaa saadaan ulos ja leikkurissa sitten kone pyörii matalammilla kierroksilla olikohan usein vajaa 3000.
-
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
- Viesti:
Re: B&S powerbuilt moottorien erot
Ok, ihan korvakuulolta ei varmaan kone tosiaan ota täysiä kierroksia. Millähän sen kierrosluvun saisi helpoiten mitattua? Itsellä ei ole kuin saab -99 vanha kierroslukumittari irrallaan.Dude76 kirjoitti:Tuo 3125 Powerbuilt B&S kone on 344 kuution iskutilavuudella ja sitä on tosiaan eri tehoisina. Se miksi ruohonleikkurivalmistaja sitä mainostaa pienemmällä teholla johtuu jostain standardista tai sopimuksesta jonka mukaan leikkureiden tehot pitää ilmoittaa sellaisella kierrosluvulla millä kone käytössä pyörii. En muista ihan sanatarkasti mutta tästä on täälläkin ollut juttua ja olen itsekin sitä selittänyt. Koneethan on perinteisesti tehty 3600 rpm nopeudelle missä esim. tuo 12,5 hevosvoimaa saadaan ulos ja leikkurissa sitten kone pyörii matalammilla kierroksilla olikohan usein vajaa 3000.
-
- Viestit: 22710
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: B&S powerbuilt moottorien erot
optisia takometreja saa parilla kympillä, sellasella mittasin ja säädin
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
- Viesti:
Re: B&S powerbuilt moottorien erot
Katsos perhanaa. Kone on uutena ostettu, oli kyllä loppukesää ja liikkeessä valmiina esillä eli kai se on mahdollista. Tästä on vaan jo neljä vuotta, joten tuskin enää mistään löytyy, enkä kyllä muista missään mainoskuvassa tai toisessa liikkeessäkään torvea nähneeni, vaikka niitä on tullut pällisteltyä.Jömö kirjoitti:Noissa oli ainakin joissain vuosimalleissa reilun kokoinen sivulleheittotorvi, kuvassa osa nro 11: https://www.ransomspares.co.uk/diagram/ ... 66725601)/
Voisiko olla että torvi on hukkunut matkalla:?:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: anttip, Bing [Bot], Google [Bot] ja 45 vierailijaa