Sivu 21/39

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 13.02.2019, 13:48
Kirjoittaja Antsuko
Onpa taas paljon puutaheinää saanut yhteen kirjotukseen mahtumaan tämä ajatusten tonava, nimimerkki superdextaaja.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 13.02.2019, 14:04
Kirjoittaja stls
No entäs onko muilla kokemusta Green Diamond -kitkarenkaasta eli kumiseoksessa on "teollisuustimantteja" pitoa parantamassa. CR-renkaaan Suomessa pinnoittama. Ei se oman kokemuksen mukaan hyvää nastarengasta voita, mutta yllättävän hyvä rengas kuitenkin. Ei ole kyllä vertailukohtaa puhtaaseen kitkarenkaaseen.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 13.02.2019, 14:13
Kirjoittaja -SS-
Kesäpinnalla ajaa kapotaasi ees taas tuolla.

Ettei yleisö katumaastureitansa saa mäkeä ylös, se
on vaan myönnettävä.

-SS-

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 13.02.2019, 14:15
Kirjoittaja 8400
Antsuko kirjoitti:Onpa taas paljon puutaheinää saanut yhteen kirjotukseen mahtumaan tämä ajatusten tonava, nimimerkki superdextaaja.
Älä muuta :roll:

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 13.02.2019, 14:20
Kirjoittaja Talumees
Superdextaaja kirjoitti: Voi verrata löysällä traktorin kumilla kyntämiseen, rivat antavat periksi ylöspäin mutta koventamalla painetta saavat rivat renkaissa tukevamman otteen kulkupinnan epätasaisuuksista.
Olenkohan mä toiminut väärin kun kyntäessä on rengaspaineet tullu pudotettua 0,6 bariin? :mrgreen:

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 13.02.2019, 14:23
Kirjoittaja 8400
Tuollaistakin huttua vielä, jaksanu edes viimeisintä sepostusta lukea vaan lopetin tähän: "Nastarenkaat kuuluu olla kapeammat kuin kitkarenkaat". Pitäisköhän seuraavana märkänä syksynä laittaa puimurin renkaisiin 6 kiloa painetta että hokki sais otteen pikku epätasaisuuksista :mrgreen:

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 13.02.2019, 14:51
Kirjoittaja Tumppi 865
Se on kyllä totta, että kapeampi rengas toimii paremmin etenkin sohjossa, mutta
Kitkarenkaan pitoa voi parantaa valitsemalla leveämmät renkaat. Tällöin lamelleja on enemmän tarraamaan mutta samalla pintapaine on pienempi ja lumi- kuin sohjomälli jää renkaan ja tien pinnan väliin ja sitten luistellaan penkoille asti, kun mälli irtoaa tien pinnasta.
miksi valita mahollisimman leveä kitkarengas, että saadaan pieni pintapaine ja luistoa renkaasee :shock:
Superrengasasintuntijan kannattaa nyt polkea tosissaa jarrua noihin juttuihin!
Ihme ettet suosittele vielä kitkoilla ajamaa reilusti alipaineisena, niin saa lopunkin pidon katoamaa!?

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 13.02.2019, 15:28
Kirjoittaja sja
Tumppi 865 kirjoitti:
sja kirjoitti:Onpa taas ollut tällä viikolla sellaiset kelit että onneksi on nastat alla. Useamman sentin jäätynyt polannekerros tien päällä, jossa sitten vanhat kunnon rallispoorit. Auto luikertelee kuin kastemato hakien suuntaa urista, kitkoilla olisi luultavasti jo penkat pöllynneet :cry:
Varmaa mutu tietoa :lol:
Ei vaan ihan perstuntumatietoa, sen verran vaikeeta oli hyvillä nastoillakin nousta jääspoorista pois :lol:

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 13.02.2019, 15:42
Kirjoittaja Tumppi 865
perstuntumatietoa, sen verran vaikeeta oli hyvillä nastoillakin nousta jääspoorista pois :lol:
Joillain toisilla nastarenkailla ois voinu olla helpompaa, tai vielä vaikeempaa, tai sama kitkoilla :wink:
Meinaa hirmusesti renkaan rakenne, ja kulutuspinnan olkapääalue tuohon rännissä ajoon!

