Valintani on Kitkarengas
-
- Viestit: 583
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tuosta VTT tutkimuksesta "Jääpitohyväksynnän yhteiskunnalliset vaikutukset", jossa arvioitiin pitäisikö Suomessa olla talvirenkaille jääpitohyväksyntä. Ettei tänne pääsisi tuollaisia Goodride tyyppisiä renkaita:
======
Vuonna 2009 ruotsalaisessa tutkimuksessa tuotiin esille, että jääkeleillä nastarenkaiden käyttö vähentää onnettomuusriskiä 40 %, pohjoismaisten kitkarenkaiden käyttö 32 % ja ns. Keski-Euroopan kitkarenkaiden käyttö vain 20 % kesärenkaisiin nähden (Öberg ja Möller 2009). Riippumattomien testauslaitosten talvirengasteissä on vuosi toisensa jälkeen osoitettu, että pitokykyero eri talvirengasmerkkien välillä voi olla valtava. Esimerkiksi Tekniikan Maailman vuoden 2008 talvirengastestissä oli mukana Suomen maanteilläkin talvirenkaana sallittu Goodride-merkkinen ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettu KeskiEuroopan kitkarengas. Renkaan jarrutusmatka jäällä 50 km/h nopeudesta oli 190 metriä, kun viiden parhaan kitkarenkaan vastaava keskimääräinen tulos oli 61,5 metriä ja viiden parhaan nastarenkaan 52 metriä. Sama Goodride-rengas sai myös jumbosijan Tekniikan Maailman kesärengastestissä (Malmivuo 2011).
======
======
Vuonna 2009 ruotsalaisessa tutkimuksessa tuotiin esille, että jääkeleillä nastarenkaiden käyttö vähentää onnettomuusriskiä 40 %, pohjoismaisten kitkarenkaiden käyttö 32 % ja ns. Keski-Euroopan kitkarenkaiden käyttö vain 20 % kesärenkaisiin nähden (Öberg ja Möller 2009). Riippumattomien testauslaitosten talvirengasteissä on vuosi toisensa jälkeen osoitettu, että pitokykyero eri talvirengasmerkkien välillä voi olla valtava. Esimerkiksi Tekniikan Maailman vuoden 2008 talvirengastestissä oli mukana Suomen maanteilläkin talvirenkaana sallittu Goodride-merkkinen ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettu KeskiEuroopan kitkarengas. Renkaan jarrutusmatka jäällä 50 km/h nopeudesta oli 190 metriä, kun viiden parhaan kitkarenkaan vastaava keskimääräinen tulos oli 61,5 metriä ja viiden parhaan nastarenkaan 52 metriä. Sama Goodride-rengas sai myös jumbosijan Tekniikan Maailman kesärengastestissä (Malmivuo 2011).
======
-
- Viestit: 3590
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Siinä on paljon asiaa talvirengasvalinnoista, tietysti moni nastarengas uskova tuumaa kuin Trump: valeuutisia
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
David Brown 885 -73
Hollola
-
- Viestit: 1870
- Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Sitähän se Anninmiesten aivopesuyritystä, esim. se kuluneen?? (alle 6mm kuviota puukko kyljestä läpi) nastan ja kitkan ero 8% olisivat laittaneet sen nopeutena ja metreinä millä vauhdilla syöksyt suojatielle tai tuuttaat toisen perseeseen. Sitten mitenkä se nasta muka voi repiä asfaltista kivet irti jos se ei kerta mitään pidä ja on vieläpä irronnut, hei haloo miettikää nyt jotain Enempää en edes viitsi luetella "tilastoharhoja" moisesta valeuutisesta, lukekaa itse.
-
- Viestit: 4542
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Hollo oli näköjään enemmän kuin oikeassaC20 kirjoitti:Sitähän se Anninmiesten aivopesuyritystä, esim. se kuluneen?? (alle 6mm kuviota puukko kyljestä läpi) nastan ja kitkan ero 8% olisivat laittaneet sen nopeutena ja metreinä millä vauhdilla syöksyt suojatielle tai tuuttaat toisen perseeseen. Sitten mitenkä se nasta muka voi repiä asfaltista kivet irti jos se ei kerta mitään pidä ja on vieläpä irronnut, hei haloo miettikää nyt jotain Enempää en edes viitsi luetella "tilastoharhoja" moisesta valeuutisesta, lukekaa itse.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 1869
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Erittäin hyvin sanottu siellä takana. Niitä nastarenkaan haittojakin toki voisi vähentää kun alettaisiin lyömään vaikka sakkoa kouraan urissa hankaajille, olisipa helppo tulonlähde urapaikkauksiin ja alkaisi se tien kunto kiinnostaa myös loppua 90% rattimestareista.Hollo kirjoitti:Siinä on paljon asiaa talvirengasvalinnoista, tietysti moni nastarengas uskova tuumaa kuin Trump: valeuutisia
-
- Viestit: 439
- Liittynyt: Ke Heinä 09, 2014 8:09 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Oli alla mitkä renkaat tahansa ja vuodenaika kesä tai talvi vauhti kelin mukaan. Autoja suistuu raviin sekä kesällä,että talvella kuskin ajovirheen seurauksena.
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tulleehan niitä kuolonkolareita nastarenkaillekin, kun 90 % autoilijoista ajaa niillä. Tuossa jutussa on sanonta valhe, emävalhe, tilasto enemmän kuin sopiva.Hollo kirjoitti:Siinä on paljon asiaa talvirengasvalinnoista, tietysti moni nastarengas uskova tuumaa kuin Trump: valeuutisia
Todetaan taas, että on toki tosiasia, että kitkarengas on monissa tilanteissa ja pinnoilla nastarengasta parempi. Noissakin sataprosenttisesti kaikissa tilanteissa nastarengas toimii siis myös edes jotenkin. Liukkaimmallakin kuviteltavissa olevalla jääpinnalla siis myös. Samalla pinnalla paraskin kitkarengas pettää sataprosenttisesti, koska ei niissä ole jäähän pystyviä metallisia nastoja.
Kuuluuko Suomessa määrätä talvirenkaaksi sellainen, joka toimii sadassa prosentissa tilanteita niin, että edes jonkinlainen hallintamahdollisuus säilyy vai sellainen, joka toimii 98% tilanteista mutta niillä 2:lla viimeisellä prosentilla eli niillä kaikkein vaarallisimmilla pinnoilla ei toimi ollenkaan?
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 4542
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Pitäisikö Superdextaajan kokeilla itse laadukkaita kitkoja? Monesti mielipide muuttuu siinä vaiheessa ainakin jonkin verran pehmeämmäksi.Superdextaaja kirjoitti:Tulleehan niitä kuolonkolareita nastarenkaillekin, kun 90 % autoilijoista ajaa niillä. Tuossa jutussa on sanonta valhe, emävalhe, tilasto enemmän kuin sopiva.Hollo kirjoitti:Siinä on paljon asiaa talvirengasvalinnoista, tietysti moni nastarengas uskova tuumaa kuin Trump: valeuutisia
Todetaan taas, että on toki tosiasia, että kitkarengas on monissa tilanteissa ja pinnoilla nastarengasta parempi. Noissakin sataprosenttisesti kaikissa tilanteissa nastarengas toimii siis myös edes jotenkin. Liukkaimmallakin kuviteltavissa olevalla jääpinnalla siis myös. Samalla pinnalla paraskin kitkarengas pettää sataprosenttisesti, koska ei niissä ole jäähän pystyviä metallisia nastoja.
Kuuluuko Suomessa määrätä talvirenkaaksi sellainen, joka toimii sadassa prosentissa tilanteita niin, että edes jonkinlainen hallintamahdollisuus säilyy vai sellainen, joka toimii 98% tilanteista mutta niillä 2:lla viimeisellä prosentilla eli niillä kaikkein vaarallisimmilla pinnoilla ei toimi ollenkaan?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Etkö Eko usko, että minulla on ollut useassa autossa (henkilöautoja useampi, paketti-, pikkubussi) jo 90-luvulta lähtien kitkarenkaita ja yleensä ne parhaimmat saatavilla olevat. Olin itsekin vaikuttunut ja erittäin tyytyväinen noihin ja jopa suosittelin niitä muille. Sitten tuli parit tilanteet itselle kohdalle, kun sai kokea ne 2 viimeistä prosenttia kelitilanteista ja kitkarenkaiden pidon totaalisen pitohäviön näissä kuin vesiliirrossa. Yksi pahimpia on, kun on satanut kymmenisen senttiä uutta lunta sopivan nahkeana, tällöin pehmeä liimarengas koppaa lumipatjan alleen ja on hetkessä kuin luistimilla. Toinen on lähes kaikki liukkaan jään ja erityisesti märän jään pinnat. Ei niin minkäänlaista pitoa mutta nastarenkailla sentään vielä ohjauskyky säilyy edes auttavasti. 98 prosenttia talviliikennetilanteista selvittää kitkarenkailla bravuurilla mutta niissä kahdessa viimeisessä ei noilla tee mitään.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 571
- Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
"Aalto-yliopiston tutkimustiedon mukaan hyvä kitkarengas pitää asfaltin päälle kertyneellä kirkkaalla jäällä jopa paremmin kuin nastarengas."
Siinäs kuulitte. Itse olen pärjännyt hyvillä kitkoilla yhtä hyvin tai huonosti kuin ennen nastoillakin, ja tuskin vaihdan enää takaisin nastoihin. Ei mikään rengas muuta talvea kesäksi, se kannattaa muistaa. Paksu sohjo on ehkä pahinta, ei auta nastatkaan mitään jos luistoon lähtee. Vauhti vaan kelin mukaan, ja pitoa välillä tunnustellen. Kokemattomammat kuskit varmaan hyötyykin nastoista, ei siinä mitään. Höyrypäille nyt on sama vaikka millä ajaisivat, ne koheltaa kuitenkin...
Siinäs kuulitte. Itse olen pärjännyt hyvillä kitkoilla yhtä hyvin tai huonosti kuin ennen nastoillakin, ja tuskin vaihdan enää takaisin nastoihin. Ei mikään rengas muuta talvea kesäksi, se kannattaa muistaa. Paksu sohjo on ehkä pahinta, ei auta nastatkaan mitään jos luistoon lähtee. Vauhti vaan kelin mukaan, ja pitoa välillä tunnustellen. Kokemattomammat kuskit varmaan hyötyykin nastoista, ei siinä mitään. Höyrypäille nyt on sama vaikka millä ajaisivat, ne koheltaa kuitenkin...
-
- Viestit: 1114
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Aalto yliopiston tutkimuksilla voi kirjaimellisesti pyyhkiä persettä. Joka ikinen rengasvalmistajakin kumoaa tuollaisen väitteen. Kukaan ei voi olla niin idiootti, että väittää kitkarenkaan toimivan kirkkaalla jäällä paremmin kuin nastarengas. Siinä nastarenkaassakin on lamellirakenne ihan kuin kitkoisakin ja lisäksi jäähän uppoava nasta.
Ihan kuten tuolla aiemmin Nokian rengastesitissä kuvattiin, auto törmää samalla nopeudella ajettaessa kolmenkympin nopeudella kohteeseen jos verrokkina on nastarenkain varustettu auto. Nuo prosentit ovat kanssa yhtä humpuukia. Ihminen voi kuolla vain kerran ja jos se yksi olkoompa prosentti tai promille sattuu omalle kohdalle niin henki menee vaikka 99,9% ajosta on mennytkin hyvin.
Kitkarenkaat on autoilijan kannalta tehty kompensoimaan persaukisuutta kun ei ole varaa ostaa autoa jossa on äänieristys pitää kikkailla kitkoilla, että voi uskotella itselleen ajavansa "premiumilla".
Ihan kuten tuolla aiemmin Nokian rengastesitissä kuvattiin, auto törmää samalla nopeudella ajettaessa kolmenkympin nopeudella kohteeseen jos verrokkina on nastarenkain varustettu auto. Nuo prosentit ovat kanssa yhtä humpuukia. Ihminen voi kuolla vain kerran ja jos se yksi olkoompa prosentti tai promille sattuu omalle kohdalle niin henki menee vaikka 99,9% ajosta on mennytkin hyvin.
Kitkarenkaat on autoilijan kannalta tehty kompensoimaan persaukisuutta kun ei ole varaa ostaa autoa jossa on äänieristys pitää kikkailla kitkoilla, että voi uskotella itselleen ajavansa "premiumilla".
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
-
- Viestit: 571
- Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
"Autonvalmistajat eivät suunnittele autojaan nastarenkailla ajettaviksi. Hyvä auto ei ole enää hyvä ajettava nastarenkailla. Suurin osa kitkarenkaat valitsevista ei teekään valintaansa ympäristösyistä, vaan haluaa täysin itsekkäästi parempaa ajettavuutta ilman nastojen ropinaa. "
Minusta tämä pitää aika hyvin paikkansa. Ja noilla rengastesteilläkin voi pyyhkiä mitä haluaa, ne tehdään aina uusilla renkailla (ja joskus vieläkin paremmilla...), erot käytännössä on pienemmät kun rengas ja nastat kuluu.
Minusta tämä pitää aika hyvin paikkansa. Ja noilla rengastesteilläkin voi pyyhkiä mitä haluaa, ne tehdään aina uusilla renkailla (ja joskus vieläkin paremmilla...), erot käytännössä on pienemmät kun rengas ja nastat kuluu.
-
- Viestit: 571
- Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Sähkömasinisti kirjoitti:Aalto yliopiston tutkimuksilla voi kirjaimellisesti pyyhkiä persettä.
Yliopistojen tutkimukset kuitenkin perustuu johonkin mitattuun tietoon, varmaan toisin kuin esim. täällä esitetyt vahvat mutut ja essonbaarin perimätiedot vuodelta -72. Ennen oli kuitenkin nastaulkonemat isoja ja kitkat vasta kehityksensä alussa, nyt on toisinpäin. Kannataa välillä päivittää tietonsa nykyaikaan...
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tänään taas nasahti nasta keskelle tuulilasia. Pieni jälki tuli, tuskin halkeaa eikä lasikaan uus ole mutta tympiihän tuo. Kesärengaskeli. Ja sitten kun kattoo niitä kohta 10 senttisiä uria niin työntäkää ne nastarenkaat nyt oikeasti vaikka laituriin kiinni suojaksi.
Ja sitten toinen mikä mua kovasti ihmetyttää on se, kun laitettiin syksyllä yhteen autoon vanhat hakkapeliitat. No kaikkihan sen tietää että 15 vuotta vanhoilla nastarenkailla ei tee yhtään mitään, mutta kun kaikki nastat on tallella ja töröttää pitkällä niin miksei niissä ole minkäänlaista pitoa? Onko se metallinen nasta pehmentynyt samalla kun kumi on kovettunut?
Ja sitten toinen mikä mua kovasti ihmetyttää on se, kun laitettiin syksyllä yhteen autoon vanhat hakkapeliitat. No kaikkihan sen tietää että 15 vuotta vanhoilla nastarenkailla ei tee yhtään mitään, mutta kun kaikki nastat on tallella ja töröttää pitkällä niin miksei niissä ole minkäänlaista pitoa? Onko se metallinen nasta pehmentynyt samalla kun kumi on kovettunut?
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tuossa on tekstiä, jossa ollaan kanssani samaa mieltä, mutta ilmeisesti sittenkin kuitenkin valeuutisia?:
Rengastesteissä jarrutetaan siellä, missä kukaan ei jarruta
Suomessa noin kahdeksan autoilijaa kymmenestä ajaa nastoilla. Pohjoisessa nastarenkaita käytetään eniten, Uudellamaalla selvästi vähemmän.
Kuluttajat valitsevat renkaansa usein lehtien rengastestien innoittamana tietämättä, että testit eivät kerro paljoakaan todellisista liikenneolosuhteista. Renkaiden testimenestyksen väliset erot ovat aika toisarvoisia, kun tien päällä suurta osaa renkaista on huonossa kunnossa.
Jos autosta löytyy rengas, jossa ei ole jäljellä yhtään ehjää nastaa, on ihan sama, onko kyseessä joskus ollut testivoittaja.
Nastarengasvalmistajat optimoivat renkaansa paljaan jään täysjarrutukselle. Vastaavia tieolosuhteita ei kuitenkaan juuri ole. Todellisessa liikenteessä turvallisuus on ennen kaikkea muita tekijöitä kuin nastoja renkaissa.
Suomessa on kymmeniä tuhansia autoilijoita, jotka ajavat niljakkailla sivuteillä ja tarvitsevat nastoja tai ainakin kokevat olonsa turvallisemmaksi ajamalla nastarenkailla.Sitten on parisen miljoonaa, joilla todellisuutta on jatkuva asfalttiajo korkeamman tienhoitoluokituksen teillä
Asfaltti tekee nastoista nopeasti lopun. Autoilijalle voi tulla yllätyksenä, kun liukkaassa paikassa kallis nastarengas ei sitten pidäkään.
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
David Brown 885 -73
Hollola
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Mistä tiedät että se oli nasta, jos ei kerran jääny siihen lasiin törröttämää??8400 kirjoitti:Tänään taas nasahti nasta keskelle tuulilasia. Pieni jälki tuli, tuskin halkeaa eikä lasikaan uus ole mutta tympiihän tuo.
kaikki nastat on tallella ja töröttää pitkällä niin miksei niissä ole minkäänlaista pitoa? kumi on kovettunut?
Nastarenkaan pito perustuu myös kumin pitoon, ei pelkästään nastan, ja nasta pitää vaan jäällä, ei missää pehmeällä lumipolanteella.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
"Rengastesteissä jarrutetaan siellä, missä kukaan ei jarruta"Hollo kirjoitti:Tuossa on tekstiä, jossa ollaan kanssani samaa mieltä, mutta ilmeisesti sittenkin kuitenkin valeuutisia?:Rengastesteissä jarrutetaan siellä, missä kukaan ei jarruta
Jos autosta löytyy rengas, jossa ei ole jäljellä yhtään ehjää nastaa, on ihan sama, onko kyseessä joskus ollut testivoittaja.
Nastarengasvalmistajat optimoivat renkaansa paljaan jään täysjarrutukselle. Vastaavia tieolosuhteita ei kuitenkaan juuri ole. Todellisessa liikenteessä turvallisuus on ennen kaikkea muita tekijöitä kuin nastoja renkaissa.
Missä rengastestissä pitäisi sitten jarruttaa?
"...jossa ei ole jäljellä yhtään ehjää nastaa..."
Eikö sama koske kitkaakin? Eli edellisenä kesänä pilalle ajettu?
"Nastarengasvalmistajat optimoivat renkaansa paljaan jään täysjarrutukselle"
Tuota en kyllä aivan vähällä usko ilman todisteita.
"Todellisessa liikenteessä turvallisuus on ennen kaikkea muita tekijöitä kuin nastoja renkaissa."
Täysin samaa mieltä. Ja lisäksi sitä mieltä, ettei nastat vähennä turvallisuutta.
Kuitenkin hyvä kitkarengas on parempi kuin huono nastarengas.
Myöskin, että pohjois-Suomessa on erilaiset olosuhteet kuin lounais-Suomessa.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma Heinä 25, 2016 8:14 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
*** Näinhän se on nastarengas on talvirenkaitten hybridi. On sekä kitkarenkaan ominaisuuksia sekä turvallista jääpitoa nastoilla. Kaikki muu on saivartelua
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tarkka näkö, kun tuollaisen kerkeää havaitsemaan8400 kirjoitti:Tänään taas nasahti nasta keskelle tuulilasia. Pieni jälki tuli, tuskin halkeaa eikä lasikaan uus ole mutta tympiihän tuo. Kesärengaskeli. Ja sitten kun kattoo niitä kohta 10 senttisiä uria niin työntäkää ne nastarenkaat nyt oikeasti vaikka laituriin kiinni suojaksi.
Viime viikolla näin, kun joku osui tuulilasiin. Olin juuri ohittamassa rekkaa, pyöreä tunnistamaton esine. Arvioisin halkaisijaksi 1-2cm. Ja veikkaan että oli kivi.
Laiturin suojana nastarenkaat ovat huonot, naarmuttavat venettä.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], farmeri, getty, Google [Bot], Saapiska, Tessu85 ja 75 vierailijaa