Fordson Majorin lisävarusteet

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kyllä mulla ainakin autto se että ne pakokaasut menee taakseppäin, ei tule noet naamalle,
Hyvä että autto, mut erikoista että pystyputkesta tulis noet naamalle,ilmeisen lyhyt ollu?!
Eikä oikeesti ehjä kone niin paljoo savuta että haittaisi liikaa.
Ei se savu, vaan muut myrkyt, vaikka kuin olis kunnossa!
Nämä on mielipide kysymyksiäkin, minusta majoriin ei kuulu hyttiä eikä helvetin rumaa pystyputkea.
Juu niihän se on.
Traktorissa pitää olla pakoputki(majori ihan hölmön näkönen ilman sitä), ja jos sillä oikeesti töitä tehää muuloinkin kun heinänteko aikaa, niin ohjaamo myöskin. :lol:
poweri
Viestit: 3118
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja poweri »

Jos ajatellaan majorin aikaisia hyttejä niin ne on aivan hirveitä kaikinpuolin siellä saa jonkin aivovaurion tai jää jotain havaitsematta huurussa niin sattuu jopa enemmin kuinj ilman mitään. Mielummin haistelee raikasta ilmaa ilman hyttiä enkä usko että takaputkesta savu kiertää kuskin nokkaan. On myös todennäköistä että kuollaan johki muuhun kuin majorin palotilasta tuleviin myrkkyihin.
Enkä usko että tääläkääm kovin moni oikesti töitä tekee majorilla, jotain kylmänä pöristelyä jolloin moottorikin savuttaa kerkemmin.
Majori on yhdistelmä harrastusfiilistelyä ja samalla vähän töitäkin, edelleen mielipide juttuja vapaa maa.
-KW-
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Joulu 20, 2017 2:38 pm
Viesti:

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja -KW- »

Kiitokset kaikille kommenteista! Onhan niitä sitten varusteita vaikka minkälaisia saatavana :wink:
Ja hienoja tarinoita menneiltä ajoilta. Luen kernaasti lisääkin.
Sunnuntaina tulee pihaan aiemmin mainitsemani Super Major. Jos osaan, niin voin vaikka laittaa sijoituksesta kuvankin nähtäville.

Jalkakaasusta oli keskustelua, meillä olleessa Superissa oli sellainen nypyläinen lätkä, joka käänsi hihnapyörän takapuolella pystyssä olleessa lattaraudan yläpäässä olevaa pientä vääntiötä siten, että pumpulle menevä tanko liikkui sitä enempi eteenpäin, mitä enemmän lätkää painoi. Naapurissa oli uudessa vuoden 1962 Super Majorissa toisenlainen jalkakaasupoljin. Sen poljin oli noin puolta pienempi sileä, ja sen mekanismi meni jotenkin osittain astinlaudan alta.

Soittelin myös yhdelle traktoriharrastajalle jolla on useita Super Majoreita. Meni toista tuntia puhelimessa kun tarinaa ja uutta asiaa oli paljon. Tuntomerkkien perusteella meidän vanha Super on ollut viimeisiä oransseilla vanteilla olleita, tuoreempi suihkutuspumppu ja suora vaihdevipu ja pitempi nostolaitteen varoventtiili oli meillä siinä mutta ei laskunopeuden säätönuppia. Käyn piakkoin tämän miehen luona kylässä.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Tumppi 865 kirjoitti: Hyvä että autto, mut erikoista että pystyputkesta tulis noet naamalle,ilmeisen lyhyt ollu?!
Traktorissa pitää olla pakoputki(majori ihan hölmön näkönen ilman sitä), ja jos sillä oikeesti töitä tehää muuloinkin kun heinänteko aikaa, niin ohjaamo myöskin. :lol:
Täh, mitä erikoista siinä on, kyllä sitä mustaa moskaa lensi ihan konepeltiä ja tankkia myöten, liitoksista falskaa ja puhallin puhaltaa suoraan taaksepäin ja putken päästäkin jotain märkää tuli ja se oli ihan tuulesta kiinni mihin suuntaan se lähti, ulkosäilytyksessä oleva traktori niin sieltähän saatto mustaa vettäkin tulla aluksi, mulla ainakaan siinä putkessa ei ollu mitään laippakiinnitystä, ihan vaan nostettiin siihen käyrään paikalleen n. 10cm sisäkkäin, tuo alaputki on pakosarjassa laipalla jossa on tiivistekkin, ei tule sieltäkään välistä mitään ja jos putken päästä jotain liejua tulee niin ihan sama ja äänenvaimentimessa on pohjassa reikä mistä pääsee ylimääräiset valumaan ulos. Niin ja tuo ohjaamo, se on kyllä kans ihan makuasia jos on harraste/terapiakone, ite ajattelin jostain löytää semmosen alkuperäisen rättikaton, ihan vaan varmuuen vuoksi jos joskus tarvii tai muuten vaan haluaa laittaa paikalleen.
hande2
Viestit: 97
Liittynyt: To Syys 06, 2007 10:02 pm
Paikkakunta: KIURUVESI
Viesti:

