Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Valintani on tälle talvelle nastarengas.
Kolme vuotta sitten ostamat renkaat on hyvät,ja nastojakin on tallella.
Pankkitilin saldoa katsellessa totesin niitten menevän vielä kirkkaasti talven.
Ja en arvellu ajella alinopeuttakaan ,jos ei letkan viimesenä tarvi liirailla.
Ja renkaathan on ostettu venäjältä.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
dexta_59
Viestit: 160
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2016 9:48 am
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja dexta_59 »

Turku-Helsinki motarilla ajan erittäin usein ja ympäri vuoden. Normaali talvikelissä, puhdas tie, menevät kaikki ohi jos ajelen mittarin mukaan 115 eli alle sakkorajan. Pyrykelillä ja loskakelillä, silloin kun lunta on tiellä yli 5cm ja varsinkin, jos tie on jäässä, saan ajella lähes yksistäänn vasenta kaistaa ja ohittaa peräperässä ajavia autoletkoja. Silloin tulee mieleen, että nastarengasta en koskaan vaihda kitkaan, niin kauan kuin se lain puitteissa on mahdollista.
Nasta on äänekkäämpi ja se kuluttaa tietä kitkaa enemmän. Mutta siihen voi luottaa aina. Lumisella ja loskaisella tiellä nasta ei tee ääntä.
Yhdet kitkat, Saksan (sinne tehty) Alpinet oli aikanaan E320 mersussa, kun ne tuli sen mukana. Kyllä niillä jotenkin pärjäsi kun oli kaasun kanssa tarkkana ettei ala sutimaan mutta surkeat ne oli. Se auto lähti ennen seuraavaa talvea, enkä siihen muita renkaita hankkinut.
Nykykitkalla pärjää mainiosti, jos kuski tiedostaa renkaan rajallisen suorituskyvyn, varsinkin jääolosuhteissa. Eli kitkalla ei jäisellä tiellä voi tosiaankaan ajaa niin kuin nastarenkailla voi.
Ruotsin talvirengastestissä parisen vuotta sitten kitka voitti nastarenkaan. En voinut uskoa sitä todeksi. Kun tutkin sitä juttua tarkemmin, niin siinä matkustusmukavuudesta sai rengas enemmän pistetä kuin pitokyvystä. Minulla on nuo kriteerit talvirenkaan valinnassa vähän eri järjestyksessä :mrgreen:
Jag fattar inte snart, men det är så underbart, att efteråt är allt så klart.
Nopsasti en hoksaa, mutta ihmeellistä on, että jälkeenpäin kaikki on niin selvää.
Dexta-59, Valmet 502 -74, Stihl MS200, Honda CBF 1000
LasseE
Viestit: 975
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Ajomies kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 8:14 pm
LasseE kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 7:29 pm
Ajomies kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 3:07 pm https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 2066f5a8bc

No taas ne on testannut talvirenkaat väärin. :(
Mikäs tuossa on väärin?
Testihän vain osoittaa hyvän kitkan voittavan keskinkertaisen nastarenkaan.
Tuossa alemmassa linkissä oleva Michelin ympärivuotinen kesärengas, kyllä silläkin talvella pärjää, itse ajoin saksankitkalla koko talven muutama vuosi sitten..ei ollut mitään mainittavia ongelmia. Kaikki on kiinni penkin ja ratin välistä.
No just kun se on siitä kiinni, niin on pakko mennä niillä mitkä tuntuu turvallisilta. :) Ihan sama millä muut ajaa!
Mutta ei pidä syyttää testiä vääräksi, jos ei itse uskalla ajaa kitkalla. Itse ajoin samoin kuin nastoillakin, en alinopeutta.
Muutenkin nastarengas sanana on mielenkiintoinen, sehän on vain kitkarengas lisättynä muutamalla nastalla ja samalla lamellien osuutta pienennetty. Eli nastarengaskuskit ajavat myös kitkarenkaalla. Ilman kitkaa kun on hankala liikkua.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
dexta_59
Viestit: 160
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2016 9:48 am
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja dexta_59 »

LasseE kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 9:35 pm Ilman kitkaa kun on hankala liikkua.
Näppärä oivallus :D
Kaikki renkaat, myös kesärenkaat, ovat kitkarenkaita.

