Ajokorttiluokat

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

boxer2000
Viestit: 601
Liittynyt: To Heinä 17, 2014 9:27 pm
Viesti:

Ajokorttiluokat

Viesti Kirjoittaja boxer2000 »

Sopiiko tämä keskustelunavaus tänne? Mutta aika sekavalta tuntuu käsittää nykyisiä ajokorttiluokkia. Googlaamalla saa vähän erilaisia vastauksia, sivustoista riippuen. Tuli vain syksyllä yhden hevosmiehen kanssa puheeksi ja jäi ajatus askarruttamaan.

Itselläni on kevytkuormuri ja jarruton peräkärry, eli 3510+750kg. Tätä saa ilmeisesti ajaa A BE C kortilla? Mutta saako vetää jarrullista, eli painavampaa kuormaa? Entä, saanko kuitenkin vetää pakettiautolla 3500kg jarrullista 3500kg kuormaa?
timoraimo

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Tämän päivän tilanteesta en tiedä, mutta eilen haettii auto trailerilla ,vetäjä Volvo 740 2,4 TDIC ja trailerissa Nissan cetrik 2,8 sgl Diesel.Kuskilla Entis ajan rekkakortti.
timoraimo

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Tämän päivän saldoa ,kuulin juuri, paketti auto rekisteröity kuorma-autoksi perässä henkilö nostin ajoa 500m vuokraamoon,niin poliisit näki yhistelmän heti perään,ja kortitta ajoa ,ei siis riitänyt kortti sakko 260€ pääsi halavalla ,kun vois ottaa kortin vuodeksi hyllylle.Näin olivat sanoneet.
Juhnu
Viestit: 1588
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Sillä kevyt kuorkilla voit vetää max 750kg
ja Pakettiautoksi rekisteröidyllä 3500kg+3500kg

Tai vaihtoehtoisesti esim. 5-akselinen kuorma-auto johon otat kyytiin kevyt kuorma-auton jossa perässä se 3500kg kärry.

Tai vaihtoehtoisesti esim. hankit niin ison ja kevyen alle 750kg kärryn jonka kyytiin voit ottaa sen 3500kg kärryn..

Juu ei oo aina näissä laeissa järkeä mut kyllä ne jotenkuten pitää pahimmat tapaukset poissa tienpäältä..
Naxxu
Viestit: 820
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Kevyt kuorkille on olemassa sellainen ajokorttiluokka kun C1E jolla saa kuljettaa enintään 7500kg veturilla enintään 12000kg yhdistelmää.

En tiedä tämän päivän säännöksistä, mutta takavuosina sen sai pelkällä kirjallisilla ja inssillä kunhan C kortti on ollut vähintään kolme kuukautta.

Itsellä on taskussa CE + ammattipätevyys kortit, niin ei tarvi tuon oman kevytkuorkin kanssa murehtia, että mitä sillä kuskaa tai laittaa perään
Cyno
Viestit: 1016
Liittynyt: Ma Touko 27, 2013 9:39 am
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cyno »

Naxxu kirjoitti:Kevyt kuorkille on olemassa sellainen ajokorttiluokka kun C1E jolla saa kuljettaa enintään 7500kg veturilla enintään 12000kg yhdistelmää.

En tiedä tämän päivän säännöksistä, mutta takavuosina sen sai pelkällä kirjallisilla ja inssillä kunhan C kortti on ollut vähintään kolme kuukautta.
nykyään tälläkin rahastetaan toistatuhatta euroa..
jussi71
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 »

Cyno kirjoitti:
Naxxu kirjoitti:Kevyt kuorkille on olemassa sellainen ajokorttiluokka kun C1E jolla saa kuljettaa enintään 7500kg veturilla enintään 12000kg yhdistelmää.

En tiedä tämän päivän säännöksistä, mutta takavuosina sen sai pelkällä kirjallisilla ja inssillä kunhan C kortti on ollut vähintään kolme kuukautta.
nykyään tälläkin rahastetaan toistatuhatta euroa..
Toistatuhatta!No on kallista,itsellä on tuo ABeC-kortti ja se on kyllä turhauttavaa,kun jarrulliset kärryt pitää kuskata henkilöautolla vaikka kevytkuorma-autokin olisi.Mutta saa kyllä korttiluokan korotus noilla hinnoilla jäädä,eihän tossa ole mitään tolkkua.
390
Viestit: 519
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 9:47 pm
Paikkakunta: Kanta-häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 390 »

Ja pitää uusia viiden vuoden välein koko kortti jos nyt hommaa lisäkirjaimia
Talumees
Viestit: 6366
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Talumees »

390 kirjoitti:Ja pitää uusia viiden vuoden välein koko kortti jos nyt hommaa lisäkirjaimia
Taidat sekoittaa ammattipätevyyden ajokorttiin? :roll:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
dynamiitti
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Syys 19, 2012 4:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dynamiitti »

