MF 290 käynnistyy huonosti

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Emppu
Viestit: 291
Liittynyt: Pe Maalis 07, 2008 7:54 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emppu »

Turha kopio.
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

http://www.nettikone.com/massey-ferguso ... ja/1227265

Tuolta löytyy ohjekirjoja, vähä ovat kovalla pyynnillä, jos 40 on myyntihinta... opus on kuitenki tullu traktorin mukana ilman eri hintaa...
Mutta mitäpä sitä nykyään halvalla enää saisi... :roll:

Se kylmäkäynnistyslaite Tehermostart MkIII (muistaakseni), ei näy ilman oikeen puolen sivupeltien irrottamista, samassa paikassa on kuitenki kuin muissaki A4.248-moottoreissa.
Jos sen vaihdat, niin kannattaa muutamilla kerroilla tehdä semmonen varotoimi käynnistäessa, että aloitat starttaamisen sammutin päällä, ja vasta täyden kierroksen jälkeen sammutin pois. Noita värkkejä kun tulee kaikista vinkuintian virmoista, niin joukossa voi olla susikappaleita, jotka voi jäädä auki ja lorottaa männän päälle koko astiallisen, jolloin käynnistäessä joku paikka vääntyy, yleensä kiertokanki... starttimoottori ei kankea mutkalle väännä, ja liemet voi päästää suuttimen juuresta pois...

Niin, onko se 2- vai neliveto...?
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
Niksuliini
Viestit: 240
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 6:36 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niksuliini »

Joo laittelin kaverille viestiä, tulee miltei 50€ maksaan postin kanssa siilinjärveltä, kaveri on hamstrannu noita huolella, en jaksa noita alkaa hakee, menee pian siihen toinen mokoma ja hermot. 4 wd. Pitää kuunella että pitääkö se mitään ääntä hehkuttaessa..
Niksuliini
Viestit: 240
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 6:36 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niksuliini »

Katoin konetta niin löysin yhden hehkun näkösen oikealta puale, se on pakoputken takana, ei siis kiinni siinä eikä mikään lamda, en tiä onko tossa semmosia. Googletin kuvaa, putki menee keskeltä sisään ja alhaalla lattaliitin musta johto, mitään pienintäkään ääntä ei tule hehkuttaessa. Se on joku 20mm tai isompi, lähteekö se siitä pois ollenkaan niin siinä on taas kysymys, miten se putki irtoo kun ottaa? Hädin tuskin taas lähti, huhhuh.

http:////search?q=Thermostart+MkIII&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Ic3wUqdfh8jiBJHkgOAC&ved=0CAgQ_AUoAA&biw=360&bih=615#biv=i%7C2%3Bd%7Cnj6D1txgqMFoSM%3A
Niksuliini
Viestit: 240
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 6:36 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niksuliini »

Empä saa kuva linkkiä näkyy, taas ois sekin kertoni enemmä ku tuhat sanaa.
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

http://photos.yesterdaystractors.com/ga ... 132977.jpg

tuossa on lähes vastaava perkinsin kone... 203/? tosin... siinä on se liekkikäynnistin tuossa imusarjassa, menee paksuhko sähköjohto ja pa-putki.
Sinulla on pakosarja sen imusarjan alapuolella, muuten konstruktio funktionaalisesti sama.

ESIT:
Jos sulla on yleismittari, niin mittaa tuleeko siihen hehkuun edes jännitettä silloin kun hehkuttaa... tuossahan hehkutusvirta menee vielä virtalukon läpi, ja ajan myötä kontaktit kärsii ja virran kulku loppuu...
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
MOP
Viestit: 7527
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Ja tuossa kuvassa näkyy myös pultti, jonka irroittamalla hehkun toiminta on mahdollista tarkistaa. Irrtoittaa pultin, ei hukkaa kuten minä, ja veli- tai siskohopea hehkuttamaan. Pultti on ihan hehkutulpan vieressä vasemmalla puolelella. Luulisin, että on kaikissa Perkinsseissä. Ja tulppa on standartissa, yleensä käy tulppakun tulppa ja ei maksa paljon. Katsoo vain, että onko sähköjohto kiinni abikolla vai ruuvilla.
Niksuliini
Viestit: 240
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 6:36 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niksuliini »

Otin sen irti ja se oli hehku. Likanen nokinen, putsasin sen. Hehkulle ei ollu mitään erillistä valoa mittaristossa, joku mainittti että hehkuttaessa valo himmenee vähän, tulee siis avaimesta kääntäessä virtaasentoon kuva punaisella pohjalla ikään kuin salaman kuva. Ja hehkun pitäisi toimia tavallaan kun eka virrat päälle ja sit toinen vaihe hehkutus / starttaus. Mites yleimittarilla pystyy kattoon? Sisältä se näytti olevan hyväs kunnossa. Kuinka selkeesti äänem pitäs kuulua kun pistää korvan lähelle imusarjaa?
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Yleismittari DC-jännitealueelle, plus-piikki kiinni siihen mihin tulee johto hehkussa, miinus-piikki runkoon johonki lähelle. Hehkutusasennossa jänite pitäis olla lähelle 12V. Jos siinä on jännitemittari kojetaulussa, niin hehkuttaessa jännite laskee selvästi ...1-2 Volttia...

Se punanen salama on latausvalo.
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
Niksuliini
Viestit: 240
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 6:36 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niksuliini »

Pystyykö kattomaan että ottaa irti kokonaa ja laittaa putken ja lattaliittimen kii, toinen hehkuttaa ja kattoo sinne sisälle missä on ns lanka rulla? Vai pitääkö olla siinä kiinni ?
Niksuliini
Viestit: 240
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 6:36 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niksuliini »

Nonii ei muuta ku yleismittaria hankkii.
Niksuliini
Viestit: 240
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 6:36 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niksuliini »

Ja jos jännitettä tulee niin mitäs sit ?
MAhti
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Loka 08, 2013 7:35 pm
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MAhti »

Jos jännite tulee, hehkukytkin toimii, jos jännitettä ei tule, vikaa on jossain virtapiirissä.
Voi myös testata hehkun toimintaa kytkemällä hehkun johto ja maadoittamalla hehkun runko. Varoen ettei tuo virtajohto ota rungon osiin kiinni ja saa oikkaria. Jos kuumennuskierukka alkaa hehkua, laite toimii.
Aikaisemmasta tuubilinkistä näkyy aika hyvin toiminta.
Niksuliini
Viestit: 240
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 6:36 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niksuliini »

Se tarkastuspultti oli hyvä huomio kuvassa, se oli vähän kauempana n.10cm päässä vasemmalla puolen itse hehkusta, kuvassa se oli ihan vieressä. En mää sitä päivällä huamannu, rupesin illalla lukeen tästä foorumilta ja kävin kattoon lampun kanssa ja huamasin sen, näin pimeellä näki heti että sytty hehku palamaan. Taas opittiin uutta.
Niksuliini
Viestit: 240
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 6:36 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niksuliini »

Jos on kovat pakkaset 15-25 niin hehkutatteko muutaman kerran vai riittääkö se kerta 10-20s ?
MAhti
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Loka 08, 2013 7:35 pm
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MAhti »

Minä hehkutan 165 konetta 15-20 sek, starttaan, jos ei kohta lähde käyntiin, hehkutan n.5 sek. ja starttaan. Jos useamman kerran hehkuttaa pitkään loppuu happi imusarjasta, starttaan välillä ilman hekuttamista. Tarkkakorvainen kuulee sopivan hehkutusajan, "harjoitus tekee mestarin"
antti.hakamaa
Viestit: 681
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
Paikkakunta: urjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

itse hehkutan ferjua aina samalla kaavalla ja lähtee varmasti käyntiin.

eli kertojasta vaihde päälle silloin kone ei starttaa, sitten käännän virta-avaimen startti asentoon ja lasken rauhalliseti 12:ta sitten kertoja vapaalle samalla pitäen avainta startti asennossa. siitä kunnossa olevan koneen pitäisi lähteä vim eistään viiden sekunnin starttauksella käyntiin.


useampaan kertaan tai liian pitään ei kannataa hehkuttaa sillä liekkihehkulle tuleva polttoaine ei riitä kuin noin kahteen hehkutukseen ja liian pitkä liekin palaminen syö happen imusarjasta ja liekki sammuu.

niin kuiin muutkin edellä kirjoittivat, niin polttoaine vuotoja ei saisi olla sillä, niistä pääsee ilmaa järjestelmään.

kun koneen saa käyntiin, niin käykö se kunnolla tai savuttaako se käydessä?
Viimeksi muokannut antti.hakamaa, Ke Helmi 05, 2014 3:32 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MF 135 -65
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
Niksuliini
Viestit: 240
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 6:36 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niksuliini »

Joo sitä aina ihmettelen ja toisinaa ärsyttää kun on niin tarkka noista vaihteista, vaihdekeppi, kertoja ja nopea/hidas vaihe pitää olla kaikki keskiasennossa jotta starttaa, usein jalka osuu huomaamattomasti. Kyllä se vähän savuttaa, vuotaa siitä pakoputken loppupöntön liitoskohdasta. Ei oo niin kokemusta, omasta mielestäni ei mitenkään liikaa, eikä savu ole mustaa, enemmänkin harmaata. Huamen pääsee kokeilee kui paljon hehkutus auttaa, tosin pakkasta juuri mitään. Alussa käänsin oikealla tavalla hehkua muutaman kerran mutta oon luullu et hehku tosiaa toimii aina virta avainta kääntäessä kerran jollonka syttyy punainenvalo (latausvalo) ja pitää naksaus äänen mutta tänään näki gonkreettisesti miten ja missä asennossa toimii. :?
Yhden yän kun seisoo pihassa niin näkee et miten hörähtää ku osaa oikein käyttää hehkua, toivon tosiaaa et se vika oli käyttövirhe.
MOP
Viestit: 7527
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Kyllä pitäisi riittää ja on välttämätöntäkin, että kertoja/vaihderyhmän vaihtaja/tuplaperä on vapaalla. Kurkippas sinne kytkinkotelon eteen rungon päälle. Sinne menee 2 johtoa abikoliittimelle, se on se käynnistyksen esto vaihde päällä. Mutta pidä näppisi irti niistä. Minä katkaisin sen sen toisen abikon listan ja pääsin ostamaan uuden kytkimen.
MAhti
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Loka 08, 2013 7:35 pm
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MAhti »

Käynnistyksen esto alkoi toimimaan liian tehokkaasti, ohitin kytkemällä johdot ilman kytkintä ja taas käynnistyi. pitää muistaa, nyt kone lähtee aina käyntiin, oli vaihdevipu missä asennossa vain. Tämä siis 165 koneessa
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], transit, Vilz ja 41 vierailijaa