Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja poweri »

Sanoisin että höpöhöpöä edessä sutivat kitkakuskit, eiköhän ne ollu kesärengas liiraajat.
Topicin aloittaja osti Continental kitkat, onko Metsaman kuulolla miten suomen sysitalvessa pärjäilty?
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

EKo kirjoitti: La Loka 05, 2019 6:01 pm
Superdextaaja kirjoitti: La Loka 05, 2019 12:06 pm
Rexta kirjoitti: Pe Loka 04, 2019 8:01 pm Tämmöinen juttu sattui eteen kun selasin uutisotsikoita.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/renk ... 1568271536
Kitkat voi valita myös silloin, jos autolla ajetaan lähinnä pääteillä ja jos auto on mahdollista jättää kotiin pääkallokelillä.
Nykyiset uudet nastarenkaat ovat ajomukavuudessa ihan kitkarenkaita vastaavat tai korkeintaan hieman rapisevammat ääneltään hitaasti ajettaessa, niin miksi ei kannata valita kaikkiin mahdollisiin keli- ja tieolosuhteisiin suunniteltuja ja sopivia nastarenkaita?
Tuolla vaarallisimmalla pinnalla kitkarengas ei pidä mitään. Siis ei yhtään mitään kuin vesiliirrossa. Ootteko yritäänyt ohjata ja jarruttaa vesiliirrossa koskaan? Mitä tapahtuu? Pääkallopinnalla ei pidä yhtikäs mikään muu kuin metallinen nasta ja tämä on fakta.
Edelleen ehdottaisin kokeilemaan kitkoja ennen voimakkaita mielipiteitä.
Contin kitkat ovat hiljaisemmat kuin Contin kesärenkaat. Kyllä ero äänekkyydessä nastojen ja kitkojen välillä on melkoinen.
Minä en ole vielä 10 vuoden aikana kitkojen kanssa joutunut semmoiselle pinnalle, jossa pito häviää kokonaan. Ehkä semmoinenkin keli jossain vaiheessa sitten tulee vastaan . . .
Kannattaa todellakin kokeilla niitä kitkoja ennen niiden moittimista..Täällä tietyillä nimimerkeillä ei ole omaa kokemusta, puhutaan vaan mitä luullaan todeksi.
Kuten aiemmin kirjoitin, ajoin saksankitkoilla yhden talven, autona s60 volvo, ei mitään yllättäviä tilanteita tullut eteen,vaikka Joensuu-Kuopio välille mahtui aina kelejä laidasta laitaan. Noita saksanmalleja en kyllä suosittele kaikille, mutta jos puhutaan oikeasta pohjolan kitkarenkaasta, niillä kyllä pärjää kaikissa Suomessa esiintyvissä kelissä ja missä ei, niin ei nastallakaan.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
MTI
Viestit: 359
Liittynyt: To Loka 03, 2013 4:52 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja MTI »

Minäkin olen ihmetellyt mitä ne nastarengas kuskit suttaa valoista lähdettäessä tien tukkona, kun kitkoilla pääsee lähtemään sutimatta liikkeelle.
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

poweri kirjoitti: La Loka 05, 2019 6:57 pm Sanoisin että höpöhöpöä edessä sutivat kitkakuskit, eiköhän ne ollu kesärengas liiraajat.
Topicin aloittaja osti Continental kitkat, onko Metsaman kuulolla miten suomen sysitalvessa pärjäilty?
Samaa ajattelin...että mistä niin jäätävä diagnoosi, että aina kaikki hitaasti risteyksestä lähtevät on kitkamiehiä?? Etteikö millään pysty olemaan niitä vanhoja koppuranastakumeja tai muutenvain lähdössä epäonnistuneita, mitä usein taajamissa näkee, että kytkin kerrasta ylös ja sitten jäädään siihen nastat riipien ruopimaan

Jännä kun kesällä pääteillä pitää saada ajaa ihan niin hiljaa kuin ITSE haluaa jonoja perässä vedelle kilometrikaupalla ja samat sitten puhisee kun joku viettää talvella risetyksessä 2sek kauemman, mitä itsellä takana ennakkohiipimällä pääsi säkällä lähtemään :lol:
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Että tammi ja helmikuussa Oulussa iso-osa autoilijoista luisteli kesärenkailla.
Niin varmaan. :lol:
jussi77
Viestit: 4417
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Aika moni myös haluaa ajaa siellä kaikista liukkaimmlal kohdalla eli kiiltävissä urissa kun vieressä olisi sitä pitävää lumipintaa. Sinne vaan uriin oli alla mitä tahansa.
Muuten laki muuttui tienhoidon suhteen ja se vissiin käytännössä pakottaa hiekottamaan melko hyvin koska hoitokunnalla on vastuu jos jotain tapahtuu. Siis joku voi nostaa syytteen jos ajaa ulos ja syynä on hoitamaton tie. Harvoin olen joutunut ajamaan täysin hiekatonta jäistä ja vetistä tietä. Kyllä siellä aina jossain joku hiekanmuru kurkistaa.
Olen sellaisenkin henkilön tavannut, jolla oli vain yhdet vanteet ja kaksi kertaa vuodessa niille vanteille pistettiin uutta kumia. Moniko täällä tekee niin. Puheista päätellen pitäisi jonkun tehdä koska halutaan sitä parasta mahdollista pitoa.
Vaimon kulkineeseen juuri pistin kitkat alle.
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jiipee »

MTI kirjoitti: La Loka 05, 2019 7:23 pm Minäkin olen ihmetellyt mitä ne nastarengas kuskit suttaa valoista lähdettäessä tien tukkona, kun kitkoilla pääsee lähtemään sutimatta liikkeelle.
Sama juttu. Pari viimeksi kulunutta talvea on ollut tuollaiset kuvan kaltaiset kitkarenkaat (ei kuitenkaan sama merkki) ja yleensä kaikki muut on jääneet katselemaan perävaloja. En tiedä oliko niillä kitkat vai nastat alla, eikä sillä liene paljon väliäkään.

Kuva
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

jussi77 kirjoitti: La Loka 05, 2019 7:39 pm Aika moni myös haluaa ajaa siellä kaikista liukkaimmlal kohdalla eli kiiltävissä urissa kun vieressä olisi sitä pitävää lumipintaa. Sinne vaan uriin oli alla mitä tahansa.
Muuten laki muuttui tienhoidon suhteen ja se vissiin käytännössä pakottaa hiekottamaan melko hyvin koska hoitokunnalla on vastuu jos jotain tapahtuu. Siis joku voi nostaa syytteen jos ajaa ulos ja syynä on hoitamaton tie. Harvoin olen joutunut ajamaan täysin hiekatonta jäistä ja vetistä tietä. Kyllä siellä aina jossain joku hiekanmuru kurkistaa.
Olen sellaisenkin henkilön tavannut, jolla oli vain yhdet vanteet ja kaksi kertaa vuodessa niille vanteille pistettiin uutta kumia. Moniko täällä tekee niin. Puheista päätellen pitäisi jonkun tehdä koska halutaan sitä parasta mahdollista pitoa.
Vaimon kulkineeseen juuri pistin kitkat alle.
Ilmeisesti takerruit tuohon minun tarinaan. No korjataan sen verran että ajan sellaisilla renkailla jotka on alle laitettaessa parhaimmat mitä siihen täältä kotoa löytyy! Ei riitä pennoset ostelemaan niitä upouusia joka talvelle, tai sitten kun ne pitäisi vielä uusia kolmeen neljään kertaan jos se paras pito pitää niissä koko ajan olla!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ajomies kirjoitti: La Loka 05, 2019 8:27 pm
jussi77 kirjoitti: La Loka 05, 2019 7:39 pm Aika moni myös haluaa ajaa siellä kaikista liukkaimmlal kohdalla eli kiiltävissä urissa kun vieressä olisi sitä pitävää lumipintaa. Sinne vaan uriin oli alla mitä tahansa.
Muuten laki muuttui tienhoidon suhteen ja se vissiin käytännössä pakottaa hiekottamaan melko hyvin koska hoitokunnalla on vastuu jos jotain tapahtuu. Siis joku voi nostaa syytteen jos ajaa ulos ja syynä on hoitamaton tie. Harvoin olen joutunut ajamaan täysin hiekatonta jäistä ja vetistä tietä. Kyllä siellä aina jossain joku hiekanmuru kurkistaa.
Olen sellaisenkin henkilön tavannut, jolla oli vain yhdet vanteet ja kaksi kertaa vuodessa niille vanteille pistettiin uutta kumia. Moniko täällä tekee niin. Puheista päätellen pitäisi jonkun tehdä koska halutaan sitä parasta mahdollista pitoa.
Vaimon kulkineeseen juuri pistin kitkat alle.
Ilmeisesti takerruit tuohon minun tarinaan. No korjataan sen verran että ajan sellaisilla renkailla jotka on alle laitettaessa parhaimmat mitä siihen täältä kotoa löytyy! Ei riitä pennoset ostelemaan niitä upouusia joka talvelle, tai sitten kun ne pitäisi vielä uusia kolmeen neljään kertaan jos se paras pito pitää niissä koko ajan olla!
No sä oot köyhä, pakkoko sitä nyt on joka autoiluun liittyvässä aiheessa toitottaa?
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Tänään laitoin pakuun nastarenkaat alle.
Sellaiset nyt sattui navetanvintiltä löytymään.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

jiipee kirjoitti: La Loka 05, 2019 8:01 pm
Sama juttu. Pari viimeksi kulunutta talvea on ollut tuollaiset kuvan kaltaiset kitkarenkaat (ei kuitenkaan sama merkki) ja yleensä kaikki muut on jääneet katselemaan perävaloja. En tiedä oliko niillä kitkat vai nastat alla, eikä sillä liene paljon väliäkään.

Kuva
Kyllähä MudTerraineilla on hyvä narskuvalla lumella ja umpihangessakin kiihdytellä, mutta kun on märkä jääkeli niin kyllä on sivupidon puutteen takia aikamoista halleluja-meinikiä.
Ei ole mutiaisista kitkarenkaiksi.
Ei edes saipattuna, mutta varovaisella ajolla pärjää kun ei tarvi äkkijarrutuksia tehdä.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

8400 kirjoitti: La Loka 05, 2019 8:34 pm
Ajomies kirjoitti: La Loka 05, 2019 8:27 pm
jussi77 kirjoitti: La Loka 05, 2019 7:39 pm Aika moni myös haluaa ajaa siellä kaikista liukkaimmlal kohdalla eli kiiltävissä urissa kun vieressä olisi sitä pitävää lumipintaa. Sinne vaan uriin oli alla mitä tahansa.
Muuten laki muuttui tienhoidon suhteen ja se vissiin käytännössä pakottaa hiekottamaan melko hyvin koska hoitokunnalla on vastuu jos jotain tapahtuu. Siis joku voi nostaa syytteen jos ajaa ulos ja syynä on hoitamaton tie. Harvoin olen joutunut ajamaan täysin hiekatonta jäistä ja vetistä tietä. Kyllä siellä aina jossain joku hiekanmuru kurkistaa.
Olen sellaisenkin henkilön tavannut, jolla oli vain yhdet vanteet ja kaksi kertaa vuodessa niille vanteille pistettiin uutta kumia. Moniko täällä tekee niin. Puheista päätellen pitäisi jonkun tehdä koska halutaan sitä parasta mahdollista pitoa.
Vaimon kulkineeseen juuri pistin kitkat alle.
Ilmeisesti takerruit tuohon minun tarinaan. No korjataan sen verran että ajan sellaisilla renkailla jotka on alle laitettaessa parhaimmat mitä siihen täältä kotoa löytyy! Ei riitä pennoset ostelemaan niitä upouusia joka talvelle, tai sitten kun ne pitäisi vielä uusia kolmeen neljään kertaan jos se paras pito pitää niissä koko ajan olla!
No sä oot köyhä, pakkoko sitä nyt on joka autoiluun liittyvässä aiheessa toitottaa?
No jospa ei kaikki vielä sitä tiedä!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
tiko
Viestit: 655
Liittynyt: La Marras 12, 2016 11:00 am
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja tiko »

Olen ajellut aikoinaan melkein 10v kitkarenkailla, auto oli Toyota camry,farmari niin peräkontissa riitti työkaluja ym tavaraa. Ei ollut ongelmia sillai kunhan ennakoi tarpeeksi. Työreissuja ympäri suomea.
Nykyinen avensis on nastarenkailla, mutta kitkat vois olla hyvät
Case 1594-4HS
Case 1494-4HS+isme 140
Case 1690-4T
Case 1390
Sampo 680 -89
VM 300SK
Valtra N101H -11
tiko
Viestit: 655
Liittynyt: La Marras 12, 2016 11:00 am
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja tiko »

korsteeni kirjoitti: La Loka 05, 2019 7:26 pm
poweri kirjoitti: La Loka 05, 2019 6:57 pm Sanoisin että höpöhöpöä edessä sutivat kitkakuskit, eiköhän ne ollu kesärengas liiraajat.
Topicin aloittaja osti Continental kitkat, onko Metsaman kuulolla miten suomen sysitalvessa pärjäilty?
Samaa ajattelin...että mistä niin jäätävä diagnoosi, että aina kaikki hitaasti risteyksestä lähtevät on kitkamiehiä?? Etteikö millään pysty olemaan niitä vanhoja koppuranastakumeja tai muutenvain lähdössä epäonnistuneita, mitä usein taajamissa näkee, että kytkin kerrasta ylös ja sitten jäädään siihen nastat riipien ruopimaan

Jännä kun kesällä pääteillä pitää saada ajaa ihan niin hiljaa kuin ITSE haluaa jonoja perässä vedelle kilometrikaupalla ja samat sitten puhisee kun joku viettää talvella risetyksessä 2sek kauemman, mitä itsellä takana ennakkohiipimällä pääsi säkällä lähtemään :lol:
Kyllä mä lähdin aina valoista talla pohjassa kun ei tarvinnut varoa nastoja. Kyllä useimmiten kaikki jäi taakse vaikka kitkat. Eri asia jos ihan peilijäätä nii jää vähän aikaa sutimaan
Case 1594-4HS
Case 1494-4HS+isme 140
Case 1690-4T
Case 1390
Sampo 680 -89
VM 300SK
Valtra N101H -11
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Minä en ole niinkään huolissani siitä miten pääsee liikkeelle vaan siitä miten pysähtyy.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
take
Viestit: 414
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 1:20 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja take »

Nämä rengasväännöt on aika klassikoita. Itse on tullut ajettua kaikilla. Nastoila, kitkoilla, kesillä ja kankailla. Kankailla ei lumisateessa kovin kovaa enää uskaltanut päästellä. Nyt taas on nastat, koska navetan mukana ei muita renkaita tullut. Saavat kelvata. Sellaista rengasta en ole vielä saanut alle joka korjaisi itsekseen kuskin töppäilyt.

Tuossa ammattilaisen näkökulmaa rengasvalintaa helpottamaan:
https://www.youtube.com/watch?v=eS0sT9P4ZQg
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

take kirjoitti: Su Loka 06, 2019 1:25 am Nämä rengasväännöt on aika klassikoita. Sellaista rengasta en ole vielä saanut alle joka korjaisi itsekseen kuskin töppäilyt.
Nastarenkaiden nimeen vannovissa kuskeissa on yleensä juuri tuo ongelma, luullaan että se nasta pelastaa kaikki omat töppäilyt liikenteessä.
Omassa pakussa oli jokunen vuosi sitten muutaman kuukauden vanhat nastarenkaat alla, eli pidoltaan siis ylivoimaiset ja juuri sopivasti sisäänajettuna. Siltikin mäki, joka oli pikkupakkasella sataneesta vedestä täysin peilijäällä, heitti auton poikittain ilman mitään kuskin mahdollisuutta korjata tilannetta. Onneksi vauhtia ei ollut alamäkeen kuin muutamia kymmeniä kilometrejä tunnissa ja tilanteesta selvisi ilman vaurioita.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Naapuri
Viestit: 275
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 8:20 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Naapuri »

Nastattomuutta on myös tutkittu.Varsinkin Hokkaidon kokemukset ovat mielenkiintoisia.

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bits ... 4-2012.pdf
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

LasseE kirjoitti: Su Loka 06, 2019 7:54 am

Nastarenkaiden nimeen vannovissa kuskeissa on yleensä juuri tuo ongelma, luullaan että se nasta pelastaa kaikki omat töppäilyt liikenteessä.
Omassa pakussa oli jokunen vuosi sitten muutaman kuukauden vanhat nastarenkaat alla, eli pidoltaan siis ylivoimaiset ja juuri sopivasti sisäänajettuna. Siltikin mäki, joka oli pikkupakkasella sataneesta vedestä täysin peilijäällä, heitti auton poikittain ilman mitään kuskin mahdollisuutta korjata tilannetta. Onneksi vauhtia ei ollut alamäkeen kuin muutamia kymmeniä kilometrejä tunnissa ja tilanteesta selvisi ilman vaurioita.
Tuo liukas ja märkä mäkihän olis mennyt kitkoilla ihan heittämällä!!! :lol:
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

PuuhaPate kirjoitti: Su Loka 06, 2019 8:20 am
LasseE kirjoitti: Su Loka 06, 2019 7:54 am

Nastarenkaiden nimeen vannovissa kuskeissa on yleensä juuri tuo ongelma, luullaan että se nasta pelastaa kaikki omat töppäilyt liikenteessä.
Omassa pakussa oli jokunen vuosi sitten muutaman kuukauden vanhat nastarenkaat alla, eli pidoltaan siis ylivoimaiset ja juuri sopivasti sisäänajettuna. Siltikin mäki, joka oli pikkupakkasella sataneesta vedestä täysin peilijäällä, heitti auton poikittain ilman mitään kuskin mahdollisuutta korjata tilannetta. Onneksi vauhtia ei ollut alamäkeen kuin muutamia kymmeniä kilometrejä tunnissa ja tilanteesta selvisi ilman vaurioita.
Tuo liukas ja märkä mäkihän olis mennyt kitkoilla ihan heittämällä!!! :lol:
Olisi ne kitkat olleet turvallisemmat, koska niillä ei siihen vaaralliseen mäkeen olisi edes päässytkään.

Mun ymmärrykseeni ei oikein mahdu ajatus, että nastoilla ajavat ajelisivat turvattomammin. Niillä nastoilla vain haetaan sitä maksimaalista pitoa niihin yllättäviin vaarallisiin tilanteisiin, mitä muutama kerta talvessa vääjäämättä on.
Ovatko kitkoilla ajelevat sitten turvallisempia kuskeja, jos jättävät moisen asian huomioimatta?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot] ja 33 vierailijaa