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 13.02.2019, 16:39
Kirjoittaja IH man
215 milliset kitkat toisessa autossa, toisessa 195 nastoilla. Kapeammat tavoittaa paremmin lumen alla olevan kovan pinnan. Mutta ihme kyllä, ajossa ei juur huomaa eroa tavallisella polanne tiellä, eikä toki pljaalla asvalillakaan. Jarrutusmatka liukkaaksi liipatuissa risteyksissä vaihtelee hiukan renkaitten mukaan.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 13.02.2019, 19:30
Kirjoittaja Rynttämylly
Ymmärsinkö nyt oikein, että kitkarengas valitaan äänettömyyden vuoksi jääpidon kustannuksella. Ennakoi vaan.
Eikös autosta voi raksia samalla turvatyynyt pois kun niitä ei todennäköisesti kuitenkaan tarvitse. Hirveä ympäristökuorma niiden valmistuksesta ja sitten tyynyjä kärrätään turhaan pitkin teitä. :roll:

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 13.02.2019, 23:06
Kirjoittaja TepaR
Rynttämylly kirjoitti:Ymmärsinkö nyt oikein, että kitkarengas valitaan äänettömyyden vuoksi jääpidon kustannuksella. Ennakoi vaan.
Eikös autosta voi raksia samalla turvatyynyt pois kun niitä ei todennäköisesti kuitenkaan tarvitse. Hirveä ympäristökuorma niiden valmistuksesta ja sitten tyynyjä kärrätään turhaan pitkin teitä. :roll:
No nyt on kyllä sellaista logiikkaa että ei minulle aukea :shock:

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 13.02.2019, 23:17
Kirjoittaja t-40
Tässäkin tulee taas esille hyvin see. Kun minä en tartte ni ei muutkaan... Suomella on pitutta jonni verranni ja siinä matkassa vaihtuu keliolosuhteet paljon.
Vaan itse en nastoista luovu... Mäkien keskellä haastelista välillä kiipeillä ja juu elämän valinta kysymyksiä. Mutta ei ole vielä niin paljoa harmitamaan alkanut että myymään olisin alkanut tilaa, toki tarjotahan aina saa

Ja sitten rengas kaupiaan ropakantaa, cordiania olen paljon myynnyt kitkana sekä nastana ja raskaaseen kalustoon... Omissa autoissa kaikissa talvella nastana ja suvena suvi pinnalla.
Talvisinkn pihaan päässyt vaikka nousu on jyrkkä, perheen autoina lada 2106, volga m24, chevy van g20 ja caprice chevy(ajetaan tarpeen ja mieltymyksen mukaan). Ja oli jopa transit vm90 hetken mieli johteesta josta jäi yli kierros puoli talvea ajetut nastakummit vanteinee

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 14.02.2019, 09:49
Kirjoittaja TepaR
t-40 kirjoitti:Tässäkin tulee taas esille hyvin see. Kun minä en tartte ni ei muutkaan... Suomella on pitutta jonni verranni ja siinä matkassa vaihtuu keliolosuhteet paljon.
Vaan itse en nastoista luovu... Mäkien keskellä haastelista välillä kiipeillä ja juu elämän valinta kysymyksiä. Mutta ei ole vielä niin paljoa harmitamaan alkanut että myymään olisin alkanut tilaa, toki tarjotahan aina saa

Ja sitten rengas kaupiaan ropakantaa, cordiania olen paljon myynnyt kitkana sekä nastana ja raskaaseen kalustoon... Omissa autoissa kaikissa talvella nastana ja suvena suvi pinnalla.
Talvisinkn pihaan päässyt vaikka nousu on jyrkkä, perheen autoina lada 2106, volga m24, chevy van g20 ja caprice chevy(ajetaan tarpeen ja mieltymyksen mukaan). Ja oli jopa transit vm90 hetken mieli johteesta josta jäi yli kierros puoli talvea ajetut nastakummit vanteinee
Niinpä ja kaikki kitkoilla ajavat ovat jossain vaiheessa ajaneet nastoilla mutta nastarengaskuskien voisi olla hyvä joskus kokeilla kitkoja. Voivat yllättyä ja nimenomaan positiivisesti. Se vaan vaatii sitä kuuluisaa poistumista omalta mukavuusalueelta...

Eilen illalla ajaessani sulaa motaria Turusta Saloon ajattelin jälleen kerran että minulla nastarenkaat olisivat aivan turhat, ei tuossa välillä tarvitse edes pitkiä valoja autossa :)

Jossain "Tuupovaaran takana" saattaa toki tilanne olla toinen...

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 14.02.2019, 10:28
Kirjoittaja Tumppi 865
ossain "Tuupovaaran takana" saattaa toki tilanne olla toinen...
Siellä tuupovaaran takana pärjää kitkoilla loistavasti siihen saakka kun tulee kunnon vesisuoja, ja tiet märkiä peilijäätiköllä.

Kerran oli pohjosen reissulla livakkaa kitkoilla, kun pikkupakkasella sato vettä valmiis jäiselle tielle. Meinas risteyksen jälkee mäet tehä tiukkaa, kun farmari täynnä tavaraa, kolme henkilöä, ja peräkärrissä lastia n 600kg, ja vaan kaks etupyörää vetämässä. Tuskin nastoillakaan olis kovin varman olosta eteneminen ollu siinä kelissä.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 14.02.2019, 11:01
Kirjoittaja IH man
Se on niin kauheen ärsyttävää, jos joku tykkää nastarenkaista, tai sitte menee tykkäämään kitkarenkaista. Asia ei kun pahenee, jos joku tykkää autostaan, vaikka se on eri merkkiä/mallia kuin oma auto. Ei hyvltä näytä ei.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 14.02.2019, 11:47
Kirjoittaja VD5
TepaR kirjoitti:
Niinpä ja kaikki kitkoilla ajavat ovat jossain vaiheessa ajaneet nastoilla mutta nastarengaskuskien voisi olla hyvä joskus kokeilla kitkoja. Voivat yllättyä ja nimenomaan positiivisesti. Se vaan vaatii sitä kuuluisaa poistumista omalta mukavuusalueelta...

