Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kun on omakohtaisesti kokenut pariinkin otteeseen, että parhaimmatkin kitkat voivat muuttua hallitsemattomiksi luistimiksi valitsee automaattisesti mieluummin vaikka ne halvimmat nastarenkaat. Nastat pitävät sata prosenttisesti kaikissa mahdollisissa tilanteissa tiellä ja maastossa edes jonkin verran, vaikka muu pito häviää. Etelä Suomessa pärjää kyllä ihan hyvin kitkoilla vaikka läpi vuoden mutta ei juuri Jyväskylää pohjoisempana.
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
Aakku
Viestit: 8251
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Superdextaaja kirjoitti:Kun on omakohtaisesti kokenut pariinkin otteeseen, että parhaimmatkin kitkat voivat muuttua hallitsemattomiksi luistimiksi valitsee automaattisesti mieluummin vaikka ne halvimmat nastarenkaat. Nastat pitävät sata prosenttisesti kaikissa mahdollisissa tilanteissa tiellä ja maastossa edes jonkin verran, vaikka muu pito häviää. Etelä Suomessa pärjää kyllä ihan hyvin kitkoilla vaikka läpi vuoden mutta ei juuri Jyväskylää pohjoisempana.
Itse ajattelen tasan päin vastoin.
Nastat eivät todellakaan pidä sataprosenttisesti missään olosuhteissa. Ei jäällä, lumella, tai märällä asfaltilla.
Mitä tulee Etelä-Suomen keleihin, niin siellä on vähemmän lunta, mutta sitäkin enemmän mustaa jäätä. Tällöin nastat ovat kyllä jonkin verran paremmat pidoltaan, kuin kitkat. Pohjoisemmassa on enemmän lumikelejä, jolloin taas nastojen merkitys vähenee ja kitkarenkaiden pehmeys ja lamellit tulevat paremmin oikeuksiinsa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Jos joudut jarruttamaan alamäkeen esim. jarrullinen peräkärri perässä tai vaikka tasaisellakin tiellä oikein liukkaalla ilman kärriäkin, tulee kosteat housuun kitkojen pidon hävitessä. Tuossa tilanteessa nastat pitää vielä edes hieman ja ABS pystyy hoitamaan loput, että edes ohjaamaan pystyy vielä vähän. Testeissä pitäisi verrata renkaiden toimivuutta juurikin tuollaisessa viimeisessä ääriolosuhteessa, että kävisi paremmin selväksi, millä rengastyypillä löytyy se viimeinen tarvittava pidon ripe vaikka olosuhde olisi millainen tahansa.
Se viimeinen renkaan turvallisuus ilmenee vasta siellä ja samalla ne tekniset komponentit, millä se on ainoastaan saavutettavissa. Eli nastoilla.
Tekemällä virheistä oppii.
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

soon ny niin kirjoitti:
DexMasZet kirjoitti:Mitenkäs halvimmat mahdolliset kitkat ja nastat pärjää toisiinsa vertailussa? Tuohon työmatka ropposeen pitäsi saada mustat ja pyöreät talvirenkaat, ja ennen kaikkea halvat, vaikka käytetykin kävisi (tosin näkyy käytettyjen hinnoilla saavan jo uusia halppiksia). Autossa ei ole kylläkään mitään luiston estoja tms himmeleitä, mutta takapotku sentään on ja kuskilla ratti miehen vikkoo niin saattaisi kitkoillakin pärjätä vähäset ajot. Ja lähinnä huonosti auratuilla hiekkateillä tarvitsee luistatella.
Kaikkihan riippuu siitä mikä rengas koko miellyttää.
185-65-15 entiset, varsin vähä nastaiset nastat. 195-65 kävisi myös. Näitä isommat on jo vähän liian isot ja pienemmät taas näyttää jo melko kottikärrin pyöriltä.
Vm -61
Viestit: 1191
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 7:22 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Vm -61 »

Nastoista lähtevä ääni rauhoittaa. Silloin tietää että jarrutuksesta on apua myös siinä joskus eteen sattuvassa jäisessä ääriolosuhteessa, mikä olisi ainoa(?) selkeästi huono tilanne kitkoilla ajaessa. Aina vaan ei ole aikaa ennakoida, vaikka siihen muutoin kykyjä olisikin.
joskus tekis
ja toisinaan sitten taas ei
Cultor

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Cultor »

Nastarenkaita taitavat eniten puolustaa he, jotka eivät oikein osaa valita ajonopeuttaan olosuhteiden mukaan. Aikoinaan hankin Transporteriin hyväkuntoiset käytetyt nastarenkaat, Hakkapeliitta 10. Muutaman vuoden käytön jälkeen ajattelin niiden olevan aikansa palvelleet, otin nastat pois ja ajoin kesän. Seuraavana syksynä ei tullut uusia talvirenkaita hankittua, niinpä ajoin seuraavan talven niillä. Kuviosyvyyttä oli laillinen määrä ja ajoin vielä seuraavankin talven, eli niin kauan kuin auto minulla oli. Aivan hyvin pärjäsin, yhtään läheltä piti tilannetta ei sattunut.
Leppänen 2
Viestit: 769
Liittynyt: Ma Huhti 07, 2014 6:57 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Leppänen 2 »

Pärjäisin varmasti m+s kummeilla ympäri vuoden , varsinkin jos olisi 4x4, emäntä vaan ei ajaisi senkään vertaa , jos ei nokialaiset vollottaisi auton alla talvella(kin)!
Avatar
Aakku
Viestit: 8251
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Cultor kirjoitti:Nastarenkaita taitavat eniten puolustaa he, jotka eivät oikein osaa valita ajonopeuttaan olosuhteiden mukaan. Aikoinaan hankin Transporteriin hyväkuntoiset käytetyt nastarenkaat, Hakkapeliitta 10. Muutaman vuoden käytön jälkeen ajattelin niiden olevan aikansa palvelleet, otin nastat pois ja ajoin kesän. Seuraavana syksynä ei tullut uusia talvirenkaita hankittua, niinpä ajoin seuraavan talven niillä. Kuviosyvyyttä oli laillinen määrä ja ajoin vielä seuraavankin talven, eli niin kauan kuin auto minulla oli. Aivan hyvin pärjäsin, yhtään läheltä piti tilannetta ei sattunut.
Hyvinhän niillä pärjää.
Viime syksynä kantateillä ajellessani tuli autoja perä edellä vastaan. Arvasin hyvin, että suvikumithan siellä vielä oli, kun jäisellä tiellä alle 50km/h ajelivat. Hyvin pärjäsivät.
Myöhemmin sitten talvella, kun tuli se paha keli, niin sama juttu. Hyvinhän siellä tuntuivat pärjäävän kitkoillaan jonon kärjessä taas alle 50km/h.
Puhutaan siis turvallisuudesta, eikä vain "pärjäämisestä". Kyllä minä ja monet muutkin pärjättiin aikoinaan ristikudos kesäkummeilla talvella. Myöhemmin sitten sain Volkkariin taakse jonkinlaiset talvirenkaat, jotta ei olisi jäänyt niin helpolla kiinni. Edessä tietysti edelleen ne ristikudos kesärenkaat. Hyvin pärjäsi.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Cultor

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Cultor »

Aakku kirjoitti:
Cultor kirjoitti:Nastarenkaita taitavat eniten puolustaa he, jotka eivät oikein osaa valita ajonopeuttaan olosuhteiden mukaan. Aikoinaan hankin Transporteriin hyväkuntoiset käytetyt nastarenkaat, Hakkapeliitta 10. Muutaman vuoden käytön jälkeen ajattelin niiden olevan aikansa palvelleet, otin nastat pois ja ajoin kesän. Seuraavana syksynä ei tullut uusia talvirenkaita hankittua, niinpä ajoin seuraavan talven niillä. Kuviosyvyyttä oli laillinen määrä ja ajoin vielä seuraavankin talven, eli niin kauan kuin auto minulla oli. Aivan hyvin pärjäsin, yhtään läheltä piti tilannetta ei sattunut.
Hyvinhän niillä pärjää.
Viime syksynä kantateillä ajellessani tuli autoja perä edellä vastaan. Arvasin hyvin, että suvikumithan siellä vielä oli, kun jäisellä tiellä alle 50km/h ajelivat. Hyvin pärjäsivät.
En ollut tien tukkona niilläkään renkailla... toki jos rajoitusten mukaan ajavat lasketaan tien tukoiksi, niin sitten kyllä ;- )
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Cultor kirjoitti:Nastarenkaita taitavat eniten puolustaa he, jotka eivät oikein osaa valita ajonopeuttaan olosuhteiden mukaan.
Kyllä niitä tilanteita tulee vaikka olis kuin hyvä kuski, joku takapotkukuski puskee stopin takaa eteen kitkarenkaat alla ja jää sutimaan keskelle risteysta, siinäpä sitten joutuu ite tekemään paniikkijarrutusta ja muita manööverejä ettei pelti ruttaannu, kokemusta on tuollaisesta tilanteesta viime talvena.

Ei voi kyllä sanoa että nastarenkaan käyttäjät ei osaa ajaa autoa, kyllä mulla ainaki tekis tiukkaa aamulla lähtä töihin keväänkorvalla kitkat alla kun syrjätiellä on kunnon kaliamajäätikkö ja sen päälle tiskirätinkokoista hiutaletta niin ilman nastoja auto valuis ojaan jo mutkankallistuksessa.
jompsa
Viestit: 371
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 11:59 am
Paikkakunta: Kouvolan ja Savitaipaleen välissä
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jompsa »

Tää sama vääntö joka pirun syksy...........
Avatar
Aakku
Viestit: 8251
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Major58 kirjoitti:
Cultor kirjoitti: Ei voi kyllä sanoa että nastarenkaan käyttäjät ei osaa ajaa autoa, kyllä mulla ainaki tekis tiukkaa aamulla lähtä töihin keväänkorvalla kitkat alla kun syrjätiellä on kunnon kaliamajäätikkö ja sen päälle tiskirätinkokoista hiutaletta niin ilman nastoja auto valuis ojaan jo mutkankallistuksessa.
Joo, mutta se pärjäävä kuski lisäisi hanaa ja pitäisi keskipakoisvoimalla auton tiellä. :)
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Mutteriuuno
Viestit: 2746
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Major58 kirjoitti:kyllä mulla ainaki tekis tiukkaa aamulla lähtä töihin keväänkorvalla kitkat alla kun syrjätiellä on kunnon kaliamajäätikkö ja sen päälle tiskirätinkokoista hiutaletta niin ilman nastoja auto valuis ojaan jo mutkankallistuksessa.
Heh, muistuu mieleen kun emännällä oli koeajossa Subaru-neliveto. Käytiin kaverin kanssa iltasella kokeilemassa Subarua pikkuteillä, keli oli suurinpiirtein kuvailemasi kaltainen, paitsi että jään päällä oli pari-kolme senttiä sohjoa, raiteiden kohdat märkää jäätä. Laskettiin olosuhteisiin nähden aika reilustikin menemään, kun kerran "ralliauto" oli alla ja tuntui niin vakaasti menevän. Pimeänä talvi-iltana ei nähnyt renkaita katsella, mutta seuraavana aamuna tehtiin havainto, että kitkarenkaat on alla :shock: . Varmaan olisi kaasujalka ollut keveyempi jos oltaisiin tiedetty ettei piikkejä ole pyörissä.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

:mrgreen: Tästä oliski kätevää siirtyä aiheeseen Hyvänelivetoauto!
Mutteriuuno
Viestit: 2746
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Juu hyvä sekin olis kerrata näin ennen liukkaita. :mrgreen:
juhani008
Viestit: 5124
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja juhani008 »

jompsa kirjoitti:Tää sama vääntö joka pirun syksy...........
:lol: :lol:

Tää on ihan hauskaa viihdettä tähän alkusyksyyn, odotellen kunnon lämmityskautta jolloin alkaa sit taas se pirunmoinen !!!! OUMAN !!!! puolesta ja vastaan taistelu.
Cultor

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Cultor »

jompsa kirjoitti:Tää sama vääntö joka pirun syksy...
Näin ;- ) Minäpä kerron kokemukseni ulkonäöltään hyväkuntoisista nastarenkaista ja syksyn ensilumesta.

Henkilöautossamme oli kuvan näköiset nastoitetut talvirenkaat, muutaman vuoden ikäiset. Kuviosyvyyttä oli riittävästi, ehkä noin 6 mm. Nastat jokseenkin kaikki tallella, ulkonemaa riittävästi.
Kuva
Oli yöllä satanut nuoskalunta toistakymmentä senttiä, kaupungin kaduilla se oli tallautunut jäiseksi polanteeksi. Matkan varrella olevaan kiertoliittymään (vanha liikenneympyrä eli pienehkö) ajoin hiljaa, ainakin niin kuvittelin. Kuinka ollakaan auto alkoi liukua sivuttain hankea kohti, jossa tiesin olevan jalkakäytävän reunakiveyksen. Katsoin viisaammaksi oikaista pyörät ja ajaa suoraan reunuksen yli mieluummin kuin mahdollisesti kylki edellä reunukseen.

