Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Mulle tulee upouudet Nokian Hakkapeliitta 9 nastarenkaat henkilöautoon ja Nokian Hakkapeliitta C3 renkaat pakuun.
Varovainen ja ennakoiva on pakostakin oltava, kun aina joku roikkuu perseessä, eikä ole edes tietoa, minkälaisilla renkailla ajavat.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja V361 »

EKo kirjoitti: To Syys 19, 2019 7:38 pm
Superdextaaja kirjoitti: To Syys 19, 2019 6:17 pm Lumipitoa voi muistella sitten rysäyttäessä kitkoilla johonkin märällä jääpinnalla, kuuraisella asfaltilla, mustalla jäällä jne., jne., jne....
Kuurainen asfaltti tai musta jää ei ole kitkoille sen vaikeampi pinta kuin nastoillekaan. Märkä jääpinta on.
Rohkenen olettaa, että fanaattisiimmat kitkarenkaiden vastustajat eivät ole koskaan kitkoilla ajaneet. Tai ainakaan nykykitkoilla.
Ei kannata kyllä kokeillakaan. On epämiellyttävä tunne huomata olleensa kaikki nämä vuodet väärässä.
On sitä muutaman kerran porukat ihmetelly kuin hyvin auto lähtee peiliksi sutatusta risteyksestä ja alla on kitkat, ei meinanneet uskoo ennenkuin itse katsoivat. Tosin tietysti neliveto siinä lähtemisessä auttaa. Jarrutuksiin ottaa hieman enempi ennakkoo kun mitä kesäkelillä kesärenkailla tarttee.
Nyky nastarenkaitahan saa melkein silittää naisväen sukkahousuilla, ei niihin kauheesti silmäpakoja tuu...
Ojassa tai toisen perseessä olevan auton pysähtymättömyyteen vaikuttaa huomattavasti enemmän se ratin ja penkin välissä oleva henkilö kuin se, että onko alla nastat vai kitkat. Nykyautojen ajovakautusjärjestelmät on sitä luokkaa, että sitä rajoilla olemista ei kuskit edes tunnu huomaavan vaan ominaisuudet mitataan täysimääräisesti ulos keliolosuhteista välittämättä ja sitte kun mennään rajasta yli, kuski muuttuu käytännössä matkustajaksi....
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

korsteeni kirjoitti: Pe Syys 20, 2019 4:00 pm Oletko aivan absoluuttisen varma, että aiemmin kertomasi peräänajorysäykset ym. luistelut olisi täysin vältetty pelkästään nastarenkailla?
Tuossa käy hyvin ilmi nastojen ylivoimaisuus :wink:
Yksikin nasta olisi auttanut edes ohjattavuuteen.
:lol:
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Mikä tässä nyt on niin vaikeeta että pitää käännyttää jommankumman käyttäjäksi. Eikö se ole ihan oma valinta millä renkailla haluaa ajella?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Juuri postipeku toi uudet nastahankookit virosta, eikä ollu pahan kalliit :D
Katotaan nyt onko ne nokialaisten veroiset :shock:
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Rexta
Viestit: 373
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 8:13 pm
Paikkakunta: Länsi-Lappi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Rexta »

