Sivu 19/71

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 16:53
Kirjoittaja skuikka
"Liikenneministeriö kieltää nastarenkaat vuoteen 2020 mennessä"

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 16:56
Kirjoittaja skuikka
No ei kiellä. Vaan eikö ollutkin tympeä lukea lainausta jonka lähdettä ei ole mainittu.
Kun kerran lainaa, on kohteliasta lukijaa kohtaan myös mainita lähde.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 17:00
Kirjoittaja LasseE
Superdextaaja kirjoitti:Etkö Eko usko, että minulla on ollut useassa autossa (henkilöautoja useampi, paketti-, pikkubussi) jo 90-luvulta lähtien kitkarenkaita ja yleensä ne parhaimmat saatavilla olevat. Olin itsekin vaikuttunut ja erittäin tyytyväinen noihin ja jopa suosittelin niitä muille. Sitten tuli parit tilanteet itselle kohdalle, kun sai kokea ne 2 viimeistä prosenttia kelitilanteista ja kitkarenkaiden pidon totaalisen pitohäviön näissä kuin vesiliirrossa. Yksi pahimpia on, kun on satanut kymmenisen senttiä uutta lunta sopivan nahkeana, tällöin pehmeä liimarengas koppaa lumipatjan alleen ja on hetkessä kuin luistimilla.
Pitkät nastat pitää olla, että tuollaisen lumipatjan läpi yltävät..

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 17:08
Kirjoittaja LasseE
Sähkömasinisti kirjoitti:Aalto yliopiston tutkimuksilla voi kirjaimellisesti pyyhkiä persettä. Joka ikinen rengasvalmistajakin kumoaa tuollaisen väitteen. Kukaan ei voi olla niin idiootti, että väittää kitkarenkaan toimivan kirkkaalla jäällä paremmin kuin nastarengas. Siinä nastarenkaassakin on lamellirakenne ihan kuin kitkoisakin ja lisäksi jäähän uppoava nasta.
Nastarenkaassa on jäähän uppoava pikkuriikkinen nasta ja vähemmän lamellia ja kovempi kumiseos.
Tästä syystä kitkarengas voi pitää tietynlaisella jäällä paremmin kuin nasta.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 17:10
Kirjoittaja PuuhaPate
"Liikenneministeriö kieltää nastarenkaat vuoteen 2020 mennessä"

Ruottalaisistako haluavat ottaa mallia?
https://autotoday.fi/etn-ruotsalaitutki ... i-kieltaa/
Kannattaa kuitenkin muistaa, että ruottalaisista vain noin 2milj. asuu Helsinkiä pohjoisempana,
ja 7milj. etelämpänä.
Lisäksi kaikki lähempänä lämmintä Golf-virtaa kuin suomalaiset.
Saksassakin on nastarenkaat pääsääntöisesti kielletty, mutta tietyissä paikoissa on ketjut pakolliset!
Aletaanko Vaasa-Kuopio linjan pohjoispuolella ajamaan ketjuilla? :mrgreen:

P.S. Olisiko jollakin myydä hyvät ketjut 255/85-16 renkaille?

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 17:18
Kirjoittaja TepaR
Superdextaaja kirjoitti:Etkö Eko usko, että minulla on ollut useassa autossa (henkilöautoja useampi, paketti-, pikkubussi) jo 90-luvulta lähtien kitkarenkaita ja yleensä ne parhaimmat saatavilla olevat. Olin itsekin vaikuttunut ja erittäin tyytyväinen noihin ja jopa suosittelin niitä muille. Sitten tuli parit tilanteet itselle kohdalle, kun sai kokea ne 2 viimeistä prosenttia kelitilanteista ja kitkarenkaiden pidon totaalisen pitohäviön näissä kuin vesiliirrossa. Yksi pahimpia on, kun on satanut kymmenisen senttiä uutta lunta sopivan nahkeana, tällöin pehmeä liimarengas koppaa lumipatjan alleen ja on hetkessä kuin luistimilla. Toinen on lähes kaikki liukkaan jään ja erityisesti märän jään pinnat. Ei niin minkäänlaista pitoa mutta nastarenkailla sentään vielä ohjauskyky säilyy edes auttavasti. 98 prosenttia talviliikennetilanteista selvittää kitkarenkailla bravuurilla mutta niissä kahdessa viimeisessä ei noilla tee mitään.
Kerrotko vielä millä autolla nuo tilanteet tapahtuivat? Oliko ajonvakautusta tai luistonestoa?

Tunnistan tilanteen mutta omilla autoillani en ole tuohon 2 %:iin yltänyt. Tai sitten ei vaan ole vauhti riittänyt...

