Re: Valintani on Kitkarengas
Lähetetty: Ma Helmi 11, 2019 4:53 pm
"Liikenneministeriö kieltää nastarenkaat vuoteen 2020 mennessä"
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=85877
Pitkät nastat pitää olla, että tuollaisen lumipatjan läpi yltävät..Superdextaaja kirjoitti:Etkö Eko usko, että minulla on ollut useassa autossa (henkilöautoja useampi, paketti-, pikkubussi) jo 90-luvulta lähtien kitkarenkaita ja yleensä ne parhaimmat saatavilla olevat. Olin itsekin vaikuttunut ja erittäin tyytyväinen noihin ja jopa suosittelin niitä muille. Sitten tuli parit tilanteet itselle kohdalle, kun sai kokea ne 2 viimeistä prosenttia kelitilanteista ja kitkarenkaiden pidon totaalisen pitohäviön näissä kuin vesiliirrossa. Yksi pahimpia on, kun on satanut kymmenisen senttiä uutta lunta sopivan nahkeana, tällöin pehmeä liimarengas koppaa lumipatjan alleen ja on hetkessä kuin luistimilla.
Nastarenkaassa on jäähän uppoava pikkuriikkinen nasta ja vähemmän lamellia ja kovempi kumiseos.Sähkömasinisti kirjoitti:Aalto yliopiston tutkimuksilla voi kirjaimellisesti pyyhkiä persettä. Joka ikinen rengasvalmistajakin kumoaa tuollaisen väitteen. Kukaan ei voi olla niin idiootti, että väittää kitkarenkaan toimivan kirkkaalla jäällä paremmin kuin nastarengas. Siinä nastarenkaassakin on lamellirakenne ihan kuin kitkoisakin ja lisäksi jäähän uppoava nasta.
Kerrotko vielä millä autolla nuo tilanteet tapahtuivat? Oliko ajonvakautusta tai luistonestoa?Superdextaaja kirjoitti:Etkö Eko usko, että minulla on ollut useassa autossa (henkilöautoja useampi, paketti-, pikkubussi) jo 90-luvulta lähtien kitkarenkaita ja yleensä ne parhaimmat saatavilla olevat. Olin itsekin vaikuttunut ja erittäin tyytyväinen noihin ja jopa suosittelin niitä muille. Sitten tuli parit tilanteet itselle kohdalle, kun sai kokea ne 2 viimeistä prosenttia kelitilanteista ja kitkarenkaiden pidon totaalisen pitohäviön näissä kuin vesiliirrossa. Yksi pahimpia on, kun on satanut kymmenisen senttiä uutta lunta sopivan nahkeana, tällöin pehmeä liimarengas koppaa lumipatjan alleen ja on hetkessä kuin luistimilla. Toinen on lähes kaikki liukkaan jään ja erityisesti märän jään pinnat. Ei niin minkäänlaista pitoa mutta nastarenkailla sentään vielä ohjauskyky säilyy edes auttavasti. 98 prosenttia talviliikennetilanteista selvittää kitkarenkailla bravuurilla mutta niissä kahdessa viimeisessä ei noilla tee mitään.
Melkoista paskapuhetta.Sähkömasinisti kirjoitti:Ajovakautus tai luistoestohan ei auta yhtään mitään kun pitoa ei kertakaikkiaan ole.
Ainoa tapa on kompensoida kitkarenkaan huonompaa pitoa on tilannenopeus tullaan tilanteisiin paljon hiljempaa ja kiihdytyksessä oteaan huomioon huonompi kiihtyvyys. Varmaan pärjää mutta kyllä nämä kitkakikkailijat on tientukkona tuolla kaupungeissa jossa on paljon liippaantuneita risteyksiä.
Saksassahan kaikki tiet pyritään suolaamaan suliksi ja ikäni muista kuinka jo kolmen sentin lumikerros saa aikaan täyden kaaoksen autobaanalla. Kitkat ei pidä ja ajo-osaaminen liukkaalla on nolla.
Onpas asiantuntijan Volvo S60:ssä ollut vähänlaisesti puhtia?!LasseE kirjoitti: Melkoista paskapuhetta.
kun laitoin siihen Contin uudet pohjolankitkat niin eihän sitä saanut sutimaan millään. Kannattaa kokeilla niitä kitkoja ennenkuin laittaa noita asiantuntijakommentteja.
Nastarenkaiden kumiseos on sen piirun verran jämerämpää, että kuvio ja rengas pusertavat lumimällin altaan syrjään ja rengas tapaa kovaa tienpintaa mutta kitkarenkaassa tuo mälli jää helposti patjaksi pehmeän renkaan alle täyttäen kuvion ja lamellit. Kitkarengas vähän kuin liimaantuu allaan olevaan pintaan niin samalla liimaa itseensä liukupinnan lumisesta tiestä mukaan ja kohta on auto pulkkana.LasseE kirjoitti:Pitkät nastat pitää olla, että tuollaisen lumipatjan läpi yltävät..Superdextaaja kirjoitti:Etkö Eko usko, että minulla on ollut useassa autossa (henkilöautoja useampi, paketti-, pikkubussi) jo 90-luvulta lähtien kitkarenkaita ja yleensä ne parhaimmat saatavilla olevat. Olin itsekin vaikuttunut ja erittäin tyytyväinen noihin ja jopa suosittelin niitä muille. Sitten tuli parit tilanteet itselle kohdalle, kun sai kokea ne 2 viimeistä prosenttia kelitilanteista ja kitkarenkaiden pidon totaalisen pitohäviön näissä kuin vesiliirrossa. Yksi pahimpia on, kun on satanut kymmenisen senttiä uutta lunta sopivan nahkeana, tällöin pehmeä liimarengas koppaa lumipatjan alleen ja on hetkessä kuin luistimilla.
En kyllä ymmärrä tuota täydellistä pidon puutetta. Onkohan se nyt joillakin vain ns. korvien välissäSähkömasinisti kirjoitti:Ajovakautus tai luistoestohan ei auta yhtään mitään kun pitoa ei kertakaikkiaan ole.
Ainoa tapa on kompensoida kitkarenkaan huonompaa pitoa on tilannenopeus tullaan tilanteisiin paljon hiljempaa ja kiihdytyksessä oteaan huomioon huonompi kiihtyvyys. Varmaan pärjää mutta kyllä nämä kitkakikkailijat on tientukkona tuolla kaupungeissa jossa on paljon liippaantuneita risteyksiä.
Saksassahan kaikki tiet pyritään suolaamaan suliksi ja ikäni muista kuinka jo kolmen sentin lumikerros saa aikaan täyden kaaoksen autobaanalla. Kitkat ei pidä ja ajo-osaaminen liukkaalla on nolla.
Nyt on kyllä aivan pakko kysyä, että onko tuo trollausta?Superdextaaja kirjoitti:Nastarenkaiden kumiseos on sen piirun verran jämerämpää, että kuvio ja rengas pusertavat lumimällin altaan syrjään ja rengas tapaa kovaa tienpintaa mutta kitkarenkaassa tuo mälli jää helposti patjaksi pehmeän renkaan alle täyttäen kuvion ja lamellit. Kitkarengas vähän kuin liimaantuu allaan olevaan pintaan niin samalla liimaa itseensä liukupinnan lumisesta tiestä mukaan ja kohta on auto pulkkana.
Ei kait täällä kukaan ole väittänyt kitkan pitävän paremmin kaikissa olosuhteissa? Vai onko?Ajomies kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun!
EKo kirjoitti:Ei kait täällä kukaan ole väittänyt kitkan pitävän paremmin kaikissa olosuhteissa? Vai onko?Ajomies kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun!
Toisekseen, onkos ne ralliautojen nastat ihan tieliikennelaatua?
Tämä kommentti todistaakin kaiken asiantuntemuksestasi.Sähkömasinisti kirjoitti:Volvoa ei saa sutimaan muutenkaan millään. Volvon paperihevosille riittää kunhan on kumi maatavasten. Ja ajo-ominaisuudet Volvossa......auto joka kiertää karhun urissa vaikka kehää ei ole ajo-ominaisuuksia nähnytkään.
Minulla sattuu olmaan kokemusta molemmista Volvosta parasta aikaa ja kitkoista muutaman vuoden takaa. Molemmat paskaa kauniissa paketissa.
Montessahan ne ajaa jopa sekarengastuksella. Koittavat välttää nastoja, koska ne ei toimi asfaltilla ja se minkä lumellä menettää saa takaisin siellä missä nastoja ei tartte.Ajomies kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun!