Fiat 640 DT3 kunnostusta
-
- Viestit: 424
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 2:57 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Fiat 640 DT3 kunnostusta
Toisten projektijuttuja on kiva lukea, joten päätimpä tehdä omani. Tarkoitus on kunnostaa pihaan eksynyt Fiat hyvään käyttökuntoon ja samalla siistiksi. Tavoite on saada hyvä harrastuslaite tosi pitkäksi aikaa. Modernisoitntia tulee tapahtumaan, ihan varmasti. oranssi ja valkoinen säilyy, rungon ruskea vaihtuu.
Kommentit ovat suotavia.
Lähtökohta oli 77 Fiat 640 DT3 ruotsalaisella hytillä ja bertta kuormaajalla. Laite on jäänyt seisomaan ulos noin 15v sitten ketomaan mukaan koska kävi hassusti ja sen lisäksi teki seuraavan erittäin hitaassa vauhdissa. Eteenpäin kulkiessa jokin vaihteistossa tai perässä? tökkäsi, jonka jälkeen konetta hieman peruutettiin ja sitten ajettiin eteenpäin niille sijoilleen pihalle 15 vuodeksi... Vaihteisto on kuulemma kunnostettu ennen haaveria..
No. Tutkin laitetta huolella ennen rojektia. Väljiä paikkoja tai kulumaa ei ole muualla kuin kuormaajan osissa. Perustraktori on hyvä, konetta lukuunottamatta, vesi on mennyt pakoputkenkautta koneeseen. Tuntimittari on toiminut ja pysähtynyt 5400h.
Toimintajärjestys on seuraava. Ensin tehdään kone, sitten takasilta/vaihteisto, etuakseli, hytti ja kuormaaja. Aikaa on varattu rojektille 3 vuotta...
Kuvapankin käyttö tähän tarkoitukseen on uusi juttu. Blogin tapaista ajattelin pitää tällä sivustolla, kuvat.fi toimii vain kuvapankkina.
Tarkoituksena olisi lisätä tilannekuvia sitä mukaa kun projekti etenee. Ajattelin laittaa tilannekuvan linkit tänne suoraan. Tuossa linkki kuvapankkiin:
http://tuplamutteri.kuvat.fi/kuvat/Fiat ... 67ebaa13d7
Kuvia on paljon enemmän, kasauksen helpottamiseksi.
Kommentit ovat suotavia.
Lähtökohta oli 77 Fiat 640 DT3 ruotsalaisella hytillä ja bertta kuormaajalla. Laite on jäänyt seisomaan ulos noin 15v sitten ketomaan mukaan koska kävi hassusti ja sen lisäksi teki seuraavan erittäin hitaassa vauhdissa. Eteenpäin kulkiessa jokin vaihteistossa tai perässä? tökkäsi, jonka jälkeen konetta hieman peruutettiin ja sitten ajettiin eteenpäin niille sijoilleen pihalle 15 vuodeksi... Vaihteisto on kuulemma kunnostettu ennen haaveria..
No. Tutkin laitetta huolella ennen rojektia. Väljiä paikkoja tai kulumaa ei ole muualla kuin kuormaajan osissa. Perustraktori on hyvä, konetta lukuunottamatta, vesi on mennyt pakoputkenkautta koneeseen. Tuntimittari on toiminut ja pysähtynyt 5400h.
Toimintajärjestys on seuraava. Ensin tehdään kone, sitten takasilta/vaihteisto, etuakseli, hytti ja kuormaaja. Aikaa on varattu rojektille 3 vuotta...
Kuvapankin käyttö tähän tarkoitukseen on uusi juttu. Blogin tapaista ajattelin pitää tällä sivustolla, kuvat.fi toimii vain kuvapankkina.
Tarkoituksena olisi lisätä tilannekuvia sitä mukaa kun projekti etenee. Ajattelin laittaa tilannekuvan linkit tänne suoraan. Tuossa linkki kuvapankkiin:
http://tuplamutteri.kuvat.fi/kuvat/Fiat ... 67ebaa13d7
Kuvia on paljon enemmän, kasauksen helpottamiseksi.
-
- Viestit: 424
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 2:57 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Kuvat ovat aikajärjestyksessä ekaa kuvaa lukuunottamatta. Eka kuva on lähtötilanteesta, sen jälkeen on uusin tämän hetken kuva.
Kone oli vettä täysi ja sylintereitä ei voinut pelastaa. Putket menevät uusiksi. Hiekkapuhalsin lohkon ennen kuin vien sen koneistamoon.
Käyntihäiriö on ollut ilmeisesti suutin. Suuttimet on kunnostettu ja pumppu menee tarkastukseen.
Kone oli vettä täysi ja sylintereitä ei voinut pelastaa. Putket menevät uusiksi. Hiekkapuhalsin lohkon ennen kuin vien sen koneistamoon.
Käyntihäiriö on ollut ilmeisesti suutin. Suuttimet on kunnostettu ja pumppu menee tarkastukseen.
- Broadspeed
- Viestit: 2509
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
- Paikkakunta: Masku
- Viesti:
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
- Paikkakunta: Säkylä
- Viesti:
640
Menihän näistä toisinaan perä kappaleiksi.Pienet tasauspyörät leikkas kiinni akseliinsa ja akselin lukitus petti ja sitten tappi tuli ulos reiästään ja sitten rytisi.Minulla olis idea ton hytinkin parannukseksi,kun joudut kuitenkin maalaamaan kaikki.
-
- Viestit: 424
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 2:57 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Lisää tämän hetken kuvaa:
http://tuplamutteri.kuvat.fi/kuvat/Fiat ... 67ebaa13d7
Hiekkapuhalsin lohkon ja kannen enen koneistusta Virtasella. Kuvassa lohko koneistettuna ja CRC pinnassa. Sitten kun on koko kone kasassa niin pesen sen ja maalaan kokonaisena.
nokka-akseli ja osa nostajista olivat kovasti ruosteessa ennen sitruunahappoliuotusta. Koneistamon mukaan noita ei käytetä. Tilasin uudet, koneen voisi kasata kun ne tulevat.
Kampura oli stanukoossa.
http://tuplamutteri.kuvat.fi/kuvat/Fiat ... 67ebaa13d7
Hiekkapuhalsin lohkon ja kannen enen koneistusta Virtasella. Kuvassa lohko koneistettuna ja CRC pinnassa. Sitten kun on koko kone kasassa niin pesen sen ja maalaan kokonaisena.
nokka-akseli ja osa nostajista olivat kovasti ruosteessa ennen sitruunahappoliuotusta. Koneistamon mukaan noita ei käytetä. Tilasin uudet, koneen voisi kasata kun ne tulevat.
Kampura oli stanukoossa.
-
- Viestit: 424
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 2:57 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Kunnostus etenee. Hitaasti ja epävarmasti. Ärsyttävää kun purun ja kasauksen välillä menee turhan kauan. Nyt on kasaaminen yhtä miettimistä. Esimerkiksi mitä kanava jota pitkin öljy menee lohkosta jakopäänkopan rattaille: kuuluuko siihen O-rengas väliin? Pitää varmaan mennä jonain lauantaina klo 4.00 aamulla tallille että saa olla ihan rauhassa.
Laitoin uuteen nokka-akseliin rattaan kiinni. Vanha akseli oli kätevin katkaista jotta akselinpätkän sai prässättyä pois hammaspyörästä.
Nostajatkin ovat tulleet, joten koko koneen pystyisi kasaamaan. Ensin pitäis pestä paljon osia.
http://tuplamutteri.kuvat.fi/kuvat/Fiat ... 67ebaa13d7
Laitoin uuteen nokka-akseliin rattaan kiinni. Vanha akseli oli kätevin katkaista jotta akselinpätkän sai prässättyä pois hammaspyörästä.
Nostajatkin ovat tulleet, joten koko koneen pystyisi kasaamaan. Ensin pitäis pestä paljon osia.
http://tuplamutteri.kuvat.fi/kuvat/Fiat ... 67ebaa13d7
Fiat 640 DT3
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
-
- Viestit: 6378
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 424
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 2:57 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
"Esimerkiksi mitä kanava jota pitkin öljy menee lohkosta jakopäänkopan rattaille: kuuluuko siihen O-rengas väliin?"
Tähän löytyi ratkaisu minigrip pussista johon olin purkanut myös jakopään kopan ohjaintapit. Turhan paljon on mennyt aikaa purkamisesta. Nyt on sisempi koppa ja nokka-akseli paikallaan.
Tapioryodi: Olen erittäin kiinnostuntut ideoista hytin parantamiseksi. Hytti on tarkoitus hiekkapuhaltaa kokonaan ja maalata
- Ajattelin vaihtaa kattopellin kokonaan, sillätavalla voisi tulla parempi. Jos kattopelti olisi vaikka 2mm alumiiniä niin eipä ruostuisi.
- Lämmityslaiteeksi olen ajatellut laittaa jonkun nykyaikaisemman ja jos mahdollista niin lattialle puhaltavan. En ole vielä suunnitellut kuinka.
- Tankkia haluaisin muuttaa niin että tankkauspaikka tulisi edemmäksi, hytin ulkopuolelle. Nyt se on ollut ihan hassussa paikassa hytin alla tuulilasin kohdalla.
- Hytti olis ehkä sitten joskus tarkoitus saada tiiviimmäksi.
Eipä tällä urakoimaan ole tarkoitus lähteä, mutta olis se vaan kiva että tuo olis laite joka tuntuisi käytettäessä hyvältä työkalulta.
Tähän löytyi ratkaisu minigrip pussista johon olin purkanut myös jakopään kopan ohjaintapit. Turhan paljon on mennyt aikaa purkamisesta. Nyt on sisempi koppa ja nokka-akseli paikallaan.
Tapioryodi: Olen erittäin kiinnostuntut ideoista hytin parantamiseksi. Hytti on tarkoitus hiekkapuhaltaa kokonaan ja maalata
- Ajattelin vaihtaa kattopellin kokonaan, sillätavalla voisi tulla parempi. Jos kattopelti olisi vaikka 2mm alumiiniä niin eipä ruostuisi.
- Lämmityslaiteeksi olen ajatellut laittaa jonkun nykyaikaisemman ja jos mahdollista niin lattialle puhaltavan. En ole vielä suunnitellut kuinka.
- Tankkia haluaisin muuttaa niin että tankkauspaikka tulisi edemmäksi, hytin ulkopuolelle. Nyt se on ollut ihan hassussa paikassa hytin alla tuulilasin kohdalla.
- Hytti olis ehkä sitten joskus tarkoitus saada tiiviimmäksi.
Eipä tällä urakoimaan ole tarkoitus lähteä, mutta olis se vaan kiva että tuo olis laite joka tuntuisi käytettäessä hyvältä työkalulta.
Fiat 640 DT3
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
-
- Viestit: 3831
- Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
- Viesti:
Meän 640 oli tankin täyttöputkeen hitsattu mutka ja se tuli noin 45 asteen kulmassa ulos siittä hytin ja konepellin välistä.
Haaveena kyllä olis vielä joskus ostaa tämmönen fernmo hyttänen 640 itelle.
Kyllä sitä on kaivannut konetta jolla aikanaan opetteli rattorilla ajon ja jonka kyytissä tuli kläppinä istuttua vaikka kuinka.
Onhan tuo 680 aika paljon nykyaikasempi vaikkei ole ko 5 vuotta uudempi mutta olihan siinä 640 jotaki hienoa tavallaan.
Haaveena kyllä olis vielä joskus ostaa tämmönen fernmo hyttänen 640 itelle.
Kyllä sitä on kaivannut konetta jolla aikanaan opetteli rattorilla ajon ja jonka kyytissä tuli kläppinä istuttua vaikka kuinka.
Onhan tuo 680 aika paljon nykyaikasempi vaikkei ole ko 5 vuotta uudempi mutta olihan siinä 640 jotaki hienoa tavallaan.
-
- Viestit: 424
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 2:57 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Rojekti jatkuu. Hitaasti koska aikaa on vähän ja osien tulo kestää.
Ostin toiset keulapellit. Samalla löytyi hyvä akkukotelo! Peltien mukana tullut maski on huonompi kuin oma, mutta oma ei sovi yhtä hyvin noiden muiden peltien kanssa.
