Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja Tui »

Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Onkos se ihan normaalia että että dexta reagoi "kaasuvipuun" hiukka hitaasti. Putsasin alipaine putken ja huohottimen. Samalla tyhjensin tankin ja putsailin imusihdin. "Alipainekammioonkin" kurkkasin, mutta se jousi jäi testaamatta, voiko se jousi olla niin löysä että ei hae oikein korkeita kierroksia ja ne vähäsetkin melko verkkaisesti? Siirtopumpussa painepuolen ventiili oli irti, prässäsin sen 13 mm hylsyllä paikalleen.

Pumpun ajoitusta en vielä tarkastanut mutta voisko se olla turhan myöhäisellä kun lämpiää nopeasti ja käy jotenkin laiskan oloisesti?

Huono käynnistyvyys on tieten se pääsyy huollolle, kone on kyllä aika väljä ja startatessa saa sahata kauan ja Jonne ruiskii pilottia että saa käyntiin.

Huomenna yritän säätää venttiilit ja tarkistaa ajoitusta, jos on vanha kulunut pumppu niin pitäiskö ajoitusta siirtää pilkunverran aikaisemmalle, kuinka paljon?

Vaikka onkin vanha xaska niin koneremonttia haikailen, tuossa lienee kuivat putket ja vaihto vaatii koneistuksen ja hoonauksen. Onko kellään hinta arviota? Riittäiskö pelkkä lasituksen hoonaus ja uudet renkaat?
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Ei dexta kovin terävästi vastaa kaasuvipuun, kun on alipainetoiminen syöttöpymppu. Jos erityisen laiskasti ottaa kierroksia, voi olla se alipainekalvoa työntävä jousi kuoleentunut.
Kierroksia itellä dexta ottaa mittarin mukaan 2500rpm, joku ruuvannut imusarjasta kaasuläpän rajoitin ruuvia auki päin, ei kai se normaalisti kierrä kuin 2000rpm.

Ite laittaisin moottorin korjaus sarjan dextaan, tai siis semmoinen laitettiinkin tuohon 10v sitten, siinä tulee uudet putket jotka hoonataan sopiviksi. Männät menee kuitenkin vaihtoon, jos on paljon pilotilla käynnistelty. Kyllä siihen remonttiin se 1000e kannattaa varata, kun niitä yllätyksiä aina sattuu...
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Ajoitushan ei hammaspyörävetoisessa jakopäässä juurikaan muutu. Tarkasta suuttimien kunto, säädä ventiilit ja tsekkaa alipainesäätimen jousi ja kalvo sekä siivoa ilmanputsari sisältä. Tutki myös ilmanputsarilta imusarjalle menevä letku ettei sen sisäkerros ole irronnu ja ahdista.
Kyllä aika väljäkin diiseli lähtee kesäkelillä hyvin käyntiin, kun nuo asiat on kunnossa. Eri asia tietysti, jos on pitkään käynnistetty aerostartilla, minkä takia kuluneita männänrenkaita tahtoo katketa.
Jos sen koneen joutuu avamaan, niin vähäiseen käyttöön riittää se, että tekee kansiremontin, hoonaa sylinterit, laittaa uudet männänrenkaat ja kiertokangenlaakerit ja tiivisteet. Tuo tietysti edellyttää, että vanhan männänrenkaat ei oo poikki, jolloin se männänrengasurakin on yleensä piloilla. Käytettyjä mäntiäkin voi kysellä, sillä monesti ne on vielä yllättävän hyviä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja Tui »

Ajotukset oli kunnossa ja nyt venttiilit säädetty. Kaikki välykset oli liian pienet, yhdestä säätömutteri lukitsematta, ilmeisesti jo kantoi hiukan. Piti oikein kirjasta kattoa miten 3-pyttynen säädetään :lol: Kone oli kylmä kun säätelin, ohjearvo on kuumana.

