Vesipumppu ongelmaa -> koneremontti

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Torsti kirjoitti: Tai sitten jollakin muulla on hankaluuksia luetun ymmärtämisen kanssa.
JiiHoo Kommetoi: :lol: :lol:

Elä vedä hernettä nenään, Se on kasvissyäjien ruokaa :lol:
Joo. jatketaan.
Kokeile termostaatin vaihtoa. Tai.. kuten joku neuvoi, ota talvella termostaatti pois kokonaan, niin ei ylikuumene. Minä en viitsi ottaa omasta, kun pitää purkaa niin paljon..

...Nyt loppui minulta ideat...
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Ok, en vedä :wink:

Vehje on toiminu koko talven ihan normaalisti, ja lämmöt pysyny siinä kuuvenkympin kieppeillä, vähän päälle. Aivan kuten pitääkin.

Jotain vikaa siinä on oltava kun rupes tuollai kenkkuamaan piru vie...

Kyllä nyt menee huonosti, pelaruskaan ei lähe käyntiin. Ihan uus raktori ja ei toimi, jo on kumma. Mikään ei pelaa :cry:
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
arre
Viestit: 1121
Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arre »

Oletko varma, että termostaatti toimii? Joskus se hajoaa kuitenkin...testaa kattilassa lämpömittarilla tai vaihda' varmuudenvuoksi ' uusi.

Jos termari on ok, voi olla kannessa halkeama tai paffi vuotaa. Paljon mahdollista tuossa koneessa, mutta ei silti maalata :twisted: seinälle.

Joskus voi hytin lämmityslaitteen letkussa tai hanassa olla vuoto niin että kierron mukaan tulee ilmaa ja selvästi kylmä kone näyttää keittävän täyttä päätä, ajaa nestettäkin ulos korkista. Irrota letkut ja tulppaa liitännät moottoriin ja kokeile ajaa, vieläkö keittää?
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Jossain vehkeessä joskus mää oon nestettä laittaessani puristellu
alavesiletkua ja saanu sillai tuleen ilmaa pois systeemistä.
eeki
Viestit: 305
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 6:50 pm
Paikkakunta: Oulun keskusta!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eeki »

jep. oot tainnu onnistua polttaan kansipahvin,,, niillä laihoilla nesteillä (ei pahalla) testaa: "kupliiko" syylärin korkista ilmaa, koneen käydessä paikallaa reipasta joutokäyntiä (yleensä jos pahvi tai kansi vuotaa näin käy) jos ylävesiletku lämpenee mut alavesiletku pysyy kylmänä, vaikkakin moottori on lämin on syytä epäillä termostattia,, yleensä termostaateissa on ns,ilmaus-reikä ilmojen poistumiseen moottorista joten pientä kiertoa tapahtuu sen reijänkautta syyläriin. mutta kun kansi vuotaa ilmaa liikaa kiertoon tulee ns.ilmalukko jolloin vesipumppu ei pääse kierrättämään nestettä ja "höyryveturi" on valmis,, samasta syystä ei myöskään lämmityslaitteen letkut lämpene.
Täytyy todeta että päivittäin kun näitä härveleitä rassaan, on reilu kolmenkymmenen vuodenaikana tullut kaksi vesipumppuvammasta vastaan (VW,, ja honda civic,, näissä oli heikot nesteet ja pumppupyörä oli jäätynyt jumiin ja auto sitten hinaamalla käyntiin ni jo irtoo :)
Tavoittaa vain sähköpostilla tai puhelimella 0400252530
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Toi kansipahvi tuli mullekkin mieleeni kun juttua selasin läpi, jäässä se ei ainakaan ole. Toi eekin testaus konsti on ihan pätevä kokeile sitä, lisäisin siihen vielä että täytä jäähdytin piripintaan niin näkyy ne kuplat helpommin jos tulee. Ja kerro miten homma edistyy.
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Ok, eipä siinä muu auta.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Selvä pelihän se on. Kuplia pulputteli sen verran, että voi todeta kannentiivisteessä olevan vikaa...
Purin jo enimmät hilppeet pois, täytyy ruveta ens viikolla kattelemaan uutta tiivistettä...
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Ei olis huono idea viedä kantta tasohiontaan koneistamoon ja samalla tarkastaa venttiilien kunto, ja ainakin uusia ohjaimen kumit jos siinä on sellaiset. :lol:
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

JURO kirjoitti:Ei olis huono idea viedä kantta tasohiontaan koneistamoon ja samalla tarkastaa venttiilien kunto, ja ainakin uusia ohjaimen kumit jos siinä on sellaiset. :lol:
Ei varmaan joo, pittää nyt kattoo kuinka nuukalla budjetilla tästä pitää suoriutua...
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

Tuli tammeriin asiaa Torstille
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Näinhän se on nähtävä, vois tietysti kysästä olisko simolla hyllyssä... Tahi sitten puttoselta ja poskelalta tilata. :roll:
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Nyt on kone levällään. Kannentiivisteestä en kylläkään huomannu mitään kovin selvää kohtaa mistä olisi vuotanut vesireikiin. Mustunutta kyllä oli etenkin pyttyjen välissä. Tuossa on kuvatkin, josko niistä saa mitään selvää, lähempääkin otettuja kyllä löytyy.

http://personal.inet.fi/koti/juusonkoti ... pahvi1.JPG

http://personal.inet.fi/koti/juusonkoti ... pahvi2.JPG
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Alkuperäiseen ongelmaan:

Onkos sellainen vaihtoehto suljettu pois, että termostaatin pieni ilmareikä olisi tukossa. Jos se on tukossa, niin nesteitä vaihdellessa moottoriin jää ilmaa. Koska termostaatti on itse ilmalukossa, ei se aukea vaikka moottorin lämpeneekin. Eikä auta vaikka vaihtelisi mitkä nesteet moottoriin, moottori ei vain tule täyteen.

Itse käyttäisin termostaatin irti ja tarkistaisin pikkureiän aukiolon. Ei maksa mitään.

Aiheutin muuten itse aikanaan täsmälleen samanlaisen vian paikkaamalla jäähdyttimen paikkausaineella. Kaikki meni hyvin ja jäähdytysjärjestelmä toimi, mutta kun nesteitä vaihteilin myöhemmin, niin johan alkoi keittely, eikä toinut enää lämmityslaitekaan. Ilmat eivät pääseet kokonaan poistumaan nesteiden vaihdon jälkeen, koska paikkausaine oli tukkinut termostaatin ilmanpostoreiän. Vika ei ollut iso, mutta kahteen kertaan kannoin nesteet pakkasessa traktoriin, kun entiset tulivat lingotessa pois.
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Olishan se voinu olla, mutta nyt kun kerkesin jo purkaa mokoman niin ei auta enää. Joku tarkkasilmäinen kokenut masinisti toivottavasti huomaa tuosta tiivisteestä jotain vikaa, niin sais mielenrauhan. Ettei prkl tullu purettua koko vehjettä termostaatin ilmareiän takia :roll:

Se termari on väljä paikassaan, ja lukkorenkaalla lukittu, joten sen sivuilta pitäisi päästä ilma pois. Muistaakseni porasin siihen aikoinaan 3 mm ilmareiän. Melkoista mutua kyllä näkyy vesikanavissa, kyllä huomaa että on ajettu joskus pelkillä vesillä...

Hetkinen minkäs takia ylävesiletku oli täynnä vettä, eikö niitten olis pitäny valua termarin kautta pois :shock:
Viimeksi muokannut Torsti, Ma Helmi 12, 2007 8:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
eeki
Viestit: 305
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 6:50 pm
Paikkakunta: Oulun keskusta!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eeki »

Kyllä on aivan selvä vuotokohta tuossa kolmosen ja kakkosen välissä suoraan vesikanavaan,,, mutta kovin on käyny kuumana joten tarkista kannen suoruus,, varsinkin noi pyttyjen välit näyttäis meneen "kourulle".
Se ei paljon maksa vaikka käytät "plaanissa" jotta tulee kerralla kuntoon :wink:
Ei muuta kun työn iloa ja muista "säästää" nesteissä ens kerralla,,, ei pahalla mut joskus täytyy ittekki vähän opetella näitä asioita "puun tyvestä" :lol:
Tavoittaa vain sähköpostilla tai puhelimella 0400252530
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Kun se kerran pulputteli, niin ei epäselvää ole. Kannentiiviste vuotaa.
retsi
Viestit: 82
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:24 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retsi »

Tostille.
Mielestäni pahvi palanut 2-3 välistä ja onko sitten 1/4 kumpienpäin se pahvi on,se päätypalama on puhaltanut vesitilaan,vaan ei niin paha että olisi aiheuttanut kiehumiset,jossain on ollut ilmaa joka estänyt kierron.
Coynty 754.
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Seikka on saletti. Pitikin mennä höseltämään :x Noo, jospa se tästä lutviutus, täytyy yrittää viivaimella tsiikata kuinka käyrälle se on vetäny kannen.
Täytyy nyt tuumata jos samoin tein jaksais avata koneen vielä alapuolelta ja vaihtaa laakerit...
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Vesikanaviin on puhaltanut sylinterien vierestä vaikkei palanut olekkaan.
Jotkut tiivisteet vanhetessaan korppuuntuvat ja alkaa vuotaa pikku hiljaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: adi, Bing [Bot], Jusi, metalisti, Peksu123 ja 38 vierailijaa