Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Joordis
Viestit: 1509
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Ajomies kirjoitti:https://www.facebook.com/viralhog/video ... EyNzc3MzA/

Olisiko tuossa nastoista ollut apua?
Kuinkas nuo Destian(?) suolausautot - ajavatko nastarenkailla...? tuskin kuitenkaan ketjut alla... :roll:
Linkki
Viestit: 812
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Linkki »

Juu tänään iltapäivällä oli oulussa sellainen keli, että kitkoilla oli melko hurjaa hommaa ajeleminen. Onneksi tiet on niin huonosti aurattuja, että lumelta sai edes vähän pitoa.
lokomo929
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:25 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja lokomo929 »

Reilut kaksikymmentä vuotta olen kitkarenkailla ajanut, välillä yksi setti nastoja kokeilin. Palasin takaisin nastattomiin. Auto tosin nelivetoinen ja se ei nastoja kaipaa.
majori+pikkujussi
Talumees
Viestit: 6353
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Ajomies kirjoitti:https://www.facebook.com/viralhog/video ... EyNzc3MzA/

Olisiko tuossa nastoista ollut apua?
Ei, ketjut olisi vaatinut.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Uusimmassa Tuulilasi lehdessä Larmela kertoo oikeasta rengasvalinnasta. Kannattaa lukea! :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Kylläpä oli kunnon nastarengas kelit täällä, hyvin pureutuu michelinit jäähän 250 nastan voimin. Enempi on näköjään parempi kuin vähempi, saati jos ei ois ollenkaan :D
VALLU ON PARAS!
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

Ajomies kirjoitti:https://www.facebook.com/viralhog/video ... EyNzc3MzA/

Olisiko tuossa nastoista ollut apua?
Kitkoilla ajettavassa pitää olla painoa.............eli isompi rekka olisi ollut turvallisempi.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Sähkömasinisti kirjoitti:
Ajomies kirjoitti:https://www.facebook.com/viralhog/video ... EyNzc3MzA/

Olisiko tuossa nastoista ollut apua?
Kitkoilla ajettavassa pitää olla painoa.............eli isompi rekka olisi ollut turvallisempi.

Mutta sellainenkin vaan joskus päättää lähteä omille teilleen. :( Samoin nuo linja-autot. "Kitkoilla" ne usein vaan menee, tosin on joskus sellaiset muovirattaat ettei ne pidä missään. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

lokomo929 kirjoitti:Reilut kaksikymmentä vuotta olen kitkarenkailla ajanut, välillä yksi setti nastoja kokeilin. Palasin takaisin nastattomiin. Auto tosin nelivetoinen ja se ei nastoja kaipaa.
Mitä hyötyä nelivedosta on, kun auto pitää pysäyttää liukkaalla? :shock:
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Tätä samaa asiaa monet sanoo et nelivedolla riittää kitkat, en ymmärrä ajatuksenjuoksua :D
VALLU ON PARAS!
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Nuffield kirjoitti:Tätä samaa asiaa monet sanoo et nelivedolla riittää kitkat, en ymmärrä ajatuksenjuoksua :D
Ne jarruttaa neljällä pyörällä. :D
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Tuntuu olevan kiihdytys tärkeämpää
VALLU ON PARAS!
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kumirunkoinen nasta: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kumi ... Q2Njk3OTc0

Noiden avullahan päästään yhdistämään kitkarenkaan ja nastojen paremmat pito-ominaisuudet.
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Superdextaaja kirjoitti:Kumirunkoinen nasta: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kumi ... Q2Njk3OTc0

Noiden avullahan päästään yhdistämään kitkarenkaan ja nastojen paremmat pito-ominaisuudet.
Näitähän on ollut kaikenlaisia.
Muistuttaa holkkinastoja.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/05/0 ... arenkailla
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Miltä se tuntuu ajella nyt niillä "kesärenkailla"?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006011613.html

Vain nastalliset on Suomen sääoloissa oikeita talvirenkaita.
Tekemällä virheistä oppii.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Tässä rannalla on vähän väliä semmonen keli, että kitkoilla ei tee mitään. Päätiellä ei ongelmaa, mutta sivutiet nytteki ihan peilinä ja yöllä satanu vettä siihen päälle. Jalan ei pysy pystyssä ilman nastakenkiä ollenkaan.
MOnella taksimiehellä on täällä kolmet renkaat. Nastoilla ajetana syksyllä, kun on mustaa jäättä - kitkoilla keskitalvi - nastat taas alle, kun sivutiet muuttuu peiliksi.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
thames
Viestit: 1282
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja thames »

Superdextaaja kirjoitti:Miltä se tuntuu ajella nyt niillä "kesärenkailla"?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006011613.html

Vain nastalliset on Suomen sääoloissa oikeita talvirenkaita.
Kesärengas voi olla liukas, suosittelen talvirenkaita liukkaalla.
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Superdextaaja kirjoitti:Miltä se tuntuu ajella nyt niillä "kesärenkailla"?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006011613.html

Vain nastalliset on Suomen sääoloissa oikeita talvirenkaita.
Minä en ole keaärenkailla koskaan ajanut talvella. Kitkoilla kylläkin, jotka eivät sovellu kesärenkaiksi.
Jos yhtenä päivänä vuodessa on nastakeli, niin ajelen sen päivän vaikka taksilla (jossa on todennäköisesti kitkat alla).
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Jäätikkö on kitkarenkaalla, ja sillä "oikealla" talvirenkaalla ihan helppoa ajaa, kun tietää että se on suunillee tassasesti liukasta.
Jos jään päällä on muutama sentti lunta, joka ei ole joka paikasta tarttunu jäähän kiinni, niin siinä tulee erot etenkin kuskien välille, kuka selviää siitä ajosta moitteitta.

Ei ne kaikki selviä sileällä märällä peilijäälläkää niillä "oikeilla" renkaillakaa, kun välillä pitäny käydä avustamassa autoilijoita, että selviävät kylätien haasteista.
Pari talvee sitten ajoin yhen mikran mäenpälle, kun ei kuulema liukkauden takia päässy mäkeä ylös, vaan jäi parikyt metriä vaille, ja jäi parkkiin lumipenkkaan nojaamaa.

Täysin tuntemattomalla tiellä liukkaalla ajo on hankalinta, kun ei ain pysty tietämää millasia mutkia ja mäkiä on edessä, ja sillon pitäs olla jo ennustajan taitoja, kun muutoin riittä tavallinen tien lukeminen ja ennakointi.

Joskus syksyllä, ja keväällä on tullu ajettua kesärenkailla lumikelissä, ja siinä sen kitka ja kesärenkaan eron huomaa melko varmasti. Kesärenkaalla pidon menetys tapahtuu melko veitsellä leikaten, ja sitten mennää kun pukan kyydissä, kun kitkarenkaalla pito menetetää kuminauhamaisesti, eikä täyttä pulkkamaisutta tule kun ääri olosuhteissa.
Viimeksi muokannut Tumppi 865, La Helmi 23, 2019 11:59 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

Ihmisellä kun on vaan yksi henki uhrattavana niin riittää jos sen tuhoaa kirtkarenkailla kerran elämässään.
Ei riitä, että jättää auton talliin päiväksi se kohtalokas liukas saattaa yllättää myös niinä päivinä kun piti olla turvallista.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 310B, Bing [Bot], Google [Bot], Pataässä ja 36 vierailijaa