Noin mutulla tuntui hiukan ryhdikkäämmältä tuo käynti. Ehkä jätän tällä kertaa tähän, eiköhän se kesän tuossa puksuttele. Talvella sitten isompi remppa niin saadaan noita vuotojakin pois.
DexMasZet kirjoitti:Ei dexta kovin terävästi vastaa kaasuvipuun, kun on alipainetoiminen syöttöpymppu. Jos erityisen laiskasti ottaa kierroksia, voi olla se alipainekalvoa työntävä jousi kuoleentunut.
Kierroksia itellä dexta ottaa mittarin mukaan 2500rpm, joku ruuvannut imusarjasta kaasuläpän rajoitin ruuvia auki päin, ei kai se normaalisti kierrä kuin 2000rpm.

Ite laittaisin moottorin korjaus sarjan dextaan, tai siis semmoinen laitettiinkin tuohon 10v sitten, siinä tulee uudet putket jotka hoonataan sopiviksi. Männät menee kuitenkin vaihtoon, jos on paljon pilotilla käynnistelty. Kyllä siihen remonttiin se 1000e kannattaa varata, kun niitä yllätyksiä aina sattuu...
.

PowerMajori ärähtää melko rivakasti vaikka onkin alipainesäätöinen, siksi toi dexta tuntui kovinkin lussulta. Onko dextassa mitään "humppaamisen" säätö ruuvia kuten majorissa?
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja masankp »

Mulla on fiat211r ja sillon ku se mulle tuli, niin vastas laiskasti kaasuun ja käynti tyhjäkäynnilläkin humpas koko ajan.
Korjauksena tuohon toimi kun avarsi ilmaläpän puolella olevaa liitintä, johon se alipaineputki tulee, loppu humpaaminen kokonaan ja vastaa paljon terävämmin kaasuun.
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja Tui »

masankp kirjoitti:Mulla on fiat211r ja sillon ku se mulle tuli, niin vastas laiskasti kaasuun ja käynti tyhjäkäynnilläkin humpas koko ajan.
Korjauksena tuohon toimi kun avarsi ilmaläpän puolella olevaa liitintä, johon se alipaineputki tulee, loppu humpaaminen kokonaan ja vastaa paljon terävämmin kaasuun.

Olikos tuossa 1- vai 2 alipaineputkea? Dextassa on yksi putki imusarjan puolelta säätimelle. Se on aika pitkä ja ahdas, joten kävi mielessä että vaihtais vähän väljemmän letkun tilalle. Kalvon takana oleva jousi nyt epäilyttää eniten, melko vetelä oli käsissä enkä hoksinut sitä testata. Ohjeessa sanottiin puristuvoimaksi n. 1,7 - 1,8 kg kun se puristetaan 50 milliseksi.

Majorissa 2 putkea ( tarkkana huollossa ettei mene ristiin ) ja erillinen humppauksen säätöventtiili imukammion perässä.

Dextan pumpunkyljestä nappasin ison luukun auki ja melkoista vispausta tekee se syöttötanko tyhjäkäynnillä, ei kylläkään humppaa yhtään.
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
hamsteri
Viestit: 2786
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

Ite laittaisin moottorin korjaus sarjan dextaan, tai siis semmoinen laitettiinkin tuohon 10v sitten, siinä tulee uudet putket jotka hoonataan sopiviksi. Männät menee kuitenkin vaihtoon, jos on paljon pilotilla käynnistelty. Kyllä siihen remonttiin se 1000e kannattaa varata, kun niitä yllätyksiä aina sattuu


https://www.agrilineproducts.com/parts/ ... 27355.html
kyllä siihen se vanha mummon tonni menee euroissa nyt noin 160e
jölypumpun kylä laittaisin kanssa
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Todennäköisin vika tässä on alipainesäätimen toimintahäiriö tai imusarjalta ilmanputsarin hattuun olevalla välillä oleva ahdistus.
Moottoriremontin aika vasta sitten, kun huohotus ja öljynkulutus on suurta.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja masankp »

Laiskansitkeitähän nuo on luonnostaankin, johtuen raskaasta vauhtipyörästä.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minulla on 35 Ferku, jossa vastaava kolmos-Perkinsi. Suurin ero on syöttöpumpussa, joka on Ferkussa CAV:n jakaja. Minusta se ei ole mitenkään laiskan sitkeä vaan yllättävän sisukas naurettavan pienestä koostana huolimatta. Siitä historia tiedossa. Koneremontti jouduttu tekemään tuntimäärällä 12 000 tuntia, kun yksi sylinterin putki lähteny liikkeelle. Sillon siihen laitettu valurautaputket, jotka porattu oikeeseen mittaan. Senkin jälkeen ajettu 5000 tuntia. Nyt kone mökkikäytössä "eläkkeellä". Hyvin käy ja kukkuu 8)
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja Tui »

Dexta kasattu niine hyvineen :lol:
Ajotuksen merkit oli kohdallaan mutta ventiili välykset oli kummasti kutistuneet, yksi lukituskin oli löysällä.
Ensi viikolla vaihdetaan suuttimet ja lisätään ARC18 laturi. Ja sitä alipaine säätäjän jousta täytynee venyttää, koska imusarjan stoppariruuvi näkyi olleen täysin auki eikä siltikään hae ylettömästi kieroksia kunnon savuista puhumattakaan.

Jos ei uudet suuttimet paranna käynistyvyyttä niin sitten mietitään josko talvella tehtäis isompi remppa.
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Voihan siihen laittaa hehkutulpatkin. Täällä ollut joskus tarinaa ja jopa kuviakin Destasta, johon tuommonen muutos tehty. Etukammion luukut pakosarjan juuresta irti ja niihin hitsaa sopivalla kierteellä olevat putken tumpit, joihin kierretäänjonkun auton pikahehkutulpat. Sitten lähtee taatusti ja on halpa ja nopea remontti verrattuna koko moottorin suolistamiseen.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Onko siinä pakkosyöttöä, sillä ainakin majori paukahtaa heti tulille?
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja Tui »

Major58 kirjoitti:Onko siinä pakkosyöttöä, sillä ainakin majori paukahtaa heti tulille?
Pakkosyötön nappi on mutta tuntuu jotenkin hengettömältä, ilmeisesti johtuu siitä löysästä alipainejousesta.
Imusarjahehkukin näkyy olevan mutta primeri pumppu on poistettu putkinensa. Riittäisköhän se kierukkaputki ylivuotoputkessa ja mikin magneetti venttiili toimimaan automaattisesti esim niin että vena aukeaa startatessa? Taisi ola 24 V magn vena :(

Tuo esikammion hehkutus alkoi kiinnostaa, voisko kammioon tehdä suoraan hehkulle sopivan kierteen, onko hehkutulpissa minkälaisia kierteitä? Miten ja miksi vältetään suihkun osumista tulppaan?
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Tui kirjoitti:Dexta kasattu niine hyvineen :lol:
Ajotuksen merkit oli kohdallaan mutta ventiili välykset oli kummasti kutistuneet, yksi lukituskin oli löysällä.
Ensi viikolla vaihdetaan suuttimet ja lisätään ARC18 laturi. Ja sitä alipaine säätäjän jousta täytynee venyttää, koska imusarjan stoppariruuvi näkyi olleen täysin auki eikä siltikään hae ylettömästi kieroksia kunnon savuista puhumattakaan.

Jos ei uudet suuttimet paranna käynistyvyyttä niin sitten mietitään josko talvella tehtäis isompi remppa.
Super Dextassa oli taannoin vähän samaa vaivaa. Käynnistyvyys hiipui hiljalleen eikä kohta saanut enään ollenkaan käyntiin vaikka kuinka starttimoottorilla pyöritti, ei vaikka apuvirtaa antoi ja uutta akkua laittoi. Ennen suuremman remontin aloittamista ruuvasin starttimoottorin irti ja vein paikalliselle autosähköpajalle ensin sen tarkistettavaksi. Uusi puola vai ankkuriksiko sitä jotkut nimittävät ja uudet hiilet, laakerit/puslat ja Dextaan paikoilleen. Starttikahvan hipaisusta lähti kones laakista heti käymään.
Tekemällä virheistä oppii.
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja Tui »

Superdextaaja kirjoitti:.
Super Dextassa oli taannoin vähän samaa vaivaa. Käynnistyvyys hiipui hiljalleen eikä kohta saanut enään ollenkaan käyntiin vaikka kuinka starttimoottorilla pyöritti, ei vaikka apuvirtaa antoi ja uutta akkua laittoi. Ennen suuremman remontin aloittamista ruuvasin starttimoottorin irti ja vein paikalliselle autosähköpajalle ensin sen tarkistettavaksi. Uusi puola vai ankkuriksiko sitä jotkut nimittävät ja uudet hiilet, laakerit/puslat ja Dextaan paikoilleen. Starttikahvan hipaisusta lähti kones laakista heti käymään.[/quote]

Huomioitava seikka tuokin. Väljä moottori erehdyttää luulemaan että akku ja tartti ovat kelvollisessa kunnossa. Reippaampi pyöritys helpottaa varmasti käyntiin lähtöä.
Hiilien puristusvoima on tärkeä pointi, kun hiilet kuluu niin puristusvoima pienenee, nuffin kirjassa sanottiin puristusvoimaksi 850 - 1100 grammaa.
Kommutaattorin liuskojenväliä toiset avaavat ja toiset kieltävät avaamasta? No kiillotetaan ja puhdistetaan ainakin.
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Dextassa startilla on iso vaikutus käynnistymiseen, huonolla startilla, vaikka kuulostaisi hyvin pyörittävän saa hangata vaikka kuinka kauan. Ite laitoin "tehostartin" eli mitä esim ikh yms myy. Pyörittää rivakammin kuin alkuperäinen ikinä. Hehkua se silti tarvii kun heinä seipään varjoon ajaa..
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

https://drive.google.com/drive/folders/ ... 1FXRnlJOEU

Tuolta Part 9 page 8 ja 18: Startin kommutaattorista ei madalleta eristyspalojen pintoja mutta laturista kyllä. Startin kommutaattorin hiiliä vasten oleva pinta vain kiillotetaan. Iso ero oli käynnistyvyyteen pelkällä startin laitolla. Hioin vielä starttimoottorista lohkoa vasten olevan pinnan puhtaaksi ruosteista ja myös vastapinnan lohkosta ja sipasin puhdasta koneöljyä sormella pintaan. On tuosta operaatiosta jo kymmenisen vuotta ja edelleen lähtee hyvin.
Tekemällä virheistä oppii.
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja Tui »

Nyt on laturi vaihdettu, startti huolettu ja suutinkärjet vaihdettu.
Hiukan parani käynnistyvyys.

Suuttimien testauksessa ja paineen säädöissä oli hiukka ongelmia. 2. suuttimeen jäi jälkitiputusta vaikka sen parikertaa uudelleen kokosinkin.

Nyt tuli käyntiin semmosta humpsutusta/paukahtelua pienillä kieroksilla, täysillä menee hyvin. Voisiko suutinneulan jumitukset aiheuttaa moisen?

Mielestäni kokosin ja asensin suuttimet "ohjeen"mukaan eli karstat putsattu ja kiristykset tasaisesti jne.
Voisko olla että tuo yksi kärki olis viallinen jo alkuunsa?
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Laiminlyöty Dexta huollon kohteena.

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Kyllä varmaan se vuotava suutin saattaa kiusata. Itse olen harrastekäyttöön saanut vanhat suuttimet pelaamaan hiomalla hienolla "neekerintukalla", sellaisella hieman patapata tyylisellä hiomatyynyllä.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Ilmiö, MAKESON, pouhe, Veijokoo, vm-61 ja 55 vierailijaa