Massey ferguson 4wd välitykset

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

palaj
Viestit: 125
Liittynyt: Su Maalis 25, 2007 1:02 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja palaj »

Mittaus oli kyllä lähinnä semmoinen suuntaa antava. Pistin teipin palan eturenkaaseen, merkki maahan ja ajoa renkaan kierroksen verran, sitten matkan mittaus. Täytynee tehdä tarkempi mittaus ennenkuin rengaskaupoille lähden.
MF 590 turbo
IH 585 xl
BM-Volvo SM-460 (Pikku-Nalle)
Sampo 10
Yrjö
Viestit: 1481
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Tarkemmin en MF etuakselin tasauspyörästön rakennetta tai lukkoa tiedä. Mutta jos normi tasaus pyörästö niin pitäis katsoa sutiminen molemmista renkaista. Sillä jos vain toinen renkaista sutii niin niin nopeus ero on kaksin kertainen. Toisen renkaan kulkiessa ok matkan.
Kubota B 5001 DT
Lemmy
Viestit: 2077
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Lähde:
http://www2.masinistit.com/keskustelupa ... s&start=20

Lainaus:
"ViestiKirjoittaja MFV8 » Ma Helmi 09, 2009 9:52 pm

Napavälityksiä:
185, 265, 675 =3.14
690 =4.24
699 =4.8
Nämä on 185:n esitteen ja Pellervon oppaan mukaan.

13,6-38 renkailla 675:n huippunopeus on 37,5 kmh (2350 rpm)
18,4-34 renkailla 690:n huippunopeus on 33,0 kmh (2350 rpm)

Yritin näillä tiedoilla laskea että onko 675 ja 690 samoilla laatikon välityksillä mutta loppui matikkapää kesken. Tasauspyörästön välitys on sama 185/675/690 (=3.46:1).
Mutta veikkaan että 185 SP lootalla on 675:n luokkaa nopeuksissa, tai sitten jotain 675:n ja 690:n väliltä."
Lainaus loppui.

Sitten lisäksi:
Olen ollut uskossa, että tuossa omassa 8-vaihteisessa 590 on planeetan välitys 4,8:1, koska siinä on sellainen isokokoinen kotelo. Tämän huippunopeus on jotain 21 kmh, kun 565 kulkee sen 25 kmh pienemmillä planeetoilla. Tuo 4,8 välitys on ainakin ohjekirjan mukaan MF399, 398 ja joissain 390 yksilöissä. Näissä on mielestäni samanmallinen planeetan kotelo kuin omassa 590. Yleensä 390 planeetan välitys on 3,75:1 ja kotelo on pienempi.

Muokkaus: Lainausta selvennetty. Tuo 590 välitys voi kyll olla ihan muutakin kuin kirjoitin tuossa edellä.
Viimeksi muokannut Lemmy, Ti Touko 03, 2016 10:52 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
palaj
Viestit: 125
Liittynyt: Su Maalis 25, 2007 1:02 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja palaj »

Näitä 590 on kai tehty sitten eri napavälityksillä? Tässä minun verkussa on ihan mittaamalla todettu 3,14:1 välitys. Joskus tuli gps:llä mitattua nopeus, joka pyöri siinä 30 km/h hujakoilla. Traktori on multi power laatikolla ja Ranskassa valmistettu,

Minulla on ollut käsitys, että mp- mallin nopeusero 8-vaihteeseen tulee vaan tuosta mp-pikavaihteesta.

Taitaa 3,14:1 välitys olla nopein näissä isommissa alennusvaihteissa, eli voi unohtaa välityksen muuttamisen planeetan rattaita vaihtamalla.
MF 590 turbo
IH 585 xl
BM-Volvo SM-460 (Pikku-Nalle)
Sampo 10
nixu
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja nixu »

Joko alkoi pyörät vetämään samaa tahtia?
palaj
Viestit: 125
Liittynyt: Su Maalis 25, 2007 1:02 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja palaj »

Nyt on ne 675 banjot työn alla. Tulin siihen lopputulokseen, että on paras vaihtaa banjot, koska rengastuksesta, jolla välitykset saisi kohdalleen, tulisi aika epätasapainoinen.

Olen niitä purkukoneen banjoja purkanut osiin, ja täytyy hommata noihin nyt tiivisteitä, laakereita, ym. osaa. Tätä harrastustoimintaa haittaa etenkin näin keväällä muut työt, mutta eiköhän verkun pyörät saada lähitulevaisuudessa synkronoitua. Kerron täällä sitten lopputuloksen.

Perävälitys muuten on sama tässä minun 590:ssä ja purku 675:ssä. Molemmissa on 11/38 hammasta perän rattaissa.
MF 590 turbo
IH 585 xl
BM-Volvo SM-460 (Pikku-Nalle)
Sampo 10
Lemmy
Viestit: 2077
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Mikä sen 675 planeetan välitys sitten on kun kirjoitit, että 590 on 3,14? 675 pitäisi sitten olla nopeampi välitys.
palaj
Viestit: 125
Liittynyt: Su Maalis 25, 2007 1:02 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja palaj »

Huomenna lasken tuon 675 alennusvaihteen välityksen.

Ei tässä oikein muita vaihtoehtoja ole kuin että tuo planeettavaihteen välitys on nopeampi 675:ssä. Nelivedon pudotuslaatikkoon voima tulee perän rattailta ja perävälitys pitäisi olla sama molemmissa koneissa. Mutta huomenna ollaan viisaampia... tai tyhmempiä.
MF 590 turbo
IH 585 xl
BM-Volvo SM-460 (Pikku-Nalle)
Sampo 10
nixu
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja nixu »

Minun laskin kertoo että 55/17=3,235. Mistähän tuo 3,14 tulee?
Kai se planeetan välitys on kuitenkin kehän hammasluku jaettuna aurinkopyörän hampailla?
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

Kerroit että varaosan luovuttaja 675 on palovaurioitunut.
Miten pahasti traktori on palanut? Oliko peräkotelon ja banjojen tiivisteet sulanet ja oliko perän öljy minkä näköistä?
stls
Viestit: 1076
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja stls »

Planeettavaihteeseen tarvitaan oma kaava ja se riippuu myös siitä mikä osa on kiinteä. Kehä on tässä tapauksessa kiinteä, joten lasku on helppo: 1 + kehä/aurinkop. Saadaan 4,24, joka tuolla aiemminkin jossain vilahti.
Jos pitää tarkistaa, että palaj laski hammasluvut oikein niin kehäpyörän hammasluku = 2xplaneetta+aurinkopyörä. Eli 2x19+17 = 55, joten oikein meni.
palaj
Viestit: 125
Liittynyt: Su Maalis 25, 2007 1:02 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja palaj »

Tuli aiemmin vakuuteltua, että minun 590 napavälitys olisi 3,14:1, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Töppäsin jotenkin laskiessani planeetan kierroksia ja välitys on juuri tuo 4,24:1 jonka stls laskukaavalla osoitti. Pahoitteluni tästä väärän tiedon jakamisesta.

Nyt laskin tuon 675 planeetan välityksen joka on 3,14:1. Nopeusero pyörien välillä tulee jokatapauksessa eri napavälityksestä ja saan nopeuseron korjattua noilla 675 navoilla.

Palovaurio koneen osat ovat olleet ihan siedettävässä kunnossa. Tiivisteet on kovettuneet lämmön vaikutuksesta, mutta ei kuitenkaan ole sulaneet tai hiiltyneet. Öljyt on pysyneet koneen sisällä, mutta tummuneet jonkinverran.
Napojen rattaat ei ole muuttaneet väriään. Ainoastaan öljypinnan yläpuolella olleet osat on saaneet vähän tummempaa sävyä pintaan, mutta ei noissa sinistymisen merkkejä ole. Muutaman laakerin napoihin varalta vaihdan, ettei ihan heti tarvitse alkaa laakeriremonttia sitten tekemään. Maalipintakin on paikoitellen säilynyt, että ei lämpö ihan totaalista tuhoa ole tehnyt. Eihän sitä voi varmuudella tietää, kestääkö osat käyttöä, mutta tämä nyt on tämmöistä harrastustoimintaa ja vaihdetaan sitten osia jos ei kestä.
MF 590 turbo
IH 585 xl
BM-Volvo SM-460 (Pikku-Nalle)
Sampo 10
palaj
Viestit: 125
Liittynyt: Su Maalis 25, 2007 1:02 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja palaj »

Nyt pitäisi saada vaihdettua napojen uloimmat stefat. Planeettavaihde tuntuu olevan todella lujasti kiinni napa-akselissa. Muinoin olen vaihtanut 590 ja 165 verkujen stefat, eikä niiden planeetat olleet noin tiukassa.

Tein ulosvetäjän tunkista, kierretangosta ja metallilevystä. En uskalla 20 tonnin tunkista kuitenkaan ottaa kaikkea voimaa irti, kun tuntuu että jotakin muuta kyllä hajoaa ennenkuin akseli lähtee irtoamaan. Pajavasaralla annoin iskuja samalla kun tunkki oli jännityksessä, ei auttanut sekään.

Mitenkäs olette toiset masinistit saaneet stefat vaihdettua? Outoa vaan, kun aikaisemmin olen saanut akselit purettua ilman ulosvetäjää ja nämä 675 akselit on tolkuttoman tiukasti kiinni.
MF 590 turbo
IH 585 xl
BM-Volvo SM-460 (Pikku-Nalle)
Sampo 10
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

Tuollaisen pyörännavan pitäisi purkeentua kohtuullisella voimalla.
Tarkista että pyörännavasta planeettapyörästölle tuleva vetoakseli ei oo lukittu mitenkään
planeettapyörästöön. Eikä navassa oo mitään laakereita paikoillaan pitäviä lukituksia.
Mf 590 ohjekirjan räjäytyskuvissa navan akselilla näkyy pulttikiinnitteinen laippa, laakeri,
stefa ja joku levy. Olisiko se lukitusprikka?

Luulisi kaikkien Massikoiden, jossa taka-akselissa on erillinen napa planeettapyörästöllä,
purkeentuvan samalla tavalla kuin Mf 590 ja 165 Verkujen taka-akselin navat.

Vielä Mf 590 nopeudesta.
Meillä on Mf 590 joka kulkee suunnilleen 21 km/h.
Onko jossain päin Eurooppaa traktorin suurin sallittu nopeus ollut aikanaan 20 km/h?
Vai miksi tuollainen hemmetin hidas traktori on tehty?
palaj
Viestit: 125
Liittynyt: Su Maalis 25, 2007 1:02 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja palaj »

Lähtihän se planeetta lopulta irtoamaan, kun vaan tunkkiin pumppasi riittävästi painetta. Oli kyllä tosi tiukassa. Luulisi ettei tuommoisen pooriakselin tarviisi ihan noin tiukka olla. Kasaamisvaiheessa täytyy varmaan antaa toholla lämpöä planeetalle ja akseli pakastimeen jäähtymään.
MF 590 turbo
IH 585 xl
BM-Volvo SM-460 (Pikku-Nalle)
Sampo 10
palaj
Viestit: 125
Liittynyt: Su Maalis 25, 2007 1:02 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja palaj »

Nyt on viimeinkin välitykset kohdallaan verkussa. Nopeutta tuli mukavasti lisää, gps näytti koeajolla 38km/h /2300rpm. :D
Neljäkymppiä varmaan menee rikki maksimikierroksilla 2350rpm.
MF 590 turbo
IH 585 xl
BM-Volvo SM-460 (Pikku-Nalle)
Sampo 10
Emppu
Viestit: 291
Liittynyt: Pe Maalis 07, 2008 7:54 pm
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja Emppu »

Hieno päätös projektillesi.
Joskus stefan vaihdatin ihan korjaamolla. Päästin sen paketin irti banjosta ja vein autolla laitettavaksi. Korjaaja sanoi että joskus tarvii ihan 50 tn prässiä että se napa lähtee irti. Se ei vissiin ole edes mitenkään muutten siinä kiinni. Sen vuoksi se on tiukassa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Hannu Sakari, jussi77, Majestic-12 [Bot] ja 45 vierailijaa