S/s Pohjola

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Woodsman
Viestit: 4435
Liittynyt: 17.12.2005, 12:25
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

S/s Pohjola

ViestiKirjoittaja Woodsman » 27.09.2017, 21:39

Sain tänään tiedon että S/s Pohjola on romutettu.
Yksi Näsijärven uljaista matkustajalaivoista on lopullisesti poissa.
Vuosia se seisoi Jäminkipohjan telakan rannalla ruostumassa.
Elvytystoiveita ja -yrityksiäkin oli mutta liian suuri projekti kunnostaa ja lopulta romuttaja leikkeli palasiksi.
-52..... and still kicking !

korjailija
Viestit: 1796
Liittynyt: 21.09.2016, 21:11
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: S/s Pohjola

ViestiKirjoittaja korjailija » 27.09.2017, 21:44

Valitettavan yleinen kuvio näissä on että säilytysmaksut rullaavat koko ajan ja ovat ilmeisesti aika korkeita. Seurauksena konkurssi ja sitten laiva myydään huutokaupalla tai muuten jollekin romuttajalle koska sitä pidetään ilmeisesti parhaana vaihtoehtona tässä maassa :evil:

PuuhaPate
Viestit: 6184
Liittynyt: 04.09.2014, 18:34
Viesti:

Re: S/s Pohjola

ViestiKirjoittaja PuuhaPate » 27.09.2017, 22:40

Harmillistahan se on, mutta ei tuollaista voisi edes ilmaiseksi itselleen ottaa ja veron korotustakaan ei moisen takia halua.
Mitä vaihtoehtoja olisi?

JiiSPee
Viestit: 1203
Liittynyt: 19.05.2013, 00:41
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: S/s Pohjola

ViestiKirjoittaja JiiSPee » 27.09.2017, 23:24

Harmi, tuo laiva kuului osaltaan lapsuuden kesiin kun tuon vesistön varrella silloin kuten kyllä vieläkin kesiä vietetty - Visuvedellä, Vaskivedellä ja Pohjankylässäkin jossa sitten viimeksi sen rannalla nähnytkin, kerran tuolla Virroilta Visuvedelle seilannutkin.
Kun molemmat laivat reittiä kulkivat ja kakarana noita bongailtiin niin osattiin erottaa parhaiten Pohjola alakannen takaosan perusteella Tarjanteesta.
Mutta kun nyt katseli kuvia mitä netistä löytyi siitä mihin kuntoon se oli päässyt niin eipä muuta mahdollisuutta tainnu olla kuin romutus -jotain olis tarvinnu tehdä jo 40v sitten.
Kurun raato vielä visuvedellä.

Pekko
Viestit: 125
Liittynyt: 18.12.2005, 09:55
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: S/s Pohjola

ViestiKirjoittaja Pekko » 28.09.2017, 12:22

Muistelen aikanaan, joskus 80-luvun loppupuolella, Aamulehdestä lukeneeni yhtiön tj:n luvanneen Pohjolan kunnostusta entiseen loistoonsa. Kaipa se sitä varten roudattiin sinne entisen Pohjan Sahan rantaan telakan viereen odottelemaan. Tuli aikanaan lukuisat kerrat käytyä raatoa ihmettelemässä, kesälomalla kun tuli yleensä viikko vietettyä anoppilassa siinä lähistöllä Kekkoskylän tien alkupuolella. Olis kyllä ollut nätti näky liikennöimässä, vaan pääsi entisöinti vähän viivästymään ...

imppu
Viestit: 10680
Liittynyt: 17.05.2006, 16:15
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: S/s Pohjola

ViestiKirjoittaja imppu » 28.09.2017, 12:41

Suomalainen käsitys kierrätyksestä.
...eihä siinä sitten mitään, ajattelin....

