Faryman diesel paikallismoottori

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

hean
Viestit: 98
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 8:14 pm
Viesti:

Faryman diesel paikallismoottori

Viesti Kirjoittaja hean »

Ostin tuollaisen ilmajäähdytteisen yksisylinterisen. Olisikohan tehoa 6 hv.
Onko kenellekkään tuttu ja saako siihen varaosia. Näkeekö valmistusvuoden jostain. Siinä on puolipuristin, mutta se pyörii vain tyhjää. En ole saanut sitä
vielä käyntiin. Vaatiiko puolipuristimen käyttöä, jotta sen saa käyntiin. Se on
tosi raskas veivattava.
Aapeli
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2009 7:42 pm
Viesti:

Faryman

Viesti Kirjoittaja Aapeli »

olen sellaisen moottorin kanssa ollut tekemisissä mulla oli puoli luristin sellainen , vedettävä malli se Pitää toisen venttiilin auki ,Toisellakädellä pitää puoli puristinta auki ja sitten veivaa kovat kierrokset ,ja löysää luoliputistuksen . Ja minun koneessa oli sellainen kannessa kuin hehkutulppa johon pantiin kun Tupakin Filtteri se alko hehkumaan paineessa . Varaosat voivat olla lujassa ??
Aapeli
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2009 7:42 pm
Viesti:

Faryman

Viesti Kirjoittaja Aapeli »

olen sellaisen moottorin kanssa ollut tekemisissä mulla oli puoli luristin sellainen , vedettävä malli se Pitää toisen venttiilin auki ,Toisellakädellä pitää puoli puristinta auki ja sitten veivaa kovat kierrokset ,ja löysää luoliputistuksen . Ja minun koneessa oli sellainen kannessa kuin hehkutulppa johon pantiin kun Tupakin Filtteri se alko hehkumaan paineessa . Varaosat voivat olla lujassa ??
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Re: Faryman diesel paikallismoottori

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

hean kirjoitti:Ostin tuollaisen ilmajäähdytteisen yksisylinterisen. Olisikohan tehoa 6 hv.
Onko kenellekkään tuttu ja saako siihen varaosia. Näkeekö valmistusvuoden jostain. Siinä on puolipuristin, mutta se pyörii vain tyhjää. En ole saanut sitä
vielä käyntiin. Vaatiiko puolipuristimen käyttöä, jotta sen saa käyntiin. Se on
tosi raskas veivattava.
Onko kone se mikä on Nettikoneessa myynnissä?

Kyllä se vaatii puolipuristimen toimintaa niin kuin vastaavatkin koneet, en tiedä millainen systeemi siinä puolipuristemassa on mutta joissain Listereissä lukitaan työntötanko ylös vivulla joka sitten nypätään pois kun koneeseen on saatu veivattua riittävästi vauhtia.

Kun se kerran on ilmajäähdytteinen kannen ja sylinterinkin saa aikanopeasti lämpiämään kun kuumailmapuhaltimella sitä lämmittää, vaikuttaa todella paljon käynnistymiseen.

Saatko tarkempaa kuvausta siitä puolipuristimesta, millainen, missä... Kuvaa?
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Joskus kun noita värkkelä rakennettiin tavoitteena päästä mahdollisimman pitkälle litralla. Olisiko ollut joku teekkareiden rakantama jossa oli pieni Faryman koneena. Taisi voittaa sen homman.
hean
Viestit: 98
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 8:14 pm
Viesti:

Re: Faryman diesel paikallismoottori

Viesti Kirjoittaja hean »

tapsa 86 kirjoitti:
hean kirjoitti:Ostin tuollaisen ilmajäähdytteisen yksisylinterisen. Olisikohan tehoa 6 hv.
Onko kenellekkään tuttu ja saako siihen varaosia. Näkeekö valmistusvuoden jostain. Siinä on puolipuristin, mutta se pyörii vain tyhjää. En ole saanut sitä
vielä käyntiin. Vaatiiko puolipuristimen käyttöä, jotta sen saa käyntiin. Se on
tosi raskas veivattava.
Onko kone se mikä on Nettikoneessa myynnissä?

Kyllä se vaatii puolipuristimen toimintaa niin kuin vastaavatkin koneet, en tiedä millainen systeemi siinä puolipuristemassa on mutta joissain Listereissä lukitaan työntötanko ylös vivulla joka sitten nypätään pois kun koneeseen on saatu veivattua riittävästi vauhtia.

Kun se kerran on ilmajäähdytteinen kannen ja sylinterinkin saa aikanopeasti lämpiämään kun kuumailmapuhaltimella sitä lämmittää, vaikuttaa todella paljon käynnistymiseen.

Saatko tarkempaa kuvausta siitä puolipuristimesta, millainen, missä... Kuvaa?
Kone oli myynnissä tori.fi Lukitus on työntötankojen alaosassa, käännettävä vipu, joka ottaa yhdessä kohtaa vähän kiinni, mutta vaikuttaa siltä, ettei lukitse kunnolla. Pitää purkaa konetta jotta näkee, onko se kulunut vai hajonnut. Valokuvaa saan huomenna tiistaina.
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tristam »

Ootko kattonu ettei se puolipuristin jossain kohdassa lähde pyörimään konetta veivatessa kuten hatzissa?
hean
Viestit: 98
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 8:14 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hean »

tristam kirjoitti:Ootko kattonu ettei se puolipuristin jossain kohdassa lähde pyörimään konetta veivatessa kuten hatzissa?
Kiitos vinkistä. Katson huomenna kun pääsen koneen viereen.
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

tristam kirjoitti:Ootko kattonu ettei se puolipuristin jossain kohdassa lähde pyörimään konetta veivatessa kuten hatzissa?
Katselin youtubesta että Farymann koneissa on samanlaista systeemiä, vipua pyöräytetään vastapäivään jonkinmatkaa ja veivatessa vipu lähtee pyörimään ja lopussa palauttaa puristukset.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
hean
Viestit: 98
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 8:14 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hean »

tapsa 86 kirjoitti:
tristam kirjoitti:Ootko kattonu ettei se puolipuristin jossain kohdassa lähde pyörimään konetta veivatessa kuten hatzissa?
Katselin youtubesta että Farymann koneissa on samanlaista systeemiä, vipua pyöräytetään vastapäivään jonkinmatkaa ja veivatessa vipu lähtee pyörimään ja lopussa palauttaa puristukset.
Voisitko laittaa linkin tänne siihen videoon, jossa näkyy puolipuristin.
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

hean kirjoitti:
tapsa 86 kirjoitti:
tristam kirjoitti:Ootko kattonu ettei se puolipuristin jossain kohdassa lähde pyörimään konetta veivatessa kuten hatzissa?
Katselin youtubesta että Farymann koneissa on samanlaista systeemiä, vipua pyöräytetään vastapäivään jonkinmatkaa ja veivatessa vipu lähtee pyörimään ja lopussa palauttaa puristukset.
Voisitko laittaa linkin tänne siihen videoon, jossa näkyy puolipuristin.
Tässä videossa näkyy se pyörivä vipu https://www.youtube.com/watch?v=4DARrHcRTIU

Ja tässä sitä väännellään ylös https://www.youtube.com/watch?v=QF3i4Dfc5XA

Noita koneita on kyllä useita erilaisia, joten onko koneestasi mitään mallitietoja?
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
hean
Viestit: 98
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 8:14 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hean »

tapsa 86 kirjoitti:
hean kirjoitti:
tapsa 86 kirjoitti:
tristam kirjoitti:Ootko kattonu ettei se puolipuristin jossain kohdassa lähde pyörimään konetta veivatessa kuten hatzissa?
Katselin youtubesta että Farymann koneissa on samanlaista systeemiä, vipua pyöräytetään vastapäivään jonkinmatkaa ja veivatessa vipu lähtee pyörimään ja lopussa palauttaa puristukset.
Voisitko laittaa linkin tänne siihen videoon, jossa näkyy puolipuristin.
Tässä videossa näkyy se pyörivä vipu https://www.youtube.com/watch?v=4DARrHcRTIU

Ja tässä sitä väännellään ylös https://www.youtube.com/watch?v=QF3i4Dfc5XA

Noita koneita on kyllä useita erilaisia, joten onko koneestasi mitään mallitietoja?


