MF 690 huoltoa ja fiksailua

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
MOP
Viestit: 7483
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja MOP »

No ainakin vanhemmissa takavetoisissa on, sekä säätöjä, että kuluvia sokkia.
antti.hakamaa
Viestit: 680
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
Paikkakunta: urjala
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Meillä oli fordissa vastaavaa ongelmaa ohjaustehostimessa jonkun aikaa suodattimen ja öljyn vaihdon jälkeen. viaksi paljastui uuden suodattimen huono laatuinen tiiviste joka oli venähtänyt öljystä ja tukki osittain pumpun imukanavan.
MF 135 -65
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Kyntöhommissa alkoi löpö tuoksua..
Ensin oli toinen tankki märkänä ja vuoto näytti tulevan tankin päältä. Sitten alkoi toinenkin kastua.
Ei se auttanut kun ottaa kopista lattiaa auki ja alkaa letkunvaihtoon.

Molemmat letkut oli hapertuneet liittimen juuresta, onko nuo nyt huohotinletkut vai mitkä?
Lähtee tankin päältä ja menee tankkausputkelle.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Samalla huomasin myös että vaihdekepin lukkotappi oli irti, sokka oli kadonnut päästä.
Oli ihan tippumaisillaan.

Ohjaustehostin on edelleenkin tutkimatta.
Pitäs samalla myös se vuotava venttiilikopan tiiviste laittaa ja säätää venttiilit.
kun ja kun..

Kopin puolen maadoitukset pitäisi tukia kun valot vilkkuu vilkun tahtiin, missähän lie se maadotus?

Muuten on toiminut hienosti ja lähes päivittäin on ajoa ollut.
Avatar
-juho-
Viestit: 36
Liittynyt: La Syys 09, 2017 7:22 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja -juho- »

Machist kirjoitti: Kopin puolen maadoitukset pitäisi tukia kun valot vilkkuu vilkun tahtiin, missähän lie se maadotus?
Mulla nippu valkoisia johtimia (miinus) ruuvattu kopin vasemman etureunan alle palkkiin.
Siitä muistaakseni lähti "maad.letti" ylöspäin.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

-juho- kirjoitti:
Machist kirjoitti: Kopin puolen maadoitukset pitäisi tukia kun valot vilkkuu vilkun tahtiin, missähän lie se maadotus?
Mulla nippu valkoisia johtimia (miinus) ruuvattu kopin vasemman etureunan alle palkkiin.
Siitä muistaakseni lähti "maad.letti" ylöspäin.
Nyt kun mainitsit, niin muistin siellä nähneeni sellaisen ”letin”. Täytyy alkaa tutkia sen kontakti ekana.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Tulipa lopulta säädettyä ne venttiilitkin.
1syl imu/pako oli aivan liian tiukalla ja välystä ei ollut käytännössä ollenkaan.
2/3 syl olivat aavistuksen liian väljällä ja 4 syl pakoventtiili oli välyksetön.

Nätisti tuo nyt säädön jälkeen minusta käy.

Kuva

Koppaankin sutaisin uutta maalia, kun oli jo alkanut ruostua.
Ei muuta löytynyt kuin mustaa.

Kuva

Vanha tiiviste vuoti pakosarjan puolelle ja se oli laitetu paikalleen silikonin kanssa.
Vaikutti vaan, että nimenomaan silikoni oli syyllinen vuotoon?
Kuva

Uusi tiiviste laitettu huoltomiehen ohjeistuksen mukaan vaseliinilla voideltuna paikalleen.
Kuulemma ei tahdo muuten näissä pitää tuo korkkitiiviste :?:

Ei se ainakaan koeajolla vuotanut, joten koneen kylki on nyt pesty ja kohtapa sen käytössä näkee vuotaako :mrgreen:
Avatar
-juho-
Viestit: 36
Liittynyt: La Syys 09, 2017 7:22 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja -juho- »

Tuo operaatio olisi itselläkin edessä massikkaan.

Löytyykö mistä ajoitusmerkit, vai pitääkö päättelemällä säätökohdat selvittää?
Entä mistä on helpoin pyörittää konetta?
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

-juho- kirjoitti:Tuo operaatio olisi itselläkin edessä massikkaan.

Löytyykö mistä ajoitusmerkit, vai pitääkö päättelemällä säätökohdat selvittää?
Entä mistä on helpoin pyörittää konetta?

Ihan päättelemällä säädin ja katsoin vielä useampaan kertaan ne välykset kun pyörittelin konetta.
Tuulettimen siivikosta sai pyöritettyä.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Machist kirjoitti:
-juho- kirjoitti:Tuo operaatio olisi itselläkin edessä massikkaan.

Löytyykö mistä ajoitusmerkit, vai pitääkö päättelemällä säätökohdat selvittää?
Entä mistä on helpoin pyörittää konetta?