Broadspeed
Viestit: 3265
Liittynyt: 25.10.2011, 07:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: S/s Pohjola

ViestiKirjoittaja Broadspeed » 28.09.2017, 14:23

Taisi tosiaan jäädä haaveeksi viimeiseltäkin yrittäjältä:

https://www.aamulehti.fi/juttuarkisto/? ... 4959022982
Fordson Dexta -60
IH 844 -76

Mika 82
Viestit: 5530
Liittynyt: 09.11.2014, 17:39
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: S/s Pohjola

ViestiKirjoittaja Mika 82 » 28.09.2017, 18:38

imppu kirjoitti:Suomalainen käsitys kierrätyksestä.

Kait tuon olisi saanut ketä vaan ostaa, joka olisi maksanut saman tai hieman enemmän kuin romukauppias.
Kenellä vaan on rahkeita siihen, ei monella.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)

Ropottaja
Viestit: 1038
Liittynyt: 25.01.2012, 08:44
Viesti:

Re: S/s Pohjola

ViestiKirjoittaja Ropottaja » 29.09.2017, 10:15

Ja vaikka olisikin, mitkä on realiteetit tulevasta käytöstä? Liikennöinti jollain reitillä lienee tuhotuomittu ajatus, ja risteilykäytössä noin suuren laivan saaminen täyteen edes kerran päivässä on haaste. Vaikka sisävesimatkailu sattuisikin kokemaan uuden renesanssin, kausi on todella lyhyt. Sama on tilanne ravintolakäytössä. Kesämökkejä taas saa halvemmalla ja helpommalla valmiina, Pohjola oli vielä yksityiskäyttöön liian iso tarpeisiin nähden. Joku yhdistysmuotoinen harrastepohjalta tapahtuva toiminta ainoa realistinen mahdollisuus, talkootyö vaan ei vaan tänäpäivänä enää kiinnosta ketään, kivempi suttailla (äly)puhelimia :mrgreen: :lol: .

TKH
Viestit: 3526
Liittynyt: 18.12.2005, 20:07
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: S/s Pohjola

ViestiKirjoittaja TKH » 29.09.2017, 17:16

Onneksi Tarjanne on säästynyt ja purjehtii edelleen :D
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59

Superdextaaja
Viestit: 14086
Liittynyt: 25.10.2010, 09:12
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: S/s Pohjola

ViestiKirjoittaja Superdextaaja » 29.09.2017, 17:49

Onneksi on ollut mahdollisuus tukeen näiden laivojen restauroinnissa viimeisinä vuosikymmeninä. Toteutus onkin oltava melko pikkutarkasti alkuperäisen mukainen 1900-luvun alusta. Hyvä runkohan tuossa Pohjolassa olisi vielä ollut mutta restaurointiin tuen kanssa ilmeisesti liian vähän laivasta enää jäljellä. Itsellä on ollut onni olla tekemisissä näiden aitojen höyrylaivojen kanssa vielä 90-luvun alussa mutta nykyään ne on kadonneet risteilyliikenteestä Kuopiosta tyystin. Pari paattia on onneksi vielä satamassa aitoina höyryinä mutta nekin tuella restauroituina lähinnä killuvat paikoillaan käyttämättöminä. Dieselkoneen murinaa saa kuunnella parissa muussa vanhemmassa risteilykäytössä olevassa mutta on se vaan eri tunnelma, kun laiva lipuu melkein äänettömästi tyynellä järvellä ja hiljainen tasainen koneen kolke ja sihinä kuuluu konehuoneesta. Ja se pillin huuto on höyryllä aikaan saatu. On ajat muuttuneet.
Tekemällä virheistä oppii.

5424155
Viestit: 116
Liittynyt: 30.12.2013, 16:14
Viesti:

Re: S/s Pohjola

ViestiKirjoittaja 5424155 » 29.09.2017, 21:04

Aikanaan kun Pohjola vietiin Jäminkipohjaan ruostumaan, uhosi silloinen Runoilijantien toimitusjohtaja Jouko Mustonen, että laiva kunnostetaan, ja siitä tulee Euroopan komein höyrylaiva. Sitten alkoi vuodet kulua, ja toimitusjohtajan selitykset parantua. Sinne ruostui Pohjola, mutta Mustonen piti hyväpalkkaisen virkansa loppuun asti.


Palaa sivulle “Koneet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa