Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18621
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Nastoja tarvii peilijäällä, muulloin ei. Tällä alueella tuommoista keliä ehkä noin viikon verran vuodessa.
säästellen sippiin
EKo
Viestit: 4538
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Superdextaaja kirjoitti:Kaveri oli vuokrannut matkailuauton kitkarenkailla ja siinäpä tämä iltapäivä on mennytkin pihasta jäiseen ylämäkeen Countylla matkailuautoa avittaen. Velipoikansa tuli ensin XC 90 Volvolla vetoavuksi ja melkein sai nastarenkaineen hinattua ylämäkeen etuvetoista kitkarengashirviötä. Vaan ei auttanut lukot sitäkään joten eipä muuta kuin ketjuttomalla sataprosenttisella nelivedolla eli Countylla mäen päälle hinaten. Volvo lähti jyrkimmästä ja liukkaimmasta kohdasta edestä nastarenkailla kuin asfaltilta. On nuo kitkarenkaat varmaan kovalla pakkasella kuivalla tiellä ihan hyvät.
Vertaat siis 2-vetoista matkailuautoa ja nelivetoista XC-90:stä keskenään? Wau!
Pitäisiköhän sinun pitää pikku breikki täältä foorumilta ja miettiä mitä potaskaa tänne oikein kannattaa kirjoitella?
Samalla sinun kannattaa verestää tietojasi tekniikasta.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
thames
Viestit: 1315
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja thames »

Superdextaaja kirjoitti:Kaveri oli vuokrannut matkailuauton kitkarenkailla ja siinäpä tämä iltapäivä on mennytkin pihasta jäiseen ylämäkeen Countylla matkailuautoa avittaen. Velipoikansa tuli ensin XC 90 Volvolla vetoavuksi ja melkein sai nastarenkaineen hinattua ylämäkeen etuvetoista kitkarengashirviötä. Vaan ei auttanut lukot sitäkään joten eipä muuta kuin ketjuttomalla sataprosenttisella nelivedolla eli Countylla mäen päälle hinaten. Volvo lähti jyrkimmästä ja liukkaimmasta kohdasta edestä nastarenkailla kuin asfaltilta. On nuo kitkarenkaat varmaan kovalla pakkasella kuivalla tiellä ihan hyvät.
Eli nastarenkailla ei saanut vedettyä pois mikä tuli hyvin nastattoman perässä.
Superdextaaja
Viestit: 12965
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

EKo kirjoitti:
Superdextaaja kirjoitti:Kaveri oli vuokrannut matkailuauton kitkarenkailla ja siinäpä tämä iltapäivä on mennytkin pihasta jäiseen ylämäkeen Countylla matkailuautoa avittaen. Velipoikansa tuli ensin XC 90 Volvolla vetoavuksi ja melkein sai nastarenkaineen hinattua ylämäkeen etuvetoista kitkarengashirviötä. Vaan ei auttanut lukot sitäkään joten eipä muuta kuin ketjuttomalla sataprosenttisella nelivedolla eli Countylla mäen päälle hinaten. Volvo lähti jyrkimmästä ja liukkaimmasta kohdasta edestä nastarenkailla kuin asfaltilta. On nuo kitkarenkaat varmaan kovalla pakkasella kuivalla tiellä ihan hyvät.
Vertaat siis 2-vetoista matkailuautoa ja nelivetoista XC-90:stä keskenään? Wau!
Pitäisiköhän sinun pitää pikku breikki täältä foorumilta ja miettiä mitä potaskaa tänne oikein kannattaa kirjoitella?
Samalla sinun kannattaa verestää tietojasi tekniikasta.
Ilman nastoja olisi tuo Volvokin vain sutinut ja liukunut kyseisessä kohdassa taakse päin. Countyllakaan ei pitänyt mitään samalla märällä jääpinnalla mutta toisen puolen pyörät hankeen ajamalla ja lukko pohjassa sieltä vaan pois tuli.
Tekemällä virheistä oppii.
EKo
Viestit: 4538
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Superdextaaja kirjoitti:
EKo kirjoitti:
Superdextaaja kirjoitti:Kaveri oli vuokrannut matkailuauton kitkarenkailla ja siinäpä tämä iltapäivä on mennytkin pihasta jäiseen ylämäkeen Countylla matkailuautoa avittaen. Velipoikansa tuli ensin XC 90 Volvolla vetoavuksi ja melkein sai nastarenkaineen hinattua ylämäkeen etuvetoista kitkarengashirviötä. Vaan ei auttanut lukot sitäkään joten eipä muuta kuin ketjuttomalla sataprosenttisella nelivedolla eli Countylla mäen päälle hinaten. Volvo lähti jyrkimmästä ja liukkaimmasta kohdasta edestä nastarenkailla kuin asfaltilta. On nuo kitkarenkaat varmaan kovalla pakkasella kuivalla tiellä ihan hyvät.
Vertaat siis 2-vetoista matkailuautoa ja nelivetoista XC-90:stä keskenään? Wau!
Pitäisiköhän sinun pitää pikku breikki täältä foorumilta ja miettiä mitä potaskaa tänne oikein kannattaa kirjoitella?
Samalla sinun kannattaa verestää tietojasi tekniikasta.
Ilman nastoja olisi tuo Volvokin vain sutinut ja liukunut kyseisessä kohdassa taakse päin. Countyllakaan ei pitänyt mitään samalla märällä jääpinnalla mutta toisen puolen pyörät hankeen ajamalla ja lukko pohjassa sieltä vaan pois tuli.
Traktorin renkaat ilman ketjuja on todella surkeat pitämään jäällä, niin kuin kaikki traktorilla enemmän ajaneet tietävät.
Täytyy sanoa, että jostain syystä sinulla on pakonomainen tarve mustamaalata kitkarenkaita keinolla millä hyvänsä. Onneksi kitkoilla ajaneet tietävät asian todellisen laidan.
Ja jotta ei jäisi väärinkäsityksiä, niin ymmärrän ja tiedän nastarenkaiden pitävän paremmin jäällä. Jonkinlaista faktoihin perustuvaa argumentointia kuitenkin odottaisin jopa sinulta. Rimanalitus on verrata 2- ja 4-veto autoja keskenään, kun et enää muuta keksi.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
TepaR
Viestit: 1681
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja TepaR »

Antsuko kirjoitti: Eilen viimeksi ajoin luistinradaksikin kelvollista pikkutietä pitkin useamman talven ja viime kesän ajetuilla Nokian kitkarenkailla. Ei minulla ollut mitään vaikeutta päästä perille. Jos olisi ylämäkeen kiinni jäänyt, olisin laittanut ketjut pyöriin. Kolme vuotta ollut talvisin Bilteman lumiketjut autossa mukana, kertaakaan en vielä ole tarvinnut. Ostettuani kerran kokeilin, helpot laittaa ja tasainen kulku polanteella.
Tuo lienee se tulevaisuus ja ehkä hyvä niin, varsinkin kun asutus keskittyy niin kukapa haluaa teiden nastaurien korjaamiseen käyttää rahaa:

https://www.hs.fi/talous/art-2000006010150.html
dunlop
Viestit: 465
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 8:50 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja dunlop »

:evil: Miten halutaan ymmärtää käsite "kitkarengas" ?
Toisen kitkarengas on toisen kesärengas.
Liian usein kun joku puhuu kitkarenkaista kysymyksessä on jenkki m+s tai maasturin m+s joilla ei ole mitään tekemistä sellaisen talvirenkaan kanssa mitä Suomen talvessa tarvitaan.Itselläkin museoautossa Cooperin valkosivut täysin kesäpinnalla ja kyljessä komeilee m+s merkintä. Ei kyllä tulis mieleenkään kokeilla talvella.
Aiheeseen liittyen katselin viikolla viereiselle paikalle parkkeeraaneen uudenkarhean Hiluxin rengastusta.
Ensiasennus Bridgestone Desert Dueler M+S renkaat täysin kesäpinnalla mutta hyvin näytti rohkeus riittävän liikkua helmikuisella "pääkallokelillä"
Onneksi kohdattiin parkkipaikalla eikä jäisellä tiellä,täysin edesvastuutonta touhua. :evil:
Rynttämylly
Viestit: 339
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 9:21 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Rynttämylly »

Minä kun olen insinööri, niin perustan usein päätökseni tilastoihin ja faktaan.
Eli sitten kun onnettomuustilastot, tai rengastestit osoittavat kitkarenkaan olevan yhtä turvallinen tai parempi kuin nastarengas, niin sitten valitsen sen.
Aina väärässä paikkaa....
Ajomies
Viestit: 28092
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Rynttämylly kirjoitti:Minä kun olen insinööri, niin perustan usein päätökseni tilastoihin ja faktaan.
Eli sitten kun onnettomuustilastot, tai rengastestit osoittavat kitkarenkaan olevan yhtä turvallinen tai parempi kuin nastarengas, niin sitten valitsen sen.
:idea:
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Ajomies kirjoitti:
Rynttämylly kirjoitti:Minä kun olen insinööri, niin perustan usein päätökseni tilastoihin ja faktaan.
Eli sitten kun onnettomuustilastot, tai rengastestit osoittavat kitkarenkaan olevan yhtä turvallinen tai parempi kuin nastarengas, niin sitten valitsen sen.
:idea:
Samoin, insinöörit perustaa asiat yleensä faktaan eikä tunteisiin 8)
VALLU ON PARAS!
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Nuffield kirjoitti:Samoin, insinöörit perustaa asiat yleensä faktaan eikä tunteisiin 8)
Ai tää meni tällaiseks.
Meillä yks insinööri pitää tätä ainekirjoitusta työpöydän seinällä.

