Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
juhani008
Viestit: 5124
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja juhani008 »

Vm -61 kirjoitti: Niin... ja milläs sitten saataisiin vilkasliikenteiset, jäiset tien/kadun pinnat edes jotenkuten kitkarenkaita pitäviksi, ellei olisi nasta-autoilijoita niitä karhentamassa?
:lol: :lol:

On myös ehdoton juttu että on takavetoisia traktoreita piikkiketjuineen karhentamassa liukkaat pinnat että nelivetotraktorit edes jotenkuten pääsevät eteenpäin ilman ketjuja.
Vm -61
Viestit: 1194
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 7:22 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Vm -61 »

juhani008 kirjoitti:
Vm -61 kirjoitti: Niin... ja milläs sitten saataisiin vilkasliikenteiset, jäiset tien/kadun pinnat edes jotenkuten kitkarenkaita pitäviksi, ellei olisi nasta-autoilijoita niitä karhentamassa?
:lol: :lol:

On myös ehdoton juttu että on takavetoisia traktoreita piikkiketjuineen karhentamassa liukkaat pinnat että nelivetotraktorit edes jotenkuten pääsevät eteenpäin ilman ketjuja.
Mutta eikös noissakin käytetä paljolti nastoja ketjujen korvikkeena... :D :D
joskus tekis
ja toisinaan sitten taas ei
juhani008
Viestit: 5124
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja juhani008 »

Juu...ei ne muuten etenis mihinkään !
Hollo
Viestit: 1000
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Itse olen ajanut vähät talviajoni (n. 4-5 tkm/talvi) vuodesta 2005 lähtien kitkarenkailla, koskaan ei ole tarvinnut kelien takia jättää lähtemättä! Itse olen pyrkinyt hankkimaan mahdollisimman kapeat talvirenkaat (nytkin Octaviassa on 185/70R15 renkaat). Olen sen verran nähnyt urheiluruudussa talviralleja joissa autojen renkaat ovat lähes moporenkaiden levyisiä!
Muutoinkaan en oikein ymmärrä nykyautojen rengaskokoja Suomen hyväpintaisella??? teillä ja varsinkaan talvirajoituksilla!
Onhan se auto ollut välin melko tarkka ajettava kitkoilla, kun on mustaa jäätä asfaltilla, mutta niissä keleissä ovat myös nastarenkailla ajavat kollegatkin väittäneet liukasta olleen!
Itse erehdyin vähän vahingossa kitkarenkaisiin, toin Saksasta vanhan Audi 80 Avantin, jonka mukana tuli ns. saksankitkat (semmoiset Continental:n kitkarenkaat joista ei pohjoismaissa edes myydä). Laitoin renkaat alle syksyllä ja yllätyin niiden käyttökelpoisuudesta!
Nyt on ollut jo kahdessa autossa Nokian kitkat ja empä aio nastoihin palata.
Kyllä ne nastat jyrsii nuo asfalttitiet aivan kauheaan kuntoon jo parissa talvessa, tienpitäjä vielä tehostaa sitä nastojen jyrsintäkykyä pitämällä nuo päätiet aina lumettomina.
Silloin nuoruudessa (70-80 luvuilla päätiet olivat koko talvikauden lumen ja polanteen peittämät, tällöin ei tienpinnat kuluneet näin nopeasti!
Kyllä tuo Destia on mielestäni aivan käsittämätön organisaatio, en tiedä minkään muun organisaation tuhoavan hoidettavakseen annettua omaisuutta noin suruttomasti kuin Destia: kun lunta sataa, se lumi sulatetaan suolalla tienpintaan vedeksi. Kun sateen jälkeen tulee pakkanen niin suolavesi jäätyy ja jäädyttää asfaltin jääradaksi. Olen huomannut monesti että polanteisella lumella rengas pitää paljon paremmin kuin suolatulla ja jäätyneellä asfaltilla. Muistan lukeneeni joskus nuoruudessa tutkimuksen jossa että märkä suolainen asfaltti kuluu kolme kertaa nopeammin kuin kuiva pakkaskelin asfaltti!
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

