Ajokorttiluokat
-
- Viestit: 913
- Liittynyt: La Joulu 14, 2013 8:48 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Tuossa vielä nuita ajokorttiluokkia selventemään (tai sotkemaan) tilannetta.
B: Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä. Lisäksi ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo jonka kokonaismassa on enintään 750 kg (yhdistelmän kokonaismassa on tällöin enintään 4250 kg). Jos B-luokan vetoauton kokonaismassa jää alle 3500 kg, saa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa olla yli 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei saa olla kuin 3 500 kg.
yhdistelmän kokonaismassa lasketaan rekisteröintitodistuksissa olevien kokonaismassojen perusteella
ei sisällä A-luokan ajo-oikeutta
Pykälä siitä että perävaunun kokonaismassa ei saa olla suurempi kuin auton omamassa on poistunut
B96: Ajoneuvoyhdistelmät, jossa on B-luokan vetoauto, perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg, mutta yhdistelmän kokonaismassa ei ole yli 4 250 kg.
BE: Ajoneuvoyhdistelmät, jossa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg.
yhdistelmän kokonaismassa on siis enintään 7 000 kg
C1: Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3 500 kg mutta enintään 7 500 kg ja jotka on suunniteltu tai valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä (lisäksi ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo jonka kokonaismassa on enintään 750 kg)
C1E: Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg. Lisäksi ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 3 500 kg, mutta yhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg
sisältää BE-luokan ajo-oikeuden
B: Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä. Lisäksi ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo jonka kokonaismassa on enintään 750 kg (yhdistelmän kokonaismassa on tällöin enintään 4250 kg). Jos B-luokan vetoauton kokonaismassa jää alle 3500 kg, saa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa olla yli 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei saa olla kuin 3 500 kg.
yhdistelmän kokonaismassa lasketaan rekisteröintitodistuksissa olevien kokonaismassojen perusteella
ei sisällä A-luokan ajo-oikeutta
Pykälä siitä että perävaunun kokonaismassa ei saa olla suurempi kuin auton omamassa on poistunut
B96: Ajoneuvoyhdistelmät, jossa on B-luokan vetoauto, perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg, mutta yhdistelmän kokonaismassa ei ole yli 4 250 kg.
BE: Ajoneuvoyhdistelmät, jossa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg.
yhdistelmän kokonaismassa on siis enintään 7 000 kg
C1: Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3 500 kg mutta enintään 7 500 kg ja jotka on suunniteltu tai valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä (lisäksi ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo jonka kokonaismassa on enintään 750 kg)
C1E: Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg. Lisäksi ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 3 500 kg, mutta yhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg
sisältää BE-luokan ajo-oikeuden
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 6:39 pm
- Paikkakunta: Suonenjoki
- Viesti:
Aisapainot
Rastuhannu kirjoittaa asiaa, aisapainoista ei vielä ole juttua ollut.
Se määräytyy seuraavasti:
Henkilöautoilla vedettävistä ns. keskiakseliperävaunuista saadetään, että niissä aisapaino saa olla enintään 25 kg tai 4 % kytkentämassasta. Suurempi näistä on määräävä. Eli jos peräkärry painaa 1 500 kg, sen painosta enintään 60 kg saa kohdistua vetokoukkuun.
Kovin isoja painoja ei pikku kärryihin voi saada, koukuissa oleva luku on maksimikuorma.
Perävaunuissa ainakin uusimmissa lukee myös, mikä on maksimi vetoauton kokonaispino jolla saa kärryä vetää.
Isossa telikärryssä voi olla maksimi vaikka 12tn. Eli kovin isoilla vetoautoilla näitä ei saa vetää.
Terveisiä vaan sinne rastunsuolle.
T: Puananen
Se määräytyy seuraavasti:
Henkilöautoilla vedettävistä ns. keskiakseliperävaunuista saadetään, että niissä aisapaino saa olla enintään 25 kg tai 4 % kytkentämassasta. Suurempi näistä on määräävä. Eli jos peräkärry painaa 1 500 kg, sen painosta enintään 60 kg saa kohdistua vetokoukkuun.
Kovin isoja painoja ei pikku kärryihin voi saada, koukuissa oleva luku on maksimikuorma.
Perävaunuissa ainakin uusimmissa lukee myös, mikä on maksimi vetoauton kokonaispino jolla saa kärryä vetää.
Isossa telikärryssä voi olla maksimi vaikka 12tn. Eli kovin isoilla vetoautoilla näitä ei saa vetää.
Terveisiä vaan sinne rastunsuolle.
T: Puananen
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Terveiset otettu vastaan Suonenjoelta.
Voisi kyllä Kinkamolainen liikennealan ammattilaisena vastailla näihin palstalaisten kiistanalaisiin kysymyksiin niin säästyisi paljon palstatilaa.
Tai onhan se toisaalta mukava erilaisia mielipiteitä lukeakkin mutta kun tuntuu menevän monasti turhaksi kiistelyksi.
Samaten nää pykälät ja parakraavit uusiutuu sen verran usein että ei tavallinen pulliainen pysy niiden perässä, tai jos pysyykin niin kaukana takanapäin.
Vuoden jatkoa, myös kaikille muillekkin. Hannu
Voisi kyllä Kinkamolainen liikennealan ammattilaisena vastailla näihin palstalaisten kiistanalaisiin kysymyksiin niin säästyisi paljon palstatilaa.
Tai onhan se toisaalta mukava erilaisia mielipiteitä lukeakkin mutta kun tuntuu menevän monasti turhaksi kiistelyksi.
Samaten nää pykälät ja parakraavit uusiutuu sen verran usein että ei tavallinen pulliainen pysy niiden perässä, tai jos pysyykin niin kaukana takanapäin.
Vuoden jatkoa, myös kaikille muillekkin. Hannu
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 6:39 pm
- Paikkakunta: Suonenjoki
- Viesti:
Ajokorttiluokat
Onko masinistit huomannu vuodenvaihteen helpotuksen LT eli liikennetraktoriluokan ajokortti helpotuksen. 15 vuotiaana voi hankkia sellaisen kortin jossa traktorin nopeus on 40-60km/h. Masinisteilla jälkikasvua varmaankin löytyy, eli saattaa olla tarpeeseen.
LT kortin saa kun hommaa ajokorttiluvan ( nykyään ajovarmalta) käy teoriakokeen ja käsittelykokeen em vehkeellä.
Alla hyvä linkki josta selviää lisää.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _muuttuvat
Terv. Puananen
LT kortin saa kun hommaa ajokorttiluvan ( nykyään ajovarmalta) käy teoriakokeen ja käsittelykokeen em vehkeellä.
Alla hyvä linkki josta selviää lisää.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _muuttuvat
Terv. Puananen
- Aakku
- Viestit: 8285
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Ajokorttiluokat
Tätä on jauhettu jo paljon.kinkamo kirjoitti:Onko masinistit huomannu vuodenvaihteen helpotuksen LT eli liikennetraktoriluokan ajokortti helpotuksen. 15 vuotiaana voi hankkia sellaisen kortin jossa traktorin nopeus on 40-60km/h. Masinisteilla jälkikasvua varmaankin löytyy, eli saattaa olla tarpeeseen.
LT kortin saa kun hommaa ajokorttiluvan ( nykyään ajovarmalta) käy teoriakokeen ja käsittelykokeen em vehkeellä.
Alla hyvä linkki josta selviää lisää.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _muuttuvat
Terv. Puananen
Olennaista ei ole se, että ikäraja laski 15 vuoteen, vaan se että Ammattipätevyysvaatimus poistui.
Tämä se oli myrkkyä SKAL:n vaatimuksille ja riemuvoitto urakoitsijoille. Koska massat ovat kuitenkin samaa luokkaa, kuin kuorma-autoilijoilla, niin tuo nopeus merkkaa hyvin vähän maansiirtokuljetuksissa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
- Aakku
- Viestit: 8285
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Ajokorttiluokat
Tätä on jauhettu jo paljon.kinkamo kirjoitti:Onko masinistit huomannu vuodenvaihteen helpotuksen LT eli liikennetraktoriluokan ajokortti helpotuksen. 15 vuotiaana voi hankkia sellaisen kortin jossa traktorin nopeus on 40-60km/h. Masinisteilla jälkikasvua varmaankin löytyy, eli saattaa olla tarpeeseen.
LT kortin saa kun hommaa ajokorttiluvan ( nykyään ajovarmalta) käy teoriakokeen ja käsittelykokeen em vehkeellä.
Alla hyvä linkki josta selviää lisää.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _muuttuvat
Terv. Puananen
Olennaista ei ole se, että ikäraja laski 15 vuoteen, vaan se että Ammattipätevyysvaatimus poistui.
Tämä se oli myrkkyä SKAL:n vaatimuksille ja riemuvoitto urakoitsijoille. Koska massat ovat kuitenkin samaa luokkaa, kuin kuorma-autoilijoilla, niin tuo nopeus merkkaa hyvin vähän maansiirtokuljetuksissa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 6:39 pm
- Paikkakunta: Suonenjoki
- Viesti:
Ajokorttiluokat
Onko masinistit huomannu vuodenvaihteen helpotuksen LT eli liikennetraktoriluokan ajokortti helpotuksen. 15 vuotiaana voi hankkia sellaisen kortin jossa traktorin nopeus on 40-60km/h. Masinisteilla jälkikasvua varmaankin löytyy, eli saattaa olla tarpeeseen.
LT kortin saa kun hommaa ajokorttiluvan ( nykyään ajovarmalta) käy teoriakokeen ja käsittelykokeen em vehkeellä.
Alla hyvä linkki josta selviää lisää.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _muuttuvat
Terv. Puananen
LT kortin saa kun hommaa ajokorttiluvan ( nykyään ajovarmalta) käy teoriakokeen ja käsittelykokeen em vehkeellä.
Alla hyvä linkki josta selviää lisää.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _muuttuvat
Terv. Puananen
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 6:39 pm
- Paikkakunta: Suonenjoki
- Viesti:
Ajokrttiluokat
Onko masinistit huomannu vuodenvaihteen helpotuksen LT eli liikennetraktoriluokan ajokortti helpotuksen. 15 vuotiaana voi hankkia sellaisen kortin jossa traktorin nopeus on 40-60km/h. Masinisteilla jälkikasvua varmaankin löytyy, eli saattaa olla tarpeeseen.
LT kortin saa kun hommaa ajokorttiluvan ( nykyään ajovarmalta) käy teoriakokeen ja käsittelykokeen em vehkeellä.
Alla hyvä linkki josta selviää lisää.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _muuttuvat
Terv. Puananen
LT kortin saa kun hommaa ajokorttiluvan ( nykyään ajovarmalta) käy teoriakokeen ja käsittelykokeen em vehkeellä.
Alla hyvä linkki josta selviää lisää.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _muuttuvat
Terv. Puananen
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 6:39 pm
- Paikkakunta: Suonenjoki
- Viesti:
Ajokorttiluokat
Onko masinistit huomannu vuodenvaihteen helpotuksen LT eli liikennetraktoriluokan ajokortti helpotuksen. 15 vuotiaana voi hankkia sellaisen kortin jossa traktorin nopeus on 40-60km/h. Masinisteilla jälkikasvua varmaankin löytyy, eli saattaa olla tarpeeseen.
LT kortin saa kun hommaa ajokorttiluvan ( nykyään ajovarmalta) käy teoriakokeen ja käsittelykokeen em vehkeellä.
Alla hyvä linkki josta selviää lisää.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _muuttuvat
Terv. Puananen
LT kortin saa kun hommaa ajokorttiluvan ( nykyään ajovarmalta) käy teoriakokeen ja käsittelykokeen em vehkeellä.
Alla hyvä linkki josta selviää lisää.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _muuttuvat
Terv. Puananen
-
- Viestit: 602
- Liittynyt: To Heinä 17, 2014 9:27 pm
- Viesti:
Re: Ajokorttiluokat
Miten se mahtaa mennä asuntovaunun vetämisen kanssa kevytkuormurilla, kun korttiluokka on abc ja pikku e. Eli korkeintaan 750kg vaunua saa ehkä vetää?
Mitä tehdä, kun kursori on vielä keskellä näyttöruutua, vaikka hiirimaton reuna tuli jo vastaan...
-
- Viestit: 6374
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Ajokorttiluokat
Jos e on b:n ja c:n välissä niin 750 on maksimi kärrynpaino k-autolla...boxer2000 kirjoitti:Miten se mahtaa mennä asuntovaunun vetämisen kanssa kevytkuormurilla, kun korttiluokka on abc ja pikku e. Eli korkeintaan 750kg vaunua saa ehkä vetää?
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!