MF 690 huoltoa ja fiksailua
- Machist
- Viestit: 672
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Yksi aukesi avaimella, toinen lähti taltalla ja vasaralla.
Kolmas, hitsattu katkesi.
Laippa oli syöpyneempi, mitä luulinkaan. On tullu ehdotuksia kuparisilikoonista ja pakoputken asennustahnasta.
Epäilenpä saako tuosta tiivistä? Etenkin jos uuden saa kohtuu hintaan.
Liekkö tämä nyt sopiva? http://www.traktoritjavaraosat.fi/exhau ... 90150.html
Tuo ylempi "mutkapätkä" menee vielä kun vähän hioo laippaa ja asennustahnaa väliin.
Kolmas, hitsattu katkesi.
Laippa oli syöpyneempi, mitä luulinkaan. On tullu ehdotuksia kuparisilikoonista ja pakoputken asennustahnasta.
Epäilenpä saako tuosta tiivistä? Etenkin jos uuden saa kohtuu hintaan.
Liekkö tämä nyt sopiva? http://www.traktoritjavaraosat.fi/exhau ... 90150.html
Tuo ylempi "mutkapätkä" menee vielä kun vähän hioo laippaa ja asennustahnaa väliin.
- Machist
- Viestit: 672
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Puhdistuksen jäkeen se ei näytäkkään niin pahalta. paitsi tuo lovi.
Jos saan nuo pinnapultit irti, niin kokeillaan elvyttää.
Tarttuskohan tuohon syöpyneeseen loveen hitsaus mikillä? jos ihan vähän saisi täytettä.
Sitten olisi mahdollista että tiiviste voisi pitää..
Jos saan nuo pinnapultit irti, niin kokeillaan elvyttää.
Tarttuskohan tuohon syöpyneeseen loveen hitsaus mikillä? jos ihan vähän saisi täytettä.
Sitten olisi mahdollista että tiiviste voisi pitää..
-
- Viestit: 6512
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
pultit pois ja hioo rälläkällä kirkkaaks sit migillä tavaraa jos tarvii ja hionta niin tasaikseksi kun saa. uudet pinnapultit ja tiiviste. väliin vielä jotain pakoputki massaa niin eiköhän pidä.
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Ei noilla hinnoilla oikein kannata koittaa tuollaisia korjata, aikaa menee ja taas hetkenpäästä supsuttaa. Mahtaako tuollaiseen hiiltyneeseen valuun saada hitsattuakaan yhtään
-
- Viestit: 375
- Liittynyt: La Tammi 19, 2013 9:39 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Käytä jossain nauhahioma koneella ,jos ei itellä ole tulee hyvä eikä tartte täytellä.
-
- Viestit: 2018
- Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
- Paikkakunta: Teuva
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Eihän tuo tarvitse kuin lamellilaikalla silittelyn ja pinnapultit+ tiivisteen.
Useammankin nevakoneen turbon laipan olen oikaissut isolla hiomalaikalla ja tähän mennessä on ainakin onnistunut.
Migillä täyttö tuskin onnistuu, mutta tosi masinistihan kokeilee sitäki josko se vaikka tällä kertaa tarttuisikin
Useammankin nevakoneen turbon laipan olen oikaissut isolla hiomalaikalla ja tähän mennessä on ainakin onnistunut.
Migillä täyttö tuskin onnistuu, mutta tosi masinistihan kokeilee sitäki josko se vaikka tällä kertaa tarttuisikin
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
- Machist
- Viestit: 672
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
forssu kirjoitti:Eihän tuo tarvitse kuin lamellilaikalla silittelyn ja pinnapultit+ tiivisteen.
Useammankin nevakoneen turbon laipan olen oikaissut isolla hiomalaikalla ja tähän mennessä on ainakin onnistunut.
Migillä täyttö tuskin onnistuu, mutta tosi masinistihan kokeilee sitäki josko se vaikka tällä kertaa tarttuisikin
Tätä koetetaan kunhan olisi kelit kohallaan taas.. ei vesisateessa onnistu
Osaako joku sanoa minkä kokoinen tulppa ja millä kierteellä käy tuohon lohkolämppärin paikalle?
Tässähän on kaksi lämmitintä koneen molemmilla puolilla ja toinen on rikki.
Vuotaakin vielä nestettä siitä, joten ajattelin tulpata sen.
Malliksi en kahtaisi ottaa kun on suht tuoreet nesteet sisällä.
-
- Viestit: 6672
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Ne lohkolämmittimen reiät mitkä minä olen nähnyt on olleet ihan ilman jenkoja. Se peltikuppi on siinä vaan puristussovitteella ollut. Voi olla vanhoissa dieseleissä toisinkin.
- Machist
- Viestit: 672
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
IKH:n sivuilta löytyikin tiedot, siinä on näköjään holkki.mauri kirjoitti:Ne lohkolämmittimen reiät mitkä minä olen nähnyt on olleet ihan ilman jenkoja. Se peltikuppi on siinä vaan puristussovitteella ollut. Voi olla vanhoissa dieseleissä toisinkin.
http://www.ikh.fi/fi/calix-lohkolammiti ... son-gre032
- kierre R 3/4"
- holkki 1 1/4"
-
- Viestit: 7530
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Tulekos tuo sinne moottorin takapäähän? No lämmittäähän se vähän sitä neljättä sylinteriä. Laita lohkolämmitin keskimmäiseen pakkasroppuun, niin on jotain hyötyäkin. Niin minulla on kolmessa verkussa.
