MF 690 huoltoa ja fiksailua

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Masseyman kirjoitti: Su Syys 08, 2019 10:14 am Osaako joku kertoa onko voimanoton kytkennässä jokin säätö olemassa? Kone sammutettuna menee kivuttomasti päälle, mutta koneen käydessä ahdistaa eikä meinaa kytkeytyä.
Kannattanee tehdä oma ketju tästä?
Ei mitään käryä minulla ja pikaisella googletuksella en vastausta löydä.

Vaihtelin sen pääsylinterin ja alkuperäinen säiliö irtosi ehjänä ja sain paikalleen ehjänä vaikka olikin melko rapea.
Pari päivää meni ihan ok, mutta sitten nesteet pitkin mottorin kylkeä ja maalit irti jne :evil:

Oli sitten korkannut ne kumitiivisteet liitoksista.

Sitten piti ottaa ja tilata Marjakankaalta uusi säiliö kun traktorille tarve ja ei ole aikaa viritellä.
Kultaakin kalliimpi tuo säiliö, mutta jos se nyt toimisi.

Kuva

Kuva
Masseyman
Viestit: 503
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2011 7:01 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Masseyman »

Mikäs tuohon työntövarren yläpuolelle korvakkeisiin kuuluu tulla? Tässä ketjussa oli mainintaa aiemmin, että oli revennyt koko paletti traktorista. Pitäisikö siinä olla osa jotain lukitusmekanismia? Lukituspalat tästä puuttuu kanssa.

Kuva
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Masseyman kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 9:48 pm Mikäs tuohon työntövarren yläpuolelle korvakkeisiin kuuluu tulla? Tässä ketjussa oli mainintaa aiemmin, että oli revennyt koko paletti traktorista. Pitäisikö siinä olla osa jotain lukitusmekanismia? Lukituspalat tästä puuttuu kanssa.

Kuva
Ei mulla vaan tuollasta ole :shock:
Masseyman
Viestit: 503
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2011 7:01 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Masseyman »

Näissä on ilmeisesti vm kohtaisia eroja olemassa kanssa. No, pitää Googletella.
Lemmy
Viestit: 2076
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Masseyman kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 9:48 pm Mikäs tuohon työntövarren yläpuolelle korvakkeisiin kuuluu tulla?
:lol: :lol: Siihen kuuluu tulla kolmevitosen työntövarsitunnusteluosa. 390 siihen on kiinnitetty venttiilipaketti. Minun 500-sarjalaisissa noita sakaroita sitten taas ei ole.
Masseyman
Viestit: 503
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2011 7:01 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Masseyman »

Tuossa olisi Machistille sisäosia lokarin päälle.
https://www.sjspares.com/products/mudgu ... _6410.html
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Masseyman kirjoitti: La Syys 21, 2019 12:07 pm Tuossa olisi Machistille sisäosia lokarin päälle.
https://www.sjspares.com/products/mudgu ... _6410.html
Ihanan kallista :D
Taidan tyytyä vanhoihin ja toinen puolihan on jo tehty pellistä. Kestää lastenkin istua toisin kuin tuon muovinen.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Pitäs se hydraulinen työntövarsi laittaa, mutta juontokouran kanssa loppuu liitännät.

Jos tällaisen hommaisi
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote ... 1-karainen

Nykyinen kontakin lohkoille menevä tulolinja vedettäisiin traktorista -> P40 venttiilille -> ja sieltä (sarjanipasta) alkuperäiselle kontak lohkolle?
Tuosta lohkosta saisi sitten 2kpl liitäntöjä työntövarrelle ja oman vivun sen ohjaamiseen.

Jos tuon saisi sijoitettua lähelle takalasia, niin voisi myös ulkoa säätää, kun konetta laittaa perään.

Olisi melko edullinen ja helpon kuuloinen toteutus, mutta meneekö käytännössä näin? :roll:
Lynexi
Viestit: 391
Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 8:12 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lynexi »

Laita samantien 2-karainen sinne likelle lasia, niin saat kallistuksenki siihen helpottamaan työkone asennuksia.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Lynexi kirjoitti: Ti Marras 19, 2019 8:49 pm Laita samantien 2-karainen sinne likelle lasia, niin saat kallistuksenki siihen helpottamaan työkone asennuksia.
Totta, olisihan se varalla siinä, vaikka ei heti tarvetta olisikkaan.
Eikä hinta nyt mahdottomasti nousisi.
Lemmy
Viestit: 2076
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Kyllä se noin toimii, tosin uusi pöytä vaatii oman tankkilinjan myös. Laittaisin vaikka T-liittimellä sen Kontakin tankkilinjaan.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Lopultakin sai aikaiseksi vaihdella nuo pallot :mrgreen:
Tai johan tässä on muutama viikko mennyt, kun tuon tein.

Nokkaa ylös ja pukit alle, niin pääsi kääntelemään renkaita.

Kuva

Vanhat pallot irtosi nätisti ja olihan ne niin lopussa, että ihme kun kestivät kasassa.

Kuva

Uusiin laittelin heti rasvanipat ja laadukasta vaseliinia täyteen. Yllättävän vähän oli rasvaa, joten ihan paikallaan oli.

Kuva

Ohjaus sylinterin pää oli kaikkein hankalin, kun se oli hieman vääntynyt. Ei meinannut vanha irrota ja uusi mennä paikalleen.
Piti käyttää voimaa, kun ei ollut aikaa alkaa korjaamaan kierteitä jne. Piti samana iltana saada jo liikenteeseen.
Jämäkästi se tuntuu olevan kuitenkin paikallaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kasatessa piti irroittaa renkaat kun pallonivel pyöri ympäri ja pulttipyssy ei sopinut väliin.
Rengas pois ja pääsi pulttipyssyllä täryyttämään mutterit kiinni.

Kuva

Kuva

Kuva

Välykset katosi melkein kokonaan ja on ihan eri kone nyt ajella :wink:
Lemmy
Viestit: 2076
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Tänään uusin kanssa 390 toisen raidetangonpään. En saanut irti ennen kuin olin hakenut pienen puhalluslampun, jolla lämmitin. Eka lähti sentään nupoutuskolvilla lämmittämällä. Alkoi myös kiristäessä pyöriä tyhjää, kun näissä uusissa varrenpäissä lukitusmutteri on nyloctyylinen. Laitoin sitten vanhat mutterit, joissa sokkalukitus, siis ilman sokkaa. Vaihtaa vaikka sitten kun on istunut kiinni. Ohjausnivel on vaihtamatta, mutta suurin välys sylinterin kiinnityksessä.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16180
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Meirän 399:iin on vaihdettu toissa keväänä kaikki ohjausnivelet, ajossa en kyllä oo huomannut mitään vaikka olivat ihan loppu. Etukuormaaja ja saman kokoiset paripyörät kuin ykkösinäkin on rassaavat paljon niveliä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Matsikka kirjoitti: Pe Joulu 20, 2019 8:36 pm Meirän 399:iin on vaihdettu toissa keväänä kaikki ohjausnivelet, ajossa en kyllä oo huomannut mitään vaikka olivat ihan loppu. Etukuormaaja ja saman kokoiset paripyörät kuin ykkösinäkin on rassaavat paljon niveliä.
Tässä kyllä huomas kun ei meinannu tiellä pysyä.
Viimeksi kun oli joku +2000kg viljaa kärrissä, niin oli melko raskasta ajaa.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Kansiremontin jälkeen tuo savutus oli hetken aikaa kurissa.
Nyt puskee sinistä ja öljyä kuluu. Huohottaakin aika reippaasti.
Kun kansi oli irti, niin katselin että ykkös sylinterissä on melko reippaasti jo olkaa.

Ei kai tässä muu auta kuin miettiä koneen putkitusta. :(

Varmaan nopein homma olisi vaihtaa putket lohkon paikallaanollessa, eli valmiita putkia käyttämällä.
Jos haluaa varman lopputuloksen niin raakaputket ja lohko koneistamolle?

Ongelma tässä on vain se että ei ole kuin yksi traktori ja kovin kauan ei ilman pärjää.

Paljonko muuten tuollainen remontti on tullut maksamaan? Itsellä ei ole tallia missä tuon voisi tehdä, tai talli on mutta siellä on hiekkalattia. Joutuu siis vieraalla teettämään tämän.

käytännössä sinne menee uutta putket/männät/tiivisteet.
Samalla varmaan hyvä vaihtaa kiertokangen laakerit myös ?
Tumppi 865
Viestit: 8138
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Hiekkalattia ei estä koneen korjaamista. Laittaa lautaa, tai vanerilevyä alle, niin liikkuu kone rullilla, kun ensin keula on talutettu edestä pois. Purkaa koneen tyhjäks, ja nostaa lohkon auton kyytii ja vie koneistamolle.
Jos haluaa että koneesta tulee kunnollinen, niin ehottomasti raakaputkilla!
Ei ole kivaa, jos suht kallis remontti tehtynä on edellee öljypoltin!
Tietysti jos ite purkaa vanhat putket pois, ja mittaa että rejät on varmasti pyöreät, niin sitten voi harkita valmiin putken laittoa!?
Kampakseli kannattaa samalla mitata, niin tulee samalla hiottua, jos tarvetta ilmenee.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

On se vaan hankala tuolla alkaa purkamaan.
Sitä hiekkaa on sitten joka paikassa kun se pölisee ja vaikka olisi levyt alla.
Valojakaan ei vielä ole kunnollisia, joten ikävä siellä on rassata.
Lohkon liikuttelukin on vaikeaa, kun ei ole nosturia yms.

Kyselin noita koneistus / osahintoja niin 1500 - 2000e tulisi hintaa + kuljetukset ja työt

alkas tuohon 2000e saada puolikonettakin:
https://www.purkupojat.com/puolimoottor ... 52_527_533

kuulemma tuo lohko on käypäinen öljypumpun/tasapainokoneiston kanssa jossa on 6 pulttinen kiinnitys.
Kuulemma voi olla nelipulttinen ja se tietää lisäkustannuksia.
Miten voin varmistaa kumpi öljypumppu tässä nyt on?

EDIT

Purkupoikien lohko on vain 6 pulttiselle tasapainokoneistolle/öljypumpulle.
valmistenumeron mukaan minulla on 4 bolt?

4bolt Up to engine U880190K

6 bolt From engine U880191K

Minulla on u879671k

Englannista saisi aika edullisesti:
https://www.acornservicestractorparts.c ... ----1.html
Rahti 216e
puolimoottori 1730e
Tuohon lohkoon käy 4 tai 6 pulttinen tasapainokoneisto/öljypumppu.

Mutta mitähän tämä nyt meinaa? eikö tuo originaali nokka käy?
You will need the camshaft as these are based on the late model engine with later camshaft type
Ferkku
Viestit: 5102
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Paljonko sitä öljyä nyt sitten kuluu? Mitenkä käynnistyvyys? Jos ajot jää harrastekäytössä vähiin, niin mahtaako remontti kannattaa. Onko kone saanut kunnolla kenkää viime aikoina? Ettei olis männänrenkaat jumissa. Perkinseissä ei huohotus ja savutus ole vielä välttämättä vaarallista. Silloin kun oli puimurissa tuo kone, niin työnsi koko ajan sinertävää kitkerää savua, mutta öljyä ei syönyt. Ei sille mitään tehty kun pelasi sen 15 v mitä se oli.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Huomasinpa että en ole öljyjä vaihtanut kohta kahteen vuoteen?? Miten lienee viimevuosi jäänytkin välistä.
Olisikkohan ne öljyt jo ohentuneet sen verran että savuttaa siksi herkemmin?

Laitoin STP:n moottorinpesuaineet ja pyörittelin 15min.
Melkosta kuraa sieltä tuli.

Sitten uudet moottoriöljyt (ei yleisöljyä) sisään ja STP:n smoke treatment ihan kokeeksi myös :mrgreen:

Ei se nyt savuta kovinkaan paljoa, mutta etenkin lämpimänä huohottimesta tulee melkoiset usvat/öljynhajut.

Täytynee nyt vaan seurata tilannetta ja tarkkailla öljynkulutusta..

Käyntiin kyllä lähtee todella nätisti.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 57 vierailijaa