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja hande2 »

Hienoa lukea täällä näitä kommentteja, kun niissä tulee tuo kokemus ja elämän maku mukaan, vaikka ei ole kysymys kuin Majorin
jalkakaasusta ja pakoputkesta.
Mukavasti tämä keskustelu keskittynyt näihin kahteen varustukseen, vaikka alkuaan keskustelu lähti siitä: Mitä varusteita Super Majoriin tuli uutena vakio-/lisävarusteena, mutta kaikkinensa hienoja tarinoita.
Nimimerkki "KW" kommentoi jalkakaasua.
Minulla on kaksi Super Majoria, molemmat viimeisiä punapyöräisiä, toinen on valmistettu tammikuu 1963 ja toinen helmikuu 1963.
Tässä helmikuu 1963 Majorissa on juuri tuo vähän "härvelimallinen" näppyläpintainen jalkakaasu, jolla on vaikeampi ajaa tasaisesti,
sillä tulee helposti sellaista, tört,tört,tört...... saundia. Ilmeisesti tämä oli ollut jonkun piirimyyjän varastossa kun noin myöhään oli sellainen kaasuvipu toimitettu.
Toisessa on se sileälätkäisen puhdas kopio, jonka itse teimme, se oli kopioitu 1963 naapurin harmaapyöräisestä Superista.
Se on juuri tuollainen, kuten "KW" kertoi.
Siinä lätkä on hitsattu 10mm pyörörautaan taivutettu 90¤ saranoitu ja kiinnitetty astinlautaan kahdella pultilla, pyöröraudan päästä alaspäin menee vipu astinlaudan vierestä sen alle, josta jarrupolkimen vierestä ohuella pyörötangolla eteenpäin käsijarrukahvan kiinnityspultin alle saranoituun noin 3X15 mm lattarautaan, jonka yläpää on kiinnitetty kaasutankoon.
Tiedätkö, oliko tuo varoventtiili jo siinä Superissa uutena, vai oliko se vaihdettu jälestäpäin. Meille helmikuussa 63 tulleessa
Majorissa oli vielä se matalampi varoventtiili. Huoltotiedotteen mukaan se korkeampi varoventtiili tuli vasta kesäkuussa 63 harmaapyöräisessä Superissa.
E1A Petrooli Major vm:53
Super Major vm:63
Valmet 359 vm:59
-KW-
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Joulu 20, 2017 2:38 pm
Viesti:

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja -KW- »

Siinä meillä olleessa Superissa oli ihan alkujaan tää pitempi varoventtiili.
Harrastaja jolle tänään soitin, kertoi että jo vajaaseen 5000:een oransseilla vanteilla olevaan Superiin tuli tää pitkä venttiili.
Vaikutti tietävän jokaisen muutoksen hyvin tarkkaan.
Sen pitkän venttiilin tunnen vieläkin oikeassa jalassani, tavallaan.
Superdextaaja
Viestit: 12985
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Yksinkertainenkin rautarunkoinen hytti auttaa suojaamaan risujen iskuilta, tuulelta sekä sateelta ja lumituiskulta, että ei pidä tuon merkitystä aliarvioida ympärivuotisessa käytössä olevassa koneessa. Itsellä on takaa avonainen ja ilman sivuovea oleva hytti, jonka tuulilasinkin alapuolelta on avonaista aukkoa niin hyvin pysyy huurtumattomana lasit. Jalkakaasu on sellaiseen asentoon ja muotoon laitettu, että polkiessa jarruja pystyy sopivasti kantapäälläkin antamaan kaasua. On tuosta jalkakaasusta linkohommissa kyllä ollut paljon apua.
Tekemällä virheistä oppii.
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Minulla on niin simppeli jalkakaasu, pedaali astinlaudassa ja siitä keppi kaasuvivulle. Niin yksinkertanen, että määkin tajuun, eli tosi yksinkertainen.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Superdextaaja
Viestit: 12985
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Noista jalkakaasu ja peräkoukkuviritelmistä voisi ihan oman topiikin perustaa, minkälaisia on tehty ja helppo toteuttaa itsekin. Puolipuristinvivullekin olen nähnyt viritetyn kahva ja tankoyhdistelmän kuskin penkiltä käsin käytettäväksi. Oliko ne sälekaihtimen mallinen kaihdin vakiovaruste kaikissa Majoreissa? Yksi purkusetti käyttökahvoineen löytyy itseltä.
Tänään tuli hyttiin melkein sisään kuivan näreen latva tietä aurailessa. Oli lumi painanut rungon poikki tien ja pääsin latvaa hipoen vielä tiellä pysyen ohi. Jäi siinä latva kuitenkin pystypakariin kiinni ja vapautuessaan tuli ritsana sellainen ammus päin lasia, että halkihan siinä tuulilasi meni. Jos ei olisi ollut hyttiä saisi nyt ihmetellä millä silmillä lukisi nettiä.
Tekemällä virheistä oppii.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Superdextaaja kirjoitti:Oliko ne sälekaihtimen mallinen kaihdin vakiovaruste kaikissa Majoreissa? Yksi purkusetti käyttökahvoineen löytyy itseltä.
Mua kans kiinnostaa tuo, kun tuossa mun majorissa on perimätiedon mukaan ollut semmonen verho, ja siinä on sennäköiset kiinnikkeetkin sille ketjulle ja syylärin eessä olevat "urat" että se varmaan pitääkin paikkaansa, mutta jokapaikassa mistä olen tuota selvitellyt niin se verhomalli kuuluisi mörkömajoriin ja tuossa new majorissa olis ne kaihtimet? Joskus jossain toisessa keskustelussa pyysin kuvia noista jos jollain on niin voisin ottaa mallia ja tehdä itse sellaiset vastaavat, nyt on pahvi syylärin eessä, mutta nuo läpät olis kätevät. Vai saakohan noita ostamalla jostain?
poweri
Viestit: 3118
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja poweri »

