Faryman diesel paikallismoottori
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: La Joulu 30, 2006 8:14 pm
- Viesti:
Faryman diesel paikallismoottori
Ostin tuollaisen ilmajäähdytteisen yksisylinterisen. Olisikohan tehoa 6 hv.
Onko kenellekkään tuttu ja saako siihen varaosia. Näkeekö valmistusvuoden jostain. Siinä on puolipuristin, mutta se pyörii vain tyhjää. En ole saanut sitä
vielä käyntiin. Vaatiiko puolipuristimen käyttöä, jotta sen saa käyntiin. Se on
tosi raskas veivattava.
Onko kenellekkään tuttu ja saako siihen varaosia. Näkeekö valmistusvuoden jostain. Siinä on puolipuristin, mutta se pyörii vain tyhjää. En ole saanut sitä
vielä käyntiin. Vaatiiko puolipuristimen käyttöä, jotta sen saa käyntiin. Se on
tosi raskas veivattava.
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ti Helmi 24, 2009 7:42 pm
- Viesti:
Faryman
olen sellaisen moottorin kanssa ollut tekemisissä mulla oli puoli luristin sellainen , vedettävä malli se Pitää toisen venttiilin auki ,Toisellakädellä pitää puoli puristinta auki ja sitten veivaa kovat kierrokset ,ja löysää luoliputistuksen . Ja minun koneessa oli sellainen kannessa kuin hehkutulppa johon pantiin kun Tupakin Filtteri se alko hehkumaan paineessa . Varaosat voivat olla lujassa ??
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: Ti Helmi 24, 2009 7:42 pm
- Viesti:
Faryman
olen sellaisen moottorin kanssa ollut tekemisissä mulla oli puoli luristin sellainen , vedettävä malli se Pitää toisen venttiilin auki ,Toisellakädellä pitää puoli puristinta auki ja sitten veivaa kovat kierrokset ,ja löysää luoliputistuksen . Ja minun koneessa oli sellainen kannessa kuin hehkutulppa johon pantiin kun Tupakin Filtteri se alko hehkumaan paineessa . Varaosat voivat olla lujassa ??
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
Re: Faryman diesel paikallismoottori
Onko kone se mikä on Nettikoneessa myynnissä?hean kirjoitti:Ostin tuollaisen ilmajäähdytteisen yksisylinterisen. Olisikohan tehoa 6 hv.
Onko kenellekkään tuttu ja saako siihen varaosia. Näkeekö valmistusvuoden jostain. Siinä on puolipuristin, mutta se pyörii vain tyhjää. En ole saanut sitä
vielä käyntiin. Vaatiiko puolipuristimen käyttöä, jotta sen saa käyntiin. Se on
tosi raskas veivattava.
Kyllä se vaatii puolipuristimen toimintaa niin kuin vastaavatkin koneet, en tiedä millainen systeemi siinä puolipuristemassa on mutta joissain Listereissä lukitaan työntötanko ylös vivulla joka sitten nypätään pois kun koneeseen on saatu veivattua riittävästi vauhtia.
Kun se kerran on ilmajäähdytteinen kannen ja sylinterinkin saa aikanopeasti lämpiämään kun kuumailmapuhaltimella sitä lämmittää, vaikuttaa todella paljon käynnistymiseen.
Saatko tarkempaa kuvausta siitä puolipuristimesta, millainen, missä... Kuvaa?
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: La Joulu 30, 2006 8:14 pm
- Viesti:
Re: Faryman diesel paikallismoottori
Kone oli myynnissä tori.fi Lukitus on työntötankojen alaosassa, käännettävä vipu, joka ottaa yhdessä kohtaa vähän kiinni, mutta vaikuttaa siltä, ettei lukitse kunnolla. Pitää purkaa konetta jotta näkee, onko se kulunut vai hajonnut. Valokuvaa saan huomenna tiistaina.tapsa 86 kirjoitti:Onko kone se mikä on Nettikoneessa myynnissä?hean kirjoitti:Ostin tuollaisen ilmajäähdytteisen yksisylinterisen. Olisikohan tehoa 6 hv.
Onko kenellekkään tuttu ja saako siihen varaosia. Näkeekö valmistusvuoden jostain. Siinä on puolipuristin, mutta se pyörii vain tyhjää. En ole saanut sitä
vielä käyntiin. Vaatiiko puolipuristimen käyttöä, jotta sen saa käyntiin. Se on
tosi raskas veivattava.
Kyllä se vaatii puolipuristimen toimintaa niin kuin vastaavatkin koneet, en tiedä millainen systeemi siinä puolipuristemassa on mutta joissain Listereissä lukitaan työntötanko ylös vivulla joka sitten nypätään pois kun koneeseen on saatu veivattua riittävästi vauhtia.
Kun se kerran on ilmajäähdytteinen kannen ja sylinterinkin saa aikanopeasti lämpiämään kun kuumailmapuhaltimella sitä lämmittää, vaikuttaa todella paljon käynnistymiseen.
Saatko tarkempaa kuvausta siitä puolipuristimesta, millainen, missä... Kuvaa?
-
- Viestit: 1251
- Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
- Paikkakunta: pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: La Joulu 30, 2006 8:14 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
Katselin youtubesta että Farymann koneissa on samanlaista systeemiä, vipua pyöräytetään vastapäivään jonkinmatkaa ja veivatessa vipu lähtee pyörimään ja lopussa palauttaa puristukset.tristam kirjoitti:Ootko kattonu ettei se puolipuristin jossain kohdassa lähde pyörimään konetta veivatessa kuten hatzissa?
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: La Joulu 30, 2006 8:14 pm
- Viesti:
Voisitko laittaa linkin tänne siihen videoon, jossa näkyy puolipuristin.tapsa 86 kirjoitti:Katselin youtubesta että Farymann koneissa on samanlaista systeemiä, vipua pyöräytetään vastapäivään jonkinmatkaa ja veivatessa vipu lähtee pyörimään ja lopussa palauttaa puristukset.tristam kirjoitti:Ootko kattonu ettei se puolipuristin jossain kohdassa lähde pyörimään konetta veivatessa kuten hatzissa?
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
Tässä videossa näkyy se pyörivä vipu https://www.youtube.com/watch?v=4DARrHcRTIUhean kirjoitti:Voisitko laittaa linkin tänne siihen videoon, jossa näkyy puolipuristin.tapsa 86 kirjoitti:Katselin youtubesta että Farymann koneissa on samanlaista systeemiä, vipua pyöräytetään vastapäivään jonkinmatkaa ja veivatessa vipu lähtee pyörimään ja lopussa palauttaa puristukset.tristam kirjoitti:Ootko kattonu ettei se puolipuristin jossain kohdassa lähde pyörimään konetta veivatessa kuten hatzissa?
Ja tässä sitä väännellään ylös https://www.youtube.com/watch?v=QF3i4Dfc5XA
Noita koneita on kyllä useita erilaisia, joten onko koneestasi mitään mallitietoja?
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: La Joulu 30, 2006 8:14 pm
- Viesti:
tapsa 86 kirjoitti:Tässä videossa näkyy se pyörivä vipu https://www.youtube.com/watch?v=4DARrHcRTIUhean kirjoitti:Voisitko laittaa linkin tänne siihen videoon, jossa näkyy puolipuristin.tapsa 86 kirjoitti:Katselin youtubesta että Farymann koneissa on samanlaista systeemiä, vipua pyöräytetään vastapäivään jonkinmatkaa ja veivatessa vipu lähtee pyörimään ja lopussa palauttaa puristukset.tristam kirjoitti:Ootko kattonu ettei se puolipuristin jossain kohdassa lähde pyörimään konetta veivatessa kuten hatzissa?
Ja tässä sitä väännellään ylös https://www.youtube.com/watch?v=QF3i4Dfc5XA
Noita koneita on kyllä useita erilaisia, joten onko koneestasi mitään mallitietoja?
Kiitos
Pääsen illalla kuvaamaan konetta. Selvitän samalla mallitiedot. Vaikuttaisi, jotta vipu on samassa paikassa. Kuvasta se selviää
-
- Viestit: 252
- Liittynyt: La Joulu 15, 2007 11:35 am
- Viesti:
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: La Joulu 30, 2006 8:14 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: La Joulu 30, 2006 8:14 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: La Joulu 30, 2006 8:14 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: La Joulu 30, 2006 8:14 pm
- Viesti:
Tässä kuva puolipuristinvivusta, joka on kuin puolikas siipimutteria.
http://i1031.photobucket.com/albums/y37 ... %20150.jpg
http://i1031.photobucket.com/albums/y37 ... %20150.jpg
-
- Viestit: 1251
- Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
- Paikkakunta: pohojammaa
- Viesti:
Re: Faryman diesel paikallismoottori
No pitihän se meikäläisenkin tuollainen farymann diesel 18D 430 saada ja veivi tietenkin hukassa mutta ei vauhtipyörästäkään pyörittämällä hirveästi puristuksia tunnu niin huomasin ettei pakoventtiilissä ole välystä missään puolipuristimen asennossa ja venttiilit tuntuu pökkäävän mäntään . Työntötangot näyttää olevan ikään kuin ristissä. Mitähän tälle koneelle voisi olla tapahtunut?
-
- Viestit: 2973
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Faryman diesel paikallismoottori
Hiukan otsikkoon liittyen. Talvella olin eräässä paikassa, jossa oli myynnissä maaperätutkimukseen liittyvää tavaraa. Siellä oli sellaisille vedettäville lavoille asennettuja isoja pumppuja, ilmeisesti johonkin kaivantojen tyhjäykseen. Voimanlähteenä näissä kaikissa oli Faryman dieselit. Melko krouvin oloisia pumppuja olivat ja niin olivat kyllä moottoritkin. Ulkoasusta olisin arvellut laitteita ainakin 40 vuotta vanhoiksi.
-
- Viestit: 330
- Liittynyt: To Helmi 26, 2009 8:37 am
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: Faryman diesel paikallismoottori
Olen telmunnut yhden Farymannin kanssa, joka on asennettu purjeveneen keulapiikkiin mahdollisimman ahtaaseen paikkaan. Tämä oli 1-pyttynen diesel ja sylinteri vaakatasossa.
Tarkastelin ja tutkiskelin kun oli mennyt vedet sylinteriin, jonka seurauksena jumiin ja olivat polttaneet startin siitä. Tämä kone oli vesijäähdytteinen.
Irrotin kannen ja pytyn ja ne tarkastettiin koneistamossa halkeamien varalta. Ei ollut halki.
Sitten kun sain moottorin takaisin nippuun ja pyörittelin kokeeksi kampurasta ja säätelin venttiileitä huomasin, että nyt liikkuu venttiilit kummalliseen tahtiin. Työntötangot voikin asentaa ristiin että pakonokka käyttää imua ja päinvastoin. Lisäksi toisessa työntötangossa on uloke, johon puolipuristimen vipu vaikuttaa. Tulin sitten siihen tulokseen, että venekoneessa puolipuristimen täytyy vaikuttaa imuventtiiliin eikä pakoon kuten yleensä, koska jos pakoventtiili on raollaan ja moottoria veivaa käyntiin imaisee mäntä vedet pakoputkesta pyttyyn.
Kasasin sitten uudestaan ja kone tärähti käymään. Erinomaisen hankala homma tuollaisessa asennuspaikassa. Tiivisteitä en löytänyt oikeen mistään paitsi pari jotain o-rengasta tiivistekeskukselta mittojen mukaan. Ja pakoaukon tiiviste Mopo-Sportista. Kannentiivistettä ei ole ollenkaan minkäänlaista. Jäähdytysvesi on sylinterin ympärillä olevan irrallisen vaipan sisällä ja käy lämmönvaihtimessa jäähtymässä. Roiskevoitelu. Nyt kone ilmeisesti toimii mutta jotain pientä öljyvuotoa on vissiin kannesta tai venttiilikopasta.
Tässä laitoksessa moottori pyörittää hydepumppua joka on heti moottorissa kiinni ja potkurille menee hydeletkut.
Tarkastelin ja tutkiskelin kun oli mennyt vedet sylinteriin, jonka seurauksena jumiin ja olivat polttaneet startin siitä. Tämä kone oli vesijäähdytteinen.
Irrotin kannen ja pytyn ja ne tarkastettiin koneistamossa halkeamien varalta. Ei ollut halki.
Sitten kun sain moottorin takaisin nippuun ja pyörittelin kokeeksi kampurasta ja säätelin venttiileitä huomasin, että nyt liikkuu venttiilit kummalliseen tahtiin. Työntötangot voikin asentaa ristiin että pakonokka käyttää imua ja päinvastoin. Lisäksi toisessa työntötangossa on uloke, johon puolipuristimen vipu vaikuttaa. Tulin sitten siihen tulokseen, että venekoneessa puolipuristimen täytyy vaikuttaa imuventtiiliin eikä pakoon kuten yleensä, koska jos pakoventtiili on raollaan ja moottoria veivaa käyntiin imaisee mäntä vedet pakoputkesta pyttyyn.
Kasasin sitten uudestaan ja kone tärähti käymään. Erinomaisen hankala homma tuollaisessa asennuspaikassa. Tiivisteitä en löytänyt oikeen mistään paitsi pari jotain o-rengasta tiivistekeskukselta mittojen mukaan. Ja pakoaukon tiiviste Mopo-Sportista. Kannentiivistettä ei ole ollenkaan minkäänlaista. Jäähdytysvesi on sylinterin ympärillä olevan irrallisen vaipan sisällä ja käy lämmönvaihtimessa jäähtymässä. Roiskevoitelu. Nyt kone ilmeisesti toimii mutta jotain pientä öljyvuotoa on vissiin kannesta tai venttiilikopasta.
Tässä laitoksessa moottori pyörittää hydepumppua joka on heti moottorissa kiinni ja potkurille menee hydeletkut.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 33 vierailijaa