Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Vastaa Viestiin
Avatar
Aakku
Viestit: 3343
Liittynyt: 18.12.2005, 11:35
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku » 10.02.2019, 17:15

PuuhaPate kirjoitti:Jotta ei tulisi kenellekkään väärää kuvaa, niin sanottakoon, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin.
Mutta parempi olisi olla se jäävuoren kuva, niin VOISI olla kunnollinen talviratas. Tai sitten ei. :cry:
https://www.uusisuomi.fi/autot/207274-t ... erkinnasta
Sanoppa nyt sitten, saanko sakot näillä keleillä kiinalaisilla M+S renkailla? Niissä on tavanomainen kesärengas pintakuvio.
MF-135 + Ålö EK

Nuffield
Viestit: 719
Liittynyt: 17.12.2005, 15:39
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Nuffield » 10.02.2019, 17:29

Sen sijaan ne ovat kokonaisuutena paremmat kuin nastat, kun punnitaan pito kaikissa talvikeleissä ja ajomukavuuteen liittyvät ominaisuudet.
Pska puhetta ja itsepetosta, kun ei mikään testi missään puolla tuota vaan päinvastoin.
VALLU ON PARAS!

EKo
Viestit: 1295
Liittynyt: 05.09.2015, 14:26
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo » 10.02.2019, 17:33

Nuffield kirjoitti:
Sen sijaan ne ovat kokonaisuutena paremmat kuin nastat, kun punnitaan pito kaikissa talvikeleissä ja ajomukavuuteen liittyvät ominaisuudet.
Pska puhetta ja itsepetosta, kun ei mikään testi missään puolla tuota vaan päinvastoin.
Kitkarengas häviää merkittävässä määrin vain jääpidossa. Ja esim. melu on vain murto-osa nastojen vonkunasta. Ei taidakaan olla paskapuhetta.
''En ole gynekologi, mutta voinhan vilkaista''

Avatar
Aakku
Viestit: 3343
Liittynyt: 18.12.2005, 11:35
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku » 10.02.2019, 17:41

EKo kirjoitti: Kitkarengas häviää merkittävässä määrin vain jääpidossa. Ja esim. melu on vain murto-osa nastojen vonkunasta. Ei taidakaan olla paskapuhetta.
Talvella keskeistä on juuri jääpito. Renkaat hankitaan vaikeisiin olosuhteisiin. Niin ja se nastojen melu perustuu vanhojen aikojen muisteluun. Minun autossa ei mitenkään pysty sanomaan, onko nastoja vai ei. Nykynastoja on paljon renkaassa, mutta pistovoimat on pienemmät, kuin ennen.
MF-135 + Ålö EK

PuuhaPate
Viestit: 7859
Liittynyt: 04.09.2014, 18:34
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » 10.02.2019, 17:48

Aakku kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:Jotta ei tulisi kenellekkään väärää kuvaa, niin sanottakoon, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin.
Mutta parempi olisi olla se jäävuoren kuva, niin VOISI olla kunnollinen talviratas. Tai sitten ei. :cry:
https://www.uusisuomi.fi/autot/207274-t ... erkinnasta
Sanoppa nyt sitten, saanko sakot näillä keleillä kiinalaisilla M+S renkailla? Niissä on tavanomainen kesärengas pintakuvio.
Et saa.

Hollo
Viestit: 539
Liittynyt: 29.10.2013, 08:33
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hollo » 10.02.2019, 17:52

Superdextaaja kirjoitti:
EKo kirjoitti:
Superdextaaja kirjoitti:Kaikki nastattomat renkaat Suomen teillä talvella ovat käytännössä kesärenkaita. Muistakaa millä ajatte.
Kitkarenkaat ovat talvirenkaat teoriassa ja käytännössä. M/S-merkintä tarkoittaa, että rengas on tarkoitettu ja hyväksytty talmiläyttöön. Sen sijaan kesärenkaina kitkat ovat huonot ja niitä ei suositella kesäkäyttöön.
M+S tarkoittaa Mud and Snow eli muta ja lumi, mutta ei jää. M+S renkaita myydään kesärenkainakin ja keskieuroopassa vähintään tuo merkintä täytyy löytyä renkaista talvella, mutta mikään talvirenkaan luokitus tai renkaan luokitus talvirenkaaksi tuo ei ole. Ei etenkään Suomessa. Vain metallinen nasta pitää AINA edes vähän kaikissa keli- ja jääolosuhteissa Suomen talvessa. Muu on itse- ja muiden petosta.
No sitten olen harjoittanut muiden ja itseni petosta jo 14 vuotta, ajettuani jo niin kauan kitkoilla joka talvi :roll:
Pitääkö minun mennä huomenaamulla Lahden poliisiasemalle Hennalaan ilmiantamaan itseni näistä petoksista?
Mitenköhän pitkä on näiden petosrikosten vanhemisaika? Onkohan jo vanhimman petokset vanhentuneet :roll:
Kumma olen päässyt töihin, metsälle ja muihin menoihin jo vuodesta 2004 alkaen, siitä ensimmäiset 6 talvea ns. saksankitkoilla, ja vielä päässyt takaisinkin joka kerta?
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola

Avatar
Aakku
Viestit: 3343
Liittynyt: 18.12.2005, 11:35
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku » 10.02.2019, 17:58

PuuhaPate kirjoitti:
Aakku kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:Jotta ei tulisi kenellekkään väärää kuvaa, niin sanottakoon, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin.
Mutta parempi olisi olla se jäävuoren kuva, niin VOISI olla kunnollinen talviratas. Tai sitten ei. :cry:
https://www.uusisuomi.fi/autot/207274-t ... erkinnasta
Sanoppa nyt sitten, saanko sakot näillä keleillä kiinalaisilla M+S renkailla? Niissä on tavanomainen kesärengas pintakuvio.
Et saa.
Älä sitten kirjoita, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin, jos olet tota mieltä.
MF-135 + Ålö EK

Avatar
Aakku
Viestit: 3343
Liittynyt: 18.12.2005, 11:35
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku » 10.02.2019, 18:00

Hollo kirjoitti: Kumma olen päässyt töihin, metsälle ja muihin menoihin jo vuodesta 2004 alkaen, siitä ensimmäiset 6 talvea ns. saksankitkoilla, ja vielä päässyt takaisinkin joka kerta?
Se johtuu ainoastaan siitä, että olet keskitasoa parempi kuski.
MF-135 + Ålö EK

Antsuko
Viestit: 128
Liittynyt: 17.03.2016, 09:55
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko » 10.02.2019, 18:05

Tumppi 865 kirjoitti:
Superdextaaja kirjoitti:Kaikki nastattomat renkaat Suomen teillä talvella ovat käytännössä kesärenkaita. Muistakaa millä ajatte.

Kesärenkaalla, ja pohjolan kitkarenkaalla on pidossa ero kun yöllä ja päivällä!
Kitkarenkaalla pahin keli on märkä sileä jää, ja pakkaskelillä sileän jään päällä muutama sentti lunta. Tuossa viimemainitussa ei nastoistakaan ole juurikaa mitää apua.
Puolikuntoset nastarenkaat, josta nastat kulunu olemattomiin pitää silti vielä normaalilla lumikelillä paljon paremmin kun mikää kesärengas.
Tuon viimeisen väittämän oikeellisuudesta en olisi niinkään varma, pikemminkin päinvastoin. Suunnilleen 45 vuotta sitten ajoin yhden talven uusilla Nokian kesävyörenkailla, tyyppi lienee ollut NR 20. Jos oikein muistan, niiden pito oli paljon parempi kuin huonoimmilla nastarenkailla, joilla olen tällä vuosituhanneella ajanut. Vaikka niissä nastarenkaissa oli kuviosyvyyttä riittävästi, vähintään 5 mm ja lähes kaikki nastat tallella, joissa ulkonemaa riittävästi, millään muilla renkailla en ole erehtynyt pitokyvystä niin perusteellisesti. Talven ensimmäinen isompi lumisade oli tamppaantunut liikenneympyrässä jäiseksi ja kitka oli kuin liukasradan öljyllä ja vedellä kastellun teräslevyn päällä. Ei ollut renkaasta törröttävistä nastoista oikein mitään hyötyä.

Ja pysyn väitteessäni, että nastattomilla renkailla pärjääminen Suomen talvessa riippuu ensisijassa kuljettajasta. Ei niinkään rattimiehen taidoista, joista ei tietenkään haittaa ole, vaan ymmärryksestä ajaa olosuhteiden mukaan.

Antsuko
Viestit: 128
Liittynyt: 17.03.2016, 09:55
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko » 10.02.2019, 18:09

Aakku kirjoitti:
EKo kirjoitti: Kitkarengas häviää merkittävässä määrin vain jääpidossa. Ja esim. melu on vain murto-osa nastojen vonkunasta. Ei taidakaan olla paskapuhetta.
Talvella keskeistä on juuri jääpito. Renkaat hankitaan vaikeisiin olosuhteisiin. Niin ja se nastojen melu perustuu vanhojen aikojen muisteluun. Minun autossa ei mitenkään pysty sanomaan, onko nastoja vai ei. Nykynastoja on paljon renkaassa, mutta pistovoimat on pienemmät, kuin ennen.
Nastojen aikaansaama melu kuuluu kesälläkin karhennetulla ajoradalla kesärenkailla ajaessa.

PuuhaPate
Viestit: 7859
Liittynyt: 04.09.2014, 18:34
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » 10.02.2019, 18:11

Aakku kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:
Aakku kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:Jotta ei tulisi kenellekkään väärää kuvaa, niin sanottakoon, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin.
Mutta parempi olisi olla se jäävuoren kuva, niin VOISI olla kunnollinen talviratas. Tai sitten ei. :cry:
https://www.uusisuomi.fi/autot/207274-t ... erkinnasta
Sanoppa nyt sitten, saanko sakot näillä keleillä kiinalaisilla M+S renkailla? Niissä on tavanomainen kesärengas pintakuvio.
Et saa.
Älä sitten kirjoita, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin, jos olet tota mieltä.

Suomenkieli ei taida olla vahvin puolesi? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hollo
Viestit: 539
Liittynyt: 29.10.2013, 08:33
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hollo » 10.02.2019, 18:15

Aakku kirjoitti:
Hollo kirjoitti: Kumma olen päässyt töihin, metsälle ja muihin menoihin jo vuodesta 2004 alkaen, siitä ensimmäiset 6 talvea ns. saksankitkoilla, ja vielä päässyt takaisinkin joka kerta?
Se johtuu ainoastaan siitä, että olet keskitasoa parempi kuski.
No jos se, että olen pyrkinyt ajamaan sellaista nopeutta kun keliolosuhteet edellyttää, enkä sitä nopeutta kun nopeusrajoitukset sallivat, on keskitasoa paremman kuskin ominaisuus, niin sen voin myöntää, muutoin en kyllä pidä itseäni minään kummoisena kuskina!
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola

Ajomies
Viestit: 18726
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 10.02.2019, 18:22

Niin kauan kun selviää tuolla tienpäällä niin ihan sama minulle minkälaiset kiekot keneltäkin ajokin alta löytyy. Oma luotto kykyihini, vaatii kaiken mahdollisen tuen ja pidon ja toivon selviytyväni kuten tähänkin asti tappamatta tai loukkaamasta fyysisesti ketään. Henkisiä kärsimyksiä varmasti saan aikaiseksi vastakin. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

Major58
Viestit: 1646
Liittynyt: 15.12.2015, 12:07

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Major58 » 10.02.2019, 19:17

Ote VTT:n tutkimuksesta

Mitä liukkaampi keli, sitä todennäköisemmin onnettomuusautossa on kitka- kuin nastarenkaat, osoittaa VTT:n keväällä julkaisema tutkimus.
VTT:n keväällä julkaiseman tutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa alla on ollut useammin kitkat kuin nastat, kun vertailukohtana ovat erityyppisten renkaiden osuudet.

Kaikkein selvin ero nastallisten ja ei-nastallisten talvirenkaiden välillä oli jäisellä tiellä ajettaessa: kitkarenkailla ajetut onnettomuudet olisivat vähentyneet jopa 83 %, jos olisi käytetty nastoja.

Avatar
Aakku
Viestit: 3343
Liittynyt: 18.12.2005, 11:35
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku » 10.02.2019, 19:27

PuuhaPate kirjoitti:
Aakku kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:
Aakku kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:Jotta ei tulisi kenellekkään väärää kuvaa, niin sanottakoon, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin.
Mutta parempi olisi olla se jäävuoren kuva, niin VOISI olla kunnollinen talviratas. Tai sitten ei. :cry:
https://www.uusisuomi.fi/autot/207274-t ... erkinnasta
Sanoppa nyt sitten, saanko sakot näillä keleillä kiinalaisilla M+S renkailla? Niissä on tavanomainen kesärengas pintakuvio.
Et saa.
Älä sitten kirjoita, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin, jos olet tota mieltä.

Suomenkieli ei taida olla vahvin puolesi? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
No oli hienosti kuitattu. :) Saat pitää viimeisen sanan.
MF-135 + Ålö EK

Tumppi 865
Viestit: 4241
Liittynyt: 30.10.2011, 19:09
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 » 10.02.2019, 19:35

Suunnilleen 45 vuotta sitten ajoin yhden talven uusilla Nokian kesävyörenkailla, tyyppi lienee ollut NR 20. Jos oikein muistan, niiden pito oli paljon parempi kuin huonoimmilla nastarenkailla, joilla olen tällä vuosituhanneella ajanut.
No joo, aika voi kullata muistoja :wink: Saatto noissa ajalta miekka ja kilpi kesärenkaissa ollakkin ihan kohtuullinen talvipito, kun renkaat ei ollu tehty muovista!?

DexMasZet
Viestit: 6935
Liittynyt: 29.07.2011, 18:22
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja DexMasZet » 10.02.2019, 19:43

PuuhaPate kirjoitti:Jotta ei tulisi kenellekkään väärää kuvaa, niin sanottakoon, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin.
Mutta parempi olisi olla se jäävuoren kuva, niin VOISI olla kunnollinen talviratas. Tai sitten ei. :cry:
https://www.uusisuomi.fi/autot/207274-t ... erkinnasta
Syksyllä ostin "pakun" jossa oli kesäkuviolla olevat m+s renkaat, aattelin että onpa hyvä niin ei tarvii kärriinkään hommata nastarenkaita. Talven tultua ne kusiluistimet vaihtu kyllä oikeisiin talvipyöriin, vaikkakin 10v vanhoihin michelinin varsin vajanaisiin nastoihin, niillä tuo lähtee sentään paikoiltaankin liikkeelle.
Niin ja kärriinkin tuli uudet natsarenkaat, tulee sekin perässä suoraan.

PuuhaPate
Viestit: 7859
Liittynyt: 04.09.2014, 18:34
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » 10.02.2019, 20:26

DexMasZet kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:Jotta ei tulisi kenellekkään väärää kuvaa, niin sanottakoon, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin.
Mutta parempi olisi olla se jäävuoren kuva, niin VOISI olla kunnollinen talviratas. Tai sitten ei. :cry:
https://www.uusisuomi.fi/autot/207274-t ... erkinnasta
Syksyllä ostin "pakun" jossa oli kesäkuviolla olevat m+s renkaat, aattelin että onpa hyvä niin ei tarvii kärriinkään hommata nastarenkaita. Talven tultua ne kusiluistimet vaihtu kyllä oikeisiin talvipyöriin, vaikkakin 10v vanhoihin michelinin varsin vajanaisiin nastoihin, niillä tuo lähtee sentään paikoiltaankin liikkeelle.
Niin ja kärriinkin tuli uudet natsarenkaat, tulee sekin perässä suoraan.
Silti kusiluistimet olivat aivan lailliset. Vaikka täällä joku ei kirjoittamaani vastaista annettuun kysymykseen tunnu ymmärtävänkään. 8)
M+S merkintä on vain valmistajan mielipide siitä, että talvirengashan tämä on. Ja asiakkaan ei tarvitse sitä kyseenalaistaa.
Vaikka monesti kannattaisikin. Eli kannattaa lueskella TM:n ja muiden talvirengastestejä. Ja uskoa Markku Alenia! :P

7341
Viestit: 602
Liittynyt: 16.01.2006, 19:42
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 7341 » 10.02.2019, 22:22

Kumiseoksissa on isoja eroja. Ja sitä myötä myös pidossa laidasta laitaan. Olen ajanut kesärenkailla lumista tietä pitkän etapin ja yllätyin miten hyvin renkaat piti. Ei ollut mitään ongelmia vaikka autona takaveto transit jolla on yleensä ongelmia jopa talvirenkaillakin. Toisen ääripään kokemus kun oli tarkoitus ajaa takaveto mersu halliin talvirenkaitten vaihtoon niin sillä ei päässyt liikkeelle lumisella pihalla tasamaalla.
Zetorilla metsään.

Ostan viallisia painepesureita korjattavaksi, laatumerkit kiinnostaa.

Ajomies
Viestit: 18726
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 11.02.2019, 00:19

60 -luvulla suurin osa ajeli kesärenkailla ympäri vuoden, teiden hoito samaa luokkaa kuin nykyään, autoja kyllä nykyään paljon enemmän, mutta kyllä isäkin työmatkat selvisi, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta, Goggomobiili, Mosse, Ifa, ja Popeda oli menopelit. Muutamia kertoja kun ongelmia oli jäi mieleen kun meidät pennut herätettiin työntö hommiin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 10/60 TenSpeed, DB1210, Google [Bot], Matsikka, Rustaaja, skuikka, Smirkelimies, Täpinä ja 49 vierailijaa