Kuva
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
thames
Viestit: 1315
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja thames »

Se vaan kun ei viitsi ajaa kovalla kestopäällysteellä liukuesterenkain niin ei oo vaihtoehtoja kuin joko kelirengas tai laittaa liukuesteet alle kelin vaatiessa. Eihän sekään iso homma ole kun on läpiajettava talli ja nosturit ja akulliset mutterivääntimet. Itse pidän helpoimpana kelirenkaat.
EKo
Viestit: 4538
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Nuffield kirjoitti:
Ajomies kirjoitti:
Rynttämylly kirjoitti:Minä kun olen insinööri, niin perustan usein päätökseni tilastoihin ja faktaan.
Eli sitten kun onnettomuustilastot, tai rengastestit osoittavat kitkarenkaan olevan yhtä turvallinen tai parempi kuin nastarengas, niin sitten valitsen sen.
:idea:
Samoin, insinöörit perustaa asiat yleensä faktaan eikä tunteisiin 8)
Itsekin ilmoittaudun kyseisen ammattikunnan edustajaksi. Minä taas näen asian niin, että aina ja kaikki asiat ovat kompromisseja eri osatekijöiden kesken. Siksi valitsen kitkarenkaat nyt ja tulevaisuudessa.
Jos haetaan ehdotonta pitoa ja vain sitä, niin sitten kannattanee huonolla kelillä ajaa ketjut pyörissä, eikö?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

EKo kirjoitti:Itsekin ilmoittaudun kyseisen ammattikunnan edustajaksi. Minä taas näen asian niin, että aina ja kaikki asiat ovat kompromisseja eri osatekijöiden kesken. Siksi valitsen kitkarenkaat nyt ja tulevaisuudessa.
Jos haetaan ehdotonta pitoa ja vain sitä, niin sitten kannattanee huonolla kelillä ajaa ketjut pyörissä, eikö?
Se on ihan hyvä ratkaisu ja aivan laillinen. Pidä siitä kiinni.
Itse valitsen nastarenkaat ihan itsekkäistä syistä.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Ajomies
Viestit: 28092
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kun tämäkin on näin vaikeaa, niin taidan alkaa liikkumaan vain kesäkeleillä. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
thames
Viestit: 1315
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja thames »

Kannattaa pitää nastarenkaat ympärivuoden,joskus kesäkuussakin yöpakkasia.
Superdextaaja
Viestit: 12965
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Tuon matkailuauton kanssa kävi kaverille niin, että yritti pihatien kurvissa pitää vauhtia yllä seuraavaan nousuun ja hyvin menikin mutta kurvissa petti ohjauspito tyystin ja eturengas meni ulkokurvin ojan puolelle. Riitti, että rengas pääsi polanteen reunan yli eikä edes pohjansa varaan jäänyt vaan vain pieneen kuoppaan nuoskalumeen. Kyllä sitä lapioitiin ja yritettiin miehissä heijautella eteen ja taakse mutta aina vaan luistavalla kovalla pinnalla oleva tien puoleinen vetävä eturengas vetäisi väkisin tyhjää. Kun siinä vain nastat olisi olleet, niin ei olisi ollut mitään ongelmaa. Ketjut olisi tuossa kyllä avittaneet. Mutta miksi ei voi laittaa samantien nastarenkaita? Talveksi Suomen teille. Ovat sallittuja ja markkinoilla on monia malleja, eikun vaan valitsee. Ja ajaa, eikä ole työnnettävänä ja vedeltävänä tien tukkona.
Tekemällä virheistä oppii.
Ajomies
Viestit: 28092
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

thames kirjoitti:Kannattaa pitää nastarenkaat ympärivuoden,joskus kesäkuussakin yöpakkasia.
Kohta saa laittaa ne kesärenkaat alle. :D
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kun siinä vain nastat olisi olleet, niin ei olisi ollut mitään ongelmaa.
Varmaa tekstiä taas kerran!?
Miun piti eilen hieroa etuvetoauolla yhtä mäkeä nastarenkailla monta kertaa, kun mäen alla lumipolanne jossa ei pyörä pitäny kunnolla, että ei saanu vauhtia, ja mäen päällä jäätikkö, johon meno tyssäs nastoista huolimatta.
Superdextaaja
Viestit: 12965
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Tumppi 865 kirjoitti:
Kun siinä vain nastat olisi olleet, niin ei olisi ollut mitään ongelmaa.
Varmaa tekstiä taas kerran!?
Miun piti eilen hieroa etuvetoauolla yhtä mäkeä nastarenkailla monta kertaa, kun mäen alla lumipolanne jossa ei pyörä pitäny kunnolla, että ei saanu vauhtia, ja mäen päällä jäätikkö, johon meno tyssäs nastoista huolimatta.
Kyllä. Ihan varmaa, kun vierestä sai sen kaksi tuntia ihailla kitkarenkaan ominaisuuksia taas jälleen kerran oikein perusteellisesti. Eli ei minkäänlaista pitoa tuollaisella Suomen teillä hyvin tyypillisellä pinnalla. Nastarenkailla tuo olisi pysynyt tiellä ja vaikka ei olisi päässyt ylämäkeä, olisi Volvo riittänyt vetoavuksi. Nyt piti taas traktorilla vedellä.
Tekemällä virheistä oppii.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Semrush [Bot], ylioyja ja 42 vierailijaa