Fiat 580DT nelikko-1980

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
hamsteri
Viestit: 2789
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: tere

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

[quote="hamsteri"]kun ohjeen mukaan painoi download nin tuli tietokoneenlta varoitus jotta haluatko jatkaa enpä uskaltanut vielä[/quote]

täytyy lainata jostakin syystä itseään:
jäi se homma tuoho

mitäs siellä kerrotaan?

sen verran voin kertoa muille tietoa tarvitseville että koneen vasemmalla puolella näkyi olevan jakop kopassa merkki ja siivapyörän kaulalla lovi ja merkintä 4
uskoisin että lovi on ykk
4 liittyy johonkin muuhun
hamsteri
Viestit: 2789
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

lisäys

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

venttiilit säädetty imu .30 ja pako .40 saas nähdä saako tulille näillä eväillä
muutama venttiili oli ettei ollut välystä tarpeeksi
hamsteri
Viestit: 2789
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

jaa a

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

eipä auttanut venttiilien säätökään
paljonkos olis suuttime aukaisupaine onko tiedossa kenelläkään varmaa tietoa mutua on itselläkin
L85
Viestit: 473
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2013 12:15 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja L85 »

Tutkipas nyt onko koneessa Boschin vai CAV:n jakajapumppu, luulisin että niissä käytettiin molempia.
hamsteri
Viestit: 2789
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

tere

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

täytyy mennä raaputtamaan maalia pois kun päivä valkenee
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Jos ei selviä muuten niin ota kuva ja pistä näytile. Kyllä sen joku kumminki tietää mikä on.
ErikoisJouko
Viestit: 848
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 12:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ErikoisJouko »

Tuon edellämainitun kirjan mukaan sama paine kummallakin merkillä: 225-235kg/cm2
Same vika Rahikaisella
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Toki suuttimet on hyvä tarkistaa ja säätää se paine niissä keskenään tarkasti samaksi. Se ei sitten niin tarkkaa ole paljonko sitä painetta on, kunhan ovat keskenään samassa paineessa. Joskus niitä paineita on laskettu jokusen kymmenen baria kuluneen ruiskutuspumpun takia juuri käynnistystä helpottamaan. Monessa koneessa tuo paine on 200 barin luokkaa. Yleensä suuttimilla ei kuitenkaan mitään suurta muutosta käynnistymiseen saada aikaan, mutta sinisen savun määrä kylmänä voi kyllä vähetä huomattavasti suutinremontin jälkeen.

Kun otat suuttimet irti olisi minusta hyödyllistä mitata puristuspaineet tai kokeilla moottorin ohivuotoja johtamalla paineilmaa pyttyyn. Paineilmalla selviää niin venttiili kuin männän ohikin tapahtuvat vuodot.

Jos se on cav pumpulla niin käynnistyvyys voi olla luonnostaan huono. Ainakin fiat winner on cav pumpulla lähtemätön peli ilman lämmitystä, osansa siinä yksilössä tekee hitaasti pyörittävå startti. Boschin pumpulla olevat lähtevät herkästi kylmemmälläkin kelillä.

Siinä sinun koneessa katsoisin kyllä että liekkitulppa toimii ja että startti pyörittää virkeästi. Paras tapa on ottaa ilman putsarin letku irti ja katsoa että tulpasta tulee kunnon lieskat, ei mitään kynttilän liekkiä vaan sellaine lähes 10cm lieska. Samalla näet oikean hehkutusajan,starttaamaan on hyvö alkaa kun tulppa on kunnolla syttynyt, nykytulpilla aika on noin 8-15s. Liian pitkään ei pidä hehkuttaa, tulppa sammuu polttoaineen tai hapen puutteeseen. Jos tulpalle ei ole omaa pikkutankkia niin se voi sammua melko nopeasikin, siksi ei ole hyvä hehkuttaa liian pitkään.

. Laiskasti jurraava startti voi olla cav pumpullisessa toimimaton yhtälö. Syynä voi olla myös ilmavaivat. Kun kone ei ota käynnistyäkseen, niin siinä tahkoamisen aikana pitäisi tulla putkesta kuitenkin paksusti valkeaa savua.