Koneen kasaaminen on viivähtänyt, kun totesin että yksi kiertokangen pusla oli hieman leiponut. Uusien tuleminen kesti yllättävän kauan. Ja ne pitää vielä saada oikeaan kokoon. Itse en oikein haluu tehdä tuota kalvaimen kanssa, vaikka joskus olen tehnytkin. Tällä kertaa yksi tuttu hoonaa lenkit oikeaan kokoonsa.
Tyhmyyksissäni sitten hukkasin yhden venttiililautasen lukkokiilan... löytysköhän joltain? Tilasin tuon Lempäälästä, mutta ei jostain syystä tullut.
Muuta "kivaa" mitä on tapahtunut, on että Bosch VA pumppu on painepäästään niin ruosteessa että arvelluttaa laittaa sitä enää kuntoon. Jos siihen edes saa osia. Sunnuntaina puran yhdestä romusta 680? pumpun, katotaan jos siitä saisi.
http://tuplamutteri.kuvat.fi/kuvat/Fiat ... 67ebaa13d7
Ostin toiset keulapellit. Samalla löytyi hyvä akkukotelo! Peltien mukana tullut maski on huonompi kuin oma, mutta oma ei sovi yhtä hyvin noiden muiden peltien kanssa.
Koneen kasaaminen on viivähtänyt, kun totesin että yksi kiertokangen pusla oli hieman leiponut. Uusien tuleminen kesti yllättävän kauan. Ja ne pitää vielä saada oikeaan kokoon. Itse en oikein haluu tehdä tuota kalvaimen kanssa, vaikka joskus olen tehnytkin. Tällä kertaa yksi tuttu hoonaa lenkit oikeaan kokoonsa.
Tyhmyyksissäni sitten hukkasin yhden venttiililautasen lukkokiilan... löytysköhän joltain? Tilasin tuon Lempäälästä, mutta ei jostain syystä tullut.
Muuta "kivaa" mitä on tapahtunut, on että Bosch VA pumppu on painepäästään niin ruosteessa että arvelluttaa laittaa sitä enää kuntoon. Jos siihen edes saa osia. Sunnuntaina puran yhdestä romusta 680? pumpun, katotaan jos siitä saisi.
http://tuplamutteri.kuvat.fi/kuvat/Fiat ... 67ebaa13d7
Fiat 640 DT3
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
-
- Viestit: 424
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 2:57 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
-
- Viestit: 614
- Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 5:03 pm
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
- DeeTee
- Viestit: 1195
- Liittynyt: Ti Loka 02, 2012 3:02 pm
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
DT tarkoittaa nelivetoa ja tulee sanoista Dual Traction.
H malleissa on perää jollain tapaa vahvistettu. Esim 680DTH perä vastaa 780DT ja 1180DTH vastaa isompien grandien perää, näin ainakin käsittääkseni. 680 on nelisylinteristen pienin malli ja 1180 kutosista pienin.
H malleissa on perää jollain tapaa vahvistettu. Esim 680DTH perä vastaa 780DT ja 1180DTH vastaa isompien grandien perää, näin ainakin käsittääkseni. 680 on nelisylinteristen pienin malli ja 1180 kutosista pienin.
Ford traktoreita 1000- 100- 10- sarjaa.
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Mitäs 980.....kutonen sekin. 1180 on Grandien pienin, kait.DeeTee kirjoitti:DT tarkoittaa nelivetoa ja tulee sanoista Dual Traction.
H malleissa on perää jollain tapaa vahvistettu. Esim 680DTH perä vastaa 780DT ja 1180DTH vastaa isompien grandien perää, näin ainakin käsittääkseni. 680 on nelisylinteristen pienin malli ja 1180 kutosista pienin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:58 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1251
- Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
- Paikkakunta: pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 1543
- Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
- Viesti:
- DeeTee
- Viestit: 1195
- Liittynyt: Ti Loka 02, 2012 3:02 pm
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 848
- Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 12:26 am
- Viesti:
-
- Viestit: 90
- Liittynyt: La Helmi 17, 2007 5:12 pm
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Paalari, Rami ja 38 vierailijaa