Viime keväänä kävin ostamassa uusia kesärenkaita puolison kulkineeseen. Liike on Lapissa ja toiminut yli 20 vuotta. Siinä rengastöiden aikana kysyin omistajalta että kuinka nykyisin jakautuu talvirenkaat suhteessa kitka/nasta.
Sanoi että neljät kitkat myi koko talven aikana ja kaikkineen myi yli 400 sarjaa.
Meistä aika moni ostaa ilmeisesti "väärät" renkaat :shock:
Tuolla ylä-Lapissa on autojen testiratoja. Kävin viime talvena siellä yhdellä sellaisista vierailulla kun tuttu on siellä töissä. Kuvata ei saa ym. Jokaisessa autossa oli nastarenkaat. Autoja oli kymmeniä.
Aiemmassa elämässä eteläisemmässä Suomessa firman autoissa oli pari talvea kitkarenkaita. Oli...
Muutamia kertoja ajanut pohjoisen teillä tuon naapurin maasturia "sattuneesta syystä" pidempiäkin matkoja. Siinä oli uutena tulleet kitkat ja nykyisin nastat. Ero oli oman tuntemuksen mukaan merkittävä nastojen eduksi.
Melu on ainoa tekijä joka mielestäni puolustaa kitkarenkaiden käyttöä, ainakin näissä tiekeleissä.
Masinistin paras ystävä on rakkine
EKo
Viestit: 4491
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Rexta kirjoitti: La Syys 21, 2019 8:31 am Viime keväänä kävin ostamassa uusia kesärenkaita puolison kulkineeseen. Liike on Lapissa ja toiminut yli 20 vuotta. Siinä rengastöiden aikana kysyin omistajalta että kuinka nykyisin jakautuu talvirenkaat suhteessa kitka/nasta.
Sanoi että neljät kitkat myi koko talven aikana ja kaikkineen myi yli 400 sarjaa.
Meistä aika moni ostaa ilmeisesti "väärät" renkaat :shock:
Lapinmiehet tunnetaankin ennakkoluulottomina uuden kokeilijoina :D

Ainakin minun puolestani kuka tahansa voi ajaa millä tahansa renkaalla.
Se mitä peräänkuulutan on se, että kannattaisi kokeilla kitkoja ennen kuin tuomitsee niitä.
Kitkat sopii Lappiin erityisen hyvin, koska teillä siellä jääkelit ovat varsin harvassa. Joskin lisääntymään päin ilmeisesti.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Rexta
Viestit: 373
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 8:13 pm
Paikkakunta: Länsi-Lappi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Rexta »

Höpönpöppöö
Täällä kulkee raskasta liikennettä todella paljon suhteessa liikennemääriin. Tiet ovat usein kovaksi kiillottuneita.
Eikä ne autonvalmistajat ihan suotta käytä nastarenkaita testiautoissaan?
Masinistin paras ystävä on rakkine
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Ajelin edellisen auton kitkat loppuun tänä kesänä ja nyt kun alkoi olla märki äkelejä ne on osoittautuneet melko liukkaiksi sivusuunnassa. Pitäs vielä laittaa kesärenkaat alle hetkeksi niin voisi verrata. Työmatkalla on pari paikkaa missä on menty ihan reippaasti kahva edellä. Toinen paikka tosin on ollut jo monta vuotta liukas, mutta enpä muista onko ollut kesärenkailla. Ja kitkat on nyt siis kaksi talvea ja yhden kesän ajetut.
EKo
Viestit: 4491
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Rexta kirjoitti: La Syys 21, 2019 8:59 am Höpönpöppöö
Täällä kulkee raskasta liikennettä todella paljon suhteessa liikennemääriin. Tiet ovat usein kovaksi kiillottuneita.
Eikä ne autonvalmistajat ihan suotta käytä nastarenkaita testiautoissaan?
Tottakai tiet ovat kovaksi kiillottuneita, kun niillä ajetaan. Lapissa on kuitenkin edelleen lämpötila pääsääntöisesti pakkasella. KItkarengas pitää semmoisessa vielä varsin hyvin.
Pohjoisessa vaan ne märän jään kelit ovat varsin harvassa, joita taas etelässä on suurin osa.

Testiautoissa ei ole mitään merkitystä ajomukavuudella. Testirataa ei myöskään voi suoraan verrata liikenneympäristöön.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Rexta
Viestit: 373
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 8:13 pm
Paikkakunta: Länsi-Lappi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Rexta »

