Fordson Majorin lisävarusteet
-
- Viestit: 177
- Liittynyt: Ma Elo 14, 2017 7:16 pm
- Viesti:
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
Hyvähän tommonen sälekaihdin on,oisko jossain mossessakin tollanen ollu.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
Sivupellit kun on kyljissä ja sälekaihdin nokalla, lämpiää kone nopeasti oikeaan käyntilämpöön. Rullakaihtimet alkaa vanhemmiten prakaamaan ja siksi onkin monen keulalta häipynyt.
Toki kaihdin vaatii ajurilta huomiota varsinkin jos työ on kovin vaihtelevaa.
Tulisi sitä lämpömittaria muutenkin vähänväliä tiirailla, myös jos lämmöt ei ala nousta. Öljynpainemittariakin olisi hyvä tarkkailla. Sellainen varuste kun on melko harvassa nykyään.
Peltotyössä, kuten äestys tai jyräys ei tarvitse kaihtimen vipuun juurikaan koskea kun on säätö löytynyt.
Toki kaihdin vaatii ajurilta huomiota varsinkin jos työ on kovin vaihtelevaa.
Tulisi sitä lämpömittaria muutenkin vähänväliä tiirailla, myös jos lämmöt ei ala nousta. Öljynpainemittariakin olisi hyvä tarkkailla. Sellainen varuste kun on melko harvassa nykyään.
Peltotyössä, kuten äestys tai jyräys ei tarvitse kaihtimen vipuun juurikaan koskea kun on säätö löytynyt.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
Minun majorin varusteet:
Sälekaihdin jäähdyttimen eessä.
Jalkakaasu-itse tehty.
Kaksi vipua joista ei tapahdu mitään.
Yläpakoputki joka työntää mönjää mutkastaan.
Sälekaihdin jäähdyttimen eessä.
Jalkakaasu-itse tehty.
Kaksi vipua joista ei tapahdu mitään.
Yläpakoputki joka työntää mönjää mutkastaan.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
Olisko kellään kuvaa laittaa siitä rullakaihdinmallista, kun tuossa mulla on ollut sellainen jos joskus tekis ite? Mulla ainakin on ollut helppoa tuo lämmönsäätely, talveksi laitan pahvin keulalle samaan aikaan kun laitan talviketjut renkaisiin ja keväällä sitten pois.
-
- Viestit: 177
- Liittynyt: Ma Elo 14, 2017 7:16 pm
- Viesti:
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
Täällä majori ei kyllä nosta lämpöjä ku 60 asteeseen,keula pahvitettu ja uusi termari asennettu.Aikasemmin ei ollut termaria ollenkaan.Ei mene öljyt/vedet sekasin kuitenkaan.
-
- Viestit: 7797
- Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
- Viesti:
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
No,entäs sitten,perunan istutus perinteiseen tyyliin,yksi ajaa ja kaksi istuu koneen päällä,pudottelemassa siemeniä putkeen,onko ne istuttuttajat,pyörryksissä,kun on hetken aikaa istutettu.JURO kirjoitti:Kyllä se alaputki tuntuis aika ikävälle kun käyttää klapikonetta, kaikki pakokaasut (niin mustat kuin harmaat) käyttäjän päälle.
Viimeksi muokannut Sirkkeli ja 8 sormea, Pe Joulu 29, 2017 2:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 7797
- Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
- Viesti:
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
Kiinnostais kanssa tuo kaihdin asia että,olisiko kenties saatavissa vielä jossain uusia rullakaihtimia.Major58 kirjoitti:Olisko kellään kuvaa laittaa siitä rullakaihdinmallista, kun tuossa mulla on ollut sellainen jos joskus tekis ite? Mulla ainakin on ollut helppoa tuo lämmönsäätely, talveksi laitan pahvin keulalle samaan aikaan kun laitan talviketjut renkaisiin ja keväällä sitten pois.
