Ja se yllätys voi olla kaikentaitava kitkarenkailla ajava vastaantulija.Sähkömasinisti kirjoitti:Ihmisellä kun on vaan yksi henki uhrattavana niin riittää jos sen tuhoaa kirtkarenkailla kerran elämässään.
Ei riitä, että jättää auton talliin päiväksi se kohtalokas liukas saattaa yllättää myös niinä päivinä kun piti olla turvallista.
Valintani on Kitkarengas
- Aakku
- Viestit: 8294
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
En oo vielä nähny että kukaan ajais autolla riimut päällä,eikö kannattaisi liukkaalla laittaa alle niin ois varmuuden maksimointia?
-
- Viestit: 1441
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Eikös tuos jossaki tutkimuksessa ollu mainittu et kitkarenkailla ajavat aiheuttaa pari kuolemaa vuodessa enempi kuin nastoilla ajavat, sehä voi olla sit se syytönki kunnon renkailla ajava osapuoli Saati sitte kuin monta pienempää onnettomuutta...
VALLU ON PARAS!
-
- Viestit: 6377
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Taitaa olla turha kysellä kyseisen tutkimuksen perään että mistä löytyis?Nuffield kirjoitti:Eikös tuos jossaki tutkimuksessa ollu mainittu et kitkarenkailla ajavat aiheuttaa pari kuolemaa vuodessa enempi kuin nastoilla ajavat, sehä voi olla sit se syytönki kunnon renkailla ajava osapuoli Saati sitte kuin monta pienempää onnettomuutta...
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 4542
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Samoin nastamiehet aiheuttavat kuolemia pienhiukkasten muodossa, kun nastat jauhavat asfalttiaNuffield kirjoitti:Eikös tuos jossaki tutkimuksessa ollu mainittu et kitkarenkailla ajavat aiheuttaa pari kuolemaa vuodessa enempi kuin nastoilla ajavat, sehä voi olla sit se syytönki kunnon renkailla ajava osapuoli Saati sitte kuin monta pienempää onnettomuutta...
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
- Aakku
- Viestit: 8294
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Vaikka tuolta.Talumees kirjoitti:Taitaa olla turha kysellä kyseisen tutkimuksen perään että mistä löytyis?Nuffield kirjoitti:Eikös tuos jossaki tutkimuksessa ollu mainittu et kitkarenkailla ajavat aiheuttaa pari kuolemaa vuodessa enempi kuin nastoilla ajavat, sehä voi olla sit se syytönki kunnon renkailla ajava osapuoli Saati sitte kuin monta pienempää onnettomuutta...
https://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
- Aakku
- Viestit: 8294
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tämä on niin totta.EKo kirjoitti: Samoin nastamiehet aiheuttavat kuolemia pienhiukkasten muodossa, kun nastat jauhavat asfalttia
Eilenkin ehtoolla podin huonoa omatuntoa, kun lähdin nastalenkkareilla lenkille. Suurin osa matkasta pinkosin kuivalla asfaltilla ja nastapöly vaan lensi.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
Ettäkö te osaa käyttää internettiä?Talumees kirjoitti:Taitaa olla turha kysellä kyseisen tutkimuksen perään että mistä löytyis?Nuffield kirjoitti:Eikös tuos jossaki tutkimuksessa ollu mainittu et kitkarenkailla ajavat aiheuttaa pari kuolemaa vuodessa enempi kuin nastoilla ajavat, sehä voi olla sit se syytönki kunnon renkailla ajava osapuoli Saati sitte kuin monta pienempää onnettomuutta...
5. Yhteenveto ja johtopäätökset
Talvirengastyyppejä tarkasteltaessa osoittautui, että onnettomuuden syntyyn
ratkaisevimmin vaikuttaneella osallisella (A-osallisella) talvirenkaat olivat sitä
useammin ei-nastoitettavat, mitä liukkaammalla kelillä onnettomuus oli tapahtunut.
https://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf
Kesää odotellessa!
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Olisi varmaan apua ollut. Mutta jos oikein tulkitsin asian, kuljettaja muutti itsensä matkustajaksi painamalla jarrun pohjaan ja odotti mitä tapahtuu. Niin ei ne nastat olisi tilannetta muuttanut.Ajomies kirjoitti:https://www.facebook.com/viralhog/video ... EyNzc3MzA/
Olisiko tuossa nastoista ollut apua?