^
Minä kaipaan suolaa, silloin kun olen raskaalla yhdistelmällä liikkeellä. Muulloin sen voisi kylvää syvimpään helevettiin.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Metsaman kirjoitti:
Major58 kirjoitti:
tuulen kirjoitti:Milläs renkailla poliisit ajelee, huonommilla vai paremmilla?
http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/2 ... napakammin
Tuo on sama juttu kuin ambulansseilla... mentävä isoa kovaa olosuhteista välittämättä... vähän eri juttu kuin siviiliautoilu. ..
Tarvii sitä pitoa siviiliautotkin ja just niiden ääriolosuhteiden ja äkillisten tilanteiden takia ite käytän nastoja, oma ajotapa on kyllä rauhallinen, että kitkoillakin "pärjäisi" sillon kun ei tarvi tehä mitään muuta kun rauhallisesti rallatella töihin, mutta kaikkea ei voi ennakoida, toisten autoilijoiden töppäilyt, hirvet ja kauriit ja peurat nyt esimerkkinä, sarvipäät kun saattaa tulla tielle suoraan puskasta ja melkein niin että ne näyttäis tähtäävän siihen auton keulaan, niitäkin tilanteita on tullut nähtyä.
Vm -61
Viestit: 1194
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 7:22 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Vm -61 »

^^ Juuri näin.
joskus tekis
ja toisinaan sitten taas ei
Joordis
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Hollo kirjoitti:Itse olen ajanut vähät talviajoni (n. 4-5 tkm/talvi) vuodesta 2005 lähtien kitkarenkailla, koskaan ei ole tarvinnut kelien takia jättää lähtemättä! Itse olen pyrkinyt hankkimaan mahdollisimman kapeat talvirenkaat (nytkin Octaviassa on 185/70R15 renkaat). Olen sen verran nähnyt urheiluruudussa talviralleja joissa autojen renkaat ovat lähes moporenkaiden levyisiä!
+1
Itsekin suosin talvella kapeita renkaita, tahtoo vain tulla tuo renkaan "kantokyky" vastaan. Nytkin 195/55R16 ja kantokyky just alle sallitun. Aikoinaan isällä VW kupla jossa todella kapoiset 16" renkaat, hyvin meni jäällä ajelellessa vai välillä tuli korkeitakin lumidyynejä...

Hollo kirjoitti:Kyllä ne nastat jyrsii nuo asfalttitiet aivan kauheaan kuntoon jo parissa talvessa, tienpitäjä vielä tehostaa sitä nastojen jyrsintäkykyä pitämällä nuo päätiet aina lumettomina.
+1
Norjan malli käyttöön ja nastarenkaille korvamerkitty korkeampi verotus, jolla katetaan tiestön ylimääräinen kuluminen. Ei tiedä miten Norjassa liikenneturvallisuus on muuttunut tuon jälkeen, mutta varmasti haasteellisemmat olosuhteet siellä on kuin meillä...
Iskemia
Viestit: 720
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 10:37 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Iskemia »

Joordis kirjoitti: Norjan malli käyttöön ja nastarenkaille korvamerkitty korkeampi verotus, jolla katetaan tiestön ylimääräinen kuluminen. Ei tiedä miten Norjassa liikenneturvallisuus on muuttunut tuon jälkeen, mutta varmasti haasteellisemmat olosuhteet siellä on kuin meillä...
Samalla tavalla myös kitkarenkaille pitäisi olla haittavero ympäristön ja siltojen pilaamisesta järjettömän suolauksen takia.

Myös vakuutusmaksuissa pitäisi olla kitkarengaslisä, koska niillä tulee enemmän kolareita kuin nastarenkailla.
Avatar
toyopet
Viestit: 3257
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Iskemia kirjoitti:
Joordis kirjoitti: Norjan malli käyttöön ja nastarenkaille korvamerkitty korkeampi verotus, jolla katetaan tiestön ylimääräinen kuluminen. Ei tiedä miten Norjassa liikenneturvallisuus on muuttunut tuon jälkeen, mutta varmasti haasteellisemmat olosuhteet siellä on kuin meillä...
Samalla tavalla myös kitkarenkaille pitäisi olla haittavero ympäristön ja siltojen pilaamisesta järjettömän suolauksen takia.

Myös vakuutusmaksuissa pitäisi olla kitkarengaslisä, koska niillä tulee enemmän kolareita kuin nastarenkailla.
Suolaus pitäisi lopettaa, kitkarengas ei toimi kunnolla suolatulla tiellä.

Itse ajelin aikanaan jenkillä ympäri vuoden M+S:llä, nehän ei mitään kitkoja olleet mutta niilläkin pärjäsi.

Sitten vaimolle ostettiin oma auto ja sen alla oli bridgestonen kitkat, ihan uskomaton pito. Seuraavaksi bujdetti rajasi alle halvemmat nastarenkaat ja niillähän taas ei tehnyt mitään.
Nyt on vaihtelevasti ollut sekä kitkoja, että nastarenkaita mutta käytännön ero on olematon pidon suhteen, metelin suhteen kitkat paremmat. Viime syksynä vaimo halusi autoonsa kitkat ja nokian kitkat ostettiin. Ero niihin aiempiin nokia nastarenkaisiin on se ääni.

Kitkoille pahin keli on se, kun tie on jäässä ja lämpötila plussalla, silloin on olematon pito. Mutta ei se pito päätä huimaa nykyisillä nastarenkailla tai varsinkaan pari talvea ajetuilla nastarenkailla. Minulla on jeepissä antiikin aikaiset nastarenkaat ja eihän sillä mihinkään pääsisi ilman nelivetoa ja saa kyllä jarrutuksiin varautua hyvissä ajoin, ei sillä kyllä talvella juuri ole tarvetta ajaakaan, kun yleensä talvella ei ole tarvinnut töissä käydä.
It has three speed: here, there and gone...
Cultor

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Cultor »

Iskemia kirjoitti:
Joordis kirjoitti: Norjan malli käyttöön ja nastarenkaille korvamerkitty korkeampi verotus, jolla katetaan tiestön ylimääräinen kuluminen. Ei tiedä miten Norjassa liikenneturvallisuus on muuttunut tuon jälkeen, mutta varmasti haasteellisemmat olosuhteet siellä on kuin meillä...
Samalla tavalla myös kitkarenkaille pitäisi olla haittavero ympäristön ja siltojen pilaamisesta järjettömän suolauksen takia.

Myös vakuutusmaksuissa pitäisi olla kitkarengaslisä, koska niillä tulee enemmän kolareita kuin nastarenkailla.
Onko sulla jotakin näyttöä näiden väitteidesi perusteeksi?
Joordis
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Iskemia kirjoitti:
Joordis kirjoitti: Norjan malli käyttöön ja nastarenkaille korvamerkitty korkeampi verotus, jolla katetaan tiestön ylimääräinen kuluminen. Ei tiedä miten Norjassa liikenneturvallisuus on muuttunut tuon jälkeen, mutta varmasti haasteellisemmat olosuhteet siellä on kuin meillä...
Samalla tavalla myös kitkarenkaille pitäisi olla haittavero ympäristön ja siltojen pilaamisesta järjettömän suolauksen takia.

Myös vakuutusmaksuissa pitäisi olla kitkarengaslisä, koska niillä tulee enemmän kolareita kuin nastarenkailla.
Unohdin tietenkin mainita, että suolauksen saisi minun puolestani lopetta kokonaan ja siirtää nekin määrärahat auraukseen ja mikä vielä tärkeämpää polanteisten teiden höyläämiseen.

Olen aivan satavarma että nastarenkailla varustetuilla autoilla sattuu enemmän kolareita, koska nittä on liikenteessä kuitenkin suhteessa enemmän kuin kitkarenkailla varustettuja autoja... :wink:
Mutta jos lasketaan kolarit 1000 nastarenkaalla varustettua autoa ja 1000 kitkarenkaalla varustettua autoa kohti, niin voi olla että tulos on eri (välttämättä en kyllä tätäkään allekirjoita)... tätä kaiketi tarkoitit... :wink:

Edit: tuossa hieman vanhaa tutkimus tietoa http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Cultor kirjoitti:
Iskemia kirjoitti:
Joordis kirjoitti: Norjan malli käyttöön ja nastarenkaille korvamerkitty korkeampi verotus, jolla katetaan tiestön ylimääräinen kuluminen. Ei tiedä miten Norjassa liikenneturvallisuus on muuttunut tuon jälkeen, mutta varmasti haasteellisemmat olosuhteet siellä on kuin meillä...
Samalla tavalla myös kitkarenkaille pitäisi olla haittavero ympäristön ja siltojen pilaamisesta järjettömän suolauksen takia.

Myös vakuutusmaksuissa pitäisi olla kitkarengaslisä, koska niillä tulee enemmän kolareita kuin nastarenkailla.
Onko sulla jotakin näyttöä näiden väitteidesi perusteeksi?
http://m.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkel ... on/4898938

Tuosa oli jotain juttua ja linkki tutkimustuloksiin.
mutterisorvi
Viestit: 129
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 1:24 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja mutterisorvi »

Ovat näköjään nuo kitkarengaskuljettajat juoppoja ja kaahareitakin. Ei ihme, että onnettouuksia heille sattuu
tuulen

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Ja epäilen että ne käyttävät boxereita talvellakin. :D
ch
Viestit: 1500
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja ch »

Kuka nyt boxereita talvella käyttää? Nehän on Antarktiksen asusteita. Tosimies ajaa kitkoilla ja kulkee näissä: :lol: :mrgreen:
Kuva
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

MITÄ? Käytättekö te alustahousuja? Nehä on naistenvaatteita! http://www.lightinthebox.com/fi/alushou ... 66132.html
:D :mrgreen: :D
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Mites tämä varsin ajankohtainen ja mieliä kiihottava aihe jo meinaa painua unholaan :lol: . Pannaas vähän vettä myllyyn... :mrgreen: .

Arvostetun autolehtemme viimeisessä numerossa olleessa talvirengastestissä oli melko kattava valikoima nasta- ja kitkarenkaita, ja mikä parasta, arvostelu suoritettiin samalta viivalta. Eli kummatkin arvosteltiin ja pisteytettiin samoin perustein.

Päinvastoin kun tässä ketjussa on todisteltu, kitkarengas ei ole nastarenkaan veroinen edes lumella. Paras kitkarengas kuitenkin voitti toiseksi huonoimman nastarenkaan. Hyvä saavutus sinänsä, ei voi kieltää.

Joitain tuloksia kouluarvosanoin: Parhaan nastarenkaan (otetaan "kotimainen" esimerkiksi) jarrutus-kiihdytys-käsittely-ajettavuus lumella 9,9,9,10 ja kitkan (Conti) 8,7,9,9. Jäällä samat, nasta 10,10,9,10 ja kitka 7,6,9,8. Märkä asfaltti (ei kiihdytystä), nasta 7,7,8 ja kitka 6,7,7. Kuiva asfaltti, nasta (ei kiihdytystä eikä käsittelyä) 7,6 ja kitka 7,6. Siis kuivalla asfaltillakin vielä yhtä hyvät. Kitka voittaa tärkeissä ominaisuuksissa, eli melussa ja vierintävastuksessa, 5,7 ja 9,9 :shock: .

Selitelylle ei taida jäädä paljon sijaa, liikenneturvallisuuden nimissä kitkat pitäisi kieltää kehäkolmosen sisäpuolella. Varsinkin kun autoilijoilta kerätään veroja moninkertainen määrä tiestöön käytettävään rahamäärään verrattuna.

Valintani ei ole ollut kitkarengas, eikä tule olemaan, niin kauan kun ei ole pakko. Eikä herneksiä :lol: .

PS. Appiukko oli sitä mieltä, että ei missään tapauksessa nastoja, kitkoilla pärjää jopa paremmin. Kunnes oli keljussa jääkelissä tuossa risteyksessä kyljellään. :roll: Elämä opettaa...

Edit: Korjattu illan ulosantivirhe, siis kehäkolmosen sisäpuolella, ei ulkopuolella niinkuin epähuomiossa naputtelin.
Viimeksi muokannut Ropottaja, Su Loka 02, 2016 11:27 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Microsoft- vapaa vyöhyke
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Edelliseen viestiin viitaten, kyllä kai ne kitkarenkaat pitäisi kieltää juuri siellä kehäkolmosen sisäpuolella, missä eniten ajetaan muuttuvissa olosuhteissa. Pohjoisessa on yleensä varmimmat lumi-ja pakkaskelit, jolloin kitka on parempi valinta.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

LasseE kirjoitti:Edelliseen viestiin viitaten, kyllä kai ne kitkarenkaat pitäisi kieltää juuri siellä kehäkolmosen sisäpuolella, missä eniten ajetaan muuttuvissa olosuhteissa. Pohjoisessa on yleensä varmimmat lumi-ja pakkaskelit, jolloin kitka on parempi valinta.
Ei täälä lännessä mitään varmoja pakkaskelejä ole. Kelit vaihtelee laidasta laitaan, lunta nyt ei kovin paljon ole.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 43 vierailijaa