Ajokorttiluokat

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Volovo
Viestit: 913
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 8:48 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Volovo »

Elikkä kevyt kuorma-auto vaihettava pakuun ja ei piä lastata peräkärryä täyteen. Ei olis kärryn kantavuuden laskeminen onnistunutkaan.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Tuossa vielä nuita ajokorttiluokkia selventemään (tai sotkemaan) tilannetta.

B: Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä. Lisäksi ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo jonka kokonaismassa on enintään 750 kg (yhdistelmän kokonaismassa on tällöin enintään 4250 kg). Jos B-luokan vetoauton kokonaismassa jää alle 3500 kg, saa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa olla yli 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei saa olla kuin 3 500 kg.
yhdistelmän kokonaismassa lasketaan rekisteröintitodistuksissa olevien kokonaismassojen perusteella
ei sisällä A-luokan ajo-oikeutta

Pykälä siitä että perävaunun kokonaismassa ei saa olla suurempi kuin auton omamassa on poistunut

B96: Ajoneuvoyhdistelmät, jossa on B-luokan vetoauto, perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg, mutta yhdistelmän kokonaismassa ei ole yli 4 250 kg.

BE: Ajoneuvoyhdistelmät, jossa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg.
yhdistelmän kokonaismassa on siis enintään 7 000 kg

C1: Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3 500 kg mutta enintään 7 500 kg ja jotka on suunniteltu tai valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä (lisäksi ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo jonka kokonaismassa on enintään 750 kg)

C1E: Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg. Lisäksi ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 3 500 kg, mutta yhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg
sisältää BE-luokan ajo-oikeuden
kinkamo
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 6:39 pm
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Aisapainot

Viesti Kirjoittaja kinkamo »

Rastuhannu kirjoittaa asiaa, aisapainoista ei vielä ole juttua ollut.
Se määräytyy seuraavasti:
Henkilöautoilla vedettävistä ns. keskiakseliperävaunuista saadetään, että niissä aisapaino saa olla enintään 25 kg tai 4 % kytkentämassasta. Suurempi näistä on määräävä. Eli jos peräkärry painaa 1 500 kg, sen painosta enintään 60 kg saa kohdistua vetokoukkuun.

Kovin isoja painoja ei pikku kärryihin voi saada, koukuissa oleva luku on maksimikuorma.

Perävaunuissa ainakin uusimmissa lukee myös, mikä on maksimi vetoauton kokonaispino jolla saa kärryä vetää.

Isossa telikärryssä voi olla maksimi vaikka 12tn. Eli kovin isoilla vetoautoilla näitä ei saa vetää.

Terveisiä vaan sinne rastunsuolle.
T: Puananen
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Kokeileppas noilla 25kg tai 4% arvoilla laittaa asuntovaunu autoon. Ja sitten vielä vetää sitä! Aika vaikeeta, vai? Mutta pykälät on mitä on
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Terveiset otettu vastaan Suonenjoelta.

Voisi kyllä Kinkamolainen liikennealan ammattilaisena vastailla näihin palstalaisten kiistanalaisiin kysymyksiin niin säästyisi paljon palstatilaa.

Tai onhan se toisaalta mukava erilaisia mielipiteitä lukeakkin mutta kun tuntuu menevän monasti turhaksi kiistelyksi.

Samaten nää pykälät ja parakraavit uusiutuu sen verran usein että ei tavallinen pulliainen pysy niiden perässä, tai jos pysyykin niin kaukana takanapäin.

Vuoden jatkoa, myös kaikille muillekkin. Hannu
kinkamo
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 6:39 pm
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja kinkamo »

Onko masinistit huomannu vuodenvaihteen helpotuksen LT eli liikennetraktoriluokan ajokortti helpotuksen. 15 vuotiaana voi hankkia sellaisen kortin jossa traktorin nopeus on 40-60km/h. Masinisteilla jälkikasvua varmaankin löytyy, eli saattaa olla tarpeeseen.
LT kortin saa kun hommaa ajokorttiluvan ( nykyään ajovarmalta) käy teoriakokeen ja käsittelykokeen em vehkeellä.

Alla hyvä linkki josta selviää lisää.

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _muuttuvat

Terv. Puananen :)
Avatar
Aakku
Viestit: 8285
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

kinkamo kirjoitti:Onko masinistit huomannu vuodenvaihteen helpotuksen LT eli liikennetraktoriluokan ajokortti helpotuksen. 15 vuotiaana voi hankkia sellaisen kortin jossa traktorin nopeus on 40-60km/h. Masinisteilla jälkikasvua varmaankin löytyy, eli saattaa olla tarpeeseen.
LT kortin saa kun hommaa ajokorttiluvan ( nykyään ajovarmalta) käy teoriakokeen ja käsittelykokeen em vehkeellä.

Alla hyvä linkki josta selviää lisää.

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _muuttuvat

Terv. Puananen :)
Tätä on jauhettu jo paljon.
Olennaista ei ole se, että ikäraja laski 15 vuoteen, vaan se että Ammattipätevyysvaatimus poistui.
Tämä se oli myrkkyä SKAL:n vaatimuksille ja riemuvoitto urakoitsijoille. Koska massat ovat kuitenkin samaa luokkaa, kuin kuorma-autoilijoilla, niin tuo nopeus merkkaa hyvin vähän maansiirtokuljetuksissa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Avatar
Aakku
Viestit: 8285
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

kinkamo kirjoitti:Onko masinistit huomannu vuodenvaihteen helpotuksen LT eli liikennetraktoriluokan ajokortti helpotuksen. 15 vuotiaana voi hankkia sellaisen kortin jossa traktorin nopeus on 40-60km/h. Masinisteilla jälkikasvua varmaankin löytyy, eli saattaa olla tarpeeseen.
LT kortin saa kun hommaa ajokorttiluvan ( nykyään ajovarmalta) käy teoriakokeen ja käsittelykokeen em vehkeellä.

Alla hyvä linkki josta selviää lisää.

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _muuttuvat

Terv. Puananen :)
Tätä on jauhettu jo paljon.
Olennaista ei ole se, että ikäraja laski 15 vuoteen, vaan se että Ammattipätevyysvaatimus poistui.
Tämä se oli myrkkyä SKAL:n vaatimuksille ja riemuvoitto urakoitsijoille. Koska massat ovat kuitenkin samaa luokkaa, kuin kuorma-autoilijoilla, niin tuo nopeus merkkaa hyvin vähän maansiirtokuljetuksissa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
kinkamo
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 6:39 pm
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja kinkamo »

Onko masinistit huomannu vuodenvaihteen helpotuksen LT eli liikennetraktoriluokan ajokortti helpotuksen. 15 vuotiaana voi hankkia sellaisen kortin jossa traktorin nopeus on 40-60km/h. Masinisteilla jälkikasvua varmaankin löytyy, eli saattaa olla tarpeeseen.
LT kortin saa kun hommaa ajokorttiluvan ( nykyään ajovarmalta) käy teoriakokeen ja käsittelykokeen em vehkeellä.

Alla hyvä linkki josta selviää lisää.

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _muuttuvat

Terv. Puananen :)
kinkamo
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 6:39 pm
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Ajokrttiluokat

Viesti Kirjoittaja kinkamo »

Onko masinistit huomannu vuodenvaihteen helpotuksen LT eli liikennetraktoriluokan ajokortti helpotuksen. 15 vuotiaana voi hankkia sellaisen kortin jossa traktorin nopeus on 40-60km/h. Masinisteilla jälkikasvua varmaankin löytyy, eli saattaa olla tarpeeseen.
LT kortin saa kun hommaa ajokorttiluvan ( nykyään ajovarmalta) käy teoriakokeen ja käsittelykokeen em vehkeellä.

Alla hyvä linkki josta selviää lisää.

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _muuttuvat

Terv. Puananen :)
kinkamo
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 6:39 pm
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja kinkamo »

Onko masinistit huomannu vuodenvaihteen helpotuksen LT eli liikennetraktoriluokan ajokortti helpotuksen. 15 vuotiaana voi hankkia sellaisen kortin jossa traktorin nopeus on 40-60km/h. Masinisteilla jälkikasvua varmaankin löytyy, eli saattaa olla tarpeeseen.
LT kortin saa kun hommaa ajokorttiluvan ( nykyään ajovarmalta) käy teoriakokeen ja käsittelykokeen em vehkeellä.

Alla hyvä linkki josta selviää lisää.

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _muuttuvat

Terv. Puananen :)
boxer2000
Viestit: 602
Liittynyt: To Heinä 17, 2014 9:27 pm
Viesti:

Re: Ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja boxer2000 »

Miten se mahtaa mennä asuntovaunun vetämisen kanssa kevytkuormurilla, kun korttiluokka on abc ja pikku e. Eli korkeintaan 750kg vaunua saa ehkä vetää?
Mitä tehdä, kun kursori on vielä keskellä näyttöruutua, vaikka hiirimaton reuna tuli jo vastaan... :shock:
Talumees
Viestit: 6374
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja Talumees »

boxer2000 kirjoitti:Miten se mahtaa mennä asuntovaunun vetämisen kanssa kevytkuormurilla, kun korttiluokka on abc ja pikku e. Eli korkeintaan 750kg vaunua saa ehkä vetää?
Jos e on b:n ja c:n välissä niin 750 on maksimi kärrynpaino k-autolla... :wink:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], korsteeni, Lurkus, Ratty, seppo1, ZTS ja 34 vierailijaa