Mutta jos olisi vaikka kytkimellä hidastanut vetopyörien pyörintää, eikä koskenut jarruun, olis ohjattavuus säilynyt ja luultavasti liukunut perä edellä, ja kaatuminen olisi voitu välttää.
Ja tässä ne nastat olisi auttanut asiaa.
Juuri tällä viikolla tein saman tapaisen virheen, kun kaupungilla tajusin puolessa välissä jyrkähköä mäkeä, että ei päästä ylös. Pakki päälle (automaattivaihteisto, niin kytkimellä ei voi hidastaa), jotta löytyy moottorijarrua, majakat päälle ja toivotaan, että ketään ei tule eteen.
Vanhemmissa autoissa käsijarru otti vetoakselille, ja pystyi käsijarrulla hidastamaan ja silti ohjattavuus säilyi. Nykyään ottaa kaikille akseleille.
Ennen oli kaikki paremmin
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tarviiko tuosta VTT:n tutkimuksesta muuta lukea. Tuo on vielä hyvin lievästi muotoilu. Oikea versio tuloksesta kuuluisi olla, että noilla keleillä nastattomilla renkailla ei ole käytännössä minkäänlaisia pito-ominaisuuksia.Ei-nastoitettavien talvirenkaiden pito-ominaisuudet ovat heikoimmillaan kaikista liukkaimmilla keleillä eli lähellä nollaa olevilla jääkeleillä. Tällaiset kelit ovat tyypillisempiä marras- ja maaliskuussa kuin aivan keskitalvella (suurempi riski).
Mitä varten kukaan ostaa kitkarenkaita autoonsa, kun nastarenkaat ovat Suomessa sallittuja? Tyhmyyttäänkö?
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 4542
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Me ollaan varmasti ajettu tyystin erilaisilla kitkarenkailla, jos sinä ylipäätään olet niitä edes kokeillut. Kitkarenkaat jääkelillä pitävät nastoja huonommin, tottakai. Mutta se, että 'ei ole minkäänlaisia pito-ominaisuuksia' kertoo, että et joko ole kokeillut kitkoja tai et osaa ajaa.Superdextaaja kirjoitti:noilla keleillä nastattomilla renkailla ei ole käytännössä minkäänlaisia pito-ominaisuuksia.
Mitä varten kukaan ostaa kitkarenkaita autoonsa, kun nastarenkaat ovat Suomessa sallittuja? Tyhmyyttäänkö?
Miksi kysyt kitkarenkaiden ostomotiivia, kun se asia on varmasti kymmeniä kertoja toistettu tässäkin ketjussa. Tyhmyyttäsikö?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 1424
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Eilen viimeksi ajoin luistinradaksikin kelvollista pikkutietä pitkin useamman talven ja viime kesän ajetuilla Nokian kitkarenkailla. Ei minulla ollut mitään vaikeutta päästä perille. Jos olisi ylämäkeen kiinni jäänyt, olisin laittanut ketjut pyöriin. Kolme vuotta ollut talvisin Bilteman lumiketjut autossa mukana, kertaakaan en vielä ole tarvinnut. Ostettuani kerran kokeilin, helpot laittaa ja tasainen kulku polanteella.Superdextaaja kirjoitti:Tarviiko tuosta VTT:n tutkimuksesta muuta lukea. Tuo on vielä hyvin lievästi muotoilu. Oikea versio tuloksesta kuuluisi olla, että noilla keleillä nastattomilla renkailla ei ole käytännössä minkäänlaisia pito-ominaisuuksia.Ei-nastoitettavien talvirenkaiden pito-ominaisuudet ovat heikoimmillaan kaikista liukkaimmilla keleillä eli lähellä nollaa olevilla jääkeleillä. Tällaiset kelit ovat tyypillisempiä marras- ja maaliskuussa kuin aivan keskitalvella (suurempi riski).
Tyhmyyttäsikö sinä jauhat pelkkää paskaa kerta toisensa jälkeen?Superdextaaja kirjoitti:Mitä varten kukaan ostaa kitkarenkaita autoonsa, kun nastarenkaat ovat Suomessa sallittuja? Tyhmyyttäänkö?
Viimeksi muokannut Antsuko, La Helmi 23, 2019 7:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1424
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
.....
Viimeksi muokannut Antsuko, La Helmi 23, 2019 7:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1441
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Olikos se tuossa samassa tutkimuksessa myös mainittu, että kitkarenkaat on yleensä huonokuntoisemmat kuin nastarenkaat sekä kitkarenkailla ajavat kokemattomampia kuljettajia kuin nastarenkailla ajavatMitä varten kukaan ostaa kitkarenkaita autoonsa, kun nastarenkaat ovat Suomessa sallittuja? Tyhmyyttäänkö?
VALLU ON PARAS!
-
- Viestit: 439
- Liittynyt: Ke Heinä 09, 2014 8:09 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Luin erään testin, jossa todettiin, että parhaat kitkoilla on parempi pito kuin huonoimmilla nastarenkailla. Nastat on jees Suomen talvessa, mutta kitkoillakin pärjää. Itse joudun ajamaan erityisen varovasti peilijäällä kitkoilla. Syystä, että eräs tuttu "odottaa" että ajan jossain vaiheessa pöheikköön.
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Piti nyt vähän aurailla kuivurinmäkeä. Tiistaina tulee kitkarengasauto hakemaan vehnät.
Siihen on kesälläkin jäänyt 43 tonnia vehnäää ja rehuautoyhdistelmä, kun kokemattomuuttaan
nykäisi vähän kytkimellä, ja kaivoi kuivaan santaan kiinni.
Eivät olisi nastat auttaneet.
-SS-
Siihen on kesälläkin jäänyt 43 tonnia vehnäää ja rehuautoyhdistelmä, kun kokemattomuuttaan
nykäisi vähän kytkimellä, ja kaivoi kuivaan santaan kiinni.
Eivät olisi nastat auttaneet.
-SS-
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
sopivaa maa-ainesta renkaiden alla niin siinä ei pidä mikään, edes kesällä!-SS- kirjoitti:Piti nyt vähän aurailla kuivurinmäkeä. Tiistaina tulee kitkarengasauto hakemaan vehnät.
Siihen on kesälläkin jäänyt 43 tonnia vehnäää ja rehuautoyhdistelmä, kun kokemattomuuttaan
nykäisi vähän kytkimellä, ja kaivoi kuivaan santaan kiinni.
Eivät olisi nastat auttaneet.
-SS-
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
- ihmehitsari
- Viestit: 18646
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kitkarenkaita kauhistellaan ja toisaalla unelmoidaan että kaheksaakymppiä traktorilla. Järki tulee ja järki menee...
Semmosta se on.... tässä ajassa. Eli ei mitään uutta auingon alla.
Semmosta se on.... tässä ajassa. Eli ei mitään uutta auingon alla.
säästellen sippiin
-
- Viestit: 4542
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Toi on niiiin totta!ihmehitsari kirjoitti:Kitkarenkaita kauhistellaan ja toisaalla unelmoidaan että kaheksaakymppiä traktorilla. Järki tulee ja järki menee...
Semmosta se on.... tässä ajassa. Eli ei mitään uutta auingon alla.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kaveri oli vuokrannut matkailuauton kitkarenkailla ja siinäpä tämä iltapäivä on mennytkin pihasta jäiseen ylämäkeen Countylla matkailuautoa avittaen. Velipoikansa tuli ensin XC 90 Volvolla vetoavuksi ja melkein sai nastarenkaineen hinattua ylämäkeen etuvetoista kitkarengashirviötä. Vaan ei auttanut lukot sitäkään joten eipä muuta kuin ketjuttomalla sataprosenttisella nelivedolla eli Countylla mäen päälle hinaten. Volvo lähti jyrkimmästä ja liukkaimmasta kohdasta edestä nastarenkailla kuin asfaltilta. On nuo kitkarenkaat varmaan kovalla pakkasella kuivalla tiellä ihan hyvät.
Tekemällä virheistä oppii.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Pataässä, Semrush [Bot] ja 54 vierailijaa