- Machist
- Viestit: 672
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Takapäässä ne on molemmat.MOP kirjoitti:Tulekos tuo sinne moottorin takapäähän? No lämmittäähän se vähän sitä neljättä sylinteriä. Laita lohkolämmitin keskimmäiseen pakkasroppuun, niin on jotain hyötyäkin. Niin minulla on kolmessa verkussa.
En siis ole asentamassa uutta vaan tulppaamassa vanhaa.
Hyvin tuo tuntu viimetalvena lämmittävän tuolla takanakin.
-
- Viestit: 6672
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Joo, minäkin puhuin "pakkaspropusta" joka siis on koneen kyljessä, jos yleensä onkaan.
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 12:01 am
- Paikkakunta: Joutsa
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Villinä arvauksena siellä olisi 3/4 tuuman putkikierre, kolmen vartin tulppa käy.
Tein äskettäin pojalle sorvilla perkinsin koneeseen pakkasroppuun soviteholkin johon tuli 3/4 tuuman sisäkierre.
Tein äskettäin pojalle sorvilla perkinsin koneeseen pakkasroppuun soviteholkin johon tuli 3/4 tuuman sisäkierre.
Traktorit: MF 135 -67
MF 390-89
IH 674 -78
MF 390-89
IH 674 -78
- Machist
- Viestit: 672
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Muutaman tunnin kävin tänään tappelemassa.
Yksi lähti heti irti kun mutterin hitsasin kiinni.
Seuraava katkesi tiivistepinnan alapuolelta parin yrityksen jälkeen.
Tähän ei myöskään pora meinannut ottaa millään.. oli kovaa
onneks oli yks boschin 20e terä, niin se lopulta lähti puremaan ja syvemmältä oli pehmeä.
Tuo katkennut ei yrittänytkään lähteä, joten poralla..
Tämä oli pehmeä ja helppo porata.
Pitäs nyt vielä hieman isontaa noita kahta ja vääntää sitten uudet kierteet. Tuo irti lähtenytkin oli melko surkea kierteiltään.
Meinasin jos kokeilis M10 kierteet vääntää?
Yksi lähti heti irti kun mutterin hitsasin kiinni.
Seuraava katkesi tiivistepinnan alapuolelta parin yrityksen jälkeen.
Tähän ei myöskään pora meinannut ottaa millään.. oli kovaa
onneks oli yks boschin 20e terä, niin se lopulta lähti puremaan ja syvemmältä oli pehmeä.
Tuo katkennut ei yrittänytkään lähteä, joten poralla..
Tämä oli pehmeä ja helppo porata.
Pitäs nyt vielä hieman isontaa noita kahta ja vääntää sitten uudet kierteet. Tuo irti lähtenytkin oli melko surkea kierteiltään.
Meinasin jos kokeilis M10 kierteet vääntää?
- Machist
- Viestit: 672
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Poraamalla 9mm terällä sain nuo jämät melko helposti pois.
Sitten kierteitä ja yllättäen tappi puri ihan nätisti ja kahteen syntyi kierteet ihan kohtuu ajassa.
Kolmanteen reikään ei purru tappi väkisenkään, samasa oli se kova pultti, jota en meinannut saada porattua.
Jyrsin sitten 10mm poralla reiän isommaksi kun ei kerta kierrettä saa, onneksi tämä oli se ainoa läpireikä, kun muut on umpiperiä.
Tiiviste oli tilattu, mutta 0kpl tuli. Onneksi IKH:lla saa palvelua ja hetken mietinnän jälkeen löytyi leikattavaa pakosarjan tiivistettä
Siitä ostin sitten sellaisen 15cm kanttiinsa olevan palan.
Ostin M10 kierretankoa mistä tein uudet pinnapultit. 10.9 kovuutta.
Yksi mutteri on hiottu hieman, että se sopii tuonne läpimenevän reiän alle.
Kiillottelin laipat rälläkällä ja pahimman loven paikkasin hitsaamalla pakosarjasta.
Lämmitin, hitsasin ja laitoin villat päälle että jäähtui hitaasti, jos tuo mitään autoi.
Eka putsasin kohdan huolellisesti dremelillä.
Sitten vaan paketti kasaan..
Koeajolla ei vuotoja
Sitten kierteitä ja yllättäen tappi puri ihan nätisti ja kahteen syntyi kierteet ihan kohtuu ajassa.
Kolmanteen reikään ei purru tappi väkisenkään, samasa oli se kova pultti, jota en meinannut saada porattua.
Jyrsin sitten 10mm poralla reiän isommaksi kun ei kerta kierrettä saa, onneksi tämä oli se ainoa läpireikä, kun muut on umpiperiä.
Tiiviste oli tilattu, mutta 0kpl tuli. Onneksi IKH:lla saa palvelua ja hetken mietinnän jälkeen löytyi leikattavaa pakosarjan tiivistettä
Siitä ostin sitten sellaisen 15cm kanttiinsa olevan palan.
Ostin M10 kierretankoa mistä tein uudet pinnapultit. 10.9 kovuutta.
Yksi mutteri on hiottu hieman, että se sopii tuonne läpimenevän reiän alle.
Kiillottelin laipat rälläkällä ja pahimman loven paikkasin hitsaamalla pakosarjasta.
Lämmitin, hitsasin ja laitoin villat päälle että jäähtui hitaasti, jos tuo mitään autoi.
Eka putsasin kohdan huolellisesti dremelillä.
Sitten vaan paketti kasaan..
Koeajolla ei vuotoja
- Machist
- Viestit: 672
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Tänään piti vielä pestä kone, että löytyisi se syy miksi pakosarjan puoli on aina märkä.
Uusi venttiilikopan tiiviste on jo hyllyssä jos vaikka venttiilit säätäisi.
Uusi venttiilikopan tiiviste on jo hyllyssä jos vaikka venttiilit säätäisi.
-
- Viestit: 84
- Liittynyt: La Maalis 05, 2016 2:31 pm
- Paikkakunta: suonenjoki
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
siistiä jälkeä tulee . monesti saa vielä vanhat osatkin pelastettua, kun vähän näkee vaivaa.
millonkahan sitä sais itekki siistittyä oman 265 noin siistiksi. maalata pitäs ym ym
millonkahan sitä sais itekki siistittyä oman 265 noin siistiksi. maalata pitäs ym ym
massey ferguson 265 -80
taavetti 1594 -87
taavetti 1594 -87
- Machist
- Viestit: 672
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Mistä nuo vaihteisto/hydrauliikka öljyt lasketaan pois oikeaoppisesti?
Mistäs se sihti/suodatin löytyy? Tiiviste on jo valmiina, mutta en oikeaa luukkua ole löytänyt.
Ulosoton stefa vuotaa, riittääköhän pelkkä stefa? Vai täytyykö uusia muutakin?
Mistäs se sihti/suodatin löytyy? Tiiviste on jo valmiina, mutta en oikeaa luukkua ole löytänyt.
Ulosoton stefa vuotaa, riittääköhän pelkkä stefa? Vai täytyykö uusia muutakin?
-
- Viestit: 7530
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
No siellä traktorin takaosan alla vasemmalla puolella on 2 proppua, joista öljyt lasketaan pois. Onko siellä traktorin alla sellaista kolmella pultilla kiinni olevaa lätkää, jos on, niin suodatin on sen takana. Akselille riittää varsin todennäköisesti pelkkä stefan uusinta. Niin, ne proput on muutaman kymmenen sentin päästä toisistaan. Tämä tieto perustuu satasarjalaisiin ja 390, mutta epäilen, että samat on.
Ja jos sinulla on tarvista hifistellä vapaan paluun kanssa, niin se kiinnitetään siihen takimmaiseen proppuun.
Ja jos sinulla on tarvista hifistellä vapaan paluun kanssa, niin se kiinnitetään siihen takimmaiseen proppuun.
Viimeksi muokannut MOP, Ke Elo 16, 2017 8:46 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Sen tarkemmin 690 tuntematta vastaan nyt kuitenkin sen mukaan kuin verkuissa yleisesti luulis olevan:Machist kirjoitti:Mistä nuo vaihteisto/hydrauliikka öljyt lasketaan pois oikeaoppisesti?
2 propua on muistaakseni vasemmalla puolella, toinen vaihteiston ja toinen perän alla. Takapyörien alennusvaihteiden alla on myös proput, näissä kai erilliset öljyt. Täyttöreikä sivulla ja täytetään siihen asti. On myös mahdollista, että on yhteiset öljyt perän/vaihteiston kanssa näissäkin. Sen takia voisi vaikka käyttää samaa öljylaatua.
Joissain olen nähny luukun paikalla jonkun mötikänkin, mutta muuten kuten MOP sanoi. Tämä aika lähellä takimmaista tyhjennyspropua.Machist kirjoitti:Mistäs se sihti/suodatin löytyy? Tiiviste on jo valmiina, mutta en oikeaa luukkua ole löytänyt.
Purkaa siitä takaa niin joku lätkä siitä irtoaa, joka neljällä mutterilla kiinni. Siitä pitää vetää ulos osa, jossa ulosoton tumpin hieno kiinnitysjenka on, ja stefa tulee sen mukana. Helpoiten lähtee, jos on se suojakuppi tallessa kiertää siihen. Akselia ei tarvitse ottaa pois. Stefan vaihtamista kannattaa ainakin kokeilla. Voi tietysti olla putkiakseliin kulunut ura ja ei täysin pidä. Kannattaa vaihtaa myös O-rengas, joka tiivistää em. osan ja rungon välin.Machist kirjoitti:Ulosoton stefa vuotaa, riittääköhän pelkkä stefa? Vai täytyykö uusia muutakin?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 18 vierailijaa