Edit: lukaisimpa tämän uudestaan läpi. Oireet viittaa minusta syöttöpumppuun väljäkin kone ottaisi kierroksia ja lähtisi lämpimänä käyntiin. Joko sinulla on siinä ennakko pielessä tai sitten ruiskutuspumppu on huollon tarpeessa.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
hamsteri
Viestit: 2789
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

hei

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

. Paras tapa on ottaa ilman putsarin letku irti ja katsoa että tulpasta tulee kunnon lieskat

johan se lensi helveddiin jo keväällä

olen tässä kysellyt mistä katsella ennakot mutta taitaa olla palstan käyttäjille vieras vehje kun kukaan ei tunnu tietävän mistä sitä tiiraisi kuten esim majorissa

imusarjassa käy oikein pamaus kun se jysähtää odotellaanko siis vielä ennenkuin startataan
veijola
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 5:34 pm
Viesti:

Re: hei

Viesti Kirjoittaja veijola »

imusarjassa käy oikein pamaus kun se jysähtää odotellaanko siis vielä ennenkuin startataan[/quote]

Niin sen pamahtaa pitääkin ! Starttausta vaan hetiperään, jollei ala parinkymmeneen sekuntiin lupailemaan niin proseduuri alusta : starttimoottorin jäähdytystauko+uus hehkutus+pamaus+starttaus
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Joo noin se käy. Siinä 10-15s kohdilla se tussahtaa. Sitten jos odottelet niin se alkaa paukkua uudestaan voimakkaammin kun tulppa alkaa sammua ilman puutteeseen.

Mutta tosiaan kun tussahtaa niin silloin starttaamaan. Jos ei ala lähteä niin 10s hehkutusta ja uudestaan veivaamaan.

Tuossa sinun koneessa epäilyttää nyt vain se kun kerran pakoputkesta on tullut polttoainetta, eikä se meinaa lämpimänäkään lähteä ilman pilottia. Silloin ei kyllä ole ihan kohdallaan. Jos se ei edes kummemmin savuta ja on vielä laiska niin pumppuun se vika tuntuu osuvan. Normipumppu antaa tolkusti ainetta ja jos konetta joutuu sahaamaan niin savua kyllä tulee startin aikana ja sen jälkeen..

Ennakkojuttu riippuu siitä mikä pumppu on koneessa. En ole fiattimies. Boschin pumpussa katsotaan ennakko pumpun männän liikeestä heittokellolla. Homma täsmälleen sama kuin autoissa, volvo vw audi toyota. Koneen ollessa ykk asennossa pumpun männän nousu tulee olla suunnilleen 1mm paremman tiedon puutteessa. Löydät hyvät ohjeet vaikka lainaamalla korjausoppaan kirjastosta.

Cav ajoitetaan merkkien mukaan. Niistö merkeistä minullakaan ei ole tietoa.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
hamsteri
Viestit: 2789
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

moi

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

ei se enää koeajo´lenkin jälkeen työntänyt löpöä putkestä eli on kuiva saattoi olla runsaaan starttauksen vuoksi
cav pumppu on koneen kupeessa
eli suuttimet siis 225paineisiin vai?
L85
Viestit: 473
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2013 12:15 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja L85 »

CAV:ssa on pieni sihti pumpun päässä tuloputkessa, olisiko tukossa?
Ja sammutinvipu menee varmasti toppariin asti pumpun päällä?

Sapuskan puutteelta muuten vaikuttaisi, jos pumppu on väljä niin kai se avaisi suuttimet kylmänä muttei lämpimänä.

Joten vaikka polttoaine tulee läpi niin silti tekisin ensin suodatinhuollon ja putkiston puhalluksen, sitten voisi kokeilla suuttimien paineen pudotusta jos siltä tuntuu.
Parina talvena tappelin Valtran ilmavaivojen kanssa, ensimmäisenä talvena oli apu siirtopumpun vaihdosta, toisena putkiston puhdistuksesta.

Jos niitä paineita lasket, ehkä pitää mennä alemmas, katsoin kolmosperkinssin ohjeesta että ruiskutuspaineet säädetään 180-185kp/cm2
hamsteri
Viestit: 2789
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

tere

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

jumppasin suuttimet irti ja seuraavaksi pitäisi siis tuloputki pumpulle CAV ottaa siis irti ja siellä olisi siis sihti? siis pumpussa vai putkessa?
jos tuossa joku kertoi että 225 230 olisi optimaalipaineet niin juuri viikolla säädettiin paineet 240 eli on siis liikaa jo nyt?
meinasin myös puristuspainemitttarilla katsoa paineita

paineilman johtaminen sylinteriin pitäisi tehdä samalla kauluksella vissiin kun on suutinkin kiini jotta pysyisi siinä paikallan
L85
Viestit: 473
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2013 12:15 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja L85 »

Sihti on pumpun päässä sen isomman mutterin alla. Sen alla on sitten jousia ja venttiili.
Räjäytyskuvasta luntattu, ikinä en ole aukaissut mutta ei ole vielä ollut tarvettakaan. Kai se on paremmin hätävara jos jotain sattuu pääsemään ohi suodattimen.

Jos se pumppu on kuitenkin väsynyt niin taitaa olla suuttimet liian tiukalla noissa säädöissä, Perkinssillä jättävät samalle pumpulle paineet alle kahdensadan.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Kovan oloiset on nuo paineet. Cav pumppu ei kuitenkaan mikään pitkäikäinen ole, joten voivat olla vain liian kovat sille. Tosin luulisi käyntikierroksilla tavaran menevän niistä läpi normaalisti, joten paineiden pudottaminen ei välttämättä auta.

