Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Machist »

Eli tuli hommattua linko ja enpä ole ikinä elämäni aikana linkoa pyörittänyt..
Joku sanoo että liian pieni yms, mutta kyllä tuolla nyt pihahommat + 500m tietä hoitelee.

Kuva

1. minulle on suositeltu, että pitäisi olla suojakytkin tms. nivelakselissa? Lingon myyjä sanoi että murtopultit on tuolla lingon kierukassa?
Nyt hommasin ihan normaalin nivelakselin, jolla pyöritän myös klapikonetta.

2. Alkulumilla on varmaan otettava takalevyllä, että saadaan pinta jäähän ja sitten vasta lingolla?

3. millaisilla kierroksilla / millä pykälällä kannattaa lingota

4. muuta vinkkiä aloittelijalle?
Viimeksi muokannut Machist, To Huhti 27, 2017 11:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Pienihän tuo vähän traktoriin nähden on, itse 575:n olen haaveillut tuon kokoista Runnia, haaveeksi vain taitaa jäädä... Jos tuossa 600 sarjassa voiman ulosotto on vastaava, kuin 500- sarjalaisissa, niin mielestäni pitäisi akselissa olla vapaakytkin, ettei lingon pyörivä massa traktorin pysähdyttyä pyöritä traktorin ulosottoa. Tuo varoasia sitten on hiukan monimutkainen, levykytkin, kunnossa olevana on useimmiten suositeltu, mutta murtopultillinen akselikin kyllä toimii, varsinkin kun työt eivät urakkahommia ole. Perusakselikin toimii, jos aivan varmasti tiedät, ettei yhtään kiveä tai vahvaa puunrankaa linkoon mene, mutta jos menee, voivat vahingot traktorillekin olla pahoja.
Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kannattaa olla sekä levy- että vapaakytkimellä oleva nivelakseli silloin, kun koneessa on voimia linkoon nähden. Mikään ei ketuta niin paljoa kuin jäisin näpein yrittää purkaa tukkoon survoutunutta linkoa tyhjäksi ja yrittää sitten vielä ruuvailla murtopultteja paikoilleen, jotka menee kohta poikki taas kumminkin. Kun linkohomma on ohi kannattaa muutaman kerran laskea linko vauhdilla kovalle alustalle, että karisee loput lumet pois seinämistä ja vasta pienen tyhjänä pyörityksen jälkeen jättää seisomaan puhtaaksi aurattuun kohtaan. Ei siis umpihankeen. Kuumaa vettä kastelukannulla tms. saa varautua myös kaatamaan seisoessaan umpijäähän menneen heittopyörän irrotukseen. Nuoskalumet ja loskat sulaa vasten heittopyörää ja yöllä menee tönkköjäähän.
Puutarhaletkulla kuumaa vettä väliin paras. Ei kannata hakata millään eikä väkisin yrittää koneella kierrättää irti. Kierroksia saa olla suht. reippaasti (mutta ei täysillä) lumen heittoa varten ja vaihde sen mukaan miten jaksaa heittää ja edetä yhtä aikaa. Liian kiireellä tulee vain sanomista ja paikat hajoaa mutta järjellä edeten linkoaminen on helppoa ja tehokasta lumityötä.
Tekemällä virheistä oppii.
Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Lisätään vielä, että hydraulinen työntövarsi on myös oiva apulaite lingon kanssa etukallistuksen säätöön ajaessa. Linko on hyvä laittaa myös hieman oikeaa laitaa tiestä enemmän ottavaksi vetovarsien säädöillä, että voi ajaa tavallisesti keskemmällä tietä normaalia ajouraa pitkin, niin ei tule yritettyä ajaa liian lähellä ojan reunaa siivotakseen tietä koko leveydeltä. Ojaan humpsahtaa hyvin herkästi, jos eturenkaat käyvät vähänkin ojan reunan pehmeämmällä puolen eli rengas tavallaan tipahtaa kovan polanteen reunalta pehmeään. Kiviä ja kantoja sekä pystyesteitä varottava erityisesti oikealla puolen.
Tekemällä virheistä oppii.
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja lukke »

Pysätettäessä kaksoiskytkin pohjaan antaa lingon psähtyä aikojaan ei riko fergun kytkin pakkaa, yksi pakka rikkoontu alku vuosina vaikkä räikät olivatkin, siperia opetti tai viisas huoltomies kytkimen käytöstä, samoin vinkkasi et talvella on edullismpaa käynnistää voiman otto päällä ei hiihdata jarru palaa nääs, kolmkymmentä talvee on rallatellut :D
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Machist »

lukke kirjoitti:Pysätettäessä kaksoiskytkin pohjaan antaa lingon psähtyä aikojaan ei riko fergun kytkin pakkaa, yksi pakka rikkoontu alku vuosina vaikkä räikät olivatkin, siperia opetti tai viisas huoltomies kytkimen käytöstä, samoin vinkkasi et talvella on edullismpaa käynnistää voiman otto päällä ei hiihdata jarru palaa nääs, kolmkymmentä talvee on rallatellut :D
Mitä meinaat kaksoiskytkimellä?
Eli ulosotto päälle kun starttaa talvella??

Näyttää nuo levykytkimellä varustetut nivelakselit olevan melko arvokkaita IKH:lla..
Ketjutkin pitäs melkein sijottaa..
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Tuntuu olevan joka tohtorilla omat lääkkeet. En todellakaan starttaile tarktoria linko perässä ulosotto päällä.
Ketjut on ihan must. Koitin kerran ilman ja ei tullut linkoamisesta tai lanaamisesta yhtään mitään.
Ei ole räikkääkään. Keskipako linko ei tarvi ja tavallisessa on se murtopultti. Mulla on voa akseli niin hento että jos linko vetää jumiin,epäilen että hajoaa akseli traktorin sijaan.
Ei kai tuossa linkoamisessa sen ihmeempiä taikoja ole mitä ei työ opeta. Pitää vaan järjen päässä eikä runno..
HL-Zetor
Viestit: 4723
Liittynyt: Su Marras 07, 2010 7:18 pm
Paikkakunta: VIRRAT
Viesti:

Re: Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Ja voihan siihen tavallisen akselin eteen laittaa vapaakytkimen.
Kuva
Yrittäminen on ensiaskel epäonnistumiseen.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Machist »

HL-Zetor kirjoitti:Ja voihan siihen tavallisen akselin eteen laittaa vapaakytkimen.
Kuva
Taitaa tuo vapaakytkin maksaa melkein saman verran kuin koko nivelakseli..
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Tuossa pihassa seisovassa 500- sarjalaisessa pyörii jähmeillä öljyillä voimanotto itekseen hetken aikaa, kun käynnistää, voi olla jarrukin jo kulunut. Itse kyllä sijoittaisin vapaakytkimelliseen akseliin, mutta pulttikytkimen uskoisin noin pienessä käytössä piisaavan, ei niitä pultteja nyt kovin usein tarvi vaihtaa, jos ei umpihankia linkoile alituiseen. Levykytkin on noin pieneen käyttöön melko kallis hankinta.Pihatien säännöllinen linkoaminen on aika kevyttä hommaa. Ketjut tietenkin on hyvät, mutta jos et metsäajoa harrasta, tai ajele muuten erittäin paljon, eikä pihassasi tai tielläsi ole suuria mäkiä, niin luulisi tuon ilman ketjuja välttävän, kun nelikko kuitenkin on. Renkaissa tietenkin on eroja paljon. Mulla oli ennen Volvo 320 puimurin entisillä Continentalin renkailla. Oli tosi hyvä pito, vasta kevättalven penkkojen levitykseen laittelin ketjut, muuten pärjäsi parin pihan lumitöissä perälevyllä ilman ketjuja ja tuo Volvohan siis on pieni hytitön takaveto.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Machist »

Ketjut on nyt hankittu SCS merkkiset.

Kyselin hieman asiasta (Lingon myyjältä) ja kuulemma hydraulisella ulostulolla varustettuun traktoriin ehdottomasti vapaakytkimellä oleva akseli. Kuulema syö helposti yhden talven aikana sen ulostulon jarrun vaihtokuntoon, ilman kytkintä.
Jiitek
Viestit: 5873
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Taitaa noita Runnin linkoja olla yhtä monennäköistä mallia kuin on linkoakin? Tuo ylhäällä kuvassa olevakin on täysin erinäköinen kuin mitä juuri kaverille haettu 210 ja mitä sille niitä etsittiin ja kateltiin niin kovin oli eri muotista tehtyjä. Tai sitten eivät olleet Runneja vaikka semmoisina myynnissä olikin.
Eepee
Viestit: 6381
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Juu, no nyt sitten ketjut on, hyvä. Ite vaan semmosta meinasin, että on yhden (1) talven kokemus pikkunelikosta hyvillä renkailla ja se kokemus kertoi, että pari pihaa ja pätkän mökkitietä linkosi vallan hienosti ilman ketjujakin. Maasto ja kelitkin tietty vaikuttaa. Sen sijaan takapotkulla ei olisi tarvinnut edes haaveilla moisesta. No, ny kyllä on ketjutkin etteen ja taa, mutta enempi mettäpuuhia varten.
The idea is to die young as late as possible
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Machist »

Jiitek kirjoitti:Taitaa noita Runnin linkoja olla yhtä monennäköistä mallia kuin on linkoakin? Tuo ylhäällä kuvassa olevakin on täysin erinäköinen kuin mitä juuri kaverille haettu 210 ja mitä sille niitä etsittiin ja kateltiin niin kovin oli eri muotista tehtyjä. Tai sitten eivät olleet Runneja vaikka semmoisina myynnissä olikin.
Näyttää monissa olevan "pyöreät" nuo sivuseinät, mutta tässä minun mallissa on suorat seinät.
Pitäs olla parempi tämä suoraseinäinen, ei lumi tartu kuulemma?

Ilmeisesti aikaisemmissa malleissa oli pyöreät ja viimeisissä siirtyivät suoraan?

Mulla on jo melko kuluneet renkaat, joten pitoja ei varmasti ole liikaa..
Kokeilinhan tuota jo keväällä kun kävin traktroin kotia. Melkein ojassa käytiin.
Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Jiitek kirjoitti:Taitaa noita Runnin linkoja olla yhtä monennäköistä mallia kuin on linkoakin? Tuo ylhäällä kuvassa olevakin on täysin erinäköinen kuin mitä juuri kaverille haettu 210 ja mitä sille niitä etsittiin ja kateltiin niin kovin oli eri muotista tehtyjä. Tai sitten eivät olleet Runneja vaikka semmoisina myynnissä olikin.
Enpä ole itsekään nähnyt vielä suoraseinäisillä siivillä olevaa. Takapään laakerointikin näyttää vieraalta ja takaa seinä on ollut aina aukaistavissa.
Tekemällä virheistä oppii.
DexMasZet
Viestit: 7756
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Olisikohan Esko nimellä tehty nuo suora seinäiset runnin konepajalla. Onko Machistin lingossa pyörivää takaseinää? Käsittääkseni eskoissa ei ollut sitä, mutta viimeisissä runneissa oli,mutta silti oli erillinen kiinteä takaseinä.
timoraimo

Re: Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Pakkasilla kannattaa laittaa VOA päälle ,niin ei pyöritä vängellä jarrua vaste kankeilla öljyillä.Hilioksellee ku pyörii ,niin aina jarru kuluu.Jos kerran ei perässä mitään akselivehkeitä ,niin joutaa pyöriä.
sulho
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2006 3:33 pm
Viesti:

Re: Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja sulho »

Muista rasvata laakerit tiheään! Takana rasvanippa on pahasti boxissa :(
MOP
Viestit: 7525
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Runni 210 ja vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja MOP »

Mulla oli Lumi-Runni 210 käytössä ja kerran vuodessa laakerit rasvasin ja no proplem. Ja se saa riittää Lepällekkin. Vuodesta 2003 alkaen. Ja minkäänlaista laakerivikaa ei ole ollut (vielä).
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], riude ja 57 vierailijaa