Vm -61 kirjoitti: ↑To Loka 10, 2019 7:17 pm
On niin helppoa mielikuvapeliä verrata hyväkuntoisia kitkarenkaita loppuunajettuihin tai muuten yli-ikäisiin nastarenkaisiin...
Nimenomaan. Kyllähän se ehdottomasti kannattaa siksi ostaa kitkarenkaat, kun 15 vuotiailla nastarenkailla ei tee mitään..
Riippuu vähän valmistajasta ja auton käytöstä ja renkaiden säilytyksestä, miten kauan kumi pysyy tahmeana. Traktorin kumeissakin huimia ikäeroja nykyään. Itselle eksyi vuonna -90 Super Dextaan Tsekkiläiset halvimmat silloiset kumit kaupasta. Saivat vissiin silloin käyttää vielä itäblokissa kunnon myrkkyjä kumiseoksessa, kun renkaat on edelleen kuin viime vuonna ostetut.
ihmehitsari kirjoitti: ↑To Loka 10, 2019 4:14 pm
Olisi kiintoisaa tietää vakuutusyhtiöiden korvaamien liikennevahinkojen tmv tilaston perusteella, että millaisella suhteella vahinkoja on tapahtunut kitkarenkaat vs nastalliset. Jos nastarenkaat ovat ylivertaiset, niin kitkarenkaiden suhteellinen osuus pitäisi näkyä talvisissa oloissa vahinkoherkkyytenä.
Itselleni vastaten löytyi tällainen juttu, eli suhteellisuuspainotteisesti tehty tilasto. Hieman yllättävä, mutta kuvastaa ehkä rengasteknologian kehitystäkin. Uutta tietoa talvirenkaista: Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla
Nastarenkaat ovat selvästi yliedustettuna talvikauden kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa, selviää tutkivan viestintäkonsultin Jouko Lahden OTIN:n eli Onnettomuustietoinstituutin onnettomuustietorekisteristä laskemasta aineistosta.
Olihan tuo juttu käsiteltävänä jo aikaisemmin. Jotta tuo havainto olisi oikeasti kattava, suhteellinen ja paikkansa pitävä, täytyisi selvittää ensin minkäikäisillä autoilla, kokoisilla ja kuinka varustelluilla ja missä päin Suomea eli verrata melkein jokaista autoluokkaa ja asuinpaikkakuntaa keskenään. Aika usein nastarenkaat on abs-jarruttomissa ja luistonesto-ohjelmattomissa autoissa ja etenkin pohjoisemmassa osassa Suomea kaikissa autoissa. Jos noissa autoissa olisi ollut kitkarenkaat, olisi kuolonlukemat varmasti myös isommat. Pitäisi myös verrata muita kolareita, että joku turvallisuus väittämä pystyttäisiin tekemään.
Ja onko kuolonkolarit tulleet pääkallokeleillä eli silloin, kun kitkarenkaiset autot jätetään kotiin ja ajetaan nastarenkaisella.
jussi77 kirjoitti: ↑Pe Loka 11, 2019 8:31 am
No nyt on kyllä jo uskottava, trollejahan täällä.
Ajellaan varovasti.
Niinpä. Kaikilla ei vaan ole muuta tekemistä kuin härnätä muita ja venkoilla
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
MTI kirjoitti: ↑La Loka 05, 2019 7:23 pm
Minäkin olen ihmetellyt mitä ne nastarengas kuskit suttaa valoista lähdettäessä tien tukkona, kun kitkoilla pääsee lähtemään sutimatta liikkeelle.
Sama juttu. Pari viimeksi kulunutta talvea on ollut tuollaiset kuvan kaltaiset kitkarenkaat (ei kuitenkaan sama merkki) ja yleensä kaikki muut on jääneet katselemaan perävaloja. En tiedä oliko niillä kitkat vai nastat alla, eikä sillä liene paljon väliäkään.
Vaikka noista insan pinnoitetuista löytyykin m+s merkintä, ei ne ole kitkarenkaat siinä mielessä, mitä kitkarenkailla tarkoitetaan. Ja noiden kumiseos on kova.
Ajoin kyllä itsekin viime ja toissatalvena bfg:n mutikoilla, joissa ei edes ollut mitään m+s:ää tai lumihiutaletta, kun ne oli ns. pro-offroad renkaat (ei tarvitse eurooppalaista energia merkintää...).
Yllättävän hyvä pito kyllä niissäkin oli.
Kumin kovuuten: nyt noin kolme vuotta ja 10 tuhata kilometriä ajetussa Malatestassa näkyy olevan keskellä pintaa juuri 2 € kolikon reunan verran. Keskiura on muita hieman matalampi, kun se toimii jonkinlaisena sakkorajavaroittimena. Mutta aika pehmeiksi sanoisin, kun ei noilla tehoilla paljon suditella edes soralla, saati polteta kumia asvaltilla. Uutena oli urasyvyyttä puolen kolikon verran. Ajot on olleet sekalaista soraa, asvalttia ja metsää.
Ei muuta kuin heittäydytään nastan varmaan pitoon ja syleilyyn turvallisuuden tunteesta. Sitten annetaan uudempien autojen avustimien hoitaa loput.
Kohta ei tarvita motoja enää kun alkaa metsää kaatuu ja ryskyämään kun oikeesti tilanteen alkamisnopeutta kasvatettiin merkittävästi ja nää dextarit kun ei ratti pysy muutenkaan käsissä olemme kaukana pellolla. Riittääkö hinurin vaijeri edes.
MTI kirjoitti: ↑La Loka 05, 2019 7:23 pm
Minäkin olen ihmetellyt mitä ne nastarengas kuskit suttaa valoista lähdettäessä tien tukkona, kun kitkoilla pääsee lähtemään sutimatta liikkeelle.
Sama juttu. Pari viimeksi kulunutta talvea on ollut tuollaiset kuvan kaltaiset kitkarenkaat (ei kuitenkaan sama merkki) ja yleensä kaikki muut on jääneet katselemaan perävaloja. En tiedä oliko niillä kitkat vai nastat alla, eikä sillä liene paljon väliäkään.
Vaikka noista insan pinnoitetuista löytyykin m+s merkintä, ei ne ole kitkarenkaat siinä mielessä, mitä kitkarenkailla tarkoitetaan. Ja noiden kumiseos on kova.
Ajoin kyllä itsekin viime ja toissatalvena bfg:n mutikoilla, joissa ei edes ollut mitään m+s:ää tai lumihiutaletta, kun ne oli ns. pro-offroad renkaat (ei tarvitse eurooppalaista energia merkintää...).
Yllättävän hyvä pito kyllä niissäkin oli.
Kumin kovuuten: nyt noin kolme vuotta ja 10 tuhata kilometriä ajetussa Malatestassa näkyy olevan keskellä pintaa juuri 2 € kolikon reunan verran. Keskiura on muita hieman matalampi, kun se toimii jonkinlaisena sakkorajavaroittimena. Mutta aika pehmeiksi sanoisin, kun ei noilla tehoilla paljon suditella edes soralla, saati polteta kumia asvaltilla. Uutena oli urasyvyyttä puolen kolikon verran. Ajot on olleet sekalaista soraa, asvalttia ja metsää.
Tästäkö vedetään johtopäätös, että tavallisilla kitkarenkailla pärjää kaikilla talvitiepinnoilla ja olosuhteissa jopa nastarenkaita paremmin? On ollut itselläkin alla yksi Mitsu Pajero, missä oli ylikokoiset nappularenkaat eikä sitä kyllä saanut tieltä kuin ohjaamalla mutta painoa ja renkaiden karkeus kuin myös kumin pehmeys kyllä tarraa aika liukkaaseenkin tiehen ilman nastoja. Nykyisessäkin nelivedossa on melkein vastaavat kumit ilman nastoja ja niilläkin meinaan pärjätä talven yli. Mutta on siinä kyllä kaikki mahdolliset luistonesto-ohjelmat ja abs-jarrut yms. neliveto-kytkentämahdollisuudet ja painoa.
Silti en tuota pidä minkäänlaisena verrokkina tavallisen henkilöauton kitkarenkaiden pitoon. Onhan noissa kiinteistö-Willeissäkin nappulakumit ilman nastoja mutta painoa tonnitolkulla ja kumit leveät ja tahmeat ja kuvio karkea, kuin joissakin traktoreissa. Mutta ei nekään märällä jäällä tee muuta kuin sutivat.
Tänään kävin kaupassa niin aika monesta autosta kuului rapina, nythän on sama keli kun oli heinäkuussa niin kesärenkaathan nyt kuuluis olla. Ei tarvitse ihmetellä teissä olevia uria mistä ne tulee.
Miten ihmiset viitsii toisten renkaita tutkia. Aamuisin kun lähtee töihin niin on mustaa jäätä ja nyt on jo lunta ja räntää sadellu, jaksatteko valittaa jos ihmiset välittää omasta ja toistenkin turvallisuudesta.
Major58 kirjoitti: ↑Pe Loka 11, 2019 4:11 pm
Miten ihmiset viitsii toisten renkaita tutkia. Aamuisin kun lähtee töihin niin on mustaa jäätä ja nyt on jo lunta ja räntää sadellu, jaksatteko valittaa jos ihmiset välittää omasta ja toistenkin turvallisuudesta.
Major58 kirjoitti: ↑Pe Loka 11, 2019 4:11 pm
Miten ihmiset viitsii toisten renkaita tutkia. Aamuisin kun lähtee töihin niin on mustaa jäätä ja nyt on jo lunta ja räntää sadellu, jaksatteko valittaa jos ihmiset välittää omasta ja toistenkin turvallisuudesta.
Pitäisikö niitä renkaita alkaa vaihtelemaan sen mukaan miltä keli näyttää? Peräluukkuun vaan yksi satsi sitten siltä varalta että keli päivän aikana muuttuu? Mielenkiintoista ………. todella!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Ajomies kirjoitti: ↑Pe Loka 11, 2019 4:15 pm
Pitäisikö niitä renkaita alkaa vaihtelemaan sen mukaan miltä keli näyttää? Peräluukkuun vaan yksi satsi sitten siltä varalta että keli päivän aikana muuttuu? Mielenkiintoista ………. todella!
Ajelee sellasilla karkeilla M+S rattailla läpi vuojen, niin ei tarvi kesken matkan alkaa puljaamaan rattaitten kanssa.
Lain kirjain täyttyy nuitten kirjainten osalta, muuten voi olla joskus tuuristakin kiinni matkan teko.
Jotenkin aistin tahallista väärinymmärrystä useammankin kirjoittelijan toimesta.
Mahtaneeko pitää paikkansa?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .