Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Sähkömasinisti kirjoitti:Ihmisellä kun on vaan yksi henki uhrattavana niin riittää jos sen tuhoaa kirtkarenkailla kerran elämässään.
Ei riitä, että jättää auton talliin päiväksi se kohtalokas liukas saattaa yllättää myös niinä päivinä kun piti olla turvallista.
Ja se yllätys voi olla kaikentaitava kitkarenkailla ajava vastaantulija.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
thames
Viestit: 1282
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja thames »

En oo vielä nähny että kukaan ajais autolla riimut päällä,eikö kannattaisi liukkaalla laittaa alle niin ois varmuuden maksimointia?
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Eikös tuos jossaki tutkimuksessa ollu mainittu et kitkarenkailla ajavat aiheuttaa pari kuolemaa vuodessa enempi kuin nastoilla ajavat, sehä voi olla sit se syytönki kunnon renkailla ajava osapuoli :oops: Saati sitte kuin monta pienempää onnettomuutta...
VALLU ON PARAS!
Talumees
Viestit: 6353
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Nuffield kirjoitti:Eikös tuos jossaki tutkimuksessa ollu mainittu et kitkarenkailla ajavat aiheuttaa pari kuolemaa vuodessa enempi kuin nastoilla ajavat, sehä voi olla sit se syytönki kunnon renkailla ajava osapuoli :oops: Saati sitte kuin monta pienempää onnettomuutta...
Taitaa olla turha kysellä kyseisen tutkimuksen perään että mistä löytyis? :roll:
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Nuffield kirjoitti:Eikös tuos jossaki tutkimuksessa ollu mainittu et kitkarenkailla ajavat aiheuttaa pari kuolemaa vuodessa enempi kuin nastoilla ajavat, sehä voi olla sit se syytönki kunnon renkailla ajava osapuoli :oops: Saati sitte kuin monta pienempää onnettomuutta...
Samoin nastamiehet aiheuttavat kuolemia pienhiukkasten muodossa, kun nastat jauhavat asfalttia
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Talumees kirjoitti:
Nuffield kirjoitti:Eikös tuos jossaki tutkimuksessa ollu mainittu et kitkarenkailla ajavat aiheuttaa pari kuolemaa vuodessa enempi kuin nastoilla ajavat, sehä voi olla sit se syytönki kunnon renkailla ajava osapuoli :oops: Saati sitte kuin monta pienempää onnettomuutta...
Taitaa olla turha kysellä kyseisen tutkimuksen perään että mistä löytyis? :roll:
Vaikka tuolta.
https://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

EKo kirjoitti: Samoin nastamiehet aiheuttavat kuolemia pienhiukkasten muodossa, kun nastat jauhavat asfalttia
Tämä on niin totta.
Eilenkin ehtoolla podin huonoa omatuntoa, kun lähdin nastalenkkareilla lenkille. Suurin osa matkasta pinkosin kuivalla asfaltilla ja nastapöly vaan lensi.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Talumees kirjoitti:
Nuffield kirjoitti:Eikös tuos jossaki tutkimuksessa ollu mainittu et kitkarenkailla ajavat aiheuttaa pari kuolemaa vuodessa enempi kuin nastoilla ajavat, sehä voi olla sit se syytönki kunnon renkailla ajava osapuoli :oops: Saati sitte kuin monta pienempää onnettomuutta...
Taitaa olla turha kysellä kyseisen tutkimuksen perään että mistä löytyis? :roll:
Ettäkö te osaa käyttää internettiä? :shock:
5. Yhteenveto ja johtopäätökset
Talvirengastyyppejä tarkasteltaessa osoittautui, että onnettomuuden syntyyn
ratkaisevimmin vaikuttaneella osallisella (A-osallisella) talvirenkaat olivat sitä
useammin ei-nastoitettavat, mitä liukkaammalla kelillä onnettomuus oli tapahtunut.

https://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf

Kesää odotellessa!
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Ajomies kirjoitti:https://www.facebook.com/viralhog/video ... EyNzc3MzA/

Olisiko tuossa nastoista ollut apua?
Olisi varmaan apua ollut. Mutta jos oikein tulkitsin asian, kuljettaja muutti itsensä matkustajaksi painamalla jarrun pohjaan ja odotti mitä tapahtuu. Niin ei ne nastat olisi tilannetta muuttanut.

Mutta jos olisi vaikka kytkimellä hidastanut vetopyörien pyörintää, eikä koskenut jarruun, olis ohjattavuus säilynyt ja luultavasti liukunut perä edellä, ja kaatuminen olisi voitu välttää.
Ja tässä ne nastat olisi auttanut asiaa.

Juuri tällä viikolla tein saman tapaisen virheen, kun kaupungilla tajusin puolessa välissä jyrkähköä mäkeä, että ei päästä ylös. Pakki päälle (automaattivaihteisto, niin kytkimellä ei voi hidastaa), jotta löytyy moottorijarrua, majakat päälle ja toivotaan, että ketään ei tule eteen.
Vanhemmissa autoissa käsijarru otti vetoakselille, ja pystyi käsijarrulla hidastamaan ja silti ohjattavuus säilyi. Nykyään ottaa kaikille akseleille.
Ennen oli kaikki paremmin :mrgreen:
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Ei-nastoitettavien talvirenkaiden pito-ominaisuudet ovat heikoimmillaan kaikista liukkaimmilla keleillä eli lähellä nollaa olevilla jääkeleillä. Tällaiset kelit ovat tyypillisempiä marras- ja maaliskuussa kuin aivan keskitalvella (suurempi riski).
Tarviiko tuosta VTT:n tutkimuksesta muuta lukea. Tuo on vielä hyvin lievästi muotoilu. Oikea versio tuloksesta kuuluisi olla, että noilla keleillä nastattomilla renkailla ei ole käytännössä minkäänlaisia pito-ominaisuuksia.

Mitä varten kukaan ostaa kitkarenkaita autoonsa, kun nastarenkaat ovat Suomessa sallittuja? Tyhmyyttäänkö?
Tekemällä virheistä oppii.
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Superdextaaja kirjoitti:noilla keleillä nastattomilla renkailla ei ole käytännössä minkäänlaisia pito-ominaisuuksia.

Mitä varten kukaan ostaa kitkarenkaita autoonsa, kun nastarenkaat ovat Suomessa sallittuja? Tyhmyyttäänkö?
Me ollaan varmasti ajettu tyystin erilaisilla kitkarenkailla, jos sinä ylipäätään olet niitä edes kokeillut. Kitkarenkaat jääkelillä pitävät nastoja huonommin, tottakai. Mutta se, että 'ei ole minkäänlaisia pito-ominaisuuksia' kertoo, että et joko ole kokeillut kitkoja tai et osaa ajaa.
Miksi kysyt kitkarenkaiden ostomotiivia, kun se asia on varmasti kymmeniä kertoja toistettu tässäkin ketjussa. Tyhmyyttäsikö?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Antsuko
Viestit: 1384
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Superdextaaja kirjoitti:
Ei-nastoitettavien talvirenkaiden pito-ominaisuudet ovat heikoimmillaan kaikista liukkaimmilla keleillä eli lähellä nollaa olevilla jääkeleillä. Tällaiset kelit ovat tyypillisempiä marras- ja maaliskuussa kuin aivan keskitalvella (suurempi riski).
Tarviiko tuosta VTT:n tutkimuksesta muuta lukea. Tuo on vielä hyvin lievästi muotoilu. Oikea versio tuloksesta kuuluisi olla, että noilla keleillä nastattomilla renkailla ei ole käytännössä minkäänlaisia pito-ominaisuuksia.
Eilen viimeksi ajoin luistinradaksikin kelvollista pikkutietä pitkin useamman talven ja viime kesän ajetuilla Nokian kitkarenkailla. Ei minulla ollut mitään vaikeutta päästä perille. Jos olisi ylämäkeen kiinni jäänyt, olisin laittanut ketjut pyöriin. Kolme vuotta ollut talvisin Bilteman lumiketjut autossa mukana, kertaakaan en vielä ole tarvinnut. Ostettuani kerran kokeilin, helpot laittaa ja tasainen kulku polanteella.

