8400 kirjoitti: ↑Su Maalis 01, 2020 7:23 pm
No painaahan se, kyllä mä sen ymmärrän. Mutta edelleenkään ei ne urat synny mistään muusta kuin hlöauton renkaista.
Olen eri mieltä. Luulisin ettei kevyemmät autot tee painumia yhtä helpolla kun isommat,vaikkakin isommissa paino on jakautunut isommalle alueelle useampien pyörien kautta.
Jos henkilöautot painaisivat tiet urille niin luulisi että omakotitalo alueiden kadut olisivat painuneita kun harvemmin niitä asfaltoidaan uusiksi paitsi jos tien alla tehdään remonttia esim kaukolämmölle. Sitten taas muutama tälläinen alue tullut vastaan jota on laajennettu ja kuorma-autot ovat talojen rakentamisen ajan kuskanneet maa kuormia ja tavaraa pienellä tiellä niin vuoden päästä tie on painunut vaikka aiemmin tie on ollut hyvässä kunnossa. Nämä on omia spekulaatioita. Toki muutaman tien tiedän myös josta pohja pettänyt luultavasti ja painunut jo henkilöautojen painosta,mutta harvemmassa nämä tuntuvat olevan.
No luulis että nelostiekin on jo painunut mutta voisko kuvitella että ei se niinkään painu vaan nastat kuluttaa tietä pölyksi?
Varmastikin nastat kuluttaa tietä enemmän kun kitkat tai suvikumit.
Mutta olisiko nelostie yhtä pahasti urilla jos se olisi vain henkilöautojen käytössä? Luulisin että ei. Tosin saman vastauksen saisi varmaankin myös kysymykseen että olisiko nelostie yhtä pahasti urilla jos siinä ei saisi ajaa nastarenkailla
Tämä talvi on ollut vähän tälläinen,mutta painon puolesta luulisin rekkojen painavan teitä enemmän kun henkilöautojen vaikka henkilöautoja liikkuukin enemmän tietyillä teillä. Sitä koitin äskeisessä sanoa,enkä maininnut sanallakaan nastoja vaan puhuin painosta ja miten sen kuvittelen vaikuttavan.
Jos se nasta saa renkaan pitämään peilijäälläkin, niin ihan samalla lailla se kovertaa asfalttiakin. Hlöauton eturenkaalla jos on painoa nelisensataa kiloa ja se on kämmenen kokoisella alueella jossa muutama nasta, niin melkoisen kovaa se sitä tietä painaa. Tossa lähellä menevä valtatie oli ennenkuin se viimekesänä uusittiin, niin vesisateella sopivalla kelillä/valolla/kulmasta katsottuna aika karun näköinen kun ne veden täyttämät urat näkyi. Ja niitä ei ole 295 paripyörät tehneet se on fakta.
Kyllähän nastat enemmän bitumia siitä asfaltista irrottaakin ja täristävät kivet jäävät jäljelle,mutta painumaa luulisin enemmän painavien autojen tekevän.
Jotenkin näin luulisin näkemäni perusteella,jos omakotialueen tiet ovat vuosia ok kunnossa/tasaisia ja tien päähän tehdään muutama talo lisää jolloin alueen tiet ovat painuneita uusien talojen valmistuttua kun vähän sora autot ajavat tietä muutaman viikon edestakaisin. Noh empä minä näistä tiedä,voihan se olla ettei noita teitä ollut tarkoitettukaan tuollaisille kuormille.
Kyllä ne nastat rouhii asfalttia näkee sen kun kaistoja katselee, viimeviikolla aivan järkyttävä pöly kaupungissa ja kantateillä.
Tänävuonna en ole enää osasyyllinen kun kitkat alla, jumperilla ajellu kesärenkailla, rikos vanhentui tänään
jussi77 kirjoitti: ↑Su Maalis 01, 2020 8:37 am
Käsittääkseni vuosi sitten tuli tiehoitokunnalle vastuu liukkauden torjunnasta. Ennen saivat itse päättää hiekotetaanko, mutta nyt vissiin on pakollista. Tai ainakin tiehoitokunta on vastuussa jos liukkauden takia sattuu jotakin. Siis ainakin vakiasukkaiden tiet tulisi hiekottaa. Laissa puhutaan liukkauden torjunnasta.
Tämä on tiedossa mutta kun kuntaliitoksen mukana tuli paljon lisää tiekilometrejä eikä tienhoitorahat välttämättä samassa suhteessa lisääntyneet. Mennään siis sillä kaavalla että ensiksi ne tiet joilla on eniten liikkujia hoidetaan. Tänne syrjäkylälle saatta hiekoittaja jopa viikon päästä ehtiä ellei jäät jo sula ennen sitä.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua... Konekansa.fi
En tiedä minkä kaavan mukaan nuo syrjäkylien koulukyyti tiet luokitellaan, mutta ei sinne ainakaan kovin helposti mitään liukkauden torjuntaa tule. Silloin kyllä on tie ruskeana kun on jo jotain ikävämpää tapahtunut? Mustalla jäätiköllä nuo on olleet viikko kaupalla tämän talven aikana monella kylällä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Ketä ihan oikeasti kiinnostaa kuka ne tiet kuluttaa, ihan sama. Joillakin on syynsä ajaa nastoilla, joillakin kitkoilla, ja raskasta liikennettä tarvitaan.
Nuffield kirjoitti: ↑Ti Maalis 03, 2020 11:28 pm
Ketä ihan oikeasti kiinnostaa kuka ne tiet kuluttaa, ihan sama. Joillakin on syynsä ajaa nastoilla, joillakin kitkoilla, ja raskasta liikennettä tarvitaan.
Nyt mää olen hivenen hämmästynyt, kun tuota Monza "Carlon" rallia seurasin, niin kaipaisivat siellä nastarenkaita? Eikös nuo kitkarenkaat pitänyt olla ominaisuuksiltaan ylivoimaiset tuollaisissa keleissä? Kyllä ne väärät olosuhteet varmasti vesikelin renkaille oli, mutta kun oli kuitenkin se nastaton talvirengaskin (kitka) käytössä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Kirjoitin yhteen toiseen foorumiin, mut kirjoitan tännekkin. Älkää ostako pojillenne nastarenkaita. Sillä kitkarengas pitää paremmin kuin nastaton nastarengas.
Ajomies kirjoitti: ↑Su Joulu 06, 2020 4:10 pm
Nyt mää olen hivenen hämmästynyt, kun tuota Monza "Carlon" rallia seurasin, niin kaipaisivat siellä nastarenkaita? Eikös nuo kitkarenkaat pitänyt olla ominaisuuksiltaan ylivoimaiset tuollaisissa keleissä? Kyllä ne väärät olosuhteet varmasti vesikelin renkaille oli, mutta kun oli kuitenkin se nastaton talvirengaskin (kitka) käytössä.
Mahtaako noiden rallileikkien paikka olla yleisellä tiellä tapahtuvassa liikenteessä?
Ajomies kirjoitti: ↑Su Joulu 06, 2020 4:10 pm
Nyt mää olen hivenen hämmästynyt, kun tuota Monza "Carlon" rallia seurasin, niin kaipaisivat siellä nastarenkaita? Eikös nuo kitkarenkaat pitänyt olla ominaisuuksiltaan ylivoimaiset tuollaisissa keleissä? Kyllä ne väärät olosuhteet varmasti vesikelin renkaille oli, mutta kun oli kuitenkin se nastaton talvirengaskin (kitka) käytössä.
Kyllä minäkin alan noita nastarenkaita sitten käyttämään, kun alan rallia ajamaan, mutta normaalissa liikenteessä on pärjätty kitkarenkailla, ja on tarkoitus pärjätä tästä eteenpäinkin! Ei ole tänä syksynä ollut vielä kuin kahtena päivänä hieman liukasta, hätäisimmät ovat jo varmaankin pari kuukautta jyrsineet asfalleja urille
Kyllä se on nastarengas joka asvaltin urille syö. Ei itämeren eteläpuolella teissä sellasia uria ole kuin suomen teillä vaikka rekkaliikenne on aivan toisella tasolla kuin suomessa.
Kyllä ne nastat mitä tuolla keskieuroopan ralleissa käytetään ralleissa, on aika lähellä niitä "siviilinastoja" joilla siviilissä ajetaan. Mutta pointti vaan oli siinä kuinka noiden kitkojen kanssa ei sitten sitä pitoa löytynyt. Ja on nuo rallien kitkarenkaatkin toisenlaisia mitä tavallisessa liikenteessä käytetään. Mutta ei vakuuta minua siitä julmasta pidosta jota kitkoilla ajavat "mainostaa".
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Lähetyksessä mainitsivat, että nuo kitkarenkaat oli saman tyyppiset mitä suomessa käytetään talvella. Loskan kanssa ei auta lamellit tai nastat vaan sellainen karkea kuvio, joka syrjäyttäisi sen loskan hyvin. Sellainen rengas taas ei ole muuten ralliin sopiva asfaltille tai muuallekaan niin ei sellaista ole.
Nyt pitää muistaa, että noi ralliautot ajaa melko lujaa vaikka se meno ei näytä kovin kummoiselta telkkarissa. Loskan päälle kun nousee, se on moro.
Lappikin totesi, että oli varannut talvirenkaita mukaan, mutta kun ei pitäny tolla loskaa niin ei niitä vissiin ollu alla kuin yksi.
Ajomies kirjoitti: ↑Su Joulu 06, 2020 9:09 pm
Kyllä ne nastat mitä tuolla keskieuroopan ralleissa käytetään ralleissa, on aika lähellä niitä "siviilinastoja" joilla siviilissä ajetaan. Mutta pointti vaan oli siinä kuinka noiden kitkojen kanssa ei sitten sitä pitoa löytynyt. Ja on nuo rallien kitkarenkaatkin toisenlaisia mitä tavallisessa liikenteessä käytetään. Mutta ei vakuuta minua siitä julmasta pidosta jota kitkoilla ajavat "mainostaa".
Pitää kuitenkin laittaa merkille että kaipasi he mitä vaan niin heidänkin valinta osui kitkoihin ehkä joku valinnan tehnyt tiesi että on se kitka kuitenkin paras.
jussi77 kirjoitti: ↑Su Joulu 06, 2020 10:04 pm
Käsitin niin, että nastarenkaita ei ollut käytössä. Vai liekö puhuneet juuri sen kuskin renkaista, jonka ajoa sillä hetkellä näytettiin.
Ei ollut kisassa nastarenkaita, kun piti olla "kesäralli".
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi