Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
traktori754
Viestit: 1814
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Jatarkennusta edeliseen viestiin, heti kun käynistää, vaaleeta savua, sitten tasaantuu, kun antaa kaasua taas savuaa. Sitten kun työskentelee se ei savua, tai voimasavua jos käy raskaasti.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Viesti Kirjoittaja poweri »

Fordin 10 sarja harrastajille käytännön tärppi. Mulla 6610 mk2 fordsonni ja olin ruiskuttamassa sänkipeltoja, odottelin täyttöä huomasin että edessä carraro akselin päällä öljyä.
Irrotin vasemman suojaritilän ja huomasin että etukehto lainehtii öljyssä. Siivosin kliinerillä ja syylliseksi paljastui moottoriöljyn lauhduttajalle eli syyläriin menevä hapertunut letkunpätkä.
Tämä ns euron vika siitä paha että öljynpaine vähenee ja jossain kovassa työssä jos suihkuaa eikä huomaa eikä valokaan just syty saattaapi saada konevaurion aikaiseksi.
Vastaava letkunpätkä on toisellakin puolella, näiden korjuu hoituu 10mm oil hosella.
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Viesti Kirjoittaja poweri »

traktori754 kirjoitti:Toi 7810 seisoi yli kuukauden, ja kun käynnistin se savuttaa sinertävää ja jonkin aikaa myös kun antaa kaasua kylmänä. Huomattavasti enemmän kun aijemin. Toinen vika, vettä se on hukannut jonkinverran, uskoisin että se menee haljeneen paisuntasäiliön kautta. Digi mittari mootorin lämmöt kokoajan yksi palkki vaikka keväällä oli kuumaa.
Hei arvoisa traktori754 huomasin vasta nyt vanhan viestisi digimittaria koskevan asian, lämpömittarisi ei toimi jos se näyttää työssä yhtä palkkia!!
Eikö 7810 ole jo kutoskoneella? kun digimittarissa kytketään virtapäälle kylmänä se näyttää yhtä palkkia, normaali peltotyölämpö on 4 palkkia, tyhjäkäynti joutavia ajo 3 palkkia. Palkkeja on mittaristossa 8.
Mulla on teewee jossa tuo mittari ja olen uusinut lämpömittarin anturin, se näyttää mykkänä yhtä palkkia ehjänä 3-4. Nämä tiedot vahvistettu korjausmanuaalista. Mittaristo mittaa anturin vastusta joka välittyy palkistoon. yhtä vaille punainen sytyttää stop tekstin näyttöön ja kova ääninen piippaus.
Tumphu
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Mitähän arvoisa raati veikkaisi olevan koneesta rikki, kun "hieman" ulvoo perästä.

https://www.youtube.com/watch?v=1RCqjZcrPX8

Jos hydrauliikalla vetää rajaa vasten (lohkoon jossa ei konetta, tms. että menee ylipainevaroa vasten) niin ääni lakkaa. Mutta esim. etukuormaajan lohkon läpi virratessa ääni on jatkuva, eli ei vaikuta jos ei pumppu tuota painetta.

Lähdetäänkö arvaamaan pumppuvikaa, korjaantuu siis koko pumpun vaihdolla vai löytyykö vika arviolta muualta?
Onko pumppuun saatavissa laakerisarjaa jolla voisi korjaantua vai kannattaako tällaiseen 30v ikäiseen jo suosiolla uusia koko pumppu?

Ääni on varmaankin pikkuhiljaa koventunut ja hiipinyt, sillä se ei kuulu hyttiin eikä kunnolla kulkuovelle kun tuo ohjaustehostin aina surraa omaa meteliään. Koneen takana seistessä ja oikealla puolella kuuluu selvästi kuten videolla huomaa. Juuri sellainen taajuus, että peltorit karsii sen pois niin en osaa sanoa kauanko tuo on ulvonut..
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
Tumphu
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Ford 5610 mk2 lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

No nyt alko Fordissa lämpömittari kenttuilla.

Kun käynnistää, pysyy yleensä alhaalla, mutta kun tovin käy ja moottori hieman edes lämpee niin mittari ampuu täydellä voimalla punaiselle. Moottoria rasittaessa ja lämpöjen pikkuhiljaa noustessa alkaa sieltä punaiselta liikahtelemaan keskemmälle, mutta ei oikeastaan koskaan kauemmaksi kuin punarajalle.

Mistä tuota lähtisi tutkimaan? Senverran kurottelin että lämpömittarin johto on anturissa kiinni ja osoitti ylöspäin anturilta eli maihin se ei ainakaan heti liittimestä ota (viileänä normikäyttäytyminenkään tietysti tähän ei viittaa).

Lisää maadoitusta hytille ja johtosarja sieltä oikealta hytinnurkalta / hytin alta auki, CRC:tä ja takaisin nippuunko ekana?
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Viesti Kirjoittaja NH »

Mikäli Fordissasi on mittariston takana se surullisenkuuluisa pieni "jännitteensäätäjä", niin se yksi todennäköinen vian aiheuttaja. Ko säätäjän olemassaolo riippuu vuosimallista ja tuoreemmissa se lienee poistettu.

Mikäli termari jumittaa aukenemisvaiheessa, niin se saattaa myös aikaansaada lämpötilan voimakkaita heilahteluja.

Mikäli syystä tai toisesta vaihdat lämpömittarin termarin, älä osta tarviketta. Näyttävät yleensä liikaa ja joutuu vaihtamaan taas muutaman vuoden kuluttua, kun toiminta loppuu.
Tumphu
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

NH kirjoitti:Mikäli Fordissasi on mittariston takana se surullisenkuuluisa pieni "jännitteensäätäjä", niin se yksi todennäköinen vian aiheuttaja. Ko säätäjän olemassaolo riippuu vuosimallista ja tuoreemmissa se lienee poistettu.

Mikäli termari jumittaa aukenemisvaiheessa, niin se saattaa myös aikaansaada lämpötilan voimakkaita heilahteluja.

Mikäli syystä tai toisesta vaihdat lämpömittarin termarin, älä osta tarviketta. Näyttävät yleensä liikaa ja joutuu vaihtamaan taas muutaman vuoden kuluttua, kun toiminta loppuu.
Mietin itsekkin tuota jännitteentasaajaa, mutta eikö siilloin myös polttoainemittari eläisi omaa elämäänsä? Samoin kuin maadoitushäiriössä..?
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Viesti Kirjoittaja NH »

Kaipa niin on. Termarin vaihto saattaisi olla helppo ja halpa tapa edetä vianetsinnässä?
Tumphu
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Kertoillaas tännekkin..

Tutkin oman koneen vikaa ja syyksi paljastui viallinen lämpötila-anturi. Kun koitin johtoa irroitella niin koko anturi meni osiksi. Uusi tilauksessa kun ei suoraan Virtasenkaupasta löytynyt.

Tänään purin konepeiton ja ohjaustehostimen puoleisen suojaritilän pois, irroittelin termostaatin ja laitoin laimean pakkasnesteen koneeseen ja konetiskiainetabletti shyyläriin. Ei ehtinyt kauaa ajella, noin 30c nurkille ehti vasta koneen lämmöt nousta kun pari vetoa perunamaata kynsin. Jätin aineet vaikuttamaan koneeseen ja huomenna tarkoitus ajella enempi ja lopuksi huuhdella järjestelmä.

Kätevin varmaa ylävesiletku irroittaa shyyläristä ja kääntää koneesta pois ja tarjota letkusta kokoajan vettä shyyläriin ja kone käymään, vai onko parempi alavesiletku irroittaa ja antaa vaan valua tyhjäksi ja tarjota ylävesiletkusta sitä uutta vettä. Vähän niinkuin vastapäivään huuhdella normikiertoon nähden?
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

ylävesiletku irroittaa shyyläristä ja kääntää koneesta pois ja tarjota letkusta kokoajan vettä shyyläriin ja kone käymään, vai onko parempi alavesiletku irroittaa ja antaa vaan valua tyhjäksi ja tarjota ylävesiletkusta sitä uutta vettä. Vähän niinkuin vastapäivään huuhdella normikiertoon nähden?
Kone sammuksissa puhasta vettä vaan paineella joka reijästä vuoronperää vasta ja oikeaan suuntaa, niin lähtee töhnät liikkeelle. Viimeeks voi vielä laittaa letkut kiinni, ja täyttää vedellä, ja käyttää vähän lämpimäksi. Sitten tyhjennys, termari paikallee ja pakkasnesteseoksella täyttö.
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Viesti Kirjoittaja poweri »

Mitäs fordi miehet mieltä 5610-6610 mk2 4wd koneiden hydrauliperäöljynvaihdosta, huoltokirja sanoo että proppu löytyy myös peräkotelosta. Vetokoukku on edessä en löytänyt sitä koukku alhaallakaan. Riittääkö jakolaatikosta valuttaminen? vai onko koukku tunkattava irti...viimeksi aikoja sitten lurautin jakolaatikosta mutta mutta.
Tumphu
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Ford 5610 mk2 peräöljy

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

poweri kirjoitti:Mitäs fordi miehet mieltä 5610-6610 mk2 4wd koneiden hydrauliperäöljynvaihdosta, huoltokirja sanoo että proppu löytyy myös peräkotelosta. Vetokoukku on edessä en löytänyt sitä koukku alhaallakaan. Riittääkö jakolaatikosta valuttaminen? vai onko koukku tunkattava irti...viimeksi aikoja sitten lurautin jakolaatikosta mutta mutta.
Itse kun öljyt vaihdoin niin siitä vaihteiston kohdilta otin propun auki ja siitä päästelin. Tuli sieltäkin senverran tavaraa pihalle, että en usko varsinaiseen peräkoteloon sitä juuri enää jääneen. Jos oikein muistan niin lähellä samoja mitä uudet laitoin, ja ohjekirjakin kertoo eli reilu 60 litraa.
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
Tumphu
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Ford 5610 mk2 lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Jatketaas oman ongelman parissakin..

Järjestelmä nyt "pesty" astianpesukonetabletilla, ilman termostaattia. Huuhdeltu joka suuntaan sekä moottoria että shyyläriä.
Jälkeen tuli mieleen että olisi voinut lämmittimen letkutkin irroitella ja painaa sieltä vastakarvaan vettä ja huuhdella sen myös, mutta se nyt jäi tekemättä.

Termostaatti on vielä pöydällä, samoin lämpömittarin anturi.

Tuo lämpömittarin anturi & lämpömittarin lukema aiheuttaa hämäännystä..

Lämpömittarin outoa lukemaa on pohdittu tuolla 5600 keskustelussakin, ja itsellä oireilee samaan tyyliin -> lämpö menee herkästi punaiselle vaikka moottorin lämmöt on OK.

Tilailin & hain uuden anturin Virtasenkaupasta ja anturi näyttää lähes samalta kuin alkuperäinen. Muotoilu on sama, mutta tässä uudessa on johdon liitäntään käytettävä kierreosuus paksumpi -> johdon liitin piti vaihtaa.

Testasin anturia varoiksi laittamalla oluttölkin täyteen vettä ja anturin "asensin" juoma-aukkoon. Liitin normaalisti kiinni ja muutamalla pienellä hauenleukakaapeleilla anturin rungosta johto maihin, laitoin varoiksi vielä pari että varmasti on hyvä kontakti.
Kaasulla lämmittelin tölkin kyljestä ja kun päästiin 60-70c lämpöihin niin lämpömittarin neula oli reilusti punaisella. Tölkin veden lämpöjä seurailin infrapunalämpömittarilla.

Seuraavaksi asentelin anturin pänniin termostaattikotelon päälle ja käyttelin konetta ja räppisin kuvia:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... jzp3oP5EIJ

Lämpömittarin ollessa toivotuissa käyntilämmöissä, ehkä hieman jopa alle, niin infrapunamittari näytti vasta 34c, shyylärin yläreuna 42c eli todella vähän. Jos tuohon nyt asentelen ostamani 83c termostaatin niin lämpömittarista ei paljoa iloa ole, kun se seisoo punaisella kokoajan. Kerpeles!

Mittariston otin irti, putsasin maadoitukset ja liittimet ja CRC:llä höystettynä kasailin ne takaisin -> ei vaikutusta.
Mittariston takaa ei löytynyt erillistä jännitteentasaajaa, jota voisi tutkiskella.

Mitäs seuraavaksi? Voiko olla mahdollista että antureita on eri arvoilla niin, että tämä ei sitten tähän lohkoon sovikkaan?
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Viesti Kirjoittaja NH »

Tarvikeanturit antavat ainakin oman kokemuksen mukaan Fordissa väärän lämpötilaindikaation. Mittari punarajalla vastaa noin 82C lämpötilaa. Orkkisanturilla ollaan silloin näytön puolivälissä.

Pintalämpötila termarikotelolta ym vastaavista paikoista näyttää tuolloin huomattavasti matalempia arvoja infralämpömittarilla.
Tumphu
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Saiskohan tuon mitattua säätämällä mittarin antamaa vastusarvoa?
Jos lisäisi säätövastuksen (tai oikean arvon vastuksen) mittarin linjaan, niin saisi tuon 82c lämpötilan kalibroitua keskelle mittaria.

Ongelmaksi tietysti tulee se, että anturin vastuksen muutos saattaa olla jo äärirajoillaan, eli lämpötila ei tuosta sitten enää välttämättä nousekkaan mittarissa vaikka moottorissa nouseekin.

Täytyy kysellä marmoritiskiltä anturia, jos sellaista vielä saisi
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Viesti Kirjoittaja NH »

Eiköhän marmoritiskillä orginaalianturia ole hyvinkin saatavissa hintaan 30-40 euroa ja kestää huomattavasti paremmin, kuin jo uutena virheellistä tietoa antava esim IKH:n myymä edullinen tarvikeanturi.
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Jarruvalokytkin oli paskana. Laitoin uuden, mutta edelleen traktorin jarruvalot mykkänä.
Perävaunun pistokkeelle tulee nyt sähkö kyllä.
Mistähän väliltä on johdot poikki :shock:
Lokasuojan alla oli ehjän näköistä, johdot näyttää menevän takapilarissa ylös, oiskohan vika sitten kopin katon alla :shock:
Mystinen juttu.
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Tumphu
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Lähtikö liittimestä nippu johtoja vai vaan yksi?
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Tumphu kirjoitti:Lähtikö liittimestä nippu johtoja vai vaan yksi?
Siis mistä liittimestä?
Jarruvalokytkimellä on kolme johtoa, ja ne on samoin kuin olivatkin.
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Tumphu
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

nuhvi46063 kirjoitti:
Tumphu kirjoitti:Lähtikö liittimestä nippu johtoja vai vaan yksi?
Siis mistä liittimestä?
Jarruvalokytkimellä on kolme johtoa, ja ne on samoin kuin olivatkin.
Juuri tuota valokytkintä tarkoitin.

Näissä vanhemmissa usein menee kaikki johdot katkasijan kautta, ei hirveästi haaroja ole ns. johtosarjoissa.

Ootko sen hytin johtosarjaliittimen, tai oikeastaan molemmat irrottanu ja suihkinu CRCllä?
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 14 vierailijaa