Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
thames
Viestit: 1281
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja thames »

Minä oon ajanut 20v talvet kitkarenkailla ja tänäkin talvena tulee 20tkm jos vanhat merkit pitävät paikkansa, vielä ei oo tullut vastaan liukasta keliä. Kunhan tulisi se talvi, ei viiti kesällä ajaa talvirenkailla.
Viimeksi muokannut thames, Su Loka 20, 2019 12:15 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
thames
Viestit: 1281
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja thames »

.
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Superdextaaja kirjoitti: Su Loka 20, 2019 12:03 am
voisiko siitä vetää sen johtopäätöksen jotta kesäpyörät ovatkin turvallisimmat talvipyörät kun ei kukaan uskalla niillä niin kovaa ajaa kuin oikeilla talvipyörillä? :mrgreen:
Samahan se on kitkarenkailla. Ei kai niillä tule talvella kuolonkolareita, kun oikeasti liukkailla keleillä ei noilla uskalla tielle lähteä ja silloin ajetaan nastarenkailla.
Aika moni uskaltaa ja selviää ihan hyvin. Siis kun osaa sopeutua, toisin kuin nastoihin luottava ja aina samaa vauhtia ajava supertekstaaja.
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Pärjäämistä se kitkoilla ajo on.

"Nyrkkisääntö on, että Suomen vaihtelevissa talvioloissa nastarenkaat ovat turvallisin vaihtoehto. Nastarenkaat tuovat kaivattua pitoreserviä vaativilla keleillä, kun pito vaihtelee liukkaasta jäästä sohjoiseen tienpintaan. Kun autosta puuttuu viimeisin turvatekniikka, on nastarengas lyhyen jarrutusmatkansa ansiosta myös varmempi valinta.

Varman päälle pelaava valitseekin nastarenkaat, sillä jarrutusmatka etenkin jäisillä teillä on merkittävästi kitkarenkaita lyhyempi. Mitä liukkaampi keli, sitä todennäköisemmin onnettomuusautossa on kitka- kuin nastarenkaat. (VTT, 2014)."
VALLU ON PARAS!
korsteeni
Viestit: 3568
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Olikos tuo se nimenomainen VTT:n "testi" jossa kitkarenkaina puhuteltiin nastarenkaita joista nastat poistettu? Ja muutenkin onnettomuusotanta 80-90 luvulta...
kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Kuinkahan moni teistä kitkojen vastustajista on ajanut kitkoilla??? Tuntuu siltä ,ettei kovinkaan moni. Kirjoitatte periaatteesta ko olette joskus ammoisina aikoina ajelleet kesäkummeilla läpi vuoden. Ainoastaan täydellinen tietämättömyys asiasta tekee asaintuntijan..... niinko taksimiähet:lol:
takana loistava tulevaisuus
EKo
Viestit: 4491
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

kokastelija kirjoitti: Su Loka 20, 2019 9:03 pm Kuinkahan moni teistä kitkojen vastustajista on ajanut kitkoilla??? Tuntuu siltä ,ettei kovinkaan moni. Kirjoitatte periaatteesta ko olette joskus ammoisina aikoina ajelleet kesäkummeilla läpi vuoden. Ainoastaan täydellinen tietämättömyys asiasta tekee asaintuntijan..... niinko taksimiähet:lol:
Varmaankin aika harva. Sen lisäksi näissä 'kitkoilla ei pysy tiellä'-kommentoijissa on ainakin yksi trolli.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Superdextaaja
Viestit: 12927
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kitkatrollit täällä on nyt enemmistönä olleet. On täysin vastuutonta yrittää kehua noita nastarenkaiden veroisiksi ja jopa paremmiksi. Itse ajoin kitkarenkailla paljon eri autoilla pikkuautoista isoon pakuun jo 90-luvun alusta ja T4 Syncrossakin oli kymmenkunta vuotta sitten niin pitkään, kunnes se lähti uudet kitkat alla alamäessä pulkaksi. Laittoi nastarenkaat, niin eipä ollut samoja ongelmia eikä tarvinnut tempaista ratista enää koskaan penkalle pitojen hävittyä lumella ja jäällä joskus totaalisesti, kuin vesiliirrossa. Siinä ei auta mitkään jarrujen pumppaukset tai moottorilla jarruttamiset, kun liuku ilman mitään pitoa alkaa. Vähän kuin nappaskengällä liukastuessa lumisella tai jäisellä pinnalla. Vähän aikaa liukkaalla kenkäkin pitää ja sitten täysi nolla ja takaraivo on jäätä päin. Nastat avittaa noissakin oleellisesti.
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8134
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

