Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Jantikka
Viestit: 581
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Tuosta VTT tutkimuksesta "Jääpitohyväksynnän yhteiskunnalliset vaikutukset", jossa arvioitiin pitäisikö Suomessa olla talvirenkaille jääpitohyväksyntä. Ettei tänne pääsisi tuollaisia Goodride tyyppisiä renkaita:

======

Vuonna 2009 ruotsalaisessa tutkimuksessa tuotiin esille, että jääkeleillä nastarenkaiden käyttö vähentää onnettomuusriskiä 40 %, pohjoismaisten kitkarenkaiden käyttö 32 % ja ns. Keski-Euroopan kitkarenkaiden käyttö vain 20 % kesärenkaisiin nähden (Öberg ja Möller 2009). Riippumattomien testauslaitosten talvirengasteissä on vuosi toisensa jälkeen osoitettu, että pitokykyero eri talvirengasmerkkien välillä voi olla valtava. Esimerkiksi Tekniikan Maailman vuoden 2008 talvirengastestissä oli mukana Suomen maanteilläkin talvirenkaana sallittu Goodride-merkkinen ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettu KeskiEuroopan kitkarengas. Renkaan jarrutusmatka jäällä 50 km/h nopeudesta oli 190 metriä, kun viiden parhaan kitkarenkaan vastaava keskimääräinen tulos oli 61,5 metriä ja viiden parhaan nastarenkaan 52 metriä. Sama Goodride-rengas sai myös jumbosijan Tekniikan Maailman kesärengastestissä (Malmivuo 2011).

======
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Nastarenkaan ylivoimaa, vai uskonko vain? :roll:

https://yle.fi/uutiset/3-9897823
Hollo
Viestit: 999
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hollo »

korsteeni kirjoitti:Nastarenkaan ylivoimaa, vai uskonko vain? :roll:

https://yle.fi/uutiset/3-9897823
Siinä on paljon asiaa talvirengasvalinnoista, tietysti moni nastarengas uskova tuumaa kuin Trump: valeuutisia :lol:
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja C20 »

Sitähän se Anninmiesten aivopesuyritystä, esim. se kuluneen?? (alle 6mm kuviota puukko kyljestä läpi) nastan ja kitkan ero 8% olisivat laittaneet sen nopeutena ja metreinä millä vauhdilla syöksyt suojatielle tai tuuttaat toisen perseeseen. Sitten mitenkä se nasta muka voi repiä asfaltista kivet irti jos se ei kerta mitään pidä ja on vieläpä irronnut, hei haloo miettikää nyt jotain :D Enempää en edes viitsi luetella "tilastoharhoja" moisesta valeuutisesta, lukekaa itse.
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

C20 kirjoitti:Sitähän se Anninmiesten aivopesuyritystä, esim. se kuluneen?? (alle 6mm kuviota puukko kyljestä läpi) nastan ja kitkan ero 8% olisivat laittaneet sen nopeutena ja metreinä millä vauhdilla syöksyt suojatielle tai tuuttaat toisen perseeseen. Sitten mitenkä se nasta muka voi repiä asfaltista kivet irti jos se ei kerta mitään pidä ja on vieläpä irronnut, hei haloo miettikää nyt jotain :D Enempää en edes viitsi luetella "tilastoharhoja" moisesta valeuutisesta, lukekaa itse.
Hollo oli näköjään enemmän kuin oikeassa :lol: :lol: :lol:
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja aarne »

Hollo kirjoitti:
korsteeni kirjoitti:Nastarenkaan ylivoimaa, vai uskonko vain? :roll:

https://yle.fi/uutiset/3-9897823
Siinä on paljon asiaa talvirengasvalinnoista, tietysti moni nastarengas uskova tuumaa kuin Trump: valeuutisia :lol:
Erittäin hyvin sanottu siellä takana. Niitä nastarenkaan haittojakin toki voisi vähentää kun alettaisiin lyömään vaikka sakkoa kouraan urissa hankaajille, olisipa helppo tulonlähde urapaikkauksiin ja alkaisi se tien kunto kiinnostaa myös loppua 90% rattimestareista. :lol:
IH man
Viestit: 439
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2014 8:09 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja IH man »

Oli alla mitkä renkaat tahansa ja vuodenaika kesä tai talvi vauhti kelin mukaan. Autoja suistuu raviin sekä kesällä,että talvella kuskin ajovirheen seurauksena.
Superdextaaja
Viestit: 12931
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Hollo kirjoitti:
korsteeni kirjoitti:Nastarenkaan ylivoimaa, vai uskonko vain? :roll:

https://yle.fi/uutiset/3-9897823
Siinä on paljon asiaa talvirengasvalinnoista, tietysti moni nastarengas uskova tuumaa kuin Trump: valeuutisia :lol:
Tulleehan niitä kuolonkolareita nastarenkaillekin, kun 90 % autoilijoista ajaa niillä. Tuossa jutussa on sanonta valhe, emävalhe, tilasto enemmän kuin sopiva.
Todetaan taas, että on toki tosiasia, että kitkarengas on monissa tilanteissa ja pinnoilla nastarengasta parempi. Noissakin sataprosenttisesti kaikissa tilanteissa nastarengas toimii siis myös edes jotenkin. Liukkaimmallakin kuviteltavissa olevalla jääpinnalla siis myös. Samalla pinnalla paraskin kitkarengas pettää sataprosenttisesti, koska ei niissä ole jäähän pystyviä metallisia nastoja.
Kuuluuko Suomessa määrätä talvirenkaaksi sellainen, joka toimii sadassa prosentissa tilanteita niin, että edes jonkinlainen hallintamahdollisuus säilyy vai sellainen, joka toimii 98% tilanteista mutta niillä 2:lla viimeisellä prosentilla eli niillä kaikkein vaarallisimmilla pinnoilla ei toimi ollenkaan?
Tekemällä virheistä oppii.
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Superdextaaja kirjoitti:
Hollo kirjoitti:
korsteeni kirjoitti:Nastarenkaan ylivoimaa, vai uskonko vain? :roll:

https://yle.fi/uutiset/3-9897823
Siinä on paljon asiaa talvirengasvalinnoista, tietysti moni nastarengas uskova tuumaa kuin Trump: valeuutisia :lol:
Tulleehan niitä kuolonkolareita nastarenkaillekin, kun 90 % autoilijoista ajaa niillä. Tuossa jutussa on sanonta valhe, emävalhe, tilasto enemmän kuin sopiva.
Todetaan taas, että on toki tosiasia, että kitkarengas on monissa tilanteissa ja pinnoilla nastarengasta parempi. Noissakin sataprosenttisesti kaikissa tilanteissa nastarengas toimii siis myös edes jotenkin. Liukkaimmallakin kuviteltavissa olevalla jääpinnalla siis myös. Samalla pinnalla paraskin kitkarengas pettää sataprosenttisesti, koska ei niissä ole jäähän pystyviä metallisia nastoja.
Kuuluuko Suomessa määrätä talvirenkaaksi sellainen, joka toimii sadassa prosentissa tilanteita niin, että edes jonkinlainen hallintamahdollisuus säilyy vai sellainen, joka toimii 98% tilanteista mutta niillä 2:lla viimeisellä prosentilla eli niillä kaikkein vaarallisimmilla pinnoilla ei toimi ollenkaan?
Pitäisikö Superdextaajan kokeilla itse laadukkaita kitkoja? Monesti mielipide muuttuu siinä vaiheessa ainakin jonkin verran pehmeämmäksi.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Superdextaaja
Viestit: 12931
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Etkö Eko usko, että minulla on ollut useassa autossa (henkilöautoja useampi, paketti-, pikkubussi) jo 90-luvulta lähtien kitkarenkaita ja yleensä ne parhaimmat saatavilla olevat. Olin itsekin vaikuttunut ja erittäin tyytyväinen noihin ja jopa suosittelin niitä muille. Sitten tuli parit tilanteet itselle kohdalle, kun sai kokea ne 2 viimeistä prosenttia kelitilanteista ja kitkarenkaiden pidon totaalisen pitohäviön näissä kuin vesiliirrossa. Yksi pahimpia on, kun on satanut kymmenisen senttiä uutta lunta sopivan nahkeana, tällöin pehmeä liimarengas koppaa lumipatjan alleen ja on hetkessä kuin luistimilla. Toinen on lähes kaikki liukkaan jään ja erityisesti märän jään pinnat. Ei niin minkäänlaista pitoa mutta nastarenkailla sentään vielä ohjauskyky säilyy edes auttavasti. 98 prosenttia talviliikennetilanteista selvittää kitkarenkailla bravuurilla mutta niissä kahdessa viimeisessä ei noilla tee mitään.
Tekemällä virheistä oppii.
429
Viestit: 571
Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 429 »

"Aalto-yliopiston tutkimustiedon mukaan hyvä kitkarengas pitää asfaltin päälle kertyneellä kirkkaalla jäällä jopa paremmin kuin nastarengas."

Siinäs kuulitte. Itse olen pärjännyt hyvillä kitkoilla yhtä hyvin tai huonosti kuin ennen nastoillakin, ja tuskin vaihdan enää takaisin nastoihin. Ei mikään rengas muuta talvea kesäksi, se kannattaa muistaa. Paksu sohjo on ehkä pahinta, ei auta nastatkaan mitään jos luistoon lähtee. Vauhti vaan kelin mukaan, ja pitoa välillä tunnustellen. Kokemattomammat kuskit varmaan hyötyykin nastoista, ei siinä mitään. Höyrypäille nyt on sama vaikka millä ajaisivat, ne koheltaa kuitenkin...
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

Aalto yliopiston tutkimuksilla voi kirjaimellisesti pyyhkiä persettä. Joka ikinen rengasvalmistajakin kumoaa tuollaisen väitteen. Kukaan ei voi olla niin idiootti, että väittää kitkarenkaan toimivan kirkkaalla jäällä paremmin kuin nastarengas. Siinä nastarenkaassakin on lamellirakenne ihan kuin kitkoisakin ja lisäksi jäähän uppoava nasta.
Ihan kuten tuolla aiemmin Nokian rengastesitissä kuvattiin, auto törmää samalla nopeudella ajettaessa kolmenkympin nopeudella kohteeseen jos verrokkina on nastarenkain varustettu auto. Nuo prosentit ovat kanssa yhtä humpuukia. Ihminen voi kuolla vain kerran ja jos se yksi olkoompa prosentti tai promille sattuu omalle kohdalle niin henki menee vaikka 99,9% ajosta on mennytkin hyvin.
Kitkarenkaat on autoilijan kannalta tehty kompensoimaan persaukisuutta kun ei ole varaa ostaa autoa jossa on äänieristys pitää kikkailla kitkoilla, että voi uskotella itselleen ajavansa "premiumilla".
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
429
Viestit: 571
Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 429 »

"Autonvalmistajat eivät suunnittele autojaan nastarenkailla ajettaviksi. Hyvä auto ei ole enää hyvä ajettava nastarenkailla. Suurin osa kitkarenkaat valitsevista ei teekään valintaansa ympäristösyistä, vaan haluaa täysin itsekkäästi parempaa ajettavuutta ilman nastojen ropinaa. "

Minusta tämä pitää aika hyvin paikkansa. Ja noilla rengastesteilläkin voi pyyhkiä mitä haluaa, ne tehdään aina uusilla renkailla (ja joskus vieläkin paremmilla...), erot käytännössä on pienemmät kun rengas ja nastat kuluu.
429
Viestit: 571
Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 429 »

Sähkömasinisti kirjoitti:Aalto yliopiston tutkimuksilla voi kirjaimellisesti pyyhkiä persettä.

Yliopistojen tutkimukset kuitenkin perustuu johonkin mitattuun tietoon, varmaan toisin kuin esim. täällä esitetyt vahvat mutut ja essonbaarin perimätiedot vuodelta -72. Ennen oli kuitenkin nastaulkonemat isoja ja kitkat vasta kehityksensä alussa, nyt on toisinpäin. Kannataa välillä päivittää tietonsa nykyaikaan...
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Tänään taas nasahti nasta keskelle tuulilasia. Pieni jälki tuli, tuskin halkeaa eikä lasikaan uus ole mutta tympiihän tuo. Kesärengaskeli. Ja sitten kun kattoo niitä kohta 10 senttisiä uria niin työntäkää ne nastarenkaat nyt oikeasti vaikka laituriin kiinni suojaksi.

Ja sitten toinen mikä mua kovasti ihmetyttää on se, kun laitettiin syksyllä yhteen autoon vanhat hakkapeliitat. No kaikkihan sen tietää että 15 vuotta vanhoilla nastarenkailla ei tee yhtään mitään, mutta kun kaikki nastat on tallella ja töröttää pitkällä niin miksei niissä ole minkäänlaista pitoa? Onko se metallinen nasta pehmentynyt samalla kun kumi on kovettunut?
Hollo
Viestit: 999
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Tuossa on tekstiä, jossa ollaan kanssani samaa mieltä, mutta ilmeisesti sittenkin kuitenkin valeuutisia?:
Rengastesteissä jarrutetaan siellä, missä kukaan ei jarruta
Suomessa noin kahdeksan autoilijaa kymmenestä ajaa nastoilla. Pohjoisessa nastarenkaita käytetään eniten, Uudellamaalla selvästi vähemmän.

Kuluttajat valitsevat renkaansa usein lehtien rengastestien innoittamana tietämättä, että testit eivät kerro paljoakaan todellisista liikenneolosuhteista. Renkaiden testimenestyksen väliset erot ovat aika toisarvoisia, kun tien päällä suurta osaa renkaista on huonossa kunnossa.

Jos autosta löytyy rengas, jossa ei ole jäljellä yhtään ehjää nastaa, on ihan sama, onko kyseessä joskus ollut testivoittaja.

Nastarengasvalmistajat optimoivat renkaansa paljaan jään täysjarrutukselle. Vastaavia tieolosuhteita ei kuitenkaan juuri ole. Todellisessa liikenteessä turvallisuus on ennen kaikkea muita tekijöitä kuin nastoja renkaissa.

Suomessa on kymmeniä tuhansia autoilijoita, jotka ajavat niljakkailla sivuteillä ja tarvitsevat nastoja tai ainakin kokevat olonsa turvallisemmaksi ajamalla nastarenkailla.Sitten on parisen miljoonaa, joilla todellisuutta on jatkuva asfalttiajo korkeamman tienhoitoluokituksen teillä

Asfaltti tekee nastoista nopeasti lopun. Autoilijalle voi tulla yllätyksenä, kun liukkaassa paikassa kallis nastarengas ei sitten pidäkään.
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
Tumppi 865
Viestit: 8138
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

8400 kirjoitti:Tänään taas nasahti nasta keskelle tuulilasia. Pieni jälki tuli, tuskin halkeaa eikä lasikaan uus ole mutta tympiihän tuo.

kaikki nastat on tallella ja töröttää pitkällä niin miksei niissä ole minkäänlaista pitoa? kumi on kovettunut?
Mistä tiedät että se oli nasta, jos ei kerran jääny siihen lasiin törröttämää??

Nastarenkaan pito perustuu myös kumin pitoon, ei pelkästään nastan, ja nasta pitää vaan jäällä, ei missää pehmeällä lumipolanteella.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Hollo kirjoitti:Tuossa on tekstiä, jossa ollaan kanssani samaa mieltä, mutta ilmeisesti sittenkin kuitenkin valeuutisia?:
Rengastesteissä jarrutetaan siellä, missä kukaan ei jarruta

Jos autosta löytyy rengas, jossa ei ole jäljellä yhtään ehjää nastaa, on ihan sama, onko kyseessä joskus ollut testivoittaja.

Nastarengasvalmistajat optimoivat renkaansa paljaan jään täysjarrutukselle. Vastaavia tieolosuhteita ei kuitenkaan juuri ole. Todellisessa liikenteessä turvallisuus on ennen kaikkea muita tekijöitä kuin nastoja renkaissa.
"Rengastesteissä jarrutetaan siellä, missä kukaan ei jarruta"
Missä rengastestissä pitäisi sitten jarruttaa?

"...jossa ei ole jäljellä yhtään ehjää nastaa..."
Eikö sama koske kitkaakin? Eli edellisenä kesänä pilalle ajettu?

"Nastarengasvalmistajat optimoivat renkaansa paljaan jään täysjarrutukselle"
Tuota en kyllä aivan vähällä usko ilman todisteita.

"Todellisessa liikenteessä turvallisuus on ennen kaikkea muita tekijöitä kuin nastoja renkaissa."
Täysin samaa mieltä. Ja lisäksi sitä mieltä, ettei nastat vähennä turvallisuutta.
Kuitenkin hyvä kitkarengas on parempi kuin huono nastarengas.
Myöskin, että pohjois-Suomessa on erilaiset olosuhteet kuin lounais-Suomessa.
massikka4255
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2016 8:14 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja massikka4255 »

*** Näinhän se on nastarengas on talvirenkaitten hybridi. On sekä kitkarenkaan ominaisuuksia sekä turvallista jääpitoa nastoilla. Kaikki muu on saivartelua :wink:
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

8400 kirjoitti:Tänään taas nasahti nasta keskelle tuulilasia. Pieni jälki tuli, tuskin halkeaa eikä lasikaan uus ole mutta tympiihän tuo. Kesärengaskeli. Ja sitten kun kattoo niitä kohta 10 senttisiä uria niin työntäkää ne nastarenkaat nyt oikeasti vaikka laituriin kiinni suojaksi.
Tarkka näkö, kun tuollaisen kerkeää havaitsemaan :lol:
Viime viikolla näin, kun joku osui tuulilasiin. Olin juuri ohittamassa rekkaa, pyöreä tunnistamaton esine. Arvioisin halkaisijaksi 1-2cm. Ja veikkaan että oli kivi.
Laiturin suojana nastarenkaat ovat huonot, naarmuttavat venettä.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Heikki75, Mika_N ja 46 vierailijaa