Mulla nyt ei tosin ole majoria mutta,semmoisia rullakaihtimia on ollut muun nimisissä traktoreisssa myös.
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
Jos nyt pitäis ruveta klapikonetta pyörittämään majorilla, niin laittaisin pitkän haitariputken jatkoksi ja ohjaisin savut rantteen taa, muistan kun vaarivainaa kaasutti myyriä semmosella pitkällä putkella. Tuota pottukonetta vois kokeilla ennenku tuomitsee, se puhaltaa vauhilla ja kuitenkin kone liikkuu eteenpäin ja pellolla senverran saattaa tuullakki, ettei välttämättä ihan pyörryksissä tarvis emäntien istua, en tiiä, tuosta ei ole kokemusta ku meillä ollaan kuokalla istutettu, koko suku talkoissa aina...nykyään ostetaan kaupasta pottuloiset. Kerran kokeiltiin tuossa talon lähellä pientä palaa istuttaa koneela ja on niin kivinen että samassa ajassa kun konetta korjattiin, kerkes mummot istuttaa kuokalla potut
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
Kaihdin asiaa.
Sälekaihdin olisi parempi kuin rullakaihdin.
Rullakaihdin jos jätettiin puoliasentoon niin ilmanvirta kuormitti epätasaisesti tuulettajan siipeä ja siipi ajanoloon murtui poikki, pätkä yleensä löytyi syyläristä, että tallessa oli. Tämä siipien katkeilu ei ollut yksinomaan Majorissa vaan sitä ilmeni muissakin merkeissä.
Sama epätasainen kuormitus syntyy myös kun syyläriä vasten pahvi pistetään. Pahviin pitäisi leikata keskelle pyöreä aukko. Tai laittaa pahvi kauemmaksi eteenpäin, Majorissa niihin ritilöihin.
Sälekaihdin olisi parempi kuin rullakaihdin.
Rullakaihdin jos jätettiin puoliasentoon niin ilmanvirta kuormitti epätasaisesti tuulettajan siipeä ja siipi ajanoloon murtui poikki, pätkä yleensä löytyi syyläristä, että tallessa oli. Tämä siipien katkeilu ei ollut yksinomaan Majorissa vaan sitä ilmeni muissakin merkeissä.
Sama epätasainen kuormitus syntyy myös kun syyläriä vasten pahvi pistetään. Pahviin pitäisi leikata keskelle pyöreä aukko. Tai laittaa pahvi kauemmaksi eteenpäin, Majorissa niihin ritilöihin.
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
Majorin pakoputki asiaa.
Minulta ääni pystyputkelle seuraavin perustein.
Kun umpihangessa yritti Majorilla urpia eteen ja taakse niin kyllä se pakkasella ja tyynellä kelillä pakokaasu oli kuskin keuhkoissa että piti välillä mennä kauemmaksi henkeä vetämaan. Ja silmät vuoti vettä vielä yölläkin.
Sama homma sitten sen kantokoukun kanssa kun joutui eestaas vitelikossa nyhjäämään, tai perälevyn kanssa ojamaita levittäessä.
Itse kyllästyin takaputkeen kun olin naapurille kyntämässä oikein katoista suota jossa vielä kasvoi pitkä heinä. Tyynellä kelillä se pakokaasu oli sankkana pilvenä ympärillä. Traktori kulki suolla sen verran syvässä että pakoputki maata viisti ja sieltä löi savun ylöspäin. Ja eikä asiaa auttanut yhtään pitkä heinikkokaan ja se että joutui muutaman metrin päästä aina pakittamaan että aurat sai kannoista irti. Kaasua polkiessahan kone aina pöllättää kitkerät mustat savut jota ei tasakierroksilla ja pienellä kuormalla tule.
Kyllä oli pää kipeänä sen työmaan jälkeen ja putki muutti muotoaan kohti taivaita.
Samoin nuo perunanistuttajat siellä koneessa istuessa joutuivat pakokaasussa olemaan joka tosin siinä hommassa ei sankkaa ollut koska kuormitus vähäistä.
Maaseudullahan matkustettiin siellä traktorin nostovarsien päällä olevalla lavalla. Saattoi sielläkin joskus hiukka ryvittää ja itkettää sekä kirkkovaatteet mustua ja tuoksahtaa vielä viikkojakin reissun jälkeen. Mutta täähän ei kuskia koskettanut kun hän istui siellä korkeemmalla raikkaassa ilmassa.
Joku valitti sitä että pystyputkesta tuli savut naamalle. Siihenhän on apu kun laittaa putkenpäähän mutkan eteenpäin.
Ja käynnistys moskista ja nokivedestä pääsee eroon pitämällä sen mutkassa olevan reiän selvänä. Ja kun putken päässä on se mutka eteen + räystäs mutkaan päällä tai läppä kunnossa niin ei sinne putkeen pitäisi paljon vettä kertyäkkään.
No niin. Tällainen ronikka tällä kertaa velliä ootellessa.
Minulta ääni pystyputkelle seuraavin perustein.
Kun umpihangessa yritti Majorilla urpia eteen ja taakse niin kyllä se pakkasella ja tyynellä kelillä pakokaasu oli kuskin keuhkoissa että piti välillä mennä kauemmaksi henkeä vetämaan. Ja silmät vuoti vettä vielä yölläkin.
Sama homma sitten sen kantokoukun kanssa kun joutui eestaas vitelikossa nyhjäämään, tai perälevyn kanssa ojamaita levittäessä.
Itse kyllästyin takaputkeen kun olin naapurille kyntämässä oikein katoista suota jossa vielä kasvoi pitkä heinä. Tyynellä kelillä se pakokaasu oli sankkana pilvenä ympärillä. Traktori kulki suolla sen verran syvässä että pakoputki maata viisti ja sieltä löi savun ylöspäin. Ja eikä asiaa auttanut yhtään pitkä heinikkokaan ja se että joutui muutaman metrin päästä aina pakittamaan että aurat sai kannoista irti. Kaasua polkiessahan kone aina pöllättää kitkerät mustat savut jota ei tasakierroksilla ja pienellä kuormalla tule.
Kyllä oli pää kipeänä sen työmaan jälkeen ja putki muutti muotoaan kohti taivaita.
Samoin nuo perunanistuttajat siellä koneessa istuessa joutuivat pakokaasussa olemaan joka tosin siinä hommassa ei sankkaa ollut koska kuormitus vähäistä.
Maaseudullahan matkustettiin siellä traktorin nostovarsien päällä olevalla lavalla. Saattoi sielläkin joskus hiukka ryvittää ja itkettää sekä kirkkovaatteet mustua ja tuoksahtaa vielä viikkojakin reissun jälkeen. Mutta täähän ei kuskia koskettanut kun hän istui siellä korkeemmalla raikkaassa ilmassa.
Joku valitti sitä että pystyputkesta tuli savut naamalle. Siihenhän on apu kun laittaa putkenpäähän mutkan eteenpäin.
Ja käynnistys moskista ja nokivedestä pääsee eroon pitämällä sen mutkassa olevan reiän selvänä. Ja kun putken päässä on se mutka eteen + räystäs mutkaan päällä tai läppä kunnossa niin ei sinne putkeen pitäisi paljon vettä kertyäkkään.
No niin. Tällainen ronikka tällä kertaa velliä ootellessa.
- rattori
- Viestit: 11118
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
Ei ole ainakaan itikoita.Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: No,entäs sitten,perunan istutus perinteiseen tyyliin,yksi ajaa ja kaksi istuu koneen päällä,pudottelemassa siemeniä putkeen,onko ne istuttuttajat,pyörryksissä,kun on hetken aikaa istutettu.
------------
tractors
tractors
-
- Viestit: 7756
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
Meillä piti vaihtaa dextaan pystyputki, kun muuten ei olisi päässyt turvesuolle hommiin. Suon omistaja vielä toteutti muutoksen rälläköimällä reiän peltiin ja kääntämällä pakosarjan..
- rattori
- Viestit: 11118
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
Tässäpä joku kuva minun majorin (1962) kaihtimesta, pakoputkesta, jalkakaasusta, öööö...
Nämä minun alaani niinkään mutta mummolan kone tosiaan ja tällä aikoinaan opetellut ajamaan.
Kone pressukatoksessa joten kuvien laatu vähän sitä sun tätä.
Nämä minun alaani niinkään mutta mummolan kone tosiaan ja tällä aikoinaan opetellut ajamaan.
Kone pressukatoksessa joten kuvien laatu vähän sitä sun tätä.
------------
tractors
tractors
- rattori
- Viestit: 11118
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
Esitteet, käsikirjat, ohjekirjat löytynee jostain hyllystä josko laitan myöhemmin.
------------
tractors
tractors
- rattori
- Viestit: 11118
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
Tuossa kuva jos onnistui. 5.5-62 ostettu. Syl.putket vaihdettu, männät ja laakerit vaihdettu kerran, syyläri kennotettu uusiksi, yksi takarengas alkuperäinen Goodyear. Töitä tehty pientilalla metsä- sekä maataloustöitä. Äestetty, kynnetty, niitetty, aurattu, hiekan ajoa ja puusavottaa.
------------
tractors
tractors
- mike
- Viestit: 5326
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
-
- Viestit: 1346
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Viesti:
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
Kaihtimen alkuperäinen tarkoitus oli estää jäähdyttäjän jäätyminen kun ajettiin pelkällä vedellä pakkasella.
Alaputkiseen on ikävä laittaa konetta perään erityisesti sisätilassa ja koneen ollessa kylmä. Aikamoinen silmien kirvely.
Alaputkiseen on ikävä laittaa konetta perään erityisesti sisätilassa ja koneen ollessa kylmä. Aikamoinen silmien kirvely.
-
- Viestit: 7797
- Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
- Viesti:
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
Joo,mopoikäisenä (kauan sitten) oli niissä sport tyypin mopoissa,se pakoputki yläkautta,niitä kovasti muutettiin sitten,omin päin alakautta kulkevaksi,laitettiin ns.alakäyrä.
Se vissiin antoi enempi sellaisen moottoripyörämäisen vaikutelman.
Se vissiin antoi enempi sellaisen moottoripyörämäisen vaikutelman.
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
No onhan tuo majori melko sporttinen alaputkellaSirkkeli ja 8 sormea kirjoitti:Joo,mopoikäisenä (kauan sitten) oli niissä sport tyypin mopoissa,se pakoputki yläkautta,niitä kovasti muutettiin sitten,omin päin alakautta kulkevaksi,laitettiin ns.alakäyrä.
Se vissiin antoi enempi sellaisen moottoripyörämäisen vaikutelman.
Noista lämmöistä vielä, eilen tuli toistakymmentä senttiä suvilunta, niitä lykkiessä vasta majorissa pääsee sinne mittarin "vihreälle" alueelle, eli Jenkulalla jos ei muuta vikaa ole missään niin olisko vaan sitten rasituksen puutetta kun ei lämpene.
-
- Viestit: 497
- Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
- Viesti:
Re: Fordson Majorin lisävarusteet
Moottorin jäähdytyspinta-ala on käytönnössä koko traktori, eli jäähdytys on mitoitettu kesähelteille jossain preerialla. Itsellä pakoputki on yhä alakautta ja kone sammutetaan aina jos liikkumisen tarvetta ei ole, myös työkoneita kiinnittäessä. Talvella kun lykkii lumia niin kurkku tulee käheäksi niistä pienhiukkasista kun ilma on niin tyyni.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: v-e-s-a ja 20 vierailijaa