pitojen hävittyä lumella ja jäällä joskus totaalisesti, kuin vesiliirrossa.
Mitä ne nastat lumella auttaa?
pitää ja sitten täysi nolla
Ei voi olla, ellet ole nostanu rengasta ilmaan!

Nuo kitkakumeilla varustetut kotiin jätetyt autot ilmeisesti seikkailee pihoilla ja parkkikisilla jäätikkökelillä iteksee, mihin sattuu tuuli kuljettamaa, jos kerran pito täysin nolla jäätiköllä!?
Superdextaaja
Viestit: 12927
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Jäi sellainenkin tapaus mieleen 2008 vuodelta tutun taksimiehen pienoislinja-auton kyydissä. Uusi Transit varustettu siis noin 14 hengen kuljetukseen linja-autotyyppisesti kitkarenkaat alla ja sillä oltiin tuon kokoisen seurueen kanssa viikko kiertelemässä Lapissa erinäisiä paikkoja. Jossain jo Kajaanin pohjoispuolella yritettiin jäisellä tiellä kääntyä huoltamon pihaan ja auto jatkoikin matkaa matkavauhdilla risteyksen ohi jarrutuksista huolimatta. Oli sen verran hyvät luistonesto-ohjelmat jo autossa, ettei antaneet kitkojen luistaa niin matka vain jatkui jarrut pohjassa pitkälle risteyksen ohi. Eli ei noiden kanssa pidä mennä luottamaan myöskään luistonestojärjestelmiin ja abs-jarruihin.
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8134
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Jossain jo Kajaanin pohjoispuolella yritettiin jäisellä tiellä kääntyä huoltamon pihaan ja auto jatkoikin matkaa matkavauhdilla risteyksen ohi jarrutuksista huolimatta.
Kuskissahan ei tietysti ollu mitää vikaa, vaan renkaissa!? :roll:
Noin voi käydä nastoillakin, jos ulosmitataa senhetkiset tieolosuhteet ja nopeus!
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Superdextaaja kirjoitti: Ma Loka 21, 2019 10:37 am Jäi sellainenkin tapaus mieleen 2008 vuodelta tutun taksimiehen pienoislinja-auton kyydissä. Uusi Transit varustettu siis noin 14 hengen kuljetukseen linja-autotyyppisesti kitkarenkaat alla ja sillä oltiin tuon kokoisen seurueen kanssa viikko kiertelemässä Lapissa erinäisiä paikkoja. Jossain jo Kajaanin pohjoispuolella yritettiin jäisellä tiellä kääntyä huoltamon pihaan ja auto jatkoikin matkaa matkavauhdilla risteyksen ohi jarrutuksista huolimatta. Oli sen verran hyvät luistonesto-ohjelmat jo autossa, ettei antaneet kitkojen luistaa niin matka vain jatkui jarrut pohjassa pitkälle risteyksen ohi. Eli ei noiden kanssa pidä mennä luottamaan myöskään luistonestojärjestelmiin ja abs-jarruihin.
Ei pidä luottaa ihmisiin eikä tekniikkaan.
Tuo tilanne kuulostaa siltä, että kuljettaja ei ole osannut lukea keliä. EI kai se renkaiden vika ole jos kuljettaja tekee virheen.
Olikos täällä joku väittänyt kitkaa paremmaksi kuin nasta kaikissa olosuhteissa? Jäällähän niiden pito ei ole parempi.
Täällä on mielestäni kerrottu, että kitkarenkaillakin voi ihan menestyksekkäästi ajella suomen talvikeleillä. Sehän ei vissiin riitä.
Mutta sellaisen väitteen olen nähnyt, että kitkalla ei ole mitään pitoa.
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja poweri »

On tainnu dextarin transit bussin kuskikin istua hullussa porossa yhtä kauan kuin matkustajat....eihän tollanen matkavauhtia liittymän ohi ajaminen ole mitenkään mahdollista.
Suosittelen edelleen neurologisia tutkimuksia jos tuollaista rupee sattuu, yksikin tollanen pimeähetki voi aiheuttaa täysin ulkopuolisen vakavan loukkaantumisen tai jopa menehtymisen.
EKo
Viestit: 4491
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Minä jättäisin erään keskustelijan kommentit ihan omaan arvoonsa, kun niistä näkee otsallaankin sen, että kuinka paikkansa pitäviä ne ovat. Motiivi on ihan jokin muu kuin rengaskeskustelu.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Superdextaaja
Viestit: 12927
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kuski oli ja on edelleen varmaan ammattimaisempi kuin täällä yksikään. On ollut turistibussia ja henkilöautotakseja ja vaikka mitä. Keli ja tie oli jotakuinkin samanlainen kuin luistimilla tien päällä videoilla. Ajonvakautusjärjestelmät auttoivat ehkä autoa pysymään tiellä jonkin verran mutta suoraan ajossa ei huonoissakaan renkaissa ole pito-ongelmia hallitusti ohjausliikkeitä ja hitaita jarrutuksia tehden. Heti kun tarvitsee tehdä jotakin äkkinäisempää käy kitkarenkailla tuollaisilla teillä huonosti. On kitkarenkaat toki kehittyneet viimeisen kymmenen vuoden aikana mutta niin ovat nastarenkaatkin. Ainut mikä kitkarenkaista silti puuttuu edelleen on pidon varmistaminen jokaikisellä mahdollisella ja kuviteltavissa olevalla tiepinnalla metallisella nastalla.
Ilman nastoja ei abs-jarruistakaan ole paljon apua auton pysäyttämiseen noilla em. tiepinnoilla.
Tekemällä virheistä oppii.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Sen verran on tuota ajokokemusta isoilla autoilla joissa on ollut edessä nastarenkaat vaikka suurin osa talviajoista ajelinkin nastattomilla renkailla. Sen missä ne nastat auttoi huomattavasti oli mm. ympyrät jotka oli kiillottuneet todella liukkaiksi ja niissä ei tahtonut nastattomat renkaat saada mitään otetta vaan auto puski suoraan, automaattilaatikollisella ajokilla vielä rajummin. Ja ei, vauhtia ei ollut edes jalankulkijan etenemää vauhtia! Tuo ei sinällään ollut ongelma kun oli tieto siitä liukkaudesta. Joskus vaan tuli kuitenkin liukkaus yllätyksenä. :( Toinen tilanne oli kun linja-autolla meni pysäkille joka oli huonon aurauksen ja talvihoidon johdosta liukas ja lisäksi kalteva sinne ajoradan suuntaan. Vaikka sai auton pysähtymään, niin se saattoi "kimmota" siitä polanteen päältä yllättäen sivusuuntaan. Tätä tilannetta en ainakaan muista että nastoilla varustetuissa autoissa olisi tapahtunut. Se että ne nastat ei tahtoneet koko talvea pysyä ja menettivät otettaan talven aikana. Tosin kilometrejä kertyi talvessa n. 50 000 - 70 000 km. Mutta ei tämäkään muuta mitään, ne ajaa kitkoilla jotka niillä arvelevat pärjäävänsä, ja minä ajelen nastarenkailla varustetulla ajopelillä jos vaan saan asian omalla kohdalla päättää. Enkä nyt ymmärrä miksi tämä asia pitää vääntää ja vängätä kun ei mikään muutu kuitenkaan. Tämä nyt riittäköön minun osalta, ellei jotain mullistavaa jatkossa aiheesta ilmene. Jatkakaa, mutta edes jotenkin asiallisesti. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
LasseE
Viestit: 975
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Superdextaaja kirjoitti: Ma Loka 21, 2019 10:37 am Jäi sellainenkin tapaus mieleen 2008 vuodelta tutun taksimiehen pienoislinja-auton kyydissä. Uusi Transit varustettu siis noin 14 hengen kuljetukseen linja-autotyyppisesti kitkarenkaat alla ja sillä oltiin tuon kokoisen seurueen kanssa viikko kiertelemässä Lapissa erinäisiä paikkoja. Jossain jo Kajaanin pohjoispuolella yritettiin jäisellä tiellä kääntyä huoltamon pihaan ja auto jatkoikin matkaa matkavauhdilla risteyksen ohi jarrutuksista huolimatta. Oli sen verran hyvät luistonesto-ohjelmat jo autossa, ettei antaneet kitkojen luistaa niin matka vain jatkui jarrut pohjassa pitkälle risteyksen ohi. Eli ei noiden kanssa pidä mennä luottamaan myöskään luistonestojärjestelmiin ja abs-jarruihin.
Ehdotapa kiireesti jonnekin tieliikennevirastoon, että asentavat jo tänne Joensuun korkeudelle lisäkyltit, joissa kielletään kitkarenkailla ajaminen. Kun ei me muuten täällä pärjätä saati ymmärretä asiaa..
Itsekin olen varmaan epähuomiossa ajellut huomattavasti etelämpänä kuin maisemat antaa ymmärtää monta talvea kitkoilla ilman ongelmia.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Omat kokemukset ABS-jarruista on, että ne ei liukkaalla lyhennä jarrutusmatkaa, mutta ohjattavuus säilyy. Joskus kun abs aktivoituu heti niin kokeilen uudestaan siten, että ei aktivoudu ja hidastuu paremmin. Hätätilanteessa tietty ei oo aikaa alkaa kokeilemaan vaan painetaan poljin pohjaan ja ohjataan tarpeen mukaan.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