Talumees kirjoitti:
390 kirjoitti:Ja pitää uusia viiden vuoden välein koko kortti jos nyt hommaa lisäkirjaimia
Taidat sekoittaa ammattipätevyyden ajokorttiin? :roll:
Ei vaan kaikki ajokortit muuttuu määräaikaisiksi (5 vuotta). Tarkoittaa sitä että viiden vuoden välein haettava uusi kortti laitokselta ja tietenkin maksettava se. Riittää että hukkaa tai hajottaa vanhan kortin niin heti joutuu tuohon 5 vuoden piiriin. Eli kannattaa pitää kortista hyvää huolta että välttyy tolta ennenkuin pakottavat meidät kaikki siirtymään tuohon systeemiin. Asia tuli ilmi juuri noissa ammattipätevyyskoulutuksissa koska jos olisi ottanut sen ammattipätevyysmerkinnän ajokorttiin, niin olisi joutunut tuohon. Siksi otin ammattipätevyyskortin erillisenä.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aakku »

dynamiitti kirjoitti:
Talumees kirjoitti:
390 kirjoitti:Ja pitää uusia viiden vuoden välein koko kortti jos nyt hommaa lisäkirjaimia
Taidat sekoittaa ammattipätevyyden ajokorttiin? :roll:
Ei vaan kaikki ajokortit muuttuu määräaikaisiksi (5 vuotta). Tarkoittaa sitä että viiden vuoden välein haettava uusi kortti laitokselta ja tietenkin maksettava se. Riittää että hukkaa tai hajottaa vanhan kortin niin heti joutuu tuohon 5 vuoden piiriin. Eli kannattaa pitää kortista hyvää huolta että välttyy tolta ennenkuin pakottavat meidät kaikki siirtymään tuohon systeemiin. Asia tuli ilmi juuri noissa ammattipätevyyskoulutuksissa koska jos olisi ottanut sen ammattipätevyysmerkinnän ajokorttiin, niin olisi joutunut tuohon. Siksi otin ammattipätevyyskortin erillisenä.
Ovat puhuneet pötyä siellä ammattipätevyyskoulutuksessa. Sano sille kouluttajalle, että ottaa asioista selvää.

Trafin ohje, jonka olen vielä tarkistanut:

"Jos ennen lakimuutosta myönnetystä ajokortista tilaa kaksoiskappaleen esimerkiksi kortin katoamisen, nimen muuttumisen tai kortin erityisehtojen muuttamisen takia, uuteen ajokorttiin merkitään viimeiseksi voimassaolopäiväksi 18.1.2033. Jos ajokortin haltija täyttää 70 vuotta ennen 18.1.2033, kortti on voimassa 70-vuotissyntymäpäivään asti."

Se miksi ehkä kannattaa ottaa eriillinen kortti, perustuu siihen, että joissain maissa ei viranomaiset tien päällä osaa tulkita sitä ajokortin merkintää 95.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
dynamiitti
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Syys 19, 2012 4:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dynamiitti »

Aakku kirjoitti: Ovat puhuneet pötyä siellä ammattipätevyyskoulutuksessa. Sano sille kouluttajalle, että ottaa asioista selvää.

Trafin ohje, jonka olen vielä tarkistanut:

"Jos ennen lakimuutosta myönnetystä ajokortista tilaa kaksoiskappaleen esimerkiksi kortin katoamisen, nimen muuttumisen tai kortin erityisehtojen muuttamisen takia, uuteen ajokorttiin merkitään viimeiseksi voimassaolopäiväksi 18.1.2033. Jos ajokortin haltija täyttää 70 vuotta ennen 18.1.2033, kortti on voimassa 70-vuotissyntymäpäivään asti."

Se miksi ehkä kannattaa ottaa eriillinen kortti, perustuu siihen, että joissain maissa ei viranomaiset tien päällä osaa tulkita sitä ajokortin merkintää 95.
Voi olla että laki oli siinä vaiheessa vielä valmisteilla ja sen hetkinen käsitys oli tuo minkä mainitsin ja lopullisessa se sitten muuttui tuohon muotoon. Mutta tämä olikin hyvä tieto kortin hajoamisen kannalta kun korttini on ottanut vähän osumaa. Mutta siis ajokorttiluokkien muutos kuitenkin johtaa tuohon 5 vuotis menettelyyn? Ainakaan sitä ei tuossa suljeta pois. Tosin eipä taida olla lisäkirjaimille näillä näkymin tarvetta kun DE on ainoa mitä kortista enää puuttuu.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aakku »

dynamiitti kirjoitti: Voi olla että laki oli siinä vaiheessa vielä valmisteilla ja sen hetkinen käsitys oli tuo minkä mainitsin ja lopullisessa se sitten muuttui tuohon muotoon. Mutta tämä olikin hyvä tieto kortin hajoamisen kannalta kun korttini on ottanut vähän osumaa. Mutta siis ajokorttiluokkien muutos kuitenkin johtaa tuohon 5 vuotis menettelyyn? Ainakaan sitä ei tuossa suljeta pois. Tosin eipä taida olla lisäkirjaimille näillä näkymin tarvetta kun DE on ainoa mitä kortista enää puuttuu.
Sinä olet varmaan sitten istunut noilla tunneilla jo vuosia sitten. Tämä uusi ajokorttilaki tuli vasta 2013 alkupuolella ja Trafi kertoo ohjeensa yleensä vasta viime tingassa. Lehdistä saa lukea aikaisemmin.
Elikä, jos korttiluokkaa korottaa, niin pääsee tuohon 5 vuoden piiriin. Sitten kun ei enää niitä kirjaimia tarvitse, niin pudottaa kirjaimia pois ja pääsee 15 vuoden piiriin.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
dynamiitti
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Syys 19, 2012 4:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dynamiitti »

Aakku kirjoitti:Sinä olet varmaan sitten istunut noilla tunneilla jo vuosia sitten. Tämä uusi ajokorttilaki tuli vasta 2013 alkupuolella ja Trafi kertoo ohjeensa yleensä vasta viime tingassa. Lehdistä saa lukea aikaisemmin.
Elikä, jos korttiluokkaa korottaa, niin pääsee tuohon 5 vuoden piiriin. Sitten kun ei enää niitä kirjaimia tarvitse, niin pudottaa kirjaimia pois ja pääsee 15 vuoden piiriin.
Tammi-maaliskuussa 2013 noita tuli käytyä. Pitäisi kai alkaa käymään pikkuhiljaa uudestaan ettei jää uusinnat viimetippaan.
Cyno
Viestit: 1016
Liittynyt: Ma Touko 27, 2013 9:39 am
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cyno »

Hain viimeksi pikkueen korttiini jatkoksi oiskoha yli vuosi sitten ja siitä seurasi että ajokorttini on nykyisin vain viisi vuotta kerrallaan voimassa. En vielä tiedä miten uusi haetaa sitten kun aika koittaa. Kortti on siis ABEC tällä hetkellä.
C1E tulee kyllä jossai vaiheessa hankintalistalle kun talous antaa myören.
MikaH.
Viestit: 1718
Liittynyt: Su Heinä 28, 2013 8:48 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MikaH. »

Kuinkahan pitkä autokoulu on käytävä jos alottaisi nollasta ja ajaisi vaikka B,C,D,E kortin? Maksaakin varmaan kymppitonnin..
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aakku »

MikaH. kirjoitti:Kuinkahan pitkä autokoulu on käytävä jos alottaisi nollasta ja ajaisi vaikka B,C,D,E kortin? Maksaakin varmaan kymppitonnin..
Laskin noita kuluja pari vuotta sitten, jolloin se tuli maksamaan hieman yli 10000€. Nyt hinnat ovat hieman nousseet, joten maksaisi ehkä jotain vajaa 12000€.
Valtion tukemana toki halpaa, mutta noin se yksityisesti maksaa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Aakku kirjoitti:
MikaH. kirjoitti:Kuinkahan pitkä autokoulu on käytävä jos alottaisi nollasta ja ajaisi vaikka B,C,D,E kortin? Maksaakin varmaan kymppitonnin..
Laskin noita kuluja pari vuotta sitten, jolloin se tuli maksamaan hieman yli 10000€. Nyt hinnat ovat hieman nousseet, joten maksaisi ehkä jotain vajaa 12000€.
Valtion tukemana toki halpaa, mutta noin se yksityisesti maksaa.
Kallista juu, varsinkin kun noista mitään ei voi 18-vuotias ajaa samaan aikaan, niinkuin ennen. C kortin saa vasta 21vuotiaana, D, C1E ja CE tarvitaan ajokokemusta vähintään vuosi kuorma-autolla ja muuta mukavaa ammattipätevyyksineen. Moottoripyöräkortteja on kolme, lähtien 16 vuotiaana saatavasta A1 "kevarikortista", joka nousee 18v A2 korttiin jolla saa ajaa max 25kW pyörää. 21v sitten isoja pyöriä.

Mitenhän mahtaa olla armeijassa ajetut kortit? Onko niistä mitään hyötyä enää siviilipuolelle?
kessu
Viestit: 146
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 9:10 pm
Paikkakunta: janakkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kessu »

Intistä saa tutkintotodistuksen kaikista korteista jolla sen saa siviilikorttiin. Ammattipätevyys ja adr lupa seuraa myös siviilien.
MikaH.
Viestit: 1718
Liittynyt: Su Heinä 28, 2013 8:48 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MikaH. »

Kenen mielestä se on kohtuu hinta jos rekka ja linja-auto kortit ajaa että hinta lähentelee 15 tuhatta euroa?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Mpaseppä, Pontikka, Superdexta-64, zukka ja 61 vierailijaa