monkey z50j Nyt se käy

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Fe35
Viestit: 766
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fe35 »

Alfons kirjoitti:
Fe35 kirjoitti:Pitää etsiä jostain nyt niitä pieniä tulppia.

Tuo ei mene vielä jakeluunkun katsoo tuotta nokkaa
kun mäntä on ylhäällä (Magneeton sytytysmerkki kohdalaan) ja venttiilit saksaa niin tässä on sillon molemmat venttiilit yhtäaikaa raollaan. Pako menossa kiinni ja imu aukeaa.
Saa pyörittää magneettoa jonkun verran tuon klo12 olevan merkin yli ennen kuin pakoventtiili on kokonaan kiinni näyttäis liike loppuvan klo 10 kohdalla.
Miten seos voi syttyäkkään jos pako on auki kun kipinä tulee, en ymmärrä.
Pitää vissiin uskoa merkkeihin ei omaa järkeen.

Pyöräytäppä magneettoa vielä kierros ja katsoppa sitten venttiilejä...
Eikö tuossa se sytytys tule joka kierroksella, vaikkei sitä tarvitsekkaan.
Magneetossa on se möykky ja sitten siinä eturattaan etupuolella sille haistelija.

Joskus tuli tuollaista ruuvattua ja välissä ajettuakin. Mieleen jäi vain se että kunnossa ollessaan ei paljoa tarvinnut käynnistyäkseen.

Miksi mäntä alunperin vaihdatettiin?
Veikkaan väljyyttä, onhan sillä vissiin ajettu jonkun verran.
Pytyssä näkyi vielä hoonausjäljet eli ilmeisesti hoonattu ja mäntä vaihdettu 39mm se kumminkin oli.

Juu magneettoa kierros ja molemmat venttiilit kiinni, menin jo tässä sekaisin kun sanottiin että ei väliä miten päin se nokka siellä on kun kipinä tulee aina.
Kumma kun autoja ja traktoreita osaa rassata muttei enää mopoja :D

Itselläkin oli penskana monkey, ajoin sillä 10 vuotta ja pari kertaa mittarin ympäri, oli aina laakin peli. Tämä työn alla oleva on jotain ihan muuta.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Niin kun se mäntä tekee sitä samaa edestakaista liikettä, ja nokka pyörii puolet hitaammin :D Ja paljon helpompi tehdä ns. hukkakipinäsysteemillä eli kipinä tulee aina kun mäntä tulee yläkuolokohtaan. Oliko ne venttiilit nyt varmasti ok? Eihän siihen kampiakselissa olevaan rattaaseen ole koskettu? Minkätakia se ketju on vaihdettu? Uus tulppa ja on kumma jos mopo ei käy, jos magneeton T on klo 12 ja nokan O on klo 9 :!:
Alfons
Viestit: 1317
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfons »

Onko mopo ostettu ns. viallisena vai onko ollut nykyisellä omistajalla jo ehjänäkin käytössä? Lupaako moottori edes vai onko vallan aivan eloton?

Jos kaikki kerran on noin kun yllä kirjoitetaan, niin tulppa, häiriönpoistaja ja tulpanjohto tulevat mieleen... Kaasarin ruuvitkaan ei käyntiilähtöä juurikaan haittaa jos ilmaruuvi ei ole kiinni asti ruuvattu...

Aluksi ajattelin että kipinä uupuu ja syypäänä olisi erinäiset viritykset tarkoituksena ohittaa kierrostenrajoitin...
karitsa
Viestit: 2022
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Taitaa olla asteita runsaasti nokassa jos vettiilit ovat kunnolla raollaan YKK:ssa.Tolla Overlapilla saadaan virtauksia tehostettua,ihan normaali ilmiö.Ärjy nokka voi aiheuttaa huonoa tyhjäkäyntiä ja käynnistyvyyttä mutta kun se ei edes poksahtele niin syttypuolessa se vika täytyy olla.Ruttuja on,ajoitus kohdallaan,kaadettu suoraan imukanavaan bensaa,eikä edes lupaa.Jos tankissa oleva märkä on palavaa ainetta niin pakkohan sen on jotain tehdä kun tälläät mopon auton perään ja lähdette vetämään käyntiin. Jos ei edes yritä käydä kun konetta väkisin pyörittää 4000k/min. niin sytytys laite vaihtoon.Lähtee viä sillain vetämään että tulppa on kuiva,tyhjentää ruuvista kohokammion ja aloittaa vetämisen kone pyörien,pitää kaasun auki ilman ryyppyä,sitten aukaisee hanan,hetken antaa koneen laulaa ja sitten laittaa kaasu edelleen pohjassa ryypyn päälle.
Fe35
Viestit: 766
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fe35 »

Alkujaan oli kipinä hävinnyt. Sähköosia on vaihdettu ja kipinä tullut. Nokkaketju vaihdettu venyneen tilalle. En tiedä onko kampiakselinrattaaseen koskettu.
En usko, eikös sen ketjun saa vaihettua siitä sylinterin välistä.

Tässä on ollut ainakin 3 eri asentajaa ennen minua niin en osaa varmaksi sanoa.
Jos saan tulppia tänään huoltoasemalta niin huomenna olen viisaampi.
Fe35
Viestit: 766
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fe35 »

Tuplat
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

karitsa kirjoitti:uutta puolaa ne eivät myyneet.Sanoivat että koskaan ei ole Monkeystä puola mennyt. Vika sitten löytyikin konkasta.
HEP!

Multa on mennyt puola, mutta korjasin sen itse. Kyseessä oli toisipiirin läpilyönti, eli kipinä hyppäsi puolasta Monkeyn runkoon. Oli kaivanut aika ison reiän puolan kylkeen. Paikkasin sen kuumaliimalla. Ongelma varmaan johtui siitä, että tulpanhatun vierestä oli murtuneet kuparit poikki tulpanjohdosta ja kipinä etsi helpomman reitin.

Ylikierroksista sen verran, että mun monkey kyllä otti hyvinkin rajusti ylikierroksia. 18mm kaasutin, avarretut kanavat, pakoputki ja kävi kierroksilla ehkä hieman laihallakin. Koko mopon runko alkoi värähtelemään moottorin kanssa hyvin korkealla taajuudella ja muistan sen olleen jopa hyvin epämiellyttävän tuntuista. Ihme kyllä kesti. Kertaakaan en konetta tehnyt siihen. Kansi oli kyllä pois monesti, kun sitä tuli työstettyä... Siitäkin on aikaa jo yli 25 vuotta, mutta muistan kuin eilisen päivän.

Jos siellä sylinterissä ei mikään tuliliemi poksahda, niin olisikohan aiheellista tehdä puristuspainemittaus?

Sytyksestä tuli vielä mieleen, että onhan ne kärjettömän magneetolle menevät johdot varmasti oikein? Mulla kun kävi yhden kolariEscortin kanssa aikoinaan niin, että siitä oli mennyt kampiakselin asennontunnistimen (muistaakseni) johdot poikki. Siihen asennontunnistimeen meni suojavaipan sisällä kaksi valkoista johtoa ja ei siitä voinut erkkikään tietää kumpi on kumpi. Induktiivinen anturi oli. Meni sitten juuri ristiin ne johdot ja eihän se lähtenyt käyntiin (antoi kyllä kipinää). Maalari jo ehti käydä kuittailemassa, että pskan ostit. Päätin sitten kokeilla johtoja ristiin, kun mitään loogista vikaa en keksinyt ja autohan tärähti laakista tulille! Mentiin nytr asian viereen.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
Fe35
Viestit: 766
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fe35 »