Kiitos
Pääsen illalla kuvaamaan konetta. Selvitän samalla mallitiedot. Vaikuttaisi, jotta vipu on samassa paikassa. Kuvasta se selviää
herra47
Viestit: 252
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 11:35 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja herra47 »

-kuule Korhonen, se on LYSOOLIA!- (p.-ierikka) Kuva
hean
Viestit: 98
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 8:14 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hean »

herra47 kirjoitti:Oliskos tästä apuja?

http://www.richardanderson.net/TechSavv ... Manual.pdf
Kiitos on varmasti
hean
Viestit: 98
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 8:14 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hean »

Sain pari kuvaa otettua. Toisessa näkyy mallitiedot ja toisessa puolipuristinvipu. En saa kuvia nyt tänne foorumille, Mutta voin lähettää
niitä sähköpostissa tänä iltana tarvitsejoille ja huomenillalla tänne foorumiin.
Lähettäkää postiosoitteet vaikka YV:nä
hean
Viestit: 98
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 8:14 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hean »

hean
Viestit: 98
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 8:14 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hean »

Tässä kuva puolipuristinvivusta, joka on kuin puolikas siipimutteria.

http://i1031.photobucket.com/albums/y37 ... %20150.jpg
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: Faryman diesel paikallismoottori

Viesti Kirjoittaja tristam »

No pitihän se meikäläisenkin tuollainen farymann diesel 18D 430 saada ja veivi tietenkin hukassa mutta ei vauhtipyörästäkään pyörittämällä hirveästi puristuksia tunnu niin huomasin ettei pakoventtiilissä ole välystä missään puolipuristimen asennossa ja venttiilit tuntuu pökkäävän mäntään . Työntötangot näyttää olevan ikään kuin ristissä. Mitähän tälle koneelle voisi olla tapahtunut?
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Faryman diesel paikallismoottori

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Hiukan otsikkoon liittyen. Talvella olin eräässä paikassa, jossa oli myynnissä maaperätutkimukseen liittyvää tavaraa. Siellä oli sellaisille vedettäville lavoille asennettuja isoja pumppuja, ilmeisesti johonkin kaivantojen tyhjäykseen. Voimanlähteenä näissä kaikissa oli Faryman dieselit. Melko krouvin oloisia pumppuja olivat ja niin olivat kyllä moottoritkin. Ulkoasusta olisin arvellut laitteita ainakin 40 vuotta vanhoiksi.
Naturstein
Viestit: 330
Liittynyt: To Helmi 26, 2009 8:37 am
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Faryman diesel paikallismoottori

Viesti Kirjoittaja Naturstein »

Olen telmunnut yhden Farymannin kanssa, joka on asennettu purjeveneen keulapiikkiin mahdollisimman ahtaaseen paikkaan. Tämä oli 1-pyttynen diesel ja sylinteri vaakatasossa.

Tarkastelin ja tutkiskelin kun oli mennyt vedet sylinteriin, jonka seurauksena jumiin ja olivat polttaneet startin siitä. Tämä kone oli vesijäähdytteinen.

Irrotin kannen ja pytyn ja ne tarkastettiin koneistamossa halkeamien varalta. Ei ollut halki.

Sitten kun sain moottorin takaisin nippuun ja pyörittelin kokeeksi kampurasta ja säätelin venttiileitä huomasin, että nyt liikkuu venttiilit kummalliseen tahtiin. Työntötangot voikin asentaa ristiin että pakonokka käyttää imua ja päinvastoin. Lisäksi toisessa työntötangossa on uloke, johon puolipuristimen vipu vaikuttaa. Tulin sitten siihen tulokseen, että venekoneessa puolipuristimen täytyy vaikuttaa imuventtiiliin eikä pakoon kuten yleensä, koska jos pakoventtiili on raollaan ja moottoria veivaa käyntiin imaisee mäntä vedet pakoputkesta pyttyyn.

Kasasin sitten uudestaan ja kone tärähti käymään. Erinomaisen hankala homma tuollaisessa asennuspaikassa. Tiivisteitä en löytänyt oikeen mistään paitsi pari jotain o-rengasta tiivistekeskukselta mittojen mukaan. Ja pakoaukon tiiviste Mopo-Sportista. Kannentiivistettä ei ole ollenkaan minkäänlaista. Jäähdytysvesi on sylinterin ympärillä olevan irrallisen vaipan sisällä ja käy lämmönvaihtimessa jäähtymässä. Roiskevoitelu. Nyt kone ilmeisesti toimii mutta jotain pientä öljyvuotoa on vissiin kannesta tai venttiilikopasta.

Tässä laitoksessa moottori pyörittää hydepumppua joka on heti moottorissa kiinni ja potkurille menee hydeletkut.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 33 vierailijaa