Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Make
Viestit: 1338
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Make »

14. talvi emännän kulkimessa kitkat ja taidan seuraavaksi hankkia omaan Transporteriinkin. Joskus ajettiin jääradalla ja ihan hyvin pysyi nuorison tahdissa. Pikkasen sitten kattoivat huuli pyöriänä kun totesin, että aika mukavasti nää kitkatkin pitää. :D
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kyllä ne renkaat pito jotain merkkaa noilla kilpa-autoilijoillakin, mutta tokihan me kaikki ajetaan vanhoilla kuluneilla suvikumeillakin paremmin kuin nämä "hifistelijät"? Vai miten se menee....? :O
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ja kyllä sitä meikäläinenkin joutui 25 talvea ajelemaan samanlaisilla renkailla kesät ja talvet, nastarenkaita ei saanut alle vaikka itkua olisi vääntänyt. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ajomies kirjoitti: Ke Helmi 12, 2020 6:30 pm Ja kyllä sitä meikäläinenkin joutui 25 talvea ajelemaan samanlaisilla renkailla kesät ja talvet, nastarenkaita ei saanut alle vaikka itkua olisi vääntänyt. :(
Voi raasua :|
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Viime keväänä kattelin, että alkoi nastarenkaat pakun alla näyttää siltä, että kesärenkaiksi menee..
Nypin sitten loput nastat pois ja ajelin kesän.. syksyllä ajattelin ajaa ensilumille saakka ja sitten ostaa uudet nastat. No monet ensilumet on tullut ja sulanut, renkaat edelleen alla. On ollut monet peilijäät ja vastaavat ja oikeastaan ongelmia ei ole ollut. Eli kyllä oikeilla kitkoilla pärjää Suomen talvessa kelillä kuin kelillä, jos näillä nastattomilla nastarenkailla pärjää..niin ja kyseessä siis takavetoinen paku.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18568
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Soli tuossa tammikuun puolella kun sain tietooni jotta naapurikaupungissa olisi "erinomaisen ostettava" auto jouten. Pari puhelua ja niinhän se oli yötävasten matkaan lähdettävä..Otin asianosaiset eli ilmoituksen tekijän ja oppaan mukaan jousien päälle ja niinhän sitä 120km:n reissu porhallettiin tiekohtaista rajoitusta edeten. Vettä satoi kuin parhaimpina heinänteon päivinä ja tie 912 oli silkkaa vettä ja jäätä.
Oikein ihmetellä piti miten eleetöntä ja suuntavakaata kulku oli. Odotin jonkinlaista muljuamista veden täyttämissä jääurissa ja nelipyöräluisuja peilikiiltävissä mutkissa. Mutta ei, mitään tavallisuudesta poikkeavaa ei ilmennyt. Sentään kolmas talvi samoilla kitkoilla.

Noh. Autokaupat tuli tehtyä ja nyt on nastarenkaallinen kottero pihassa. Renkaat tosin ovat 2 vuotta autoa vanhemmat. Taitaa 19. vuosi Michelineillä viikolla 11 tulla täyteen. Ajamattomathan ne melkein ovat. Liki kaikki nastat tallella ja pintaa tasaseen se 6mm.
säästellen sippiin
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja zukka »

Pajerossa, king capissa ja mersun c:ssä olen kitkoilla/nappuloilla ajanut ja ihan hyvin pärjää eikä vaaratilanteita ole tullut normaalia enempää. Nappuloilla toki saa varoa vielä enemmän kun kitkoilla. Voisi seuraavaksi tehdä kuten isäni aikanaan uusilla transportereilla,että syksyllä ostaa uudet kitkat ja ne kestää sen talven ja seuraavan kesän jolloin on vaihtokunnossa kun kilometrejä tulee.
Nastat on hyvät parilla jäisellä tiellä jota joutuu ajamaan viikottain kymmeniä kilometrejä,sekä kehä3 sisäpuolella kun jonot nykii äkillisesti jossa vaimo joutuu ajamaan.

Täytyy seuraavaksi harkita kummat ostaa parin vuoden päästä talveksi. Yhdet kesärenkaat joutuu ainakin vielä välissä ostamaan.
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

8400 kirjoitti: Ke Helmi 12, 2020 7:02 pm
Ajomies kirjoitti: Ke Helmi 12, 2020 6:30 pm Ja kyllä sitä meikäläinenkin joutui 25 talvea ajelemaan samanlaisilla renkailla kesät ja talvet, nastarenkaita ei saanut alle vaikka itkua olisi vääntänyt. :(
Voi raasua :|
Eipä hätää enää, saan ihan itse valita renkaat autoihini. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Tuossa pihalla siirreltiin kalustoa, tai poika siirteli ja minä olin työnjohtotehtävissä. No kuitenkin, hilux vuoden 1982 nastarenkailla istui tuohon pihaan, ei mennyt mihinkään. Renkaat on pinnaltaan ja nastoiltaan uuden veroiset, niillä ei ole ajettu juuri mitään mutta tosiaan vuodelta 1982, hiukan koppuraa kumia ehkä.
Toinen takaveto-toyo pari vuotta vanhoilla nokian kesärenkailla kulki sentään omin voimin.
Eli ehkä sillä kumiseoksellakin on jotain merkitystä pidon kannalta ja pelkät nastat eivät pelasta.

Kummillakaan ei ajeta yleisen liikenteen seassa näin talvella ja 82:lla ei kesälläkään.
Viimeksi muokannut toyopet, Ke Helmi 26, 2020 12:05 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
It has three speed: here, there and gone...
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

toyopet kirjoitti: Ti Helmi 25, 2020 4:37 pm Kummillakaan ei ajeta julkisessa liikenteessä näin talvella ja 82:lla ei kesälläkään.
Aika harvoin näkee mitään Toyotaa julkisessa liikenteessä.
Hiluxista puhumattakaan! :P
Muita Toyotia nyt kuitenkin joskus taksina.
jussi77
Viestit: 4417
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Mökin pihatieltä lähdetään pitkään mäkeen eikä saa vauhtia. Nyt oli mäki vajaa sata metriä puhdasta jäätä ennen kuin oli hiekkaa näkyvissä. Ei ollu edes karheampaa kohtaa missään. Ei menny kerrasta kitkoilla ylös kun en yrittänytkään kunnolla. Naapuriin päin peruuttamalla sai hiukan vauhtia ja päästiin ylös.
Toisena päivänä oli vesisade ja kävin hiekottamassa, ei mitään ongelmaa.
Alaspäin vaimo oli tullu sen ihan kunnialla ja ysikympin mökkitiellekin ihan ongelmitta.

Samoiten painelin kirkolle vauhdikkaasti jäistä tietä ilman ongelmia. Oli toki hiekkaa jäällä, mutta hyvin oli pitoa.

Loput 300 kilsaa molempiin suuntiin ajettiinkin asfaltilla eikä tuo hiekotus harmittanut. Tai on ajeltu lähes koko talvi asfaltilla. Muutaman kerran ollu jäätävää tihkua ja tiet peilijäässä.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Nastarenkaat voisi oikeastaan pitää kesät talvet. Mitään eroa ei ole marraskuun ja maaliskuun välillä ollut normi sateiseen syksyyn ja kesään.

Jos ei nytkään tiet kulu nastarenkaista, miten ne sitten kesällä enemmän kuluisivat ?

-SS-
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Niin tai sitten kesärenkaat tai kitkat...
Syys-lokakuun vaihteessa heitin alle ns välikelin renkaiksi paljon parjatut Keski-Euroopan kitkat, tarkoituksena oli ajaa niillä lumikelien tuloon asti ja vaihtaa sitten alle nastarenkaat. No, ne kitkat on nyt olleet kokoajan alla (ajettu reilut 20tkm) eikä nastarenkaita tarvinne tänä talvena enää alle laittaakaan.
Ja juu, ymmärrän että vähän keskemmällä Suomea on varmasti ollut liukkaita jääkelejä mutta kun täällä rannikolla ei ole luntakaan ollut.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Tuliko Toyopet yllärinä ettei vanhassa takapotku Hiluxissa ole pitoa :lol: Vaikka pidän hiluxia työautojen aatelina ja kymmeniä tuhansia kilsoja itsekkin ratin takana, niin talvipito ei kyllä kehuja saa, hyvät nastarenkaat alla ja hiekkasäkkejä lavalla niin sen kans tuli toimeen.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Major58 »

jussi77 kirjoitti: Ti Helmi 25, 2020 8:29 pm Mökin pihatieltä lähdetään pitkään mäkeen eikä saa vauhtia. Nyt oli mäki vajaa sata metriä puhdasta jäätä ennen kuin oli hiekkaa näkyvissä. Ei ollu edes karheampaa kohtaa missään. Ei menny kerrasta kitkoilla ylös kun en yrittänytkään kunnolla. Naapuriin päin peruuttamalla sai hiukan vauhtia ja päästiin ylös.
Toisena päivänä oli vesisade ja kävin hiekottamassa, ei mitään ongelmaa.
Alaspäin vaimo oli tullu sen ihan kunnialla ja ysikympin mökkitiellekin ihan ongelmitta.

Samoiten painelin kirkolle vauhdikkaasti jäistä tietä ilman ongelmia. Oli toki hiekkaa jäällä, mutta hyvin oli pitoa.

Loput 300 kilsaa molempiin suuntiin ajettiinkin asfaltilla eikä tuo hiekotus harmittanut. Tai on ajeltu lähes koko talvi asfaltilla. Muutaman kerran ollu jäätävää tihkua ja tiet peilijäässä.
Eli siis hiekoitetuilla teillä ja asvaltilla pärjää hyvin kitkoillaki :lol: Alaspäinhän pääsee aina, millä renkailla vain ja ilman renkaita jos on riittävän jyrkkä mäki :lol:
Tumppi 865
Viestit: 8138
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Eli siis hiekoitetuilla teillä ja asvaltilla pärjää hyvin kitkoillaki :lol: Alaspäinhän pääsee aina, millä renkailla vain ja ilman renkaita jos on riittävän jyrkkä mäki
Et sitten huomionu ensin sileätä jäätikköä mäessä, josta myös pienellä vauhdin otolla selvittii :!:

Ei se alamäkeen pääseminenkää aina niin varmaa ole! Niillä autuaaks tekevillä nastarenkaillakin on ollu vaikeuksia jyrkemmässä kaltevassa mäessä, kun jää alla, ja siinä päällä vähän lunta. Sillon ei kitkakaan pidä enempää, kun se nasta, joka ei yllä mihinkää kovaa!
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Tumppi 865 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 12:18 pm
Eli siis hiekoitetuilla teillä ja asvaltilla pärjää hyvin kitkoillaki :lol: Alaspäinhän pääsee aina, millä renkailla vain ja ilman renkaita jos on riittävän jyrkkä mäki
Et sitten huomionu ensin sileätä jäätikköä mäessä, josta myös pienellä vauhdin otolla selvittii :!:

Ei se alamäkeen pääseminenkää aina niin varmaa ole! Niillä autuaaks tekevillä nastarenkaillakin on ollu vaikeuksia jyrkemmässä kaltevassa mäessä, kun jää alla, ja siinä päällä vähän lunta. Sillon ei kitkakaan pidä enempää, kun se nasta, joka ei yllä mihinkää kovaa!
"Ei menny kerrasta kitkoilla ylös kun en yrittänytkään kunnolla."...
"Toisena päivänä oli vesisade ja kävin hiekottamassa, ei mitään ongelmaa"
Tumppi 865
Viestit: 8138
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Just niin! Se yks päivä vuodessa, johon riittää kelin huomioiminen. Tai ajaa puolvuotta piikkirenkailla, jos sattuu tulemaa se yks päivä sinä aikana!?
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Niinno, joillakin yksi päivä, tuommosta vetistä jäätä on ollu kyllä suurin osa ajasta tällä talvea muualla kuin Etelä Suomessa.
jussi77
Viestit: 4417
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Major58 kirjoitti: Ke Helmi 26, 2020 11:42 am
jussi77 kirjoitti: Ti Helmi 25, 2020 8:29 pm Mökin pihatieltä lähdetään pitkään mäkeen eikä saa vauhtia. Nyt oli mäki vajaa sata metriä puhdasta jäätä ennen kuin oli hiekkaa näkyvissä. Ei ollu edes karheampaa kohtaa missään. Ei menny kerrasta kitkoilla ylös kun en yrittänytkään kunnolla. Naapuriin päin peruuttamalla sai hiukan vauhtia ja päästiin ylös.
Toisena päivänä oli vesisade ja kävin hiekottamassa, ei mitään ongelmaa.
Alaspäin vaimo oli tullu sen ihan kunnialla ja ysikympin mökkitiellekin ihan ongelmitta.

Samoiten painelin kirkolle vauhdikkaasti jäistä tietä ilman ongelmia. Oli toki hiekkaa jäällä, mutta hyvin oli pitoa.

Loput 300 kilsaa molempiin suuntiin ajettiinkin asfaltilla eikä tuo hiekotus harmittanut. Tai on ajeltu lähes koko talvi asfaltilla. Muutaman kerran ollu jäätävää tihkua ja tiet peilijäässä.
Eli siis hiekoitetuilla teillä ja asvaltilla pärjää hyvin kitkoillaki :lol: Alaspäinhän pääsee aina, millä renkailla vain ja ilman renkaita jos on riittävän jyrkkä mäki :lol:
No meidän perheen kuskit onnistuu ajamaan kitkoilla, muista en voi tietää.
Niin no tässä tapauksessa päästiin alaspäin turvallisesti ja myös onnistuttiin hiljentämään mäen alla olevaan risteykseen ja 90 asteen käännökseen. On kai siinä pieni ero tuohon pelkästään alas pääsemiseen.

Eikös noi kitkat ole sitten kaikista turvallisimmat jos tuosta ekasta mäestä ei pääse ylös niin ei pääse lainkaan vaarantamaan nastoilla ajavien turvallisuutta?
Tuossa ylös yrittämisessä ei mielestäni vaarannettu kenenkään ulkopuolisen turvallisuutta, kunhan kokeilin menisikö vai ei ilman vauhtia.
Hyvin muuten oli kitkaa pitämään paikallaan mäessä ja alas peruuttaessakin sai pysäytettyä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], kokastelija, Majestic-12 [Bot], tapaniv ja 46 vierailijaa