Superdextaaja kirjoitti: Tänään tuli hyttiin melkein sisään kuivan näreen latva tietä aurailessa. Oli lumi painanut rungon poikki tien ja pääsin latvaa hipoen vielä tiellä pysyen ohi. Jäi siinä latva kuitenkin pystypakariin kiinni ja vapautuessaan tuli ritsana sellainen ammus päin lasia, että halkihan siinä tuulilasi meni. Jos ei olisi ollut hyttiä saisi nyt ihmetellä millä silmillä lukisi nettiä.
Siis se pystypakari oli nytkin ongelma, alaputki ei myöskään pölläytä lumia silmille kun ajaa lumisten oksien alta :wink:
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

alaputki ei myöskään pölläytä lumia silmille kun ajaa lumisten oksien alta :wink:
Ainut hyvä puoli tuossa maataso hormissa!
hande2
Viestit: 97
Liittynyt: To Syys 06, 2007 10:02 pm
Paikkakunta: KIURUVESI
Viesti:

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja hande2 »

Nimimerkki "superdextaaja" kyseli, oliko Majorissa sälekaihtimen mallinen kaihdin vakiovarusteena.
Minäpä kerron muistitietona, kun molemmat traktorit on olleet meidän mökissä, sellainen jossa oli sälekaihdin ja sellainen jossa rullakaihdin.
Meillä oli ensimmäinen New Fordson Major vm:1955 ja siinä oli sälekaihdin, ilmeisesti tämän mallinen kaihdin on ollut vuoteen 1957 maaliskuuhun asti. Toinen on tuo Super Major vm:1963, (joka on vieläkin) siinä oli uutena rullakaihdin, ilmeisesti Suomessa maahantuojan toimesta laitettu ja jolla ei tehnyt mitään.
Nytkin minulla on sellainen ehjä New Majorin maski vuodelta 1952, jossa on se sälekaihdin. Sekä tuo 1953 bensa/petrooli
New Major,jossa on tuo kaihdin.
Mörkössä on ilmeisesti ollut rullakaihdin, mutta sinne ei minun muisti yletä, kun olen vielä silloin ollut "räkänä horsmassa".

Tässä on keskusteltu pakoputkesta, ollakko ylös vai alaspäin.
Tästä tuli mieleen eräs tapaus, joka nyt jo kuulostaa nyt hupaisalta, tämä sattui joskus 80 luvun alussa.
Minulla oli juuri ostettu melkein uusi mokkanahkainen takki ja muutenkin vähän sellaiset "kirkolla käynti" kamppeet päällä.
Menin erästä Super Major Manuelia kokeilemaan liikkeen pihassa ja siinä oli PYSTY pakoputki. Pakoputken mutkan vedenpoistoreikä oli ilmeisesti tukossa ja sinne oli kertynyt vettä. Käynnistin sen Traktorin..... ja silloin se roiskaisi kaikki nokivetensä minun silmille, että naama oli kuin murjaanien kuninkaalla ja se melkein uusi nahkatakki oli kuin "haulikolla ammuttu", takista tuli entinen, ei lähtenyt millään se nokivesi pois. Vesi kyllä lähti mutta noki ei,imeyty niin hyvin siihen takkiin.
Ei tullut Manuel kauppaa. Että tämmöisiä ihanuuksia siitä pystyputkesta voi tulla.
Tuo Majorin pystyputki on vähän sellainen "väkisellä" tehty, koska tuo traktori on alun perin rakennettu vaakaputkelle, kuten siihen aikaan suurin osa traktoreita oli.

