Sivu 1/2

VW Polo 1995 vaihteisto kysymys

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 1:07 pm
Kirjoittaja Jantikka
1300 bensakone, viisivaihteinen.

Öljyntarkastusta varten oli avattu laatikon etupuolen kyljessä ollut "propunnnäköinen" pultti. Pultti ei ole tarkastusproppu vaikka se näyttää sellaiselta.

Pultti pitää kiinni jotakin laatikon sisällä. (sen pää on tappi joka menee johonkin reikään tai hahloon. Laatikon reikää kun kokeilee rikspiikillä, ei sen kohdalla ole pultille sopivaa koloa.

Minkälainen rakenne siellä takana on? Mihin se liittyy, ja saako sen takaksin ilman laatikon purkua? Olis räjäytyskuva paikallaan!

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 1:23 pm
Kirjoittaja tapsa 86
Muistelisin että samaa on joku kysynyt FFP foorumilla ja taisi mennä purkuhommiksi, eli pultti pitää kiinni jotain, joka tippuu kun pultin irroittaa.

Re: VW Polo 1995 vaihteisto kysymys

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 1:32 pm
Kirjoittaja Iskemia
Jantikka kirjoitti:1300 bensakone, viisivaihteinen.

Öljyntarkastusta varten oli avattu laatikon etupuolen kyljessä ollut "propunnnäköinen" pultti. Pultti ei ole tarkastusproppu vaikka se näyttää sellaiselta.

Pultti pitää kiinni jotakin laatikon sisällä. (sen pää on tappi joka menee johonkin reikään tai hahloon. Laatikon reikää kun kokeilee rikspiikillä, ei sen kohdalla ole pultille sopivaa koloa.

Minkälainen rakenne siellä takana on? Mihin se liittyy, ja saako sen takaksin ilman laatikon purkua? Olis räjäytyskuva paikallaan!
Täältä löytyy manuaali, kaikkihan me venäjää osaamme.

http://vwts.ru/vw_polo3_6n_6kv.html

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 4:09 pm
Kirjoittaja jake74
muistelisin että pakkiratas on kiinni kyseisellä pultilla.

Polo

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 4:27 pm
Kirjoittaja tapioryodi
Et ole ensimmäinen etkä viimeinen jolle. On käynyt näin,pakki putosi laatikon pohjalle..Laatikko irti ja purat sen ja kokoat uudelleen,ei onnistu muuten palauttaa osia kohdalleen.Melkein jokainen VW asentajakin on tehnyt saman virheen ja minäkin olen sen kokenut.Oikea ropu on matkustamon puolella.Oppia ikä kaikki,ja kokemuksesta viisastuu.

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 5:06 pm
Kirjoittaja jopetin
Kyllä saisi antaa volsun suunittelijallekin tukkapöllyä jos on mennyt tommosen piirtämään. Samoin laadunvalvonnan ingenjööreille jota on sallineet tuotantoon Haiskahtaa Ranskalta. Oisko tuo suunittelu ulkoistettu rajan taa?

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 6:22 pm
Kirjoittaja Jantikka
Onpa se lohdullista, kun muutki... :)

joo, kyllä kiersin sitä laatikkoa ja etsin ns sopivamman näköistä proppua. En löytänyt... kuin tuon mahdollisimman väärän.

Jaa että laatikko pois ja purkuun, niin sitten. Mukava askare tuossa Pohjolan Liikenteen tallissa (eli ulkona).

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 6:37 pm
Kirjoittaja cardaani
No, nyt kun vahinko on tuoreessa muistissa, niin vahvistatko sen huhun, että kysymyksessä on ruuvi, jonka kierteen pituus on noin 50mm?

Ajattelin vaan, että muut vois oppia tästäkin jotain ja lopettaa ruuvin auki vääntämisen esim. 20mm:n kohdalla. Vai meneekö se edes noin?

Ilmeisesti tää mysteerihän on ollut tuotannossa jostain Golfin alkuajoista lähtien. Mulla ei oo omakohtaisia havaintoja.

Vw

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 6:45 pm
Kirjoittaja tapioryodi
Oliko se pakin siirtovivun akselitappi tai jokin sellainen ,siitä on jo aikaa ,mutta jos se yhtään lohduttaa niin kiskoin laatikon pois ja takaisin pohjolan tallissa ja sadekin tuli vasta takaaisinlaittovaiheessa.Ainoa tapa estää tälläiset on aina perehtyä ensin käyttö-ja huolto-ohjeisiin ennen asennuksia.

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 6:56 pm
Kirjoittaja Jantikka
Ruuvin kierreosa (M10) on 15 mm pitkä, siitä eteenpäin noin 20 mm kierteetöntä 7 mm halkaisjaista tappia. Kulumisjäljistä päätelen kun ruuvia on pyörittänyt sen 15 mm ulospäin, niin lukitus loppuu ja osat tipahtaa. Eli ei sitä oikein tuosta päätellä.

tapioryödi: Joo näinhän se on, tästäkin autosta on ne vain menneet hukkaan ja ei kehdannut kesken huoltoa lähteä sisälle netistä ohjeita hakemaan. Kymmeniä vuosia tehnyt remontteja ja huoltoja, mutta nyt vasta onnistuin tuollaisen tekemään. No, tämän varmaan muistaa jatkossa.

Polo

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 8:15 pm
Kirjoittaja tapioryodi
En mitenkään halunnut ilkeillä,näitä vaan joskus aina sattuu itsekullekin niikuin sanoin minullekkin polon kanssa ,itse olen auto,maatalouskone ja teollisuuskone remontteja tehnyt pian 50 vuotta.elikkä koko pienen ikäni.Esimmäisen fiat-kytkinremonttini v1967

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 8:43 pm
Kirjoittaja Jantikka
tapioryödi: en ottanut ilkeilynä. tottahan sie kirjoitit.
Semmosta tämä koneharrastus on, joskus onnistuu huonommin...

Tähän liittyy sellainen tarina tähän Poloon, että sille on ostaja ja eilen aamulla aattelin laittaa sen käyntiin että sulaa ja vaihdan siihen talvirenkaat. No ei starttaa, akku tyhjä... sitten selviää pikkuhiljaa että se on jäätynyt! No uusi akku ja samalla ostin huolto-osat siihen. Sitten öljynvaihtoon ym, samalla kun availin pohjaroppua niin hoksasin että vetoakselin stefat vuotaa, pitääpä samala tarkistaa vaihteiston öljytilanne...

Sanokaapa uskallanko alkaa vielä vaihtamaan siihen jakopään hihnaa? :shock:

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 9:34 pm
Kirjoittaja ylioyja
Olikoos Tuulilasi vai Tekniikanmaailma, jonka toimittajat pudotti jotain vw:n laatikon sisään. Niillä vaikeutu vaihteiden vaihtaminen kun irto-osa löysi sopivaan väliin.

Polo

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 9:38 pm
Kirjoittaja tapioryodi
Jakohihnan mukana vaihdetaan sitten vw:ssä vesipumppu ja hihnankiristin kanssa nyt katsellaan vain elämää ja odotellaan tuleeko Hanhiniemen sävellyksistä Mersu-humppa.netissä hakusanalla Hehkumo Mersuhumppa

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 9:52 pm
Kirjoittaja L85
Äläkä osta tarvike-vesipumppua.

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 9:56 pm
Kirjoittaja jip59
jopetin kirjoitti:Kyllä saisi antaa volsun suunittelijallekin tukkapöllyä jos on mennyt tommosen piirtämään. Samoin laadunvalvonnan ingenjööreille jota on sallineet tuotantoon Haiskahtaa Ranskalta. Oisko tuo suunittelu ulkoistettu rajan taa?
Siis... Haloo... Tuo ruuvi on niin pieni kannaltaan että pitää olla todella runsaasti mielikuvitusta että kuvittelee sen olevan öljyroppu. :twisted:
Meinaan vaan että jos on vähänkin kokemusta vaihteiston öljytulpista niin pitäisi hälytyskellot kybällä soida... :shock:

Lähetetty: Pe Marras 15, 2013 10:10 pm
Kirjoittaja Jantikka
jip59: on se 18 mm, kyllä se TARKASTUSpropustä käy.
Tuollaisia pienkoneissa olen nähnyt, ja Polon lasken mopoautoluokkaan kuuluvaksi :)

Lähetetty: La Marras 16, 2013 4:35 pm
Kirjoittaja Lärvätsalo
jopetin kirjoitti:Kyllä saisi antaa volsun suunittelijallekin tukkapöllyä jos on mennyt tommosen piirtämään. Samoin laadunvalvonnan ingenjööreille jota on sallineet tuotantoon Haiskahtaa Ranskalta. Oisko tuo suunittelu ulkoistettu rajan taa?
Ettei olisi kyseessä ZF? Tuon firman vaihdelaatikot ei ole maailman parhaita tekeleitä, jos kohta ei ihan ala-arvoisiakaan.

Lähetetty: To Marras 21, 2013 2:49 pm
Kirjoittaja Jantikka
Noniin, nyt on harmitus laskenut senverran että aloitin laatikon irroituksen.
hyviä vinkkejä jotta homma menis nyt sitten harmittomammin.

Vetoakselit irti vaihteiston päästä
pari sähköistä anturijohtoa
vaihteensirrtäjä
kytkinvaijeri

moottori kannatukseen yläpuolelta

mahtuuko liukumaan moottorista ulospäin riittävästi ilman muuta purkamista??

Lähetetty: To Marras 21, 2013 3:18 pm
Kirjoittaja t-40
polon lootaa en muistaakseni ole koskaan irrottanut mutta 2 koppa golffista mahtui aksi kun sitä aikasa pyörittteli ja hollas passeliin kulmaan.. alku kiroamisen aikana olin jo koneineen nostamassa pois.
sama oli 90 taiteen skodassa

mutta onkos se aina volkkarissa että pakki lakkaa toimimasta vai muistanko väärin että 2 koppa jetta/golf niin hukkus vitonen.

mutta jännä tosiaan kun saksalaiseen tapaan siihen ei ole mitään varotusta laitettu, onhan mersuissakin jotta kravattia ei passaa jättää jäähyttimen ropellin väliin