Näillä kyseisillä testiautoilla ajettiin päivisin radalla ja kestotestejä kolmessa vuorossa Lapin teillä.
Mutta kannattaa ensin kokea nämä paikalliset olosuhteet ennen kuin tekee kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Masinistin paras ystävä on rakkine
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Ajomies kirjoitti: Pe Syys 20, 2019 9:37 pm Mikä tässä nyt on niin vaikeeta että pitää käännyttää jommankumman käyttäjäksi. Eikö se ole ihan oma valinta millä renkailla haluaa ajella?
Omakohtaisen kokemuksen perusteella, kyllä itse haluan alleviivata kaikille kitkarenkaat valitseville noiden petollista puolta olla parissa ratkaisevassa keliolosuhteessa täysin pitämättömät alla. 98% kaikista tienpinta- ja keliolosuhteista nuo toimivat jopa erittäin hyvin ja jopa nastarenkaita paremminkin. Ajoin vuosikausia kitkarenkailla useassa eri autossa ja sukupiirissä muutkin. Sitten tuli noita kyseisten muutamien keliolosuhteiden tilanteita, missä autot menivät romuiksi ja alkoi tulla melkein sivullisillekin henkilövahinkoja. Tuo 98 % toimivuus hyvin ja jopa erittäinkin hyvin luo ajajalle petollisen tunteen siitä, että nämähän toimivat varmasti edes jotenkin niissä parissa viimeistenkin prosentin osuuden tilanteissa. Sitten niihin ajetaan samalla nopeudella, kuin 98 % muihinkin tilanteisiin huomatakseen, että toimivuus onkin noissa kahden viimeisen prosentin tilanteissa täysi nolla. Nastarenkailla säilyy pito sataprosenttia kaikista tilanteista edes jotenkin. Kitkarenkailla 98 % tilanteista erittäin hyvin ja 2 % ei ollenkaan. Lahtea pohjoisempana kitkat tulisi kieltää.
Tekemällä virheistä oppii.
EKo
Viestit: 4491
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Superdextaaja kirjoitti: La Syys 21, 2019 10:50 am Lahtea pohjoisempana kitkat tulisi kieltää.
Saahan ne kieltää minun puolestani.
Joskin Lahden pohjoispuolella ne toimivat paremmin kuin eteläpuolella.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

https://m.youtube.com/watch?v=m414yQPQqeg
Kyllä Markku tietää ja pahimmillaanhan se keli on tuollainen vaikka toisin väitättekin :D
VALLU ON PARAS!
EKo
Viestit: 4491
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Rexta kirjoitti: La Syys 21, 2019 10:28 am Näillä kyseisillä testiautoilla ajettiin päivisin radalla ja kestotestejä kolmessa vuorossa Lapin teillä.
Mutta kannattaa ensin kokea nämä paikalliset olosuhteet ennen kuin tekee kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Varmasti paikallisena tunnet olosuhteet paremmin kuin minä, en kiistä.
Omien reissujeni pohjalta - asettuen tasaisesti välille joulukuu-huhtikuu - olen itse kuitenkin havainnut Lapin kelit kylmemmiksi ja lumisemmiksi kuin etelän kelit. Toisaalta perstuntumalla kitkoilla ajeltuani siellä - kylläkin harvakseltaan - olen edelleen sitä mieltä, että ne sopivat Lapin olosuhteisiin paremmin kuin Etelä-Suomen.
Viimeksi muokannut EKo, La Syys 21, 2019 11:41 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Sitten niihin ajetaan samalla nopeudella, kuin 98 % muihinkin tilanteisiin huomatakseen, että toimivuus onkin noissa kahden viimeisen prosentin tilanteissa täysi nolla. Nastarenkailla säilyy pito sataprosenttia kaikista tilanteista edes jotenkin. Kitkarenkailla 98 % tilanteista erittäin hyvin ja 2 % ei ollenkaan. Lahtea pohjoisempana kitkat tulisi kieltää.
Aika hurjia rosentteja, eteenkin kitkan NOLLA!?
Viimesen päälle erikoista, että kitkat pitäs kieltää just siellä, missä ne toimii parhaiten, eli normaalissa talvikelissä!!? :roll:
Antsuko
Viestit: 1389
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Ajomies kirjoitti: Pe Syys 20, 2019 9:37 pm Mikä tässä nyt on niin vaikeeta että pitää käännyttää jommankumman käyttäjäksi. Eikö se ole ihan oma valinta millä renkailla haluaa ajella?
Oma valintahan se, mutta kaikki niistä nastojen jyrsimistä tienpinnoista joutuvat kärsimään ja nastattomilla ajavat ilman omaa syytään.
Viimeksi muokannut Antsuko, La Syys 21, 2019 12:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Kyllä taas semmosta juttua jotkut suoltaa että.
Mitä minulla kitkoista kokemusta muutaman vuoden niilläkin ajeltua niin eniten kaupunkiajossa nastoja kaipaili, mitä kauemmaksi maallepäin pääsi sitä paremmin kitkoilla pärjäsi.
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Taitaa tässäkin asiassa olla sillä kuskilla enempi vaikutusta siihen millä renkailla pärjää. Itse olen kaksi sarjaa ajanut kitkoilla ja vuodessa n 60000, josta vajaat puolet kitkoilla. Enpä ole ongelmissa ollut renkaiden takia. Edes jäätävän sateen aikana kun tienpinta oli täysin jäässä ei rengas menettänyt pitoaan täysin. Käsittääkseni sillon autolla ei pääse lainkaan eteenpäin jos kitka on 0 ja pystyin ajamaan mutkaista tietä suistumatta ojaan. Ajoipa millä tahansa niin se ajonopeus pitää sovittaa olosuhteiden mukaan ja ennakoimalla ja keskittymällä selviää ihan hyvin.
Sekin vielä, että ihan kuivalla kesäkelilläkin osalle kuljettajista on ihan normaalin pienehkön pikitien mutkat liian jyrkkiä ajettavaksi omalla kaistalla. Talvella nää on sitten ongelmissa oli alla nastat tai ei. Liekö kyse ihan kuskin taidoista.
LasseE
Viestit: 975
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Superdextaaja kirjoitti: La Syys 21, 2019 10:50 am
Ajomies kirjoitti: Pe Syys 20, 2019 9:37 pm Mikä tässä nyt on niin vaikeeta että pitää käännyttää jommankumman käyttäjäksi. Eikö se ole ihan oma valinta millä renkailla haluaa ajella?
Omakohtaisen kokemuksen perusteella, kyllä itse haluan alleviivata kaikille kitkarenkaat valitseville noiden petollista puolta olla parissa ratkaisevassa keliolosuhteessa täysin pitämättömät alla. 98% kaikista tienpinta- ja keliolosuhteista nuo toimivat jopa erittäin hyvin ja jopa nastarenkaita paremminkin. Ajoin vuosikausia kitkarenkailla useassa eri autossa ja sukupiirissä muutkin. Sitten tuli noita kyseisten muutamien keliolosuhteiden tilanteita, missä autot menivät romuiksi ja alkoi tulla melkein sivullisillekin henkilövahinkoja. Tuo 98 % toimivuus hyvin ja jopa erittäinkin hyvin luo ajajalle petollisen tunteen siitä, että nämähän toimivat varmasti edes jotenkin niissä parissa viimeistenkin prosentin osuuden tilanteissa. Sitten niihin ajetaan samalla nopeudella, kuin 98 % muihinkin tilanteisiin huomatakseen, että toimivuus onkin noissa kahden viimeisen prosentin tilanteissa täysi nolla. Nastarenkailla säilyy pito sataprosenttia kaikista tilanteista edes jotenkin. Kitkarenkailla 98 % tilanteista erittäin hyvin ja 2 % ei ollenkaan. Lahtea pohjoisempana kitkat tulisi kieltää.
Voin sanoa väitteeseen, että nastarenkaassa säilyy pito 100℅ edes jotenkin kaikissa olosuhteissa, on täyttä sitä itteään.. Sulla ei taida nastoista ollakaan paljon kokemusta. Tuo juuri on petollista ajatella näin, että nasta pelastaa ja antaa kaikki ajovirheet anteeksi.
Ihan omakohtaisella kokemuksella voin sanoa pakun alla olevista uusista nastarenkaista, että iloisesti lähti täysin pito jäällä, missä oli satanut hiukan lunta. Nastoista ei mitään apua..sama jos täysin vesikeli jään päällä, ei se nasta auta juuri mitään. Enemmän on vaikutusta sillä, kuinka uudet renkaat on alla.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Hsippe, Kuuskakkone, povk ja 50 vierailijaa