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 17:50
Kirjoittaja Sähkömasinisti
Ajovakautus tai luistoestohan ei auta yhtään mitään kun pitoa ei kertakaikkiaan ole.
Ainoa tapa on kompensoida kitkarenkaan huonompaa pitoa on tilannenopeus tullaan tilanteisiin paljon hiljempaa ja kiihdytyksessä oteaan huomioon huonompi kiihtyvyys. Varmaan pärjää mutta kyllä nämä kitkakikkailijat on tientukkona tuolla kaupungeissa jossa on paljon liippaantuneita risteyksiä.
Saksassahan kaikki tiet pyritään suolaamaan suliksi ja ikäni muista kuinka jo kolmen sentin lumikerros saa aikaan täyden kaaoksen autobaanalla. Kitkat ei pidä ja ajo-osaaminen liukkaalla on nolla.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 18:03
Kirjoittaja LasseE
Sähkömasinisti kirjoitti:Ajovakautus tai luistoestohan ei auta yhtään mitään kun pitoa ei kertakaikkiaan ole.
Ainoa tapa on kompensoida kitkarenkaan huonompaa pitoa on tilannenopeus tullaan tilanteisiin paljon hiljempaa ja kiihdytyksessä oteaan huomioon huonompi kiihtyvyys. Varmaan pärjää mutta kyllä nämä kitkakikkailijat on tientukkona tuolla kaupungeissa jossa on paljon liippaantuneita risteyksiä.
Saksassahan kaikki tiet pyritään suolaamaan suliksi ja ikäni muista kuinka jo kolmen sentin lumikerros saa aikaan täyden kaaoksen autobaanalla. Kitkat ei pidä ja ajo-osaaminen liukkaalla on nolla.
Melkoista paskapuhetta.
Kuten tuossa aiemmin kitkarengaskokemuksia laitoin jo laitoin, en jaksa niitä tässä toistaa, mutta esim. saksankitkakin pelasi s60 Volvon alla täysin ongelmitta.. Sitten kun laitoin siihen Contin uudet pohjolankitkat niin eihän sitä saanut sutimaan millään. Kannattaa kokeilla niitä kitkoja ennenkuin laittaa noita asiantuntijakommentteja.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 18:10
Kirjoittaja Sähkömasinisti
Volvoa ei saa sutimaan muutenkaan millään. Volvon paperihevosille riittää kunhan on kumi maatavasten. Ja ajo-ominaisuudet Volvossa......auto joka kiertää karhun urissa vaikka kehää ei ole ajo-ominaisuuksia nähnytkään.
Minulla sattuu olmaan kokemusta molemmista Volvosta parasta aikaa ja kitkoista muutaman vuoden takaa. Molemmat paskaa kauniissa paketissa.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 18:11
Kirjoittaja PuuhaPate
LasseE kirjoitti: Melkoista paskapuhetta.
kun laitoin siihen Contin uudet pohjolankitkat niin eihän sitä saanut sutimaan millään. Kannattaa kokeilla niitä kitkoja ennenkuin laittaa noita asiantuntijakommentteja.
Onpas asiantuntijan Volvo S60:ssä ollut vähänlaisesti puhtia?! :shock:
Vai onko "Melkoista paskapuhetta"?

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 18:13
Kirjoittaja Superdextaaja
LasseE kirjoitti:
Superdextaaja kirjoitti:Etkö Eko usko, että minulla on ollut useassa autossa (henkilöautoja useampi, paketti-, pikkubussi) jo 90-luvulta lähtien kitkarenkaita ja yleensä ne parhaimmat saatavilla olevat. Olin itsekin vaikuttunut ja erittäin tyytyväinen noihin ja jopa suosittelin niitä muille. Sitten tuli parit tilanteet itselle kohdalle, kun sai kokea ne 2 viimeistä prosenttia kelitilanteista ja kitkarenkaiden pidon totaalisen pitohäviön näissä kuin vesiliirrossa. Yksi pahimpia on, kun on satanut kymmenisen senttiä uutta lunta sopivan nahkeana, tällöin pehmeä liimarengas koppaa lumipatjan alleen ja on hetkessä kuin luistimilla.
Pitkät nastat pitää olla, että tuollaisen lumipatjan läpi yltävät..
Nastarenkaiden kumiseos on sen piirun verran jämerämpää, että kuvio ja rengas pusertavat lumimällin altaan syrjään ja rengas tapaa kovaa tienpintaa mutta kitkarenkaassa tuo mälli jää helposti patjaksi pehmeän renkaan alle täyttäen kuvion ja lamellit. Kitkarengas vähän kuin liimaantuu allaan olevaan pintaan niin samalla liimaa itseensä liukupinnan lumisesta tiestä mukaan ja kohta on auto pulkkana.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 18:25
Kirjoittaja TepaR
Sähkömasinisti kirjoitti:Ajovakautus tai luistoestohan ei auta yhtään mitään kun pitoa ei kertakaikkiaan ole.
Ainoa tapa on kompensoida kitkarenkaan huonompaa pitoa on tilannenopeus tullaan tilanteisiin paljon hiljempaa ja kiihdytyksessä oteaan huomioon huonompi kiihtyvyys. Varmaan pärjää mutta kyllä nämä kitkakikkailijat on tientukkona tuolla kaupungeissa jossa on paljon liippaantuneita risteyksiä.
Saksassahan kaikki tiet pyritään suolaamaan suliksi ja ikäni muista kuinka jo kolmen sentin lumikerros saa aikaan täyden kaaoksen autobaanalla. Kitkat ei pidä ja ajo-osaaminen liukkaalla on nolla.
En kyllä ymmärrä tuota täydellistä pidon puutetta. Onkohan se nyt joillakin vain ns. korvien välissä :roll:

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 18:51
Kirjoittaja PuuhaPate
Continental sanoo että nastarengas on TURVALLISEMPI valinta kokemattomalle kuljettajalle.
Eli, masinistin rengas on KITKA. Onhan masinisti kokenut! :D
https://youtu.be/1SjmrzXDlPw?t=55
Kitkarengas on hyvä valinta, kun..https://youtu.be/xb6xygojIuQ?t=107

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 18:51
Kirjoittaja EKo
Superdextaaja kirjoitti:Nastarenkaiden kumiseos on sen piirun verran jämerämpää, että kuvio ja rengas pusertavat lumimällin altaan syrjään ja rengas tapaa kovaa tienpintaa mutta kitkarenkaassa tuo mälli jää helposti patjaksi pehmeän renkaan alle täyttäen kuvion ja lamellit. Kitkarengas vähän kuin liimaantuu allaan olevaan pintaan niin samalla liimaa itseensä liukupinnan lumisesta tiestä mukaan ja kohta on auto pulkkana.
Nyt on kyllä aivan pakko kysyä, että onko tuo trollausta?
Kukaan ei voi tosissaan heittää tuollaista potaskaa. Huhhuh. :evil:

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 19:49
Kirjoittaja Ajomies
Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun! :D

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 19:53
Kirjoittaja Nuffield
Melkoisia juttuja pukkaa taas, kyllähän S60 on tänä päivänäkin yks parhaimpia talviautoja. Ja nastarengas on nastarengas, varma valinta, ei tule yllättäviä pidon menetyksiä.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 19:58
Kirjoittaja EKo
Ajomies kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun! :D
Ei kait täällä kukaan ole väittänyt kitkan pitävän paremmin kaikissa olosuhteissa? Vai onko?
Toisekseen, onkos ne ralliautojen nastat ihan tieliikennelaatua?

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 20:15
Kirjoittaja Ajomies
EKo kirjoitti:
Ajomies kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun! :D
Ei kait täällä kukaan ole väittänyt kitkan pitävän paremmin kaikissa olosuhteissa? Vai onko?
Toisekseen, onkos ne ralliautojen nastat ihan tieliikennelaatua?

Onhan täällä ylistetty kitkojen pitoa satunnaista poikkeusta lukuun ottamatta! Mää mittää tierä, siks mää kyselen? :(

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 20:27
Kirjoittaja LasseE
Sähkömasinisti kirjoitti:Volvoa ei saa sutimaan muutenkaan millään. Volvon paperihevosille riittää kunhan on kumi maatavasten. Ja ajo-ominaisuudet Volvossa......auto joka kiertää karhun urissa vaikka kehää ei ole ajo-ominaisuuksia nähnytkään.
Minulla sattuu olmaan kokemusta molemmista Volvosta parasta aikaa ja kitkoista muutaman vuoden takaa. Molemmat paskaa kauniissa paketissa.
Tämä kommentti todistaakin kaiken asiantuntemuksestasi.

Re: Valintani on Kitkarengas

Lähetetty: 11.02.2019, 20:28
Kirjoittaja jussi77
Ajomies kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun! :D
Montessahan ne ajaa jopa sekarengastuksella. Koittavat välttää nastoja, koska ne ei toimi asfaltilla ja se minkä lumellä menettää saa takaisin siellä missä nastoja ei tartte.

Tää kinastelu toisen renkaan paremmuudesta on aivan turha, koska muuttujia on niin paljon. Toisin kuin testeissä on se jarrutuspaikan keli harvoin koko matkalta samanlainen. Sovittamalla ajonopeus sopivaksi pärjää kummallakin ihan hyvin. Nopeuden vaikutus jarrutusmatkaan kun menee neliössä niin hiukankin pudottamalla nopeutta saa aikaan ison vaikutuksen. Jarrujen kunto vaikuttaa paljon. Reaktionopeus vaikuttaa tilanteesta selviämiseen suuresti. EIkös noissa jarrutustesteissä ole takajarrut eliminoitu muuttujien vähentämiseksi? Johan se auton painojakaumakin vaikuttaa jonkin verran takapyörien jarrutustehoon. Siitä vaan jatkamaan väittelyä