Ei auttanut toinen tulppakaan
jouto
Viestit: 2138
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jouto »

cardaani kirjoitti:
karitsa kirjoitti:
Ylikierroksista sen verran, että mun monkey kyllä otti hyvinkin rajusti ylikierroksia. 18mm kaasutin, avarretut kanavat, pakoputki ja kävi kierroksilla ehkä hieman laihallakin. Koko mopon runko alkoi värähtelemään moottorin kanssa hyvin korkealla taajuudella ja muistan sen olleen jopa hyvin epämiellyttävän tuntuista. Ihme kyllä kesti. Kertaakaan en konetta tehnyt siihen. Kansi oli kyllä pois monesti, kun sitä tuli työstettyä... Siitäkin on aikaa jo yli 25 vuotta, mutta muistan kuin eilisen päivän.
.
Mitä mahtanee hän tarkoittaa avarretuilla kanavilla 4-tahti-Mankissa? Ja kannen työstö, siis Monkeyn? Eipä muuten, mutkun nuorimmaisen kanssa yhtä automaatti-Hondan jämää tuossa kokoillaan...

t. Kauko Ollila
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

jouto kirjoitti:
cardaani kirjoitti:
karitsa kirjoitti:
Ylikierroksista sen verran, että mun monkey kyllä otti hyvinkin rajusti ylikierroksia. 18mm kaasutin, avarretut kanavat, pakoputki ja kävi kierroksilla ehkä hieman laihallakin. Koko mopon runko alkoi värähtelemään moottorin kanssa hyvin korkealla taajuudella ja muistan sen olleen jopa hyvin epämiellyttävän tuntuista. Ihme kyllä kesti. Kertaakaan en konetta tehnyt siihen. Kansi oli kyllä pois monesti, kun sitä tuli työstettyä... Siitäkin on aikaa jo yli 25 vuotta, mutta muistan kuin eilisen päivän.
.
Mitä mahtanee hän tarkoittaa avarretuilla kanavilla 4-tahti-Mankissa? Ja kannen työstö, siis Monkeyn? Eipä muuten, mutkun nuorimmaisen kanssa yhtä automaatti-Hondan jämää tuossa kokoillaan...

t. Kauko Ollila
Itsellä vakiona 07 kiinan mankissa 23/20 venat,mutta imukanava 15mm. Joten avarsin sen tuohon 18mm kokoon ja laitoin 18mm kaasarin kiini ja johan rupes liikummaan...
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Suomen monkey-tietäjä saapuu paikalle :D

Kone ei siis starttaa? Ampuuko lieskaa tms? Mikä kaasari ja nokka?

Kurkkaa onko vauhtipyörän kiila ehjä. Halkeaa kohtuu helpolla ja jos kerran jakoketju vaihdettu niin...

Impulssikäämi siinä vasemman kantapään kohdalla. Siitä lähtee sinivalkoinen johto ja vihreä maihin. Mittaa käämin läpi kulkeva vastus (muistaakseni 1.28 kieppeillä)

Mittaa myös rungon ja magneeton punamustan johdon välinen vastus. Jännitettä sieltä pitäisi muistaakseni 60-75VAC.

Nokka-akselin luukku auki ja katso pyöriikö 1:2 kampiakselin kanssa. Itsellä joskus pomppasi jakoketju sivuun ja välitys oli 1:6

Mikä kaasari? Jos ei ole vakiokeihini, niin kohokammion pohja irti ja katso missä kohtaa koho sulkeutuu. Kohon pitäisi olla vaakasuorassa kaasarin runkoon nähden.

Männänrenkailla ei niin väliä. Ajelin puolisen vuotta mankilla, jossa oli keskimmäinen rengas poikki ja kolmannella starttasi -25c*

Venttiilivälys on 0.05mm. Ota kansi irti ja laita tinneriä tms. sinne ja katso vuotaako venttiilit.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Fe35
Viestit: 766
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fe35 »

Osmo_ kirjoitti:Suomen monkey-tietäjä saapuu paikalle :D

Kone ei siis starttaa? Ampuuko lieskaa tms? Mikä kaasari ja nokka?

Kurkkaa onko vauhtipyörän kiila ehjä. Halkeaa kohtuu helpolla ja jos kerran jakoketju vaihdettu niin...

Impulssikäämi siinä vasemman kantapään kohdalla. Siitä lähtee sinivalkoinen johto ja vihreä maihin. Mittaa käämin läpi kulkeva vastus (muistaakseni 1.28 kieppeillä)

Mittaa myös rungon ja magneeton punamustan johdon välinen vastus. Jännitettä sieltä pitäisi muistaakseni 60-75VAC.

Nokka-akselin luukku auki ja katso pyöriikö 1:2 kampiakselin kanssa. Itsellä joskus pomppasi jakoketju sivuun ja välitys oli 1:6

Mikä kaasari? Jos ei ole vakiokeihini, niin kohokammion pohja irti ja katso missä kohtaa koho sulkeutuu. Kohon pitäisi olla vaakasuorassa kaasarin runkoon nähden.

Männänrenkailla ei niin väliä. Ajelin puolisen vuotta mankilla, jossa oli keskimmäinen rengas poikki ja kolmannella starttasi -25c*

Venttiilivälys on 0.05mm. Ota kansi irti ja laita tinneriä tms. sinne ja katso vuotaako venttiilit.
Ei ammu lieskaa kun ei edes hörähdä. Ei uudella bensalla eikä starttipilotilla.
vakio keihin kaasari
nokka pyörii sen 1:2 kierrosta magneeton merkkien kans

Pitää koittaa se imupulssianturi vielä. Se on vaihdettu kun kipinä oli hukassa, nyt on kipinä muttei syty

Magneeton kiila on ehjä, sen olen tarkastanut.
mitä tarkoittaa tuo 60-75VAC miten se mitataan?
Yleismittari löytyy kun tietäs miten sitä käytetään
Tumppi 865
Viestit: 8138
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Jokos se tulpan hattu on varmistettu?
Fe35
Viestit: 766
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fe35 »

Tumppi 865 kirjoitti:Jokos se tulpan hattu on varmistettu?
sentti katkastu tulpanjohdosta ja kokeiltu johtoon laittaa rautalanka suoraan tulppaan, ei vaikutusta
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

VAC eli Volt Alternating Current. Vaihtovirta. Yleismittari vaihtovirtamittauksen pienemmälle asetukselle, punanen johto punamustaan ja musta johto moottorin runkoon tai vihreeseen johtoon kiinni ja polkasu.

Tällä hetkellä vika vaikuttaisi olevan polttoaineen saannissa. Katso kohon asento.
Onko ajoitus oikein? Sain sellaisen käsityken että pelissä on uuden mallinen nokka, jossa kuulalaakerit ja ratas kahdella kiinni. Silloin kun rattaan O osoittaa kannessa olevaa merkkiä kohden, nokka-akselin tulisi pyöriä vapaana vähän matkaa molempiin suuntiin. Vauhtipyörän T osoittaa tällöin lohkossa olevaa lovea kohden (pari senttiä johtonipusta eteenpäin).
Irroita vauhtipyörä ja tarkasta magneeton kiila ja käämien kunto.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Fe35
Viestit: 766
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fe35 »

impulssianturin molempien johtojen välistä mitattu 0,21 mittarin 20k asennossa, vai miten se mitataan?
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

2000 -asennossa. Resistanssi ei ole kohdillaan. En nyt mene tarkkaan muistamaan, oliko se 12,8 vai 128 ohmia kun sen piti olla likimääräsiesti.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Fe35
Viestit: 766
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fe35 »

Osmo_ kirjoitti:2000 -asennossa. Resistanssi ei ole kohdillaan. En nyt mene tarkkaan muistamaan, oliko se 12,8 vai 128 ohmia kun sen piti olla likimääräsiesti.
Ei varmaan ole kohallaan, mutta haittakos se nyt mitään jos kipinä tulee kumminkin tulppaan. Eikös anturin tehtävä ole vaa antaa signaali millon kipinän pitää tulla?
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kipinä sieltä puuttuu, jos kaikki muu on kunnossa.
Valmet502E
Viestit: 279
Liittynyt: Ke Maalis 26, 2008 3:30 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmet502E »

Meidän perheen Monkey ei yritäkkään lähteä käyntiin NGK tulpalla, ei uudellakaan. Nippondensolla toimii hyvin..
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], ekolandia, Google [Bot], Hardo, Massey-Nuffi, Paalari ja 49 vierailijaa