jussi77 kirjoitti: ↑Ma Loka 21, 2019 6:07 pm
Itse ainakin teen täysjarrutuksia lähes päivittäin
Oikeesti?
Sano että oli vitsi!
Miksi olisi? Kovin vähän tulee jarrutuksia työmatka-ajossa niin kyllä pyrin kerran ainakin tekemään kunnollisen jarrutuksen.
Kyllä itsekin teen voimakkaita jarrutuksia lähes jokaisella ajokerralla, pysyy jarrutkin paremmassa kunnossa..sama juttu kuin turbon kanssa, joka ajokerralla vähintäänkin yksi kunnon kiihdytys.
Juu, jarrutesti kannattaa tehdä kun joku on liimautunut sinne peräpeltiin, ja kiihdytys sitten ohituskaistan alkaessa, näillä opeilla tuntuu paljon liikkujia löytyvän.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Nuffield kirjoitti: ↑Ma Loka 21, 2019 9:37 pm
Kitkoilla syytäkin tehdä että selviää millainen pito sattuu olemaan.
Niin, nastoillahan tuota ei voi tehdä, muuten häviää se vähäinenkin pito, kun nastat irtoaa..
Ajomies kirjoitti: ↑Ma Loka 21, 2019 9:41 pm
Juu, jarrutesti kannattaa tehdä kun joku on liimautunut sinne peräpeltiin, ja kiihdytys sitten ohituskaistan alkaessa, näillä opeilla tuntuu paljon liikkujia löytyvän.
Tässähän juurikin neuvottiin tekemään äkkijarrutus, kun joku takana tai kiihdyttämään ohituskaistalla..
PuuhaPate kirjoitti: ↑Ma Loka 21, 2019 9:51 pm
Jarrut on vauhdin surma ja pelkureita varten.
PuuhaPate kirjoitti: ↑Ma Loka 21, 2019 9:51 pm
Jarrut on vauhdin surma ja pelkureita varten.
Niin, ja vauhti korjaa virheet.
Just silleen ylikovaa niin alkaa kääntyileen!
Mulle yks tippainssi aikoinaan luennoi, että autoa itseasiassa ohjataan takapäällä. Uskottava se oli.
No ainakin puskemista korjataan jarruttamalla takapyörää, jolloin perä menettää pitoa. Jarruttaako ESP sisempää etupyörääkin?
Käsijarrulla voi sitten niissä missä ei ole automatiikkaa.
Jone A ajaa tossa ekoja kertoja, Seppo K on kyllä enemmän vauhdissa kuin kuski.
Tiedän kummankin, jone meni bisnes hommiin sepolla vanha wrc corolla vieläkin. Sepolla alkaa jo ikä painaa, gt corolla aikoina oltiin me junnut ihmeissään kun se hiero konetta sprintti legenda Timo M kanssa.
jussi77 kirjoitti: ↑Ma Loka 21, 2019 11:24 pm
No ainakin puskemista korjataan jarruttamalla takapyörää, jolloin perä menettää pitoa. Jarruttaako ESP sisempää etupyörääkin?
Käsijarrulla voi sitten niissä missä ei ole automatiikkaa.
Ihan joka autolla ei kannata tuota käsijarrutemppua tuossa vaiheessa kokeilla.
jussi77 kirjoitti: ↑Ma Loka 21, 2019 11:24 pm
No ainakin puskemista korjataan jarruttamalla takapyörää, jolloin perä menettää pitoa. Jarruttaako ESP sisempää etupyörääkin?
Käsijarrulla voi sitten niissä missä ei ole automatiikkaa.
Se oli kyllä hiukan korkeampaa fysiikkaa.
Ei siinä autoa luistatettu, mutta jos oikein ymmärsin, niin sen takapään vipuvarsi jotenkin on vaikuttimena. Etupyöriä käännetään ohjauksella, mutta perä määrää kait suunnan.
Aakku kirjoitti: ↑Ti Loka 22, 2019 6:49 am
Ei siinä autoa luistatettu, mutta jos oikein ymmärsin, niin sen takapään vipuvarsi jotenkin on vaikuttimena. Etupyöriä käännetään ohjauksella, mutta perä määrää kait suunnan.
Kyllä perää ihan sladitetaankin. Esim. kiertoliittymässä huomaa hyvin tuon ilmiön. Jos yrittää saada autoa puskemaan antamalla hanaa, niin takapää ottaa pikkusladit ja kääntää auton nätisti kiertoliittymän mukaan.
Käytännössä etuvetoista nykyautoa ei saa enää puskemaan millään tuollaisessa tilanteessa.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Aakku kirjoitti: ↑Ti Loka 22, 2019 6:49 am
Ei siinä autoa luistatettu, mutta jos oikein ymmärsin, niin sen takapään vipuvarsi jotenkin on vaikuttimena. Etupyöriä käännetään ohjauksella, mutta perä määrää kait suunnan.
Kyllä perää ihan sladitetaankin. Esim. kiertoliittymässä huomaa hyvin tuon ilmiön. Jos yrittää saada autoa puskemaan antamalla hanaa, niin takapää ottaa pikkusladit ja kääntää auton nätisti kiertoliittymän mukaan.
Käytännössä etuvetoista nykyautoa ei saa enää puskemaan millään tuollaisessa tilanteessa.
Kyllähän se juurikin näin on, hallittua sladia.
Moni kädetön kuski on kyllä penkkakeikalta välttynyt ajonvakautuksen avulla. Hämmästyttäviä möhläyksiä korjaa, mutta tullut joskus testailtua siten että vähän toistasataa vauhtia ja yrittää auton saada heiluriliikkeeseen heittelehtimään niin sekin onnistuu. Tosin paljon hallitummin kuin ilman ESP:tä.
Mutta normaalitilanteessa espi tappaa kyllä puskemiset ja yliohjaukset erittäin tehokkaasti.
jussi77 kirjoitti: ↑Ma Loka 21, 2019 11:24 pm
No ainakin puskemista korjataan jarruttamalla takapyörää, jolloin perä menettää pitoa. Jarruttaako ESP sisempää etupyörääkin?
Käsijarrulla voi sitten niissä missä ei ole automatiikkaa.
Se oli kyllä hiukan korkeampaa fysiikkaa.
Ei siinä autoa luistatettu, mutta jos oikein ymmärsin, niin sen takapään vipuvarsi jotenkin on vaikuttimena. Etupyöriä käännetään ohjauksella, mutta perä määrää kait suunnan.
Kaikkea ei kannata uskoa. Tieteen kuvalehdessäkin noin jokatoisessa numerossa selitetään väärin kuun tai jonkun muun kiertoradalla pysyminen.
jussi77 kirjoitti: ↑Ma Loka 21, 2019 11:24 pm
No ainakin puskemista korjataan jarruttamalla takapyörää, jolloin perä menettää pitoa. Jarruttaako ESP sisempää etupyörääkin?
Käsijarrulla voi sitten niissä missä ei ole automatiikkaa.
Se oli kyllä hiukan korkeampaa fysiikkaa.
Ei siinä autoa luistatettu, mutta jos oikein ymmärsin, niin sen takapään vipuvarsi jotenkin on vaikuttimena. Etupyöriä käännetään ohjauksella, mutta perä määrää kait suunnan.
Kaikkea ei kannata uskoa. Tieteen kuvalehdessäkin noin jokatoisessa numerossa selitetään väärin kuun tai jonkun muun kiertoradalla pysyminen.
Juu, en minä uskokaan. Moni väittää maapallonkin olevan liki pyöreän.