Eilen illalla ajaessani sulaa motaria Turusta Saloon ajattelin jälleen kerran että minulla nastarenkaat olisivat aivan turhat, ei tuossa välillä tarvitse edes pitkiä valoja autossa :)

Jossain "Tuupovaaran takana" saattaa toki tilanne olla toinen...
Ajan työni luonteen vuoksi ympäri Suomen (Ahvenanmaa pois lukien) kaikkina vuodenaikoina ja aivan kaikenlaisilla teillä, myös tuolla Tuupovaaran takana. Yhteensä tulee vajaa 40 tkm vuoteen. En pidä itseäni keskimääräistä kummempana kuskina. Ajonopeuteni on sellainen, että tien tukkona en ole, mutta cruiseri on aseteltu sakotusrajan alle. Nastoja en kaipaa, kitkoilla vuodesta 2002. Joskus on liukkaampaa (n. 5päivää/talvi), mutta mitä sitten. Ennakoimalla pärjäilee. Nykyaikaiset laatumerkin kitkat varsinkin (esim Nokian tai Continental) ovat niin hyviä, että monen fanaattisen nastakuskin kannattaisi kokeilla vaikka yhden talven ja ilman sitä ennakkoasennetta. Voisivat yllättyä. Oma äitini, ikää n.65 vuotta, on ajellut vuosikausia työmatka-ajonsa (vajaat 100km/päivä) kitkoilla ja kehui että ei ole nastoihin paluuta. On varovainen ja hieman epävarmempi kuski, mutta hyvin pärjäilee.

Totaalikieltoa nastarenkaille en kannata, mutta mielestäni tuo nykyinen nasta/kitka -suhde 80/20% pitäisi jo ihan tiestön kuntoa silmälläpitäen saada käännettyä toisin päin. Tähän auttaisi nastarenkaille määrättävä esim 25€/rengas (100€/sarja) -lisämaksu, joka ohjattaisiin lyhentämättömänä tiestön kunnossapitoon... Halukkaat voisivat silti edelleen nastoilla huristella.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 14.02.2019, 12:17
Kirjoittaja Jantikka
VTT v 2016 tehty tutkimus jossa todetaan tien liukkaudesta:

Kun tarkasteltiin tasaisen nopeuden kohtia, nastarengasosuuden laskeminen 50 %:sta 25 %:iin laski lumipolanteella kitkaa noin 0,23:sta 0,16:een ja jääpolanteella noin 0,20:sta 0,16:een Liikenneviraston asteikolla. Muutos on keskimäärin kahden peräkkäisen talvihoitoluokan kitkavaatimusten eron suuruinen.

Eli jos nastarengas osuus laskee 25%:iin niin lumi- ja jääpolanteen kitka laskee tasolle 0,16 joka on liukas liikenneviraston asteikolla. Tässä on varmaan yksi syy miksi nastarenkaita ei olla kieltämässä kovin hanakasti.

Taulukko 1. Kitka-arvon ja kelin vastaavuus.
0,00 - 0,14 pääkallokeli, märkä jää, erittäin liukas
0,15 - 0,19 jäinen liukas
0,20 - 0,24 sileä polanne, tyydyttävä talvikeli

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 14.02.2019, 13:12
Kirjoittaja PuuhaPate
No nyt tuo sanotaan uutisissakin.
"Päällyste reikiintyy teille valuneiden sulamisvesien, jäätymisen ja liikenteen kuormituksen yhteisvaikutuksesta. Jos asfaltti on haurasta tai siinä on halkeamia ennestään, tien pinnalle valuva vesi tunkeutuu sen sisään ja lämpötilan laskiessa pakkasen puolelle vesi jäätyy. Jäätynyt vesi laajenee ja irrottaa paloja asfaltista",
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_u ... ut-6758362

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 14.02.2019, 13:16
Kirjoittaja EKo
VD5 kirjoitti:Tähän auttaisi nastarenkaille määrättävä esim 25€/rengas (100€/sarja) -lisämaksu, joka ohjattaisiin lyhentämättömänä tiestön kunnossapitoon... Halukkaat voisivat silti edelleen nastoilla huristella.
Tuo ei ole ollenkaan huono ajatus. Paljon huonommistakin asioista valtio on keksinyt veroa kantaa.
Jokaisella olisi vapaus päättää maksaako nastaveroa vai ei.