Ihan päättelemällä säädin ja katsoin vielä useampaan kertaan ne välykset kun pyörittelin konetta.
Tuulettimen siivikosta sai pyöritettyä.
Muistaakseni vanha sanonta oikeasta säätökohdasta maatalouskoneopettajan lausumana:
Imuventtiilin sulkeutumisesta puoli kierrosta.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Mitenhän tuon ulosoton vuodon saisi kuriin?
Viimesyksynä vaihdoin tiivisteet, mutta eipä siitä apua ollut.
Stefan kohdalle kulunut hieman uraa, joten taitaa siitä sitten vuotaa.

hitsaa täyttöä ja akseli sorviin?
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Oisko se kuitenkin tuo orbitrol venttiili syyllinen ohjauksen jäykkyyteen?
Jää suhisemaan vaikka rattiin ei koske.. Nyt renkaat kääntyy tyhjäkäynnilläkin suht nätisti, mutta kun vähän keli vilenee niin saa kaksin käsin vääntää :roll:

http://www.youtube.com/watch?v=-LPe7MHWUnM
Lemmy
Viestit: 2076
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

En tiedä onko kaukaa haettua, mutta jos pumpun akselistefan ohi menisi ilmaa öljyn joukkoon, niin kylmänä aikana se varmaan vuotaa herkemmin. Pitäisi näkyä vaahtoamisena. Vie voiman kyllä hydrauliikasta.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Syy taisi löytyä.
Otin pumpun irti ja eka vika oli se että kiilaurasta oli halennut pala irti.
Rattaassa oli 0,5cm klappi.

Avasin pumpun ja siellä kammion seinämässä oli selvät urat, kun rattaat oli ottaneet kiinni.
Sehän se riittää että pumppu on väljä.

uusi tilattu.
https://www.purkupojat.com/ohjaustehost ... 52_527_533


Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Uusi pumppu paikallaan ja nythän se toimii taas normaalisti :)
tuon pumpun mukana tuli uusi suodatin, vaikka ei pitänyt sisältyä? sekä uusi kiila.

Rattaan kiilauraan oli myös hakkautunut se lovi niin laitoin uuden rattaan
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote ... ajan-ratas
14-hampainen, oli käypänen.

Kuva
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Tänään tuli ajeltua pidempi pätkä pellolla ja ohjaus hävisi kokonaan.
Kun liikkui niin pyörät kääntyi, mutta paikallaan ei ollenkaan.

Ratin puolella kurahteli kummallisesti, joten oisko siellä ilmaa?

Hetken ajelin ja taas toimi, mutta ääriasentoon ei käänny paikallaan ollessa.

Öljyä lisäsin ja siitä ei pitäisi olla puutetta.
Huohottimesta nostamalla, tulee hetken ajon jälkeen ilmaa reilusti pihalle.

Eli oisikkohan tämä nyt vain ilmavaivoja?
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja mauri »

Varmaan nuo ilmavaivat kannattaa ensin selvittää.

Yhdellä tutulla oli myös MF traktori, mallia en muista. Sanoi ohjauksen olevan jäykkä, pitää vaihtaa suodatin. En edes tiedä onko ohjaustehostimen piirissä oma suodatin, kerron vain mitä kuulin.
Lemmy
Viestit: 2076
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Onko tuo pumppu varmasti nelivetotraktoriin tarkoitettu? Kun muistaisin nähneeni myynnissä nelivetoon omansa. Tuon taas ilmoitetaan sopivan kaikenlaisiin pienempiinkin malleihin.

Toinen on sitten taas, jos on ilmavuoto orbitrolin kautta kiertävässä piirissä. Kohdan luulisi näkyvän kostumisena, ehkä. Kai orbitrolistakin voisi mennä ilmaa.
Avatar
Machist
Viestit: 666
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Lemmy kirjoitti:Onko tuo pumppu varmasti nelivetotraktoriin tarkoitettu? Kun muistaisin nähneeni myynnissä nelivetoon omansa. Tuon taas ilmoitetaan sopivan kaikenlaisiin pienempiinkin malleihin.

Toinen on sitten taas, jos on ilmavuoto orbitrolin kautta kiertävässä piirissä. Kohdan luulisi näkyvän kostumisena, ehkä. Kai orbitrolistakin voisi mennä ilmaa.
Kyllä ne näin väitti, että tuo on käypänen.
Toimiihan se ja kevyesti pyörät kääntyi asentamisen jälkeen. Nyt kun ajelin epätasaisella pellolla, olisikko lähtenyt ilmat liikkeelle?
Mitähän eroa noilla 2wd ja 4wd pumpuilla on? Ratas on ainakin erilainen, mutta sehän on vaihdettavissa.
Lemmy
Viestit: 2076
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Varsinaisesti en näistä tiedä, mutta 4wd on varmaan isompi orbitroli, joka taas vaatii pumpulta enemmän tilavuusvirtaa.
Lynexi
Viestit: 391
Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 8:12 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lynexi »

Oliko se tässäki "tavallinen" sylinteri ohjaukselle? Pitäisköhän öljy lisätä niin että ois käännetty linkkuun, niin että sylinteri on pisimmillään.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], v-e-s-a ja 54 vierailijaa