Ehkä joku 190bar olisi kokeilemisen arvoinen. Se sihti kato myös pumpun perseestä. Täällä päin on paja missä laittavat noita pumppuja kuntoon järkihinnalla. Ei kannata älyttömästi sen kanssa taistella, se on kuluva laite ja sen kunnostus on jokatapauksessa joskus edessä.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
hamsteri
Viestit: 2789
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

niin

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

irtihän sitä pumppua ei kannata ottaa jos ei ole tietoa missään miten laitetaan merkit kohdilleen, täytyykö jakopää aukaista jotta saa pumpun pois jne

puristuksia mittailin ja bilteman mittari pauhahti 1 pytyssä maksimiin ja 3 pytyssä paukahti sormi samalla siihen yläpeltiin ja veret lensi joten niissä pytyissä on tikua keskimmäinen sitten jäi mittaamatta kun oli se pikku pönttö tiellä ja sormessa pipi
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Re: niin

Viesti Kirjoittaja cardaani »

hamsteri kirjoitti:irtihän sitä pumppua ei kannata ottaa jos ei ole tietoa missään miten laitetaan merkit kohdilleen, täytyykö jakopää aukaista jotta saa pumpun pois jne
Minulla ei oo mitään omakohtaista kerrottavaa, kun en oo koskaan livenä tälläistä nähnyt, mutta pikaisen googletuksen perusteella sanoisin, että pumpun irroitus ja asennus tarkalleen samoihin merkkeihin on ihan vasemman käden juttu.

Lähdetään siitä, että pyörität sen kampiakselin hihnapyörän loven vaikka siihen jakopään merkin kanssa kohdakkain. Merkkaat pumpun aseman jakopään koteloon, koska siinähän se ajoituksen säätö on. Jakopäässä on pyöreä kansi pumpun kohdalla ja se pois. Sieltä paljastuu iso hammaspyörä, joka on mutterilla kiinni. Mutteri auki (vasenkätinen kierre?) ja huomaat kiilauran. Jos kiilaura osoittaa alasektoriin, niin pyörität moottoria kierroksen, jotta kiila näyttää kohti taivasta. Tässä vaiheessa kannattaa merkata sen hammasrattaan asema siihen välihammaspyörään, joka pilkistää kotelossa (siinä on kyllä merkki jo valmiina). Nyt on sitten ehkä se pahin vaihe. Tuo hammasratas on kartioliitoksella pumpun akselilla ja tarvitset jonkinlaisen ulosvetäjän siihen. Se mutteri kannattaa laittaa valeeseen siihen akselille, ettei hammasratas ponkaise irroitessaan maastoon. Irroitat pumpun kolme kiinnitysmutteria, sekä sen valeessa olleen akselin mutterin. Vedät pumpun pois ja kannattelet sitä hammasratasta (huomioit, että se kiila ei tipahda). Voit jättää sen hammasrattaan jakopäähän. Jossain moottoreissa ehkä kannattaa tukea se ratas jotenkin, mutta tuossa ei liene ole mahdollisuutta karkaamiseen.

Kiinnitys pääpiirteittäin vastakkaisessa järjestyksessä. Sitä pumpun ajoitusta ei saa metsään, kun akselilla on kiila, rattaan hammas osuu oikeaan koloon, ja siinä pumpun rungon ja jakopäänkotelon välissä osuu merkki kohdalleen.

Sanomattakin on selvää, että akunkenkä on aluksi irroitettu ja sitä konetta ei sitten pyöritellä millään lailla ennen, kuin pumppu on takas (tai voi kyllä, jos jos tietää mitä tekee).

Eikä tämän kaiken tekemiseen tarvitse edes olla penaalin terävin kynä!
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
nixu
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nixu »

Bosch pumppuisessa winnerissä on ainakin upseerivarma poori pumpun akselin ja jakopään välillä. Siinä voi nykästä pumpun pois jakopään luukkua avaamatta.
Onko 580:ssä sitten vaikeampi rakenne?
hamsteri
Viestit: 2789
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

tervenmks

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

jotain tuollasta olinkin jo urimoinut vaikken mitään tiedä.

mutta pikaisen googletuksen perusteella sanoisin, että pumpun irroitus ja asennus tarkalleen samoihin merkkeihin on ihan vasemman käden juttu.

olen minäkin googlettanut mutta tuollasta tarinaa en ole löytänyt, oliko linkkiä jurinoihin?

JOS ekaksi otan sen sihdin esiin ja putsaan tankkilinjan ja vaihdan putsarit kaikki 3 sekä siirtopumpun nin ja laittelen suuttimet kiinni nin jos ei sittenkään lähde tulille harkitsen kepöä tahi pumpun irrotusta :D :)
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa