Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Hollo
Viestit: 1000
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Pitäisi hankkia tuohon VAGgineeseeni jonniilainen lämmitin, tuo Defan tarjoama säteilylämmitin ei oikein natsaa (edellisessä VAGgineessa se tuntui perin tehottomalta). Calix tarjoaa (ihme kyllä :?: ) tuohon 550 W:n letkulämmitintä (RE485), uskaltaisikohan tuon siihen laittaa?
Ensin ajattelin laittaa tuon TT-Thermon pumpullisen letkulämmittimen, joka tuntuisi näin minun vähäisellä maalaisjärjellä toimivimmalta ratkaisulta, mutta kun luin noilta keskustelupalstoilta tarinoita tuon TT-Thermon kestävyydestä (siis tarkemmin ottaen kestämättömyydestä) niin hylkäsin ajatuksen mielestäni.
Joten mielipiteitä tästä ?
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
karir
Viestit: 829
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja karir »

Avensis d4d koneessa toi kyseinen re485. Toimiva on toki. Tosin sellainen tuntuma on että ei yhtä tehokas kuin oikea lohko. Kovalla pakkasella 2h lämmitys ei lämmitä konetta tarpeeksi mutta sen verran että ainakin Avensiksen hehku jää lyhyeksi. Jos pitää koko yön päällä niin tahtoo tihkua nestettä lemmari liitoksesta.


T Kari
Busteri
Viestit: 100
Liittynyt: Su Elo 06, 2017 12:35 am
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Busteri »

Kannattaa varmistaa vielä marmoritiskiltä sopivuus.
Itse meinasin aikoinaan laittaa jälleenmyyjällä takuuvehkeeseen 1.4tsi vm. 2013 letkulämppärin ja eivät suostuneet. Kuulemma sotkee mahdollisesti moottoriohjausta, kun luulee nesteistä et kone on lämmin vaikka ei sitä ole.
Onhan se mahdollista etteivät takuun takia halunneet riskeerata ja ei ollut kokemusta kertynyt.
John Deere 2140
Volvo BM 400 buster Made in Finland
SauliS
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 6:57 pm
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja SauliS »

Emännyksen 1.2 TSI Poloiseen laitettiin TT-thermo pari vuotta sitten. On ollut tyytyväinen. Ei edes laitettu sisäpistoketta, lämpöä tulee hyttiin heti kun auton käynnistää. Kestosta en osaa sanoa.. on kai niitä muitakin merkkejä, kiertovesipumpullisia siis?
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Hervast »

On se minullakin tainnut 500w tt thermo olla autossa kohta 3 vuotta, toki on niitä eritavalla rikkoutuneitakin tullut vastaan, mut tuo on pelittänyt. Laitoin suht alas öljynsuotimen jalan luo ja mahd pystyyn, eihän tuo ole ilmaa kurlutellut.

Se säteilylämmitin on kyllä suht onneton, isulla 1,2 tsi golfissa moinen.
jokuvaan
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Minusta se on huono ennusmerkki sensorien kannalta jos Defa ei tarjoa letkulämmitintä.
Hollo
Viestit: 1000
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Hollo »

En kyllä ole löytänyt muita pumpullisia letkulämmittimiä kuin tuon TT-Thermon, ajattelin että 500W:nen saisi riittää, eihän tuo Calix:n letkulämppäri ole kuin 550W:nen.
Siellä palstalla jossa noista TT-Thermon vikaantumisista kertoiltiin, kirjoiteltiin myös että sitä lämmitintä pitäisi "pyöräyttää" kuukausittain?
Jotenkin tuo pumpullinen tuntuisi toimivimmalta ratkaisulta,jos vain pysyisi kunnossa.
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
kalvaana
Viestit: 7335
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Laitoin 1,6 RDI Octaviaan tuommosen Defan, kun sillä säteilylämmittimellä ei huomannu mitää vaikutusta. Käynnistymsiessä ei mitään eroja ja yhtä huonosti lämpee kabiini. Defan kanssa tulee ongelmia, jos lämmitysaika jää liian lyhyeksi. Esimerkiksi puolen tunnin lämmitys 10 asteen pakkasella tekee sen, että moottori ei meinaa millään käynnistyä. Ilmeisesti joku anturi on semmosessa kohdassa, että ECU luulee koneen olevan käyntilämmin ja kylmäkäynnistyksessä tarvittavat temput jää tekemättä. Jos lämmitin on päällä 2 tuntia tai ei ollenkaan, niin moottori käynnistyy kuin palmun alta.
Laitoin pojan autoon TT-Thermon. Se on hyvä tuote. Taidan laittaa Skodaan samanlaisen ja otan suuritehoisen ja asennan sen Webastolle varattuun tilaan vasemman etupyörän eteen pyöräkoteloon, niin riittää lyhytkin lämmitys. TT-Thermossahan on termostaatti, että ei kiehu nesteet.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Jotenkin tuo pumpullinen tuntuisi toimivimmalta ratkaisulta,jos vain pysyisi kunnossa.
Siinäpä se on, kun olis kunnollisia nuo pumppu versiot, mut kiinan rihkama yhdistettynä sähköön ja nesteeseen ei kovin vakuuta.
Kaverin tt on toiminu kohta kaks vuotta, ja käytetty vaan kylmillä keleillä.
Kyllä pumpullinen ainakin tasasemmin koneen lämmittää, ja tuntus että anturitkin paremmin sen lämmityksen tajuais että lähtee kone käyntii lyhyemmälläkin lämmityksellä.
Tosin yks vanhempi diiseli audi ei lähe käyntii, jos vepasto on parikyt minuuttia päällä. Lähtee jos lämmittää reilusti kauemmin, tai sammuttaa lämmittimen noin puolen tunnin päästä. :?
Hollo
Viestit: 1000
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Aika ihmeellistä oli, kun laitoin kyselyn tuonne TT-Thermon asiakaspalveluun ja kysyin että sopiiko tuo 500W:n lämmitin tuohon 1.2TSI:hin ja kuinka se siihen asennetaan. Vastaukseksi ilmoittivat etteivät he tiedä kuinka se tuohon asennetaan! :?:
Eli tarvii kuiteskin hommata tuo tehoton Defa! :(
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja NH »

Hyvin monissa nykymoottoreissa sama moottorinlämpötila saavutetaan vain noin kaksi kilometriä myöhemmin verrattuna esilämmitettyyn. Useimmat nykyöljyt ovat juoksevia jonnekin -40 - -55C saakka, joten senkään asian takia lohkolämmitin hyödyttää lähinnä tarvikekauppiasta.
standard23c
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2017 10:53 am
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja standard23c »

Olen asentanut vw 1.2 tsi moottoriin calixin letkulämppärin ja hyvin toimii
SepeSusi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
Paikkakunta: Länsisuomi
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja SepeSusi »

Eikö noissa ole alkuperäisenä narun paikkaa? Mitä olen silmitellyt huoltiksella, ihmiset ruksii Suomessa lämppärin ostolistaan, ostaessaan autoa.

Onko nuo lämmittimettömät niitä autoliikkeiden Euroopasta rahtaamia vaihdokkeja? Niitä tuli 2017 30 000kpl ja tahti kiihtyy. Ainakin Rintajouppi on kärkikahinoissa uittohommissa. Kolme muutakin merkkiedustusta on jo hommassa laajemmin mukana ja sitten nämä Kamuxin tyyppiset lisäksi, joilla ei ole mitään merkkiedustusta. (Minulla on Saksan tuonneissa ollut lohkare kaikissa, joskin aina Kalix. On hiukan vanhempaa kalustoa tosin)

Eikö voisi vain katsoa sinne Fabian pellin alle, että miten Suomi-lasipalatsissa on lohkare ympätty kiinni?
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja NH »

Syystä tai toisesta lohko- tms lämmitin ei kuulu käytännössä minkään henkilöautonvalmistajan alkuperäisiin lisävarusteisiin, vaikka kaikkea muuta lämmittämiseen liittyvää penkeistä etu- ja takalaseihin, peileihin, ratteihin, akkuihin jne jne on runsaasti tarjolla.
Kuitenkin sadat miljoonat ihmiset asuvat alueilla, joilla lämpötila talviaikaan on reilusti pakkasella.

Ainoastaan muutama pieni, mutta äänekäs tarvikevalmistaja rummuttaa kapistuksen tarpeellisuutta lähinnä Pohjoismaissa.

Kysyä sopii kuka tekee raakaa bisnestä ostajien kustannuksella?

Sähkötoiminen moottorilämmitin ja sisähaaroitus maksavat asennettuna uuteen autoon noin 500 -1000 euroa.
Siinä on kate kohdallaan!
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja C20 »

Sattuu ne pari valmistajaa olemaan samoilla leveysasteilla Suomen kanssa, pikainen pyöräytys maapallokartalla niin kovin paljon etelämmässä näyttävät ne muut "pakkasmaat" olevan, olisikohan sillä sijainnilla pallolla kuitenkin jotakin väliä myös autotehtaiden lämppäri haluihin? Mä en maailman pelastuksen takia lämmittimiä käytä, mukavuuden kylläkin ja se 2kin kilometriä jääkylmällä autolla ynnä se muu hitaampi lämpeäminen kun sitä jääpalaa sulatta, ei innosta. :D
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja epe2 »

miksei laita tuota calixin letkulämppäriä pumpun kanssa,näin laitoin emännän citikkaan ja on toiminu
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja NH »

C20 kirjoitti:Sattuu ne pari valmistajaa olemaan samoilla leveysasteilla Suomen kanssa, pikainen pyöräytys maapallokartalla niin kovin paljon etelämmässä näyttävät ne muut "pakkasmaat" olevan, olisikohan sillä sijainnilla pallolla kuitenkin jotakin väliä myös autotehtaiden lämppäri haluihin? Mä en maailman pelastuksen takia lämmittimiä käytä, mukavuuden kylläkin ja se 2kin kilometriä jääkylmällä autolla ynnä se muu hitaampi lämpeäminen kun sitä jääpalaa sulatta, ei innosta. :D
Taitaa lämpötilaan vaikuttaa myös muut asiat, kuin ainoastaan "etelämmässä"?

Joka tapauksessa satoja miljoonia ihmisiä asuu maapallolla alueilla, joissa vuodesta usea kuukausi on pakkasaikaa.
Siksi autovalmistajilla on tarjolla jos sun minkälaista pakkasvarustetta, vaan ei "lohkolämmittimiä".
Miksiköhän?
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Tässä kun savotalla käynyt niin tullut mieleen että vois autossa olla vepastokin, olis kiva hypätä lämpöseen autoon kun kotia lähtee.
Eikä töissäkään saa autoa piuhaan, että senkin takia...
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Tuo letkulämmitin on muuten hyvä mutta ainakin 2.0 dieselin kanssa lyhyt lämmitys lämmittää vain sen verran että hehkujää "vilaukseksi" lähtee kyllä hyvin tulille mutta bensakoneissa voi tulla oikeita ongelmia. Tuossa dieselissä huomaa myös hyvin kun lämpöanturi jäähtyy käynnistyksen jälkeen kun kone nostaa parin sekunnin päästä kierrokset kuin heti kylmä startin jälkeen.
Pumpullinen letkulämmitin tai sitten se säteily malli niin pitäisi olla tuon puolesta ongelmaton, aeimmassa oli molemmat käytössä ja hienosti lämpisi niin kone kuin öljytkin.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Skoda 1.2 TSI:n moottorilämmitin

Viesti Kirjoittaja C20 »

NH kirjoitti:
Joka tapauksessa satoja miljoonia ihmisiä asuu maapallolla alueilla, joissa vuodesta usea kuukausi on pakkasaikaa.
Siksi autovalmistajilla on tarjolla jos sun minkälaista pakkasvarustetta, vaan ei "lohkolämmittimiä".
Miksiköhän?

Eiköhän siihen ole perin yksinkertainen vastaus, eipä ole juurikaan lämmitystolppia näkynyt muualla kuin pohjoismaissa, eikä täälläkään jokapaikassa. Ihme känäämistä lämmityksestä, mitä siinä jos toiset haluaa liikkua edes hieman esilämmitetyllä autolla, antaa niiden muiden miljoonien kärvistellä. Webastohan on ehdoton vekotin, lohkolämppärihän on semmonen Pirkkamersu mutta parempi kun ei mitään.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 60 vierailijaa