Pakettiautossani on Hakkapeliita CQ kitkarenkaat, kuusi talvea ajettuna nyt eikä kertaakaan ole sattunut lähellekään tuon tapaista tilannetta. Ei mitään isoa yllätystä pidon suhteen koskaan. Nastojen antama lisäpito on mitätön nykyisillä nastamäärillä ja pistovoimilla. Lähes kaikki pito saadaan kulutuspinnan kuvion ja kumiseoksen antamana.
HL-Zetor
Viestit: 4723
Liittynyt: Su Marras 07, 2010 7:18 pm
Paikkakunta: VIRRAT
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Nykyisin sirotellaan noita onnettomankokoisia nastoja vähä leveämmälle alueelle renkaan kosketuspintaa aatellen.
Kuva
Yrittäminen on ensiaskel epäonnistumiseen.
OIU
Viestit: 3001
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja OIU »

juhani008 kirjoitti:
jompsa kirjoitti:Tää sama vääntö joka pirun syksy...........
:lol: :lol:

Tää on ihan hauskaa viihdettä tähän alkusyksyyn, odotellen kunnon lämmityskautta jolloin alkaa sit taas se pirunmoinen !!!! OUMAN !!!! puolesta ja vastaan taistelu.
Manu vs muut taistelu. Ei ole muuten hetkeen mitään uusia manuiluja tullut? Mikä mättää?

Mutta asiaan: vanhassa autossa (1.3 japsi 80-luvulta) ajoin parikin sarjaa kitkoja, aivan täydestä menivät. Nykyisessä talviautossa (4x4 henkilöauto) vaan tuli nastarenkaat mukana, joten niillä on menty. Uusiksi voisin ostaa kitkat aivan hyvin edelleenkin.

Märällä jäällä oli toki liukasta, mutta silloin ajetaan varovasti muutenkin.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Metsaman
Viestit: 2295
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Metsaman »

Cultor kirjoitti:
jompsa kirjoitti:Tää sama vääntö joka pirun syksy...
Näin ;- ) Minäpä kerron kokemukseni ulkonäöltään hyväkuntoisista nastarenkaista ja syksyn ensilumesta.

Henkilöautossamme oli kuvan näköiset nastoitetut talvirenkaat, muutaman vuoden ikäiset. Kuviosyvyyttä oli riittävästi, ehkä noin 6 mm. Nastat jokseenkin kaikki tallella, ulkonemaa riittävästi.
Kuva
Oli yöllä satanut nuoskalunta toistakymmentä senttiä, kaupungin kaduilla se oli tallautunut jäiseksi polanteeksi. Matkan varrella olevaan kiertoliittymään (vanha liikenneympyrä eli pienehkö) ajoin hiljaa, ainakin niin kuvittelin. Kuinka ollakaan auto alkoi liukua sivuttain hankea kohti, jossa tiesin olevan jalkakäytävän reunakiveyksen. Katsoin viisaammaksi oikaista pyörät ja ajaa suoraan reunuksen yli mieluummin kuin mahdollisesti kylki edellä reunukseen.

Pakettiautossani on Hakkapeliita CQ kitkarenkaat, kuusi talvea ajettuna nyt eikä kertaakaan ole sattunut lähellekään tuon tapaista tilannetta. Ei mitään isoa yllätystä pidon suhteen koskaan. Nastojen antama lisäpito on mitätön nykyisillä nastamäärillä ja pistovoimilla. Lähes kaikki pito saadaan kulutuspinnan kuvion ja kumiseoksen antamana.
Tutun näköiset renkaat, Isällä oli autossaan juuri nuo, olihan ne usean vuoden kun vähän ajelee ja pintaakin oli vielä paljon mutta valitteli ettei oikein pitoja tahdo enää olla... liekö kumiseos jotain "nopeasti kovettuvaa"... eipä silti oli niistä jokunen nastakin irti mutta silti paljon liukkaammat kuin minun kitkat...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku, Ahrefs [Bot], Arpe, Bing [Bot], forssu, Google [Bot], Kuuskakkone ja 52 vierailijaa