Mutta miten ne liukurenkaat?
Jag fattar inte snart, men det är så underbart, att efteråt är allt så klart.
Nopsasti en hoksaa, mutta ihmeellistä on, että jälkeenpäin kaikki on niin selvää.
Dexta-59, Valmet 502 -74, Stihl MS200, Honda CBF 1000
Vm -61
Viestit: 1191
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 7:22 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Vm -61 »

Nastat parantaa kitkaa.
joskus tekis
ja toisinaan sitten taas ei
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Viime talvena oli toisessa autossa Michelin kitkat ja toisessa Nordman nastat. Useimmiten ei ajaessa olisi huomannut pidosta kummat renkaat on alla mutta kaupunkialueella kiillottuneet risteykset olivat kitkapyörillä hiukan liukkaammat kuin nastoilla. Renkaat ovat kehittyneet niin paljon että erot kaventuvat kun nastojakin on kevennetty ja pienennetty entisajan piikkipyöristä tien kulumisen vähentämiseksi. Meteli asvaltilla tuntuu nastoilla kovalta kun nuo Misukan kitkat ovat kesärengasta hiljaisemmat maantiellä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja poweri »

Mulla on töömatka kulkineessa nastarenkaat ns valmistuneet, nyppimisen ja kesäkäytön sijasta heitän ne roskiin. Meinaan kokeilla kapeaa ehkä 175 kitkarengasta, tuttu rengaskauppias tarjosi niin edullisesti että kokeilen, epäilen että ajan sen jälkeen kitkoilla. Vähän sama kun kerran automaattilaatikko sille tielle jää...tai sitten ei mutta katotaan.
karir
Viestit: 823
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja karir »

Ainakin Ruotsin rallia ajavat huomattavan kapealla renkaalla. Onko palstalaisilla mielipidettä pitääkö esim 185 kitkarengas paremmin kuin yleinen 205 (55 tai 60 - 16)?
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Tuollasen 175-sirkkelinterän kantavuus
voi loppua nyky autojen alla kesken?
No, rengaskauppiaanhan pitäisi lienee
huolehtia tuosta.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Minulla olisi hirveän hyvät yhden talven ajetut nastarenkaat, ei vaan autoa niihin.
Varmaan alettava metsästämään renkaisiin sopivaa talvikulkinetta... :roll:

Olisko palstalaisilla amerikan gm:ää tarjolla edullisesti 5x5" jaolla olevilla navoilla, niin kävisi nuo renkaat? :D
Viimeksi muokannut toyopet, To Syys 19, 2019 11:17 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
It has three speed: here, there and gone...
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

poweri kirjoitti: To Syys 19, 2019 9:24 am Mulla on töömatka kulkineessa nastarenkaat ns valmistuneet, nyppimisen ja kesäkäytön sijasta heitän ne roskiin. Meinaan kokeilla kapeaa ehkä 175 kitkarengasta, tuttu rengaskauppias tarjosi niin edullisesti että kokeilen, epäilen että ajan sen jälkeen kitkoilla. Vähän sama kun kerran automaattilaatikko sille tielle jää...tai sitten ei mutta katotaan.
Aikana, jolloin olin vankkumattomasti kitkarenkaiden käyttäjä ja visusti niiden puolella, yksi renkaan myyjä sai haksahtamaan samaan. Kapeammat olivat huomattavasti pitämättömämmät kaikissa olosuhteissa ja etenkin jäällä. Kun noista sakkautui se viimeinenkin pito kertaalleen alamäessä jarruttaessa ja olin liukua kontrolloimattomasti yhden kävelijän päälle (onneksi tajusi vilkaista taakseen ja hyppäsi edestä pois), vaihtui vankkumattomuus nastarenkaiden puolelle. Itse olen ajanut risteyksessä peräänajokolarin ja kahdesti on lähtenyt pito alamäessä vastaavalla tavalla kahdella eri autolla sekä äitimuori romutti yhden autonsa peräänajossa kitkoilla. Kaikissa tapauksissa oli hyvät melkein uudet kumit alla ja yhteinen onnettomuuden syy; täydellinen pidon häviäminen kuin vesiliirrossa itse tilanteessa. Yksikin nasta olisi auttanut edes ohjattavuuteen. Kuka kitkoilla ajaa, on varmaan kirjoittanut testamenttinsa tallelokeroon.
Tekemällä virheistä oppii.
Ruurikki
Viestit: 157
Liittynyt: La Syys 08, 2018 12:22 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ruurikki »

