Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

porhaltaja
Viestit: 288
Liittynyt: 01.12.2018, 13:41
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja porhaltaja » 03.11.2019, 10:51

Aakku kirjoitti:
02.11.2019, 14:19
klm kirjoitti:
02.11.2019, 14:07
Aakku kirjoitti:
02.11.2019, 13:45
Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti:
02.11.2019, 13:39
Toinen tulomatkalla stressiä aiheuttanut tekijä oli,taustapeiliin ilmestynyt tumma farmariauto,joka sieltä hiljaksiinsa lähestyi,peltoaukealle päästyäni laitoin vilkun oikealle ja vartoilin että,meni ohi,se merkiltään se auto,se niin se,missä on logossa niitä rinkuloita,joku varmaan tietää,ne semmoista parempaa väkeä useimmiten ja niillehän ei saa olla tien tukkona.
Minne mahtoivat sitten olla menossa mutta,kai ne jossain vaiheessa huomasivat että,tie on jäätiköllä.
Veikkaan että oli Tojota. Siinä on lokossa selaisia rinkuloita. Ajoiko autoa sellainen lippalakkipäinen mies?
Audi :D
Lippalakkipäinen Audi-mies. :D
Näistä mielleyhtymistä vois kehittää ihan mitä vaan.
Suomussalamen kesäteatterissa oli vitsiä autoista. Mersulla ajaa rikkaat, Volvolla ajaa ne joilla ei oo rahhaa mersuun, Audilla ajaa ne jotka luule omistavansa koko tien, vaikka ei ne sitä tietä omista eikä oikeasti omista niitä Audeja. Jatkui tuo vielä jotenkin, mutta siinä vaiheessa yleisäö oli jo niin hörönaurussa että loppua en kuullut.

Anteeksi jos loukkasin jonkun tunteita, mutta noin se meni kutakuinkin sanasta sanaan.

429
Viestit: 360
Liittynyt: 17.09.2018, 19:54
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 429 » 03.11.2019, 11:01

Taas on kitkarenkaat vaihdettu alle ja on mukava ajaa kun ei tartte piikkipyörien rutinaa kuunnella. Nastat on menneisyyttä ja pitäis moiset teiden (ja tuulilasien...) tuhoajat melkein kieltää kokonaan, Suomessakin.

EKo
Viestit: 1397
Liittynyt: 05.09.2015, 14:26
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo » 03.11.2019, 11:41

429 kirjoitti:
03.11.2019, 11:01
Taas on kitkarenkaat vaihdettu alle ja on mukava ajaa kun ei tartte piikkipyörien rutinaa kuunnella. Nastat on menneisyyttä ja pitäis moiset teiden (ja tuulilasien...) tuhoajat melkein kieltää kokonaan, Suomessakin.
Mitä? Etkö ole vielä ajanut kaseikkoon, vaikka on kitkat alla?
Senhän piti olla väistämätön seuraus kitkoilla ajaessa :wink:

Teiden ja lasien lisäksi on vielä ihmisten terveys, kun nastojen irrottamat pienhiukkaset leijuvat taas koko kevään teillämme.
''En ole gynekologi, mutta voinhan vilkaista''

kolmetonnine
Viestit: 237
Liittynyt: 24.02.2012, 23:17
Paikkakunta: 01300
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja kolmetonnine » 03.11.2019, 12:00

Vaikka keskustelu lieneekin tarkoituksella aika retorista niin eilisten kelien jälkeen en osaa ainakaan vielä nastarenkaita kaivata. Ilmanala siis tämä haastavahko: jäätä alla ja päällä 5-10 märkää sohjoa.

Vielä on se peilijää jonka päällä hieno lumiputu kokeilematta.

Toki toisen talven jälkeen näkemys voi olla eri kun renkailla takana +60 000km mutta vielä ei haluja tkaisin nastoihin.
Varma Valmet - kesät talvet

LasseE
Viestit: 755
Liittynyt: 31.08.2014, 21:13
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE » 03.11.2019, 12:08

kolmetonnine kirjoitti:
03.11.2019, 12:00

Vielä on se peilijää jonka päällä hieno lumiputu kokeilematta
Ei tuossa tilanteessa ole nastoistakaan apua. Riittää vähäinenkin lumimäärä jään päällä tekemään nastan mitättömäksi..
Deutz-Fahr 120mk3
Valmet 605
International 453

Hollo
Viestit: 559
Liittynyt: 29.10.2013, 08:33
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hollo » 12.02.2020, 11:32

Tämä on ollut taas lähes täydellinen talvi täällä eteläsuomessa nastarengaskuskeille noiden asfalttiteiden uranjyrsintään, ei ole ollut varmaankaan kuin parikymmentä päivää, jolloin olisi ollut nasrtarenkaille käyttöä :shock: Kyllä asfalttifirmat on tyytyväisiä jos pääsevät uria paikkailemaan, tai sitten ajellaan urissa :x
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola

zukka
Viestit: 945
Liittynyt: 25.12.2019, 21:02
Paikkakunta: Tuusula/Hollola
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja zukka » 12.02.2020, 11:42

Hollo kirjoitti:
12.02.2020, 11:32
Tämä on ollut taas lähes täydellinen talvi täällä eteläsuomessa nastarengaskuskeille noiden asfalttiteiden uranjyrsintään, ei ole ollut varmaankaan kuin parikymmentä päivää, jolloin olisi ollut nasrtarenkaille käyttöä :shock: Kyllä asfalttifirmat on tyytyväisiä jos pääsevät uria paikkailemaan, tai sitten ajellaan urissa :x
Turhaan tuli kyllä vaihdettua edelliset masterit dunloppeihin vaikka pienellä välirahalla saikin ja aluvanteet vaihdettua peltivanteisiin. Tai on noissa se ero,että meteli juurikin asfaltilla on hiljaisempi. Molemmat siis nastarenkaita.
Bensat: Dodge Dart -66,
Dieselit: MB C200 CDI -06, MB Vito 115CDI -06, Volvo FL614 -88, David Brown 950 -58, Kubota KH60 -90, Bobcat 631 -79, Peugeot 308 1.6 HDI -08,
Muut: Knaus Wimara 450 -01, Thule 2270 -05

poweri
Viestit: 1994
Liittynyt: 30.10.2013, 16:10
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja poweri » 12.02.2020, 11:57

Omia puolueettomia mietteitä kitkoista: marraskuusta ajettu uusilla ylivuotisilla Conti 6, aikaisempaa kitkakokemusta ei juurikaan. Mukavat on ollu ja yllättävän hyvät kokonaisuutena.
Miinus merkkisiä havaintoja on tietynlainen tunnottomuus pidon rajalla, näitä tilanteita tullu liikenneympyröissä ja joissakin risteyksissä. Abs ei ole koskaan purissut noin paljon kun nyt kitkoilla, nyljätyt kaarteet ja risteykset on ollut yllättäviä ja pito katoaa nopeasti aivan juoksuvauhdista. Ei ole aiheuttanut suoranaista vaaraa mutta tarkkana oltava kiillotetuissa ympyröissä ja risteyksissä. Edellä menevät nastatkin näyttää raapivan ja luistavan mutta minua häiritsee kitkan tunnottomuus ääritilanteessa, en ehkä antaisi kokemattomalle juuri kortin saaneelle. Tunnottomuus saattaa korostua kevyessä pikkuautossa, isompi painavampi saatikka neliveto voi olla parempi kitkalle.
Fiilis on että jatkan kitkalla, nythän täällä etelässä on ollut liukasta jäätä enemmän kuin normaalisti, kunnon talvessa on parempi kitkailla.

sja
Viestit: 926
Liittynyt: 06.10.2006, 09:09
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja sja » 12.02.2020, 12:35

Hollo kirjoitti:
12.02.2020, 11:32
Tämä on ollut taas lähes täydellinen talvi täällä eteläsuomessa nastarengaskuskeille noiden asfalttiteiden uranjyrsintään, ei ole ollut varmaankaan kuin parikymmentä päivää, jolloin olisi ollut nasrtarenkaille käyttöä :shock: Kyllä asfalttifirmat on tyytyväisiä jos pääsevät uria paikkailemaan, tai sitten ajellaan urissa :x
Täällä keskisen Suomen yläosissa ollu taas sellainen talvi että kitkarengasmiehet ovat kadonneet vissiin jonnein maan rakoon :lol: On nimittäin vesimärkää peilijäätä riittänyt :shock:
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75

Superdextaaja
Viestit: 9060
Liittynyt: 25.10.2010, 09:12
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja » 12.02.2020, 12:56

Turvattominta kitkoissa on nimenomaan noihin huonoihin ominaisuuksiin tottuminen ja sinnittelyyn luisuminen. Jotkut hyvät ominaisuudet saavat uskoon, että jotenkin huonoissakin tilanteissa noilla "pärjäisi" , eikä tule ajoissa vaihdettua nastarenkaisiin. Ja sitten kohta ryskää. Vähän kuin lentelisi lentokoneella aina sakkausrajan tuntumassa. Kun sakkaa/noste häviää, silloin tippuu kone luotisuoraan siinä asennossaan maahan. Kitkarenkaissa on yhtä vähän nastoja kuin kesärenkaissa.
Tekemällä virheistä oppii.

PuuhaPate
Viestit: 8957
Liittynyt: 04.09.2014, 18:34
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » 12.02.2020, 13:09

Superdextaaja kirjoitti:
12.02.2020, 12:56
Turvattominta kitkoissa on nimenomaan noihin huonoihin ominaisuuksiin tottuminen ja sinnittelyyn luisuminen. Jotkut hyvät ominaisuudet saavat uskoon, että jotenkin huonoissakin tilanteissa noilla "pärjäisi" , eikä tule ajoissa vaihdettua nastarenkaisiin. Ja sitten kohta ryskää. Vähän kuin lentelisi lentokoneella aina sakkausrajan tuntumassa. Kun sakkaa/noste häviää, silloin tippuu kone luotisuoraan siinä asennossaan maahan. Kitkarenkaissa on yhtä vähän nastoja kuin kesärenkaissa.
Kaikki paitsi värjätty osio, ministeriä lainaten, paska puhetta. 8)
Varsinkin tuo lentokone osio.

poweri
Viestit: 1994
Liittynyt: 30.10.2013, 16:10
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja poweri » 12.02.2020, 13:10

Superdextaaja kirjoitti:
12.02.2020, 12:56
Turvattominta kitkoissa on nimenomaan noihin huonoihin ominaisuuksiin tottuminen ja sinnittelyyn luisuminen. Jotkut hyvät ominaisuudet saavat uskoon, että jotenkin huonoissakin tilanteissa noilla "pärjäisi" , eikä tule ajoissa vaihdettua nastarenkaisiin. Ja sitten kohta ryskää. Vähän kuin lentelisi lentokoneella aina sakkausrajan tuntumassa. Kun sakkaa/noste häviää, silloin tippuu kone luotisuoraan siinä asennossaan maahan.
:lol: vähän jyrkkä vertaus mutta kyllä kitka voi yllättää jos kovin takki auki ajelee. Sen tyyppisillä kuskeilla sattuu ja tapahtuu muutenkin ilman kitkojakin.

Superdextaaja
Viestit: 9060
Liittynyt: 25.10.2010, 09:12
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja » 12.02.2020, 13:49

Sekin vielä, että niiden muutamien hyvien ominaisuuksien takia äkkiä luulee kitkojen pitävän ajaessa edes jotenkin myös niissä ääritilanteissa, joissa nastarenkaissakin vielä jonkinlainen toimintamahdollisuus säilyy. Mutta saakin nopeasti huomata, että juuri noissa tilanteissa ne nastat kitkoista puuttuvatkin eikä pitoa olekaan edes kesärenkaan vertaa. Sanoin jo aikaisemminkin, että Lahtea pohjoisempana nuo tulisi kieltää. Ihmisillä on velvollisuus ajaa keliolosuhteen ja tienpinnan kunnon vaatimalla varustuksella mutta yhden kitkarengasauton omistaja ottaa automaattisesti täysoikeuden ajaa kelvottomilla renkaillaan kaikkiin olosuhteisiin, vaikka olosuhde vaatisi ehdottomasti nastarenkaan käytön. Noiden olosuhteiden vallitessa kitkarenkailijan pitää osata odottaa keliolosuhteen muuttumista tai valita alleen nastarengasauto. Näinhän tuo lakikin muuttui.
Tekemällä virheistä oppii.

Antsuko
Viestit: 198
Liittynyt: 17.03.2016, 09:55
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko » 12.02.2020, 14:09

Superdextaaja kirjoitti:
12.02.2020, 13:49
Sekin vielä, että niiden muutamien hyvien ominaisuuksien takia äkkiä luulee kitkojen pitävän ajaessa edes jotenkin myös niissä ääritilanteissa, joissa nastarenkaissakin vielä jonkinlainen toimintamahdollisuus säilyy. Mutta saakin nopeasti huomata, että juuri noissa tilanteissa ne nastat kitkoista puuttuvatkin eikä pitoa olekaan edes kesärenkaan vertaa. Sanoin jo aikaisemminkin, että Lahtea pohjoisempana nuo tulisi kieltää. Ihmisillä on velvollisuus ajaa keliolosuhteen ja tienpinnan kunnon vaatimalla varustuksella mutta yhden kitkarengasauton omistaja ottaa automaattisesti täysoikeuden ajaa kelvottomilla renkaillaan kaikkiin olosuhteisiin, vaikka olosuhde vaatisi ehdottomasti nastarenkaan käytön. Noiden olosuhteiden vallitessa kitkarenkailijan pitää osata odottaa keliolosuhteen muuttumista tai valita alleen nastarengasauto. Näinhän tuo lakikin muuttui.
Ja lisää paskapuhetta...

Terveisin nimimerkki 'Yhdeksättä talvea kitkarenkailla' eikä vielä ensimmäistäkään läheltä piti tilannetta renkaiden takia.

Muuten olen sitä mieltä, että nastojen käyttö paljaalla asfaltilla pitäisi kieltää!

Hollo
Viestit: 559
Liittynyt: 29.10.2013, 08:33
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hollo » 12.02.2020, 15:58

Superdextaaja kirjoitti:
12.02.2020, 12:56
Turvattominta kitkoissa on nimenomaan noihin huonoihin ominaisuuksiin tottuminen ja sinnittelyyn luisuminen. Jotkut hyvät ominaisuudet saavat uskoon, että jotenkin huonoissakin tilanteissa noilla "pärjäisi" , eikä tule ajoissa vaihdettua nastarenkaisiin. Ja sitten kohta ryskää. Vähän kuin lentelisi lentokoneella aina sakkausrajan tuntumassa. Kun sakkaa/noste häviää, silloin tippuu kone luotisuoraan siinä asennossaan maahan. Kitkarenkaissa on yhtä vähän nastoja kuin kesärenkaissa.
Siinä sitten on sakkausraja varmasti kaukana, kun ajelee nastarenkailla sulalla asfaltilla, turvallisuus huipussaan :lol: , eikös sitä pitäisi ajaa koko kesä nastoilla, tiedä vaikka heinäkuussakin pääsee raekuuro yllättämään, kukas sitä sitten uskaltaa ajaa raekuurossa turvattomilla nastattomilla renkailla :? :roll:
Nimimerkillä 20:s talvi kitkoilla, joista ensimmäiset 5 talvea ns "saksankitkoilla"
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola

Avatar
Matsikka
Viestit: 10942
Liittynyt: 21.12.2005, 23:21
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Matsikka » 12.02.2020, 16:04

Kun ajaa alle 10 000 km vuodessa, niin ei tuu tuntumaa kitkojen ääritilanteisiin....on parempi ajaa talvet nastarenkailla.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3

klm
Viestit: 238
Liittynyt: 07.10.2018, 14:47
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja klm » 12.02.2020, 16:20

Sitähän saattaa olla jossakin sulaa asvaltti tietä,vaan en ole täällä vaaramaisemissa sellaista nähnyt sitten lokakuun lopun jälkeen. Marraskuun alussa olisi ajanut kitkoilla oli lumikelit, vaan Joulukuussa tuli nollakelit, vettä räntää polkeutui tiet paksulle jääpolanteelle. Nyt on loistokelit kirkkaana kiiltävä jää vesi lainehtii päällä, öisin jäätää jääkerros kasvaa koko ajan , ralli piikirenkaat ne olisi sopivat olleet koko talven.

Ajomies
Viestit: 19460
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 12.02.2020, 16:31

Ne vähäiset kilometrit joita tänä talvena olen ajellut niin kyllä nuo eteläisen suomen ajelut olisi menneet kesärenkaillakin ihan hyvin. Mutta sitten täällä jo tuo piha polku on haasteellinen vaikka ne ropisevat metalli nappulat renkaissa onkin. Samoin tuolla pääväylillä on myös sattunut ihan piikkirengas olosuhteita olemaan. Sitten on tuo transitti jossa piikkirenkaat on myös ja sillä traileri perässä ajelua on ollut, niin se ei kyllä hievahtaisi mihinkään ilman nappuloita kun niiden kanssakin 200 kg painosta perässä huolimatta, on vaikeuksia päästä pihasta. Ja sen verran olen luottanut noihin nappuloihin renkaissa, kun en kävellen uskaltanut postia laatikosta noutamaan, niin ajelin sen reissun autolla, oli turvallisempaa kuin jalkasin lipsuttelu. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

thames
Viestit: 295
Liittynyt: 06.07.2012, 23:16
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja thames » 12.02.2020, 17:54

Kuskista se on enemmän kiinni ja renkaiden kunnosta. Ei ne nastat auta jos se auto pitää saada puunympärille parkkiin kesäkelissäkin.

Jammu
Viestit: 17016
Liittynyt: 08.01.2010, 22:39
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Jammu » 12.02.2020, 18:06

Melkein sama mitkä talvirenkaat on kunhan ei ole nokialaiset eikä umpikiinalaiset
Kormikilla mennään :D

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], janozek, jute112, m.jaskari, nevala, Stone, tane II ja 56 vierailijaa