jussi77 kirjoitti: Ma Loka 21, 2019 1:53 pm Hätätilanteessa tietty ei oo aikaa alkaa kokeilemaan vaan painetaan poljin pohjaan ja ohjataan tarpeen mukaan.
Noin teoriassa, käytännössä menee usein vaan niin että jarru pohjaan ja silmät kiinni ja odotellaan ……...
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Ajomies kirjoitti: Ma Loka 21, 2019 1:57 pm
jussi77 kirjoitti: Ma Loka 21, 2019 1:53 pm Hätätilanteessa tietty ei oo aikaa alkaa kokeilemaan vaan painetaan poljin pohjaan ja ohjataan tarpeen mukaan.
Noin teoriassa, käytännössä menee usein vaan niin että jarru pohjaan ja silmät kiinni ja odotellaan ……...
Toivottavasti ei noin. Kannattaa niitä hätäjarrutuksia harjoitella jossain. Itse ainakin teen täysjarrutuksia lähes päivittäin ja kokeilen miten jarrut pelaa ja talvella saapi tietää millainen jarrutuspito on. En tietty tee jos joku ajaa perässä vaan turvallisesti sopivassa paikassa. Aamuneljältä ei ole paljoa kulkijoita ja voi rauhassa tehdä moisia. Ohjautuvuuden kokeilua on hikan hankalampi tehdä täysjarrutuksen kanssa yleisillä teillä, vaatisi tilaa tarpeeksi. Kun pääsisikin avoimelle jäälle joskus.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Hsippe ja 59 vierailijaa