Mites tämä varsin ajankohtainen ja mieliä kiihottava aihe jo meinaa painua unholaan
. Pannaas vähän vettä myllyyn...
.
Arvostetun autolehtemme viimeisessä numerossa olleessa talvirengastestissä oli melko kattava valikoima nasta- ja kitkarenkaita, ja mikä parasta, arvostelu suoritettiin samalta viivalta. Eli kummatkin arvosteltiin ja pisteytettiin samoin perustein.
Päinvastoin kun tässä ketjussa on todisteltu, kitkarengas ei ole nastarenkaan veroinen edes lumella. Paras kitkarengas kuitenkin voitti toiseksi huonoimman nastarenkaan. Hyvä saavutus sinänsä, ei voi kieltää.
Joitain tuloksia kouluarvosanoin: Parhaan nastarenkaan (otetaan "kotimainen" esimerkiksi) jarrutus-kiihdytys-käsittely-ajettavuus lumella 9,9,9,10 ja kitkan (Conti) 8,7,9,9. Jäällä samat, nasta 10,10,9,10 ja kitka 7,6,9,8. Märkä asfaltti (ei kiihdytystä), nasta 7,7,8 ja kitka 6,7,7. Kuiva asfaltti, nasta (ei kiihdytystä eikä käsittelyä) 7,6 ja kitka 7,6. Siis kuivalla asfaltillakin vielä yhtä hyvät. Kitka voittaa tärkeissä ominaisuuksissa, eli melussa ja vierintävastuksessa, 5,7 ja 9,9
.
Selitelylle ei taida jäädä paljon sijaa, liikenneturvallisuuden nimissä kitkat pitäisi kieltää kehäkolmosen sisäpuolella. Varsinkin kun autoilijoilta kerätään veroja moninkertainen määrä tiestöön käytettävään rahamäärään verrattuna.
Valintani ei ole ollut kitkarengas, eikä tule olemaan, niin kauan kun ei ole pakko. Eikä herneksiä
.
PS. Appiukko oli sitä mieltä, että ei missään tapauksessa nastoja, kitkoilla pärjää jopa paremmin. Kunnes oli keljussa jääkelissä tuossa risteyksessä kyljellään.
Elämä opettaa...
Edit: Korjattu illan ulosantivirhe, siis kehäkolmosen sisäpuolella, ei ulkopuolella niinkuin epähuomiossa naputtelin.