Zetor 7211 ohjaustehostimesta asijata

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18621
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Zetor 7211 ohjaustehostimesta asijata

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Tuli purettua Zetkan ohjaustehostin paremman tekemisen puutteessa.
Tiivistesarja varronnut asentamista sen pitkää ja tuon lyhyttä, ja pelkäsin senkin mahivan kaapissa piloille jotenka jo senkin takia asiaa laittelin jalalle.

Muutoinhan kokonaisuus vaikuttaa ihmisen tekemältä ja simppeliltä laitteelta, vaan yhtä asiaa hieman oudoksuin. Nimittäin vaseliinin tarvetta männänvarren sisällä. Eli paikassa, johon paksumpaa lipuainetta pitää ehdoin tahdoin laittaa kaiketi jo kokoamisvaiheessa.
Purettaessa oli tuota vaseliiniksi ymmärtämääni ainetta aika määriä kuvasssa ylimpänä näkyvän ja männän/männänvarren sisään menevän osan päässä.
Tehostin on tehtaan jäljiltä ja nyt ensi kerran vuoden -85 jälkeen avattu.

Nyt kysytään; onko aihetta laittaa vaseliinia ja jos on, niin miksi?


Kuva
säästellen sippiin
jouto
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Z hän elää

Viesti Kirjoittaja jouto »

Ka!

Miullapa samanmoinen mahimassa pussukka tiivisteitä kaapissa. Viimestänsä pakaksen tullen taas muistaa, että ai belsebuubi, kun se jäätyy umpitönköksi koko tehostin ja siitä tulee vastustin.

Miullapa on myös suomenkielinen korjaamokäsikirja, ja siinä muistini mukkaan ihan oma parisivuinen ohje tuolle systeemille, siis nimeommaan korjaussarjan asennukselle. Voisin sitä katsahtaa iltasella ja sähköttää, vaan lietpä jo kasannut koko laitoksen pakettiin...

Zt. Kauko Ollila
Rokressi
Viestit: 1502
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:34 am
Paikkakunta: Juuka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Eipä tuossa korjausoppaassakaan tarkemmin sanota vaseliinin käytöstä. On vain maininta " Teräsosat ja tiivisterenkaat voidellaan kokoonpantaessa voiteluöljyllä ja tarpeellisin osin vaseliinilla"

Itse sipaisin vaseliinin tuohon kuvan ylimman osan mustana näkyvään varteen ja myös sinne putken sisäpuolelle ennen asennusta. Oliskoon ihan ruostumista vasten tuo.

Muistithan purkaissasi merkata männänvarren aseman venttiilipään runkoon nähden? Niin ja niitä tiivisterenkaita pitää sitten liottaa 24h öljyssä ennen asennusta sanoopi ohje. Se männänvarren ohjaimen ohut tiivisterengas menee sitten helposti rikki asennusvaiheessa, nimimerkillä kokemusta on :oops: Kannattaa tarkistaa/hioa sen päälliputken reunat hieman pyöreämmäksi.
heijo
Viestit: 2703
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heijo »

Kyllä se minunkin Zetkassa oli täynnänsä vaseliinia kun vaihdoin sen haitarikumin taannoin tuohon varrelle. Sen tarkoitus perää en ymmärtänyt mutta annoin olla.
Minkä huollamme sen korjaamme.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18621
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Z hän elää

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

jouto kirjoitti: Miullapa on myös suomenkielinen korjaamokäsikirja, ja siinä muistini mukkaan ihan oma parisivuinen ohje tuolle systeemille, siis nimeommaan korjaussarjan asennukselle. Voisin sitä katsahtaa iltasella ja sähköttää, vaan lietpä jo kasannut koko laitoksen pakettiin...
Aaa, eipä oo vielä paketissa, lie unohtunut että tässä osotteessa naatitaan tämmösissä tapauksissa koko rahan edestä, kun kerran kädet mustaksi on mahdollisuus useampana päivänä saaha.
Osat levällään, vartoovat tehostimen nivelen suojakumin valmistumista. Lie kumi jo tallissa valmis; oleutunut muotoonsa yön ja päivän aikana, mutta mikäpä hätä tässä vielä...
Rokressi kirjoitti:Muistithan purkaissasi merkata männänvarren aseman venttiilipään runkoon nähden? Niin ja niitä tiivisterenkaita pitää sitten liottaa 24h öljyssä ennen asennusta sanoopi ohje.
18 kierroksen jälkeen pitää olla tikitaalissa mittauspisteiden välissä 3,75mm...

Tiivisteitä vuorokausi öljyssä liottaa? Mikkään merkitys se tällä hommalla lienöön? Tiiviste imee öljyä ja turpoaa pitäväksi, ikäänkuin puuvene, mikä liottamalla tulee pitäväksi?
No voihan tuon hyvinkin tehdä, jos siten parempi tulee. Tehdään lapiohommia tämä joutoaika, kun kaurakin on jo sirpillä lyhteiksi sipaistu.
säästellen sippiin
Rokressi
Viestit: 1502
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:34 am
Paikkakunta: Juuka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Liottamaan käskeepi ohjekirja. Merkitystä en tiedä, liekkö itäkumi erilaista? Vuan eipä tullu itellä liotettua, siitäkö lie rankassu se yhen tiivisteen rikkoutuminen.
jouto
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jouto »

Minen nyssitä tehostimen korjaussarjan asennusohjetta sitte plarannu, kun Rokressi sano, ettei siinä siittä vaseliinista tuon kummemmmin sanota. Että mälliä vaan varteen, kyllä se siitä. Ei lie ainakan paheta asiata.

t. Kauko Ollila
kawatus
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 6:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawatus »

Olipas sopiva kirjoitus kun meinasin juuri pistää kysymyksen tästä hommasta palstalle.
Tarkoitus olis kans pistää tehostin päreiksi ja vaihtaa tiiviste sarja. Onko tuo männän varsi kierteellä kiinni tuohon päässä olevaan ja sisään menevään osaan`?
Männänvarren päällehän tulee ilmeisesti tuo kiristys klemmari. Tässäkohtaa pitää ilmeisesti ottaa mitta ennen kuin ruuvaa männänvartta irti, olenko ymmärtänyt oikeen ?
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18621
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

kawatus kirjoitti:Olipas sopiva kirjoitus kun meinasin juuri pistää kysymyksen tästä hommasta palstalle.
Tarkoitus olis kans pistää tehostin päreiksi ja vaihtaa tiiviste sarja. Onko tuo männän varsi kierteellä kiinni tuohon päässä olevaan ja sisään menevään osaan`?
Männänvarren päällehän tulee ilmeisesti tuo kiristys klemmari. Tässäkohtaa pitää ilmeisesti ottaa mitta ennen kuin ruuvaa männänvartta irti, olenko ymmärtänyt oikeen ?
Männänvarsi on kierteellä. Kiristyspanta löysälle ja pyörittämällä pois.
Itse mittasin työntömitalla tekemäni mittapisteiden välin ennen auki kiertämistä.
Samaan mittaan laitoin kun kasasin ja hyvin toimii.

Laitoin sitä vaseliiniakin ihan ehotellen sinne männänvarren sisään, aika näyttää, minkä äjäyksen antaa vai tekeekö mitään.
Tiivisteiden vaihto näyttäisi siis onnistuneen, ei pahemmin vuoda ja kohtuu voimin ratti pyörii.
säästellen sippiin
kawatus
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 6:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawatus »

Onko sylinterin etupää kiinni muutako hydrauliikka nipalla ? Ihmettelin kans tuon lukkorenkaan tarkoitusta :? En saanut sitä vielä irti kun oli liian pienet lukkorengas pihit.
Yritin männällä vetää päätyä irti mutta se jämähti aina ennen kuin vastas mihinkään
Miten te olette tuon irroittanut ?
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18621
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

kawatus kirjoitti:Onko sylinterin etupää kiinni muutako hydrauliikka nipalla ? Ihmettelin kans tuon lukkorenkaan tarkoitusta :? En saanut sitä vielä irti kun oli liian pienet lukkorengas pihit.
Yritin männällä vetää päätyä irti mutta se jämähti aina ennen kuin vastas mihinkään
Miten te olette tuon irroittanut ?


Enste ulkopuolinen lukkorengas pihtilöillä poijes, sitte se hydenippa pois, tämän jälkee painetaan turpavärkkiä hieman sisäänpäin ja irroitetaan sylinteriputken päädystä sisäpuolinen jousirengas, näkkyypi tuolla kuvassa alimmaisena
Jousirenkaan toinen pää on silläviisii viistetty että tasapää meisselillä nousee sievästi siitä päästä kampeamalla.
Nytpä se mäntä varsineen ja turpineen tulee pois.
säästellen sippiin
kawatus
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 6:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawatus »

Nytpähän sekin selvis. Hyvä että ei mennyt yö unet tuota miettiessä :lol:
kawatus
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 6:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawatus »

Mitenkäs te laitoitte männänvarren pölytiivisteen kiinni ?
Senhän pitäs tulla siihen irroitettavaan sylinterin päätyyn mutta minulla se ei ainakaan tunnu soveltuvan siihen mitenkään. Jos sen venyttää siihen se ei kyllä osu männänvarteen ollenkaan.

Tiivistesarjassa tuli myös kaks suurinpiirtein samankokoista o rengasta joista hiukan ohuempi musta sopii irroittevan sylinterinpään päälle, mutta entäpä hiukan vahvempi valkoinen/ruskea o-rengas?
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18621
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Sullon todennäköisesti uudempi tiivistesarja, 903989.
Vanhan nro on 903988, tämä passaa suoraan
säästellen sippiin
kawatus
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 6:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawatus »

jotain tuommoista mää vähän epäilinkin. Pitää panna vanhalla tiivisteella kun eihän tuolla ole suurtakaan merkitystä toimintaan.
Onko tuolle o-renkaalle tiedossa paikkaa?
kawatus
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 6:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawatus »

Huomasin muuten kun huulitiivistettä käsissä pyörittelin että tämähän on ihan laho!!
Menee palasiksi käsissä. Taitaa olla reklamaation paikka.
kawatus
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 6:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawatus »

Pistin vanhan sylinterinvarren pölytiivisteen ja sylinterin kasaan. Hyvin pelitti.
Toivottavasti painetiiviste ei ole samalta linjalta tai ilo ei ole pitkäikäinen.
Vähän meni kyllä luotto noihin varaosiin kun kumi osat on pepua jo ostaessa.
Varmaan tulee seuraavat kumi tarvikkeet haettua mitoilla Etralta.
Vika oli minulla siinä pienessä o-renkaassa männän sisällä.
Se ruskea tai valkea rengas on uudempaan tehostaja malliin.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18621
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Mistä hommasit tiivistesarjan?
säästellen sippiin
kawatus
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 6:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawatus »

HCP ltä ostin.
kawatus
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 6:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawatus »

HCP ltä ostin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Paalari, Semrush [Bot], Taapero ja 51 vierailijaa