Superdextaaja kirjoitti:Mitä varten kukaan ostaa kitkarenkaita autoonsa, kun nastarenkaat ovat Suomessa sallittuja? Tyhmyyttäänkö?
Tyhmyyttäsikö sinä jauhat pelkkää paskaa kerta toisensa jälkeen?
Viimeksi muokannut Antsuko, La Helmi 23, 2019 7:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Antsuko
Viestit: 1384
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

.....
Viimeksi muokannut Antsuko, La Helmi 23, 2019 7:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Mitä varten kukaan ostaa kitkarenkaita autoonsa, kun nastarenkaat ovat Suomessa sallittuja? Tyhmyyttäänkö?
Olikos se tuossa samassa tutkimuksessa myös mainittu, että kitkarenkaat on yleensä huonokuntoisemmat kuin nastarenkaat sekä kitkarenkailla ajavat kokemattomampia kuljettajia kuin nastarenkailla ajavat :roll:
VALLU ON PARAS!
IH man
Viestit: 439
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2014 8:09 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja IH man »

Luin erään testin, jossa todettiin, että parhaat kitkoilla on parempi pito kuin huonoimmilla nastarenkailla. Nastat on jees Suomen talvessa, mutta kitkoillakin pärjää. Itse joudun ajamaan erityisen varovasti peilijäällä kitkoilla. Syystä, että eräs tuttu "odottaa" että ajan jossain vaiheessa pöheikköön.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Piti nyt vähän aurailla kuivurinmäkeä. Tiistaina tulee kitkarengasauto hakemaan vehnät.
Siihen on kesälläkin jäänyt 43 tonnia vehnäää ja rehuautoyhdistelmä, kun kokemattomuuttaan
nykäisi vähän kytkimellä, ja kaivoi kuivaan santaan kiinni.

Eivät olisi nastat auttaneet.

-SS-
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

-SS- kirjoitti:Piti nyt vähän aurailla kuivurinmäkeä. Tiistaina tulee kitkarengasauto hakemaan vehnät.
Siihen on kesälläkin jäänyt 43 tonnia vehnäää ja rehuautoyhdistelmä, kun kokemattomuuttaan
nykäisi vähän kytkimellä, ja kaivoi kuivaan santaan kiinni.

Eivät olisi nastat auttaneet.

-SS-
sopivaa maa-ainesta renkaiden alla niin siinä ei pidä mikään, edes kesällä!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Kitkarenkaita kauhistellaan ja toisaalla unelmoidaan että kaheksaakymppiä traktorilla. Järki tulee ja järki menee...
Semmosta se on.... tässä ajassa. Eli ei mitään uutta auingon alla.
säästellen sippiin
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

ihmehitsari kirjoitti:Kitkarenkaita kauhistellaan ja toisaalla unelmoidaan että kaheksaakymppiä traktorilla. Järki tulee ja järki menee...
Semmosta se on.... tässä ajassa. Eli ei mitään uutta auingon alla.
:P Toi on niiiin totta!
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kaveri oli vuokrannut matkailuauton kitkarenkailla ja siinäpä tämä iltapäivä on mennytkin pihasta jäiseen ylämäkeen Countylla matkailuautoa avittaen. Velipoikansa tuli ensin XC 90 Volvolla vetoavuksi ja melkein sai nastarenkaineen hinattua ylämäkeen etuvetoista kitkarengashirviötä. Vaan ei auttanut lukot sitäkään joten eipä muuta kuin ketjuttomalla sataprosenttisella nelivedolla eli Countylla mäen päälle hinaten. Volvo lähti jyrkimmästä ja liukkaimmasta kohdasta edestä nastarenkailla kuin asfaltilta. On nuo kitkarenkaat varmaan kovalla pakkasella kuivalla tiellä ihan hyvät.
Tekemällä virheistä oppii.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: DexMasZet, riikkinen ja 44 vierailijaa