Näin harraste/terapia aikaan tuo vaakaputki olisi minusta ainakin mieluisampi, koska mm. tallista käynnistettäessä ei savu olisi
tallin kattoa nokeamassa ja silmillä, kuten pystyputki sen tekee. Mutta nämä on maku/käyttö asioita.
E1A Petrooli Major vm:53
Super Major vm:63
Valmet 359 vm:59
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Meillä oli ensimmäinen New Fordson Major vm:1955 ja siinä oli sälekaihdin, ilmeisesti tämän mallinen kaihdin on ollut vuoteen 1957 maaliskuuhun asti.
Rullakaihdin, tai sen jämät on marraskuu 57 mallissa.
Jos koneessa on toimiva termostaatti, niin eipä sillä kaihtimella juuri ole mitää virkaa.
Eikös sitä sälekaihdinmallia käytetä vivulla kuskin paikalta, joka suunillee saman mallinen tartin ja perus majorin käsikaasu vivun kanssa?!
Saattaa kone käydä lämpösenä, jos vahingossa, tai unohtunu kaihdin täysin kiinni, eikä huomaa lämpömittaria kattoa(mikäli edes toimii) jos tehää jotain muuta kun ajetaan tallista ulos ja takasin sisään.
distractor
Viestit: 121
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 2:03 pm
Viesti:

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja distractor »

Tumppi 865 kirjoitti: Jos koneessa on toimiva termostaatti, niin eipä sillä kaihtimella juuri ole mitää virkaa.
Kahidin oli tärkeä ennen nykyisten glykoli pakkas nesteiden aikaa. Ajettiin vedellä ja olisi voinut jäätyä jäähdyttäjä. Osa alkoholi nesteistä vaati termostaatin poiston ettei haihdu.
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Olis pitäny kirjottaa, nykysin mitää virkaa. :roll:
Ennen ajoivat pelkillä vesillä ympäri vuoden, ja termostaatit oli heitetty mäkee ennen ensimmäisiä pakkasia, eikä sitä välttämättä koskaa takasin laitettu.
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja JURO »

Kyllä se alaputki tuntuis aika ikävälle kun käyttää klapikonetta, kaikki pakokaasut (niin mustat kuin harmaat) käyttäjän päälle.
distractor
Viestit: 121
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 2:03 pm
Viesti:

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja distractor »

Tumppi 865 kirjoitti:Olis pitäny kirjottaa, nykysin mitää virkaa.
Tajusin kyllä, laiton vaan kun kaikki ei välttämättä tiedä miksi tommottet kaihtimet on aikonaan laitettu.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16230
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Tumppi 865 kirjoitti:
Meillä oli ensimmäinen New Fordson Major vm:1955 ja siinä oli sälekaihdin, ilmeisesti tämän mallinen kaihdin on ollut vuoteen 1957 maaliskuuhun asti.
Rullakaihdin, tai sen jämät on marraskuu 57 mallissa.
Jos koneessa on toimiva termostaatti, niin eipä sillä kaihtimella juuri ole mitää virkaa.
Eikös sitä sälekaihdinmallia käytetä vivulla kuskin paikalta, joka suunillee saman mallinen tartin ja perus majorin käsikaasu vivun kanssa?!
Saattaa kone käydä lämpösenä, jos vahingossa, tai unohtunu kaihdin täysin kiinni, eikä huomaa lämpömittaria kattoa(mikäli edes toimii) jos tehää jotain muuta kun ajetaan tallista ulos ja takasin sisään.
903 valluskin oli kaihdin, kyllä sitä tuli käytettyä ja hyväksi todettua.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
hande2
Viestit: 97
Liittynyt: To Syys 06, 2007 10:02 pm
Paikkakunta: KIURUVESI
Viesti:

Re: Fordson Majorin lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja hande2 »

Juu, sitä sälekaihdinta käytettiin kuskin paikalta.
Sille oli hyvin samanlainen vipu kuin starttivipu ja se oli traktorin vasemmalla puolella.
E1A Petrooli Major vm:53
Super Major vm:63
Valmet 359 vm:59
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 69 vierailijaa