Aurausta ilman ketjuja?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
routi
Viestit: 189
Liittynyt: To Heinä 23, 2015 1:46 pm
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja routi »

savinen kirjoitti:Liikaa ja liia paksuja piikkejä, liian kevyt etupää. Tässä ongelman juurisyyt. Kevyt etupää ei paina paksuja piikkejä jäähän sisälle. Leikkaat puolet piikeistä pois, lisäät rautaa keulallle. Tosin jos tehostamaton ohjaus toi raudan lisääminen nokalle ei kovin mieluinen vaihtoehto.
Eikös tos kuvas näy ett siin nokal on joku aparaatti jo vähän painoo lisäämässä.
Pyöränpyörittäjä
Viestit: 705
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

routi kirjoitti:
savinen kirjoitti:Liikaa ja liia paksuja piikkejä, liian kevyt etupää. Tässä ongelman juurisyyt. Kevyt etupää ei paina paksuja piikkejä jäähän sisälle. Leikkaat puolet piikeistä pois, lisäät rautaa keulallle. Tosin jos tehostamaton ohjaus toi raudan lisääminen nokalle ei kovin mieluinen vaihtoehto.
Eikös tos kuvas näy ett siin nokal on joku aparaatti jo vähän painoo lisäämässä.
Näyttäähän siinä aura olevan mutta eihän se mitään painoa silloin anna kun maassa on ja aurataan,sama se on takavetosella lingon vetäminen kun laskee lingon maahan häviää vetäviltä paino. Paksuja ketjuja ei kannata laittaa kevyeen koneeseen jos pitoa haluaa,meillä esim 602 Valmetissa 9mm ketjut ja pito on hyvä kun jaksaa jäähän pureutua.
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja JURO »

Tehostaja on ja aura on aika painava ehkä 4-500 kg. Kun auraa kohottaa hieman ei paljoa pito parane. Siinä olette oikeassa että liikaa rautaa pyörässä. Ennen oli takana 14” renkaat raskaat ketjut ja nostolaitteissa tynnyri täys betonia ja jarrulevyjä , nyt 11” renkaat ja quatrot ja pyöräpainoja 6 linppua pito yhtä hyvä ellei parempi ja ajo mukavaa niinkuin ei ketjuja olisikaan.
MOP
Viestit: 7525
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja MOP »

Vanhemmissa verkuissa on nostolaitteesa paineensiirtotoiminto, millä voi esim. linkoa kannattaa vaikka sentin korkeudella. Riittää yleensä painonsiirroksi. Meidän Leppä HD 255 painaa 670 kiloa.
Pyöränpyörittäjä
Viestit: 705
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

Kyllähän se hyvin pyörä pitää kun kannattelee terät ilmasa mutta sellanen työjälki ei oikein kelpaa asiakkaille... Ehkä vielä jossain pienen oman tien aurauksessa menettelee mutta ei oikein aurauksissa vilkkaamissa paikoissa missä polannettakaan ei kaivattaisi.
Lerssinen
Viestit: 1144
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 9:45 am
Paikkakunta: Oulainen E
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Renkaalla ja renkaalla on valtava ero, tuossa isommassa valtrassa millä lumityöt tehdään on liki loppuunkuluneet alliancen multiuse:t
Kuva

Tommoset, pitoa on siis ihan uskomattoman paljon paremmin lumella ja jäällä kuin riparenkaalla vaikka niissä olis pintaa enempi..
Märässä peltovellissä nuilla ei sitten tehdäkkään mitään, en tiedä miten paljon parempi tilanne olis kun olis kuviota enämpi jäljellä..
Asiat sattuu kun ne sattuu.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16220
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Pyöränpyörittäjä kirjoitti:Kyllähän se hyvin pyörä pitää kun kannattelee terät ilmasa mutta sellanen työjälki ei oikein kelpaa asiakkaille... Ehkä vielä jossain pienen oman tien aurauksessa menettelee mutta ei oikein aurauksissa vilkkaamissa paikoissa missä polannettakaan ei kaivattaisi.
Ei tarvitte kannatella ilmassa, vaan sillä pystyy keventämään työkonetta että se seuraa maan pintaa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
t-40
Viestit: 2866
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja t-40 »

Noin työkseen tullu jo jokunen vuos aurattua ilman riimuja...pampula renkailla ja maansiirtolevyllä rutsi 4800kg .
. Talvella nokalla melko painava alue aura, perässä levy tai linko, sen paketin paino puntaroimatta.

Talvisk ampumalla nastotettuna kapiat vakiorenkaat... Vaikka mäkiä täällä keskisuomessa riitääkiin niin ei toistaseks ole ketjuja ikävä tullu, hyvin sai tänäänkin loskaa lykättyä
Siirto ajoa sen verta että ei riimun kilkatusta viitti kuunnella ja asfaltti syö äkkiä

Vanhemassa belkussa numeroa leveämmät taurukset, ilman riimuja ei tahdo päästä edes pihalle...

Takavetosissa rutseissa ollu ain talvella riimut..
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
Pyöränpyörittäjä
Viestit: 705
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

Matsikka kirjoitti:
Pyöränpyörittäjä kirjoitti:Kyllähän se hyvin pyörä pitää kun kannattelee terät ilmasa mutta sellanen työjälki ei oikein kelpaa asiakkaille... Ehkä vielä jossain pienen oman tien aurauksessa menettelee mutta ei oikein aurauksissa vilkkaamissa paikoissa missä polannettakaan ei kaivattaisi.
Ei tarvitte kannatella ilmassa, vaan sillä pystyy keventämään työkonetta että se seuraa maan pintaa.
Ihan aikuisten oikeesti jos tuollee aurailee yleisiä teitä joihin kertyy polannetta vaikka sitä alaterällä ja painavalla perälevyllä yritetään hillitä ja poistaa ei pysty ajaan koneet kevennettynä mitenkään,on lingossa sekä levyssä hammasterät ja maassa ne on pidettävä heti kun tien pinta jäätyny ettei haukkaa,pikkusia mökkiteitä voi alkuun vedellä levy väärin päin että saa jäätymään. Taitaa olla vähä paikasta kiinni missä voi kevennellä ja missä ei missään tapauksessa vaan toivois että terät puris paremmin ja kai nuo mäetkin haittaa,375 massikalla tänään sohjoja kaapiessa 250 leveellä levyllä hyvät ketjut takasissa neljä pyörää kaapii pahimmissa mäissä eikä 12+12laatikon ison alueen pykälät riitä vaan pahimmassa mäessä vaihattaa keskialueelle.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja tommi »

https://konekansa.net/threads/fordson-s ... -six.1357/

Tässä majorissa on etukuormaaja noiden kuvien jälkeen käytössä, poistin polannetta perälevyllä jossa on tiekarhun terä, kun on painattava nostolaite. Hienosti irtosi loskaa tien pinnasta, painatin sen verran että selvästi tunsi istuimelle kuinka se kohosi. Etukuormaajassa oli painava kauha paikoillaan. Luulen että työpainoa oli 5-5.5t. Pito riitti etupyörissä sutimatta jopa mäennyppylöissä. Ohjaamaan joutui aika paljon, kun levy pyrki vääntämään sivulle. 10km tietä ajoin puhtaaksi. Ei tarvinnut ketjuja kyllä ollenkaan.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
jokuvaan
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Näin on taas pihasta lykitty lumia pois Super Majorilla ilman ketjuja, erittäin tarkkaa puuhaa toki, takakauhan korkeutta pitää hienosäätää koko ajan ja tietää kaikki piha-alueen ja tiestön metkut. Takarenkaat on tuliterä kunnossa ja kapeat. Työalueena yli 200m tietä ja piha-alueet päälle.
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

jokuvaan kirjoitti:Näin on taas pihasta lykitty lumia pois Super Majorilla ilman ketjuja, erittäin tarkkaa puuhaa toki, takakauhan korkeutta pitää hienosäätää koko ajan ja tietää kaikki piha-alueen ja tiestön metkut. Takarenkaat on tuliterä kunnossa ja kapeat. Työalueena yli 200m tietä ja piha-alueet päälle.
Niin tuli samalla keinoin ja ehkä hivenen enempi aurailtua, ei kovin vaikeaa, kun ei ollut lunta kovinkaan paljoa. Kuinka se lumen koostumus voi muuttua kun välillä 0 kelillä lipsuu ihan tolkuttomasti, toisella kertaa pitää niin ettei edes sutaise vaikka työntelee kasalle? Renkaissa on kyllä pintaa 60 % mutta ikää ainakin 25 vuotta.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Hyvät oli ketjut tänäänkin majorissa. Hieman tietä ja pihaa aurasin ja sitten nyppäsin yhden ketjuttoman nelivedon ojasta pois :wink:
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Tänään oli nelivedollakin ihan hemmetin liukasta aurata, ketjut eivät olisi haitaksi siinäkään olleet kun meinasi oma postilaatikkokin lähteä mukaan kun ei minkäänlaista pitoa renkaiden alla.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja JURO »

Hienosti meni lumet takaveto 6 Majorilla ketjujen kanssa ilman ketjuja ei olis päässy edes pihasta pois.
Kessu09
Viestit: 86
Liittynyt: Ma Tammi 01, 2018 5:13 pm
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja Kessu09 »

https://www.youtube.com/watch?v=zXZXGZuBqz0
Noin 50 sekunnin kohdalta eteenpäin näkyy ero palarenkaan hyväksi
-SS-
Viestit: 15642
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Pyöränpyörittäjä kirjoitti:Kyllähän se hyvin pyörä pitää kun kannattelee terät ilmasa mutta sellanen työjälki ei oikein kelpaa asiakkaille... Ehkä vielä jossain pienen oman tien aurauksessa menettelee mutta ei oikein aurauksissa vilkkaamissa paikoissa missä polannettakaan ei kaivattaisi.
Niin nämä "laatikkolevyt" ja pystyaurat, ne eivät välttämättä mene asfalttiin asti, jos niitä vähänkin kannattelee.Kunnon kourumainen terä lanassa, se "imee kiinni" varsinkin kosteaan lumeen niin, että tuossa saa puskea levyn täydeltä, siinä se lumi rullaa levyn edessä, ja nostolaiteventtiili vinkuu ja etupyörät nousevat ilmaan.

Hyvin terä tapaa asfalttiin asti.

-SS-
-SS-
Viestit: 15642
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

JURO kirjoitti:Hienosti meni lumet takaveto 6 Majorilla ketjujen kanssa ilman ketjuja ei olis päässy edes pihasta pois.
Kyllä joo ketjuja alle olis tehnyt mieli, mutta kun edessä on peräkärry, viis lavaa siementä, laiva (Buster XL) , pari 10-16 eturengasta ja Tapio ketjut päällä. Siellä takanurkassa pohjimmaisena on ne ketjut, viimeksi käytetty 2012.

Ei sitten tullut kaivamaan aletuksi. Nostolaitekahvaa hiplailemalla pääsi tuon pyryn herraksi vielä. Nyt tänään pitää rengas ihan eri malliin.

-SS-
Avatar
Matsikka
Viestit: 16220
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Kieltämättä vähän luisteloo, mutta eipä niitä kejuja tänäkään talvena tarvitte.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
McCormic B-250-57
Viestit: 3621
Liittynyt: Su Loka 13, 2013 10:41 am
Viesti:

Re: Aurausta ilman ketjuja?

Viesti Kirjoittaja McCormic B-250-57 »

JURO kirjoitti:Hienosti meni lumet takaveto 6 Majorilla ketjujen kanssa ilman ketjuja ei olis päässy edes pihasta pois.
Samoin. Ei olisi edes sijoiltaan liikahtanut minnekkään äsken kun ympärillä oli 25cm lunta ja alla peilijää. Saati että olisi pystynyt auraamaan mitään.

Ketjut päällä homma oli lastenleikkiä, noin 12,5m3 lunta vaihtoi paikkaa äsken.
Paha saa palkkansa hyvälle jää talkootyöt.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Construction King, Hex, ratikkakuski, vehkasalo ja 52 vierailijaa