Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Juice
Viestit: 2052
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
Paikkakunta: Vindala
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja Juice »

Ei päässyt biltemaan asti, akku kuoli ja piti ottaa se mikä läheisessä liikkeessä oli tarjolla. Energie Gold kahden vuoden takuulla tuli.
Sebideemus
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Kesä 27, 2014 7:32 pm
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja Sebideemus »

Motonetin Szajder 75ah:n akku antanut virtaa 6 vuotta sähköperämoottorille, tosin sitä ny päntiönään oo käytetty. Ainakin vielä pelittää. Oli vissiin joku veneakku, kärsii olla kallellaankin jonkun verran. Talvisaikana pari kertaa tarjottu Ctekillä virtaa.
Mitä se haittaa, jos mulla on peukalot keskellä kämmentä.
Dude76
Viestit: 864
Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:02 am
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja Dude76 »

Usein sanotaan että auton alkuperäisakut kestävät pidempään kuin tarvikeakut. Joskus on syyksi sanottu että vanhemmiten auton laturit ja muut sähkölaitteet alkavat lyöpyä ja kuluttavat näin akkua. En kyllä keksi miten tämä voisi olla mahdollista muuta kuin tuon laturin suhteen eli ei ehkä lataa yhtä hyvin jos hiilet tai jännitteensäädin kuluneita/vioittuneita.

Puolassa on paljon akkutehtaita. Tuo Sznajder on iso valmistaja. Pienempiä pajoja on ties kuinka paljon. Olen käynytkin, eipä nuo kovin ihmeellisiä koneita vaadi missä levyjä valetaan. Ottavat mieluusti vanhan akun "vaihdossa" ja ellei ole mukana voivat sanoa että pitäisi tuoda koska kierrätysmääräykset vaativat. Oikea syy taitaa olla se, että vanhan akun lyijy on rahanavoista. Olen lyijyn valamiseen vähän tutustunutkin aiemmassa työelämässä ja Suomessa turvallisuusmääräykset ovat aika tiukat, en usko että täällä ympäristölupia heltiäisi noille pajoille.

Kai tuo akun kestävyys aika pitkälti lähtee riittävän vahvoista levyistä jotka on tuettu kunnolla sekä hyvälaatuisesta lyijystä. Mysteeri on silti miksi toiset kestävät pari vuotta ja toiset 10-15. Ainakin ennen puutarhatraktorin akut olivat noita parin vuoden malleja, ne perinteiset 24Ah mallit.

Tietääkö joku miten Start/Stop automatiikalla varustettujen autojen akut poikkeavat perinteisistä? Jos oikeaoppisesti vaihtaa akun niin uudessa pitäisi olla luokitus joka sallii käytön. Ennen pitkää kaikki ajoneuvoakut täytyy olla Start/Stop akkuja kun eikö se ole lakisääteinen automatiikka nykyään?
sikanopee
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2017 8:00 pm
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja sikanopee »

Itselläni parista Exidestä huonoja kokemuksia (iso n.100ah ja pieni n.60ah).
Kokemukseni perusteella Exide ja Varta tekee äkkikuoleman, se on kerrala vainaa, ei paljoo varottele. Tämä nyt vain on mutua, ei noiden rakenteista ja kemiasta paljon tietoa ole.
Samankokoisista biltemoista hyviä, kestivät käyttöä kymmenisen vuotta ja ison bilteman möinkin vielä toimivana kolmellakympillä.

Enää ei saman näköisiä biltemoita saa, yritän löytää jostain tuoreen puolalaisen tai venäläisen akun traktoriin. Skodassakin oli alkuperäinen -06 banner tms. Ja piti vaihtaa vasta -16 pakkasen mennessä yli kymmenen asteen. Dieselautoja en ole viitsinyt esilämmittää alle kahdessakympissä.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja NH »

Tämän topiikin alussa mainitsemani Bilteman hopeakalsiumakku on vielä täydessä tikissä. En moittia, mutta nykyään hinta on pompsahtanut melkoisesti. Silloin oli vielä melkoisen edullinenkin verrattuna muun merkkisiin.
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

Aakku kirjoitti:
Puuha2 kirjoitti: Ah ei kerro kaikkea ellei samalla huomoi mille ajalle Ah on määritetty. Purkuaika voi olla 5h, 10h, 20h, 100h, jne. minkä mukaan Ah saadaan. Todellisuudessa 200Ah:n 100h purkuajalle akku on pienempi kuin 140Ah:n 10h:n purkuajalle mitoitettu akku.
Onko se noin?
200 Ah tarkoittanee, että akkua voidaan kuormittaa 200 tuntia 1A virralla. 140 Ah taas 140 tuntia.
En tiedä onko näin, mutta näin sen olen ymmärtänyt.
Ei nyt aivan.
Kuva

Tehkääpä perässä
Savaloja
Viestit: 1141
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Puuilosta hakee sen halvimman sopivan akun, saa rahoilleen vastinetta. Ja kunhan ei sorru Optimaan, minä ostin 3 niitä keltakantista ja heti takuuajan jälkeen kaikki sökönä.
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
SamiT
Viestit: 6790
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Savaloja kirjoitti:Puuilosta hakee sen halvimman sopivan akun, saa rahoilleen vastinetta. Ja kunhan ei sorru Optimaan, minä ostin 3 niitä keltakantista ja heti takuuajan jälkeen kaikki sökönä.
Tämä on hyvä systeemi, ja nämä Puuilon akut tuntuvat kestävän melko syvän purkautumisen ja silti latauksen jälkeen pelaavat normaalisti toisin kuin kallit Boschit jotka kertapurkauksesta mennyttä kalua.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Hannu08
Viestit: 990
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja Hannu08 »

Muistikuvat Bilteman akuista kertovat vaihtelevasta kestävyydestä. Mutta mitään sellaista ei tule mieleen, ettenkö voisi edelleen ostaa sieltä.
Motonetistä on nyt pari 70 Ah Sznajderia käytössä, ikää akuilla alle vuosi. Toivottavasti kestävyydestä ei tarvitse raportoida useampaan vuoteen :wink:
Käyttöautooni vaihdoin akun, kun jännitenäytöllä varustettu USB-laturi näytti puolen minuutin seisonnan kohdalla 12 volttia tasan. Jonotin tankkaukseen ja sammutin auton.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/476790/4 ... mittarilla

Akun kokoa talvikäytössä olen miettinyt niin, että isompi olisi parempi. Nykyautoilla kun tuo laturi on aika tehokas, niin latausta rajoittaa kylmän akun vastaanottokyky. Jotenkin sitä mieltää asian niin, että samalla "latausprosentilla" suurempi akku ottaisi ampeereja enemmän.
Tuosta volttimittarista voi myös seurata laturin tehon riittävyyttä. Jos mittari näyttää 14,2 V vaikka kaikki lämmittimet ovat päällä, niin virtaa riittää myös lataukseen.
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

Jännite ei kerro latautuuko akku johtuen jännitteensäätimen toiminnasta.
Kuva

Tehkääpä perässä
mauri
Viestit: 6693
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja mauri »

Aakku tuossa aiemmin kysyi kapasiteettiasioista.

Ajoneuvojen käynnistysakkujen (lyijyakku) kapasiteetti ilmoitetaan yleisimmin mitattuna 20 tunnin purkausajalla, 25 C asteen lämpötilassa, loppujännitteeseen 1,75 V/kenno (10,5 V kun on 12 V akku). Saatava kapasiteetti kuitenkin pienenee purettaessa suuremmalla virralla. Vastaavasti jos virta on pieni, niin saadaan suurempi kapasiteetti, siksi aurinkosähköjärjestelmissä käytetään esim 100 tai 200 tunnin purkausaikoja, niin saadaan komeammat luvut!

Esimerkkiakun kapasiteetti 20 tunnin virralla (C20) olkoon vaikka 100 Ah tällöin:
C10 = 90 Ah, siis 10 tuntia 9 A virralla
C5 = 75 Ah, siis 5 tuntia 15 A virralla
C1 = 55 Ah, siis 1 tunti 55 A virralla

Toinen tapa, käsittääkseni enempi USA:ssa käytetty, on ilmoittaa ns varakapasiteetti = RC.
Tämä mitataan purkamalla 27 C asteista akkua 25 A virralla, kunnes jännite on 1,75 V/kenno (10,5 V, 12 V akulla). Ilmoitettava RC-arvo on tällöin minuutteja, esimerkkiakullamme (C20; 100 Ah) olisi siis luokkaa RC = 150.

Myöskin lämpötila vaikuttaa voimakkaasti akusta saatavaan kapasiteettiin. Niinpä kun akun kapasiteetti on 25 C asteessa 100 % niin 0 C asteessa se on noin 75 % ja -18 C asteessa noin 50 %.

Kylmäkäynnistysarvoille on taas useita erilaisia normeja (DIN; SAE; IEC; JIS ja nykyisin yleensä EN). Ajoneuvoille käytetään CCA arvoa, joka mitataan -18 C lämpötilaiselle akulle ja merikäyttöön taas MCA, joka mitataan 0 C lämpötilassa.
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Karkea nyrkkisääntö syväpurkauksen kestoon. Täysin suljetut akut kestää huonosti syväpurkausta, yleensä ei yhtään. Korkilliset kestää sitä paljon paremmin kunhan vaan ei seiso pitkään tyhjänä. Johtuu erillaisesta kemiasta kun vedenkulutusta on pitänyt saada pienennetyä. En itse osta suljettua akkua niin kauan kuin vanhanaikaisia saa. Ja mitä pienempään kuoreen ahdetaan enemmän kapasiteettia, aina ohuemmat levyt, tulee katkoksia ja murenee herkemmin, muutenkin lyijyä jo säästellään. Tosiaan joku ryssän akku olisi varmaan pitkäikäisin :) .
Microsoft- vapaa vyöhyke
jpeltoma

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

j
Viimeksi muokannut jpeltoma, Ke Tammi 13, 2021 7:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajomies
Viestit: 28150
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Motonetistä ostin viisivuotta sitten 65 Ah akun ja vielä on ihan toimiva. On sellainen hätäapu akkuna, kun jotain rojua pitää siirtää ja käynnistellä. Ei tosi testissä ole ollut ja säilytyksessä viileässä paikassa ja ylläpitolaturilla muutamaan kertaan vuodessa täyteen lataus.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
karir
Viestit: 831
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja karir »

Vesijetissä Bilteman harmaa 2006-2018. Ostin tilalle Bilteman mustan (80-273) kun harmaata ei enää ollut valikoimissa. Kesti tasan 1v ja 1kk. Takuu 1v eli viimeinen Biltema akku tässä talossa. Taitavat kilpailuttaa toimittajat vuosittain ja halvin saa toimitus sopimuksen.

Pari Banneria (puimuri, auto) ja autossa kesti 8v (Diesel paljon ajoa) eli aika hyviä akkuja. Ostin varaosiksi 2008 diesel Aven. Siinä oli alkup akku Matlu tai Mutlu merkkinen. Akkukauppias kertoi että Yuasa akut suomessa on englannissa tehtyjä ja ei lähelläkään laadultaan JP Yuasaa oli kuulemma lopettanut Yuasan myynnin kun valmistus siirtyi Englantiin.
transit
Viestit: 973
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja transit »

Jos henkilöauton akku on hakusessa, niin fordilta motorcraft akku.
60ah 63€
80ah 89€

On ainakin omissa autoissa olleet ihan uskomattoman pitkäkestoisia.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Motonet myy Motobatt-nimistä patteriä pärriin ja pienkoneisiin. Pariin pyörään olen laittanut ja useamman vuoden toimineet hyvin. Litraisia korkeapuristeisia V-kakkosia molemmat, eli varsin raskaita startattavia. Tuota nykyistä tulee vielä jossain -15 pakkasessa käynnisteltyä. Netin kehujen perusteella ekan ostin ja toistaiseksi on kokemukset puoltaneet.
Hannu08
Viestit: 990
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja Hannu08 »

Hannu08 kirjoitti: Su Joulu 17, 2017 11:41 am Muistikuvat Bilteman akuista kertovat vaihtelevasta kestävyydestä. Mutta mitään sellaista ei tule mieleen, ettenkö voisi edelleen ostaa sieltä.
Motonetistä on nyt pari 70 Ah Sznajderia käytössä, ikää akuilla alle vuosi. Toivottavasti kestävyydestä ei tarvitse raportoida useampaan vuoteen :wink:
Käyttöautooni vaihdoin akun, kun jännitenäytöllä varustettu USB-laturi näytti puolen minuutin seisonnan kohdalla 12 volttia tasan. Jonotin tankkaukseen ja sammutin auton.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/476790/4 ... mittarilla
Toisessa on Sznajder edelleen, mutta varsinaiseen käyttöautoon laitoin viime viikolla tässäkin ketjussa "kehutun" Exiden.
Virtaa riitti, mutta startatessa kuuluva "wow"-äänen taajuus laski havaittavasti. Ja tuo USB-laturin jännitenäyttämä laski turhan nopeasti. Ajatus oli, että jos vielä pari vuotta ajelisi tuolla autolla (jos kestää), niin kannattaa vaihtaa akku suosilla nyt. Jos akku sippaa jossain parkkipaikalla talviehtoona, niin siinä vaiheessa se tekemättä jäänyt satasen tasoinen sijoitus uuteen akkuun saattaisii harmittaa.
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
Hannu08
Viestit: 990
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja Hannu08 »

Puuha2 kirjoitti: Su Joulu 17, 2017 1:18 pm Jännite ei kerro latautuuko akku johtuen jännitteensäätimen toiminnasta.
Periaatteessa jännite kertoo latauksesta. Ei kai siihen latautuvuuteen voi jännitesäätimellä vaikuttaa muuten kuin jännitettä muuttamalla.

MUTTA

Jossain lehtijutussa oli maininta, että akun navassa voi olla latausta tarkkaileva mötikkä, joka estää "turhan" latauksen ja pienentää sitä kautta polttoaineen mitattavaa kulutusta ja päästöjä.
Sitä en kuitenkaan ymmärrä, kuinka tuo rajoittaminen voisi vaikuttaa noin pidemmän päälle pelkällä polttomoottorilla liikkuvaan kulkineeseen. Akusta kai otetaan tarvittava sähkö silloin kun auto ei ole käynnissä ja noin periaatteessa käytettävä määrä ja sinne ladattava määrä ovat sama akun varausasteesta riippumatta.
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
Jokisalo
Viestit: 661
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:04 am
Paikkakunta: Pöytyä/Turku
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja Jokisalo »

Olen lukenut koko keskustelun ja näyttää olevan aika tuurista kiinni mitä saa...toki miten ajaa ja miten lataa vaikuttaa myös paljon ja tämän jo tiesinkin.

Oma kokemus alle 5 km työmatka ajona.
Snaider 2 kk.
Exide 2 vuotta ja matka jatkuu vielä.
2 kpl Bosch sinikantinen, ostettu Turun vanhasta Motonetista aikanaan joista toinen kadotti virran kokonaan jopa latauksessa ja se meni takuseen...sen jälkeen ei ole näissä ollut ongelmia. 2019 kesällä meni toisesta akusta 2 kertaa virta tyhjäksi kun radio oli jäännyt päälle ja toisella kertaa valokatkaisin temppuili jonka takia jäi valot päälle. Akku samantien lataukseen C-tekillä ja testaus perään niin tuli uutta vastaava akku. Koskakohan toi Turun uusi tavaratalo avattiinkaan...sen tiedän että nämä ostettu vanhasta paikasta ja 2 vuoden takuut oli silloin jo loppu, joten olisko jotain 8-10 vuotta vanhoja???

Minua kiinnostaisi kuitenkin enempi miten takuut hoidetaan, Motonetin tiedänkin aika hyvin, mutta miten muut liikkeet?
Vaihtaako akut tuosta vaan takuuseen, otetaanko testaukseen, lataukseen, rasitus testiin ja vielä sen jälkeen testaus?
Motonetista saa kunnossa olevan akusta laput mukaan ja ne onkin hyvä minusta säilyttää jos ongelmat jatkuu.

Motobatin akut lähetetään kaikki takaisin valmistajalle, joten omasta mielestä kertoo myös laadun tarkkailusta.
Joku sanoi myös että Exide vuoden takuu joka pitää osittain paikkansa...Exide Excelissä on vuoden takuu ja Preniumissa 2 vuoden takuu.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: A-P, Broadspeed, Google [Bot], Paalari, rokkimatti ja 74 vierailijaa