Vm -61 kirjoitti: To Syys 19, 2019 6:41 am Nastat parantaa kitkaa.
Näin 8)
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja poweri »

PuuhaPate kirjoitti: To Syys 19, 2019 10:57 am Tuollasen 175-sirkkelinterän kantavuus
voi loppua nyky autojen alla kesken?
No, rengaskauppiaanhan pitäisi lienee
huolehtia tuosta.
Mistäs neropatti näin päättelee? Stro antaa 475 noille kantavuutta että riittää ne nyt jollekin normi toitskulle. Sitä sun vanhaa mammutti maasturia niiden tarvii kantaakaan.
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja poweri »

Superdextaaja kirjoitti: To Syys 19, 2019 11:06 am
poweri kirjoitti: To Syys 19, 2019 9:24 am Mulla on töömatka kulkineessa nastarenkaat ns valmistuneet, nyppimisen ja kesäkäytön sijasta heitän ne roskiin. Meinaan kokeilla kapeaa ehkä 175 kitkarengasta, tuttu rengaskauppias tarjosi niin edullisesti että kokeilen, epäilen että ajan sen jälkeen kitkoilla. Vähän sama kun kerran automaattilaatikko sille tielle jää...tai sitten ei mutta katotaan.
Aikana, jolloin olin vankkumattomasti kitkarenkaiden käyttäjä ja visusti niiden puolella, yksi renkaan myyjä sai haksahtamaan samaan. Kapeammat olivat huomattavasti pitämättömämmät kaikissa olosuhteissa ja etenkin jäällä. Kun noista sakkautui se viimeinenkin pito kertaalleen alamäessä jarruttaessa ja olin liukua kontrolloimattomasti yhden kävelijän päälle (onneksi tajusi vilkaista taakseen ja hyppäsi edestä pois), vaihtui vankkumattomuus nastarenkaiden puolelle. Itse olen ajanut risteyksessä peräänajokolarin ja kahdesti on lähtenyt pito alamäessä vastaavalla tavalla kahdella eri autolla sekä äitimuori romutti yhden autonsa peräänajossa kitkoilla. Kaikissa tapauksissa oli hyvät melkein uudet kumit alla ja yhteinen onnettomuuden syy; täydellinen pidon häviäminen kuin vesiliirrossa itse tilanteessa. Yksikin nasta olisi auttanut edes ohjattavuuteen. Kuka kitkoilla ajaa, on varmaan kirjoittanut testamenttinsa tallelokeroon.
Mulla ei ole tollasta kyllä koskaan tapahtunut, eikä oikein lähipiirissäkään. Huonoillakin renkailla tullu ajeltua. Viime talven ajoin jumperin pakulla uuden karheilla kesärenkailla vähät kilsat. Pitää saman kuin paskat nastat eli monen masinistin "vielä käypäset".
Rallin yleisen lisenssi ei ainakaan haittaa perstuntumaa ja ajoneuvon hallintaa sekä se että ajeltu kaikilla laitteilla ala aste ikäisestä.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Hyvä jos on luottoa omiin kykyihin ja ne vielä oikeasti on olemassa! Olen myös ajellut muutamilla erilaisilla kulkupeleillä, ja kaikissa mahdollisissa keleissä mitä tällä pallon puoliskolla on vastaan tullut, ja eniten ajanut autoilla joissa on samat renkaat kesät ja talvet, mutta silti kyllä otan innolla vastaan kaiken sen avun mitä renkaista on saatavissa. Jos liikkuisin tuolla liikenteessä itsekseni, niin voisin suuriman osan talvea selvitä ihan aidoilla kesärenkaillakin, mutta kun siellä kulkee muitakin ja tilanteet muuttuu vaikka kuinka ennakoisi voi se "paniikki" tilanne tulla silti. Vaikka kuinka selkärankaan on jonkinlaiset toimintaohjeet menneetkin ajan kanssa, niin kyllä se pienikin pidon lisä saattaa olla se mikä pelastaa täydestä tuhosta. Se voi muutama senttikin olla se ratkaiseva asia.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja poweri »

On tuokin totta mitä ajomies tuumaa, onhan nastassa paras ääripito keskimäärin. Mulla on menneisyydessä huono kitka kokemus mutta silloin oli väärä rengas väärässä autossa.
Kitka kokeiluni juontaa ajoissa alle eikä heti huhtikuussa kiire vaihtaa pois ja se äänettömyys etelä suomessa. Sekä rauhallinen ennakoiva ajotapa puoltaisi uskallusta koittaa.
Onkohan koskaan virallisesti testattu kitka ja nasta vaikka kahden ajetun talven jälkeen :?
EKo
Viestit: 4491
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

poweri kirjoitti: To Syys 19, 2019 1:44 pm On tuokin totta mitä ajomies tuumaa, onhan nastassa paras ääripito keskimäärin. Mulla on menneisyydessä huono kitka kokemus mutta silloin oli väärä rengas väärässä autossa.
Kitka kokeiluni juontaa ajoissa alle eikä heti huhtikuussa kiire vaihtaa pois ja se äänettömyys etelä suomessa. Sekä rauhallinen ennakoiva ajotapa puoltaisi uskallusta koittaa.
Onkohan koskaan virallisesti testattu kitka ja nasta vaikka kahden ajetun talven jälkeen :?
Kannattaa koittaa. Itse koitin kymmenkunta vuotta sitten ja tällä tiellä olen edelleen.
Toki asia riippuu esim. siitä minkälaisen tien takana asuu. Silkka jää on se missä joskus tulee piikkirenkaat mieleen edelleen.
Lumella, loskassa tai sulalla asfaltilla kitkat eivät häviä yhtään nastoille - luultavasti päin vastoin.
Ja voi sitä ajamisen riemua muuten, kun alta ei kuulu mitään. Ei ropinaa, ei ulinaa, ei mitään. :)
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

poweri kirjoitti: To Syys 19, 2019 11:32 am
PuuhaPate kirjoitti: To Syys 19, 2019 10:57 am Tuollasen 175-sirkkelinterän kantavuus
voi loppua nyky autojen alla kesken?
No, rengaskauppiaanhan pitäisi lienee
huolehtia tuosta.
Mistäs neropatti näin päättelee? Stro antaa 475 noille kantavuutta että riittää ne nyt jollekin normi toitskulle. Sitä sun vanhaa mammutti maasturia niiden tarvii kantaakaan.
Lähinnä ajattelin Sitikan kokoluokkaa olevaa autoa.
Kuten vaikka Toyota Avensis, eipä taida sirkkelinterä riittää sillekkään?
Edes Corollalle?
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja poweri »

PuuhaPate kirjoitti: To Syys 19, 2019 2:34 pm
poweri kirjoitti: To Syys 19, 2019 11:32 am
PuuhaPate kirjoitti: To Syys 19, 2019 10:57 am Tuollasen 175-sirkkelinterän kantavuus
voi loppua nyky autojen alla kesken?
No, rengaskauppiaanhan pitäisi lienee
huolehtia tuosta.
Mistäs neropatti näin päättelee? Stro antaa 475 noille kantavuutta että riittää ne nyt jollekin normi toitskulle. Sitä sun vanhaa mammutti maasturia niiden tarvii kantaakaan.
Lähinnä ajattelin Sitikan kokoluokkaa olevaa autoa.
Kuten vaikka Toyota Avensis, eipä taida sirkkelinterä riittää sillekkään?
Edes Corollalle?
Miksi pitää arvailla jos ei ole aineistoa saatavilla? lähinnä tarpeetonta viestittelyä ja vinoilua sirkkelinteristä. Otitko huomioon jos vaikka 00 ikäisessä corillassa olisi vakiona tuollaiset sirkkelinterät?
Hollo
Viestit: 999
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Juu, itse myös kokeilin vuonna 2004 ns. saksan kitkoja jotka tulivat tuonti Audin mukana, ja sen jälkeen en ole nastoja tarvinnut kuin yhtenä talvena, jolloin oli opetteluluvat tyttärellä. Nyt on mennyt 14 vuotta kitkoilla, ja en aio nastarenkaita ostaa. Omassa kulkineessa (Skoda Octavia) on kokoa 185/65-15 olevat Nokian kitkat!
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: anttik, Fordmies, Mika 82, Petrilei ja 49 vierailijaa