8400 kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2020 11:24 am
Tuo nyt on kaikille selvää, kyse on vaan siitä että jos talvirengaskaudesta (n. 150 päivää) on keskivertosuomalaisella maks 10 päivänä liukasta ja loput 140 päivää perus syyskeliä suolattuine asfaltteineen niin onko järkeä pilata ne tiet muutamassa talvessa? Varsinkin näinä aikoina kun polttomoottoriautojen kieltoa suunnitellaan ja dieselin etunenässä vaikka se on niistä suomen erämaissa parempi, puhumattakaan kaikesta muusta. Siitä saa ihan vapaasti tehdä omat laskutoimitukset mitä se tarkoittaa jos suomen 50.000km päällystetyn tieverkon ikää saadaan jatkettua esim kolmella vuodella.
Tänä talvena on ainakin näillä seuduilla riittäny jäistä liukkautta reilusti enemmän kuin 10 päivänä
Asfalttitiet saa pilalle ihan ilman nastojakin, turha haaveilla urattomista teistä vaikka nastat kiellettäisiinkin. Jatkuva suolaaminen aiheuttaa tien pinnan kosteana pysymisen ja kun märkään tien pintaan kohdistuu satoja tuhansia kertoja renkaan aiheuttama paine niin neste pureutuu asfalttiin kuin painepesurin suihku riippumatta siitä onko renkaassa nastat vai ei. Lisäksi asfalttipinnoitteen kestävyys on nykyisin heikentynyt kun massan laadussa säästetään remixaamalla vanhaa massaa uudelleen pinnoitteeksi. Liikennesuoritteet ovat kasvaneet merkittävästi ja akselipainot lisääntyneet. Teiden ylläpito on heikentynyt rajusti jolloin tiet pääsevät nopeammin huonompaan kuntoon kun edes alkavia rikkoontumisia ei korjata ajoissa. Läpeensä suolatuilla teillä ei ole enää edes lumipolannetta suojaamassa rasitukselta. Nykyiset nastatkin selvästi kevyempiä kuin ennen vanhaan.
Jossain liikennevaloissa paikallisesti sutimalla saa nastoillakin varmaan uraa aikaan mutta se onkin ihan eri juttu se.
8400 kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2020 8:24 am
Nastat tässä pitää kieltää ja nopeasti
Sää voit kieltää iteltäs, minä tykkään vapaudesta.
En minäkään kiellon kannalla ole. Nastarenkaan käyttäjät sen sijaan voisivat maksaa aiheuttamansa oleellisen lisäkustannuksen vaikkapa käyttömaksun muodossa.
Jokainen voisi edelleen päättää ajaako nastarenkailla vai kitkarenkailla.
Kannattaa muuten lukea tuo Lassen linkkaama Ylen juttu.
Hyvä tuo ylen juttu,vaikkakin yleisesti olen skeptinen moneen ylen asiaan.
5 vuotta olen ajanut nastoilla ja sitä ennen 1 talven 8 vuotta vanhoilla nokian kitkoilla. Ei ollut kitkoilla mitään ongelmia vaikka takana oli alle 4mm pintaa ja takaveto. Kitkat ajattelin ostaa taas seuraavaksi,koska en joudu ajamaan keskustoissa ja tekemään mäkilähtöjä pahoissa paikoissa enkä aja pahemmin enää ruuhkassa jossa talvisin jonot liikkuvat kehä3 sisäpuolella todella nykien usein ja sen takia ostin vuosia sitten nastarenkaat.
Vitoon ensi talveksi nastat heikon etenemän takia, pösöön syksyllä uudet kitkat ja c:ssä on jo ihan hyvät nastat jotka sain halvalla (120€) vanteineen kaverilta joka vei oman mersunsa vaihdossa liikkeeseen. Vaimo ajaa nyt ainakin c:llä pääkaupungin ruuhkissa,täytyy katsoa sen rengasvalintaa tarkemmin jahka nykyiset ovat vaihtokunnossa.
Kitkoilla on taas menty koko tähänastinen talvi, lunta ei ole ollut kuin kahdesti pari senttiä, mutta mustaa jäätä sitäkin useammin eikä ole kyllä tehnyt mitään heikkoa ajaa kitkoilla. Yhtä nelivetoa olen kanssa muutamaan kertaan ajanut jossa uudehkot nokian nastarenkaat ja huonompi pito niillä oli tuollaisella kuuraisella ja jäisellä tiellä kuin noilla kitkoilla.
Eli vastaisuudessakin valinta kallistunee kitkojen puoleen.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
8400 kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2020 8:24 am
Nastat tässä pitää kieltää ja nopeasti
Sää voit kieltää iteltäs, minä tykkään vapaudesta.
En minäkään kiellon kannalla ole. Nastarenkaan käyttäjät sen sijaan voisivat maksaa aiheuttamansa oleellisen lisäkustannuksen vaikkapa käyttömaksun muodossa.
Jokainen voisi edelleen päättää ajaako nastarenkailla vai kitkarenkailla.
Kannattaa muuten lukea tuo Lassen linkkaama Ylen juttu.
Sama vaikutus kuin kiellolla ja aiheuttaa yhtä paljon eripuraa ja enemmän onnettomuuksia, ei hyvä ajatus. Ylen jutuista en ole juuri piitannut pitkään aikaan, iltapäivälehdet nykyään tarjoaa paljon puolueettomampia uutisia ja juttuja.
Ajomies kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2020 1:51 pm
Eikä ole vielä kitkarengas yhdessäkään testissä ollut joka suhteessa nastarengasta parempi, niin pitää vaan odottaa jos se joskus tapahtuisi?
Onkos nastarengas ollut joka suhteessa parempi kuin kitkarengas? Lumipidossa kitka on parempi, eli jos ajat enemmän pohjoisen olosuhteissa, kitka on järkevämpi valinta.
Tuo on totta, että kitka säilyttää ominaisuutensa koko elinkaaren ajan paremmin kuin nasta. Ja myös kitka vaatii sisäänajon, jotta lamellit renkaan pinnassa toimivat oikein.
Kululuspinnaltaan puolikuntoinen nastarengas pitää jopa huonommin kuin vastaava kitka, esim jos verrataan 4-5mm kuluneita renkaita.
Ajomies kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2020 1:51 pm
Eikä ole vielä kitkarengas yhdessäkään testissä ollut joka suhteessa nastarengasta parempi, niin pitää vaan odottaa jos se joskus tapahtuisi?
Onkos nastarengas ollut joka suhteessa parempi kuin kitkarengas? Lumipidossa kitka on parempi, eli jos ajat enemmän pohjoisen olosuhteissa, kitka on järkevämpi valinta.
Tuo on totta, että kitka säilyttää ominaisuutensa koko elinkaaren ajan paremmin kuin nasta. Ja myös kitka vaatii sisäänajon, jotta lamellit renkaan pinnassa toimivat oikein.
Kululuspinnaltaan puolikuntoinen nastarengas pitää jopa huonommin kuin vastaava kitka, esim jos verrataan 4-5mm kuluneita renkaita.
No se riippunee aika monesta asiasta, lähtien jo auton painosta ym., ajotavasta, jopa säästä( pakkanen jatkaa käyttöikää). Mutta onpa noilla tiedossa olevilla kitkoilla ajettu yleisesti 60-80tkm, montako nastaa on jäljellä tämän ajomäärän jälkeen..?
Ajomies kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2020 1:51 pm
Eikä ole vielä kitkarengas yhdessäkään testissä ollut joka suhteessa nastarengasta parempi, niin pitää vaan odottaa jos se joskus tapahtuisi?
Eihän nastarengaskaan ole ollut yhdessäkään testissä joka suhteessa kitkarengasta parempi.
Ei, mutta niissä olosuhteissa joissa sitä pitoa liukkauden takia kaipaa niin nastoista se apu tulee! Kesäkelillä sitten on se ja sama kunhan on mustat ja pyöreät!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
jussi77 kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2020 10:35 am
Niin, eikös tuo otsikko kerro aiheen. Kokemuksia kitkoista voipi kirjoitella, mutta kelvottomiksi haukkuminen ilman omaa kokemusta on mun mielestä ohi aiheen.
Aikapäiviä sitten jo todettu ettei ne kitkat toimi kaikissa olosuhteissa niin hyvin kuin nastat, käyttäjät kertoneet ja testeissä todettu, siksi kommentoin kyllä jos joku haluaa kieltää nastarenkaat vaan sen takia kun hän pärjää hyvin niillä koko talven, Suomi on pitkä maa ja olosuhteet on ihan erilaiset toisissa päissä ja siinä välissä.
Taitaa olla kymmenes talvi, kun ajan kitkarenkailla ja olen todennut niiden toimivan käytännössä yhtä hyvin myös sileällä märällä jäällä kuin nastarenkaat. Talouden toisessa autossa on edelleen nastarenkaat, joten olen voinut verrata, vaikka ei tuo yksityistie yleensä ole vuorokautta pitempään sorastamatta ollut.
En halua kieltää nastarenkaita vain sen takia, että niillä pärjää. Haluaisin kieltää nastojen käytön paljaalla asfaltilla, koska niillä jyrsitään tiet piloille ja se taas tulee tolkuttoman kalliiksi yhteiskunnalle.
8400 kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2020 8:24 am
Nastat tässä pitää kieltää ja nopeasti
Sää voit kieltää iteltäs, minä tykkään vapaudesta.
En minäkään kiellon kannalla ole. Nastarenkaan käyttäjät sen sijaan voisivat maksaa aiheuttamansa oleellisen lisäkustannuksen vaikkapa käyttömaksun muodossa.
Jokainen voisi edelleen päättää ajaako nastarenkailla vai kitkarenkailla.
Kannattaa muuten lukea tuo Lassen linkkaama Ylen juttu.
Sama vaikutus kuin kiellolla ja aiheuttaa yhtä paljon eripuraa ja enemmän onnettomuuksia, ei hyvä ajatus. Ylen jutuista en ole juuri piitannut pitkään aikaan, iltapäivälehdet nykyään tarjoaa paljon puolueettomampia uutisia ja juttuja.
Eihän kukaan tietysti sellaisesta jutusta pidäkään, jossa sisältö ei miellytä. Sisällön paikkansa pitävyys onkin sitten ihan eri juttu.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
jussi77 kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2020 10:35 am
Niin, eikös tuo otsikko kerro aiheen. Kokemuksia kitkoista voipi kirjoitella, mutta kelvottomiksi haukkuminen ilman omaa kokemusta on mun mielestä ohi aiheen.
Aikapäiviä sitten jo todettu ettei ne kitkat toimi kaikissa olosuhteissa niin hyvin kuin nastat, käyttäjät kertoneet ja testeissä todettu, siksi kommentoin kyllä jos joku haluaa kieltää nastarenkaat vaan sen takia kun hän pärjää hyvin niillä koko talven, Suomi on pitkä maa ja olosuhteet on ihan erilaiset toisissa päissä ja siinä välissä.
Taitaa olla kymmenes talvi, kun ajan kitkarenkailla ja olen todennut niiden toimivan käytännössä yhtä hyvin myös sileällä märällä jäällä kuin nastarenkaat. Talouden toisessa autossa on edelleen nastarenkaat, joten olen voinut verrata, vaikka ei tuo yksityistie yleensä ole vuorokautta pitempään sorastamatta ollut.
En halua kieltää nastarenkaita vain sen takia, että niillä pärjää. Haluaisin kieltää nastojen käytön paljaalla asfaltilla, koska niillä jyrsitään tiet piloille ja se taas tulee tolkuttoman kalliiksi yhteiskunnalle.
Tänä talvena kyllä on tehnyt pahaa kun lunta ja jäätä ei ole ollut ja silti nastat rapisee suurimmassa osassa autoja ja ihan turhaan...
Nastarenkaille voisi kyllä jonkun ylimääräisen käyttömaksun (lue: vero) laittaa
Ajomies kirjoitti: ↑To Helmi 27, 2020 1:51 pm
Eikä ole vielä kitkarengas yhdessäkään testissä ollut joka suhteessa nastarengasta parempi, niin pitää vaan odottaa jos se joskus tapahtuisi?
Eihän nastarengaskaan ole ollut yhdessäkään testissä joka suhteessa kitkarengasta parempi.
Ei, mutta niissä olosuhteissa joissa sitä pitoa liukkauden takia kaipaa niin nastoista se apu tulee! Kesäkelillä sitten on se ja sama kunhan on mustat ja pyöreät!
No, ei se noinkaan ole. Kesärenkaissakin on eroa ja jos on tapana talvellakin ajella aivan pidon rajoilla nastoilla niin kai kesälläkin otetaan ne pidoltaan parhaat, jotta saapi kaiken mahdollisen pidon?
Kyllä olen itsekkin tuon nastarengasmaksun kannalla, taitaa olla vain näin EU-aikana vaikea toteuttaa, noita renkaita kun voi ostaa muualtakin.
Kyllähän se nastamaksu ohjaisi useammat autoilijat kitkojen käyttäjäksi, silloin nuo nastarenkaat jäisi pääasiassa noiden kilpa-ajajien käyttöön.
Itse olen ajanut kitkoilla jo 16 vuotta, enkä aio vaihtaa nastoihin tulevaisuudessakaan. Täällä Etelä-Suomessa on tosi harvoin liukkaita kelejä, niinä harvoina päivinä maltan kyllä ajaa hiljempääkin.
Tuon suolan vaikutus ainakin oman kylmän autotallin betonilattiaan on karmea, suolavesi imeytyy betonin sisään ja murentaa betonilattian pinnan. En ole pitänyt autoa tallissa ainakaan 20 vuoteen.
Eiköhän se suolavesi murenna osaltaan noita asfalttiteitäkin, mutta silloin asfaltti murenee paloina.
Lantikka 235/85r16, mieluummin 255/85r16.
Ja 35/12.5 r15 turha edes haaveilla kitkoja.
M+S mutikoilla menty tämä talvi